Anoppi toi kassillisen verran meille jouluyllätystä,
Tokmannilta oli ostanut krääsää: jotain koristeita, valoja ja pöytäliinaa, joulumukitkin ihan 6kpl. Kyseli innoissaan mihin aion mitäkin koristetta sijoitella ja sitten jouluna on mukava joulutunnelma, kun hekin tulevat käymään, kun tavanomaisesti ei ole kuin yksi kynttelikkö ikkunalla, elävä kynttilä pöydässä ja kuusi.
Voi huoh sanon minä. Mitä mä teen, mä EN halua tuota roskaa kotiimme. Ollaan sanottu tuhat kertaa että meillä on minimalistinen koti ja emme halua tavaraa. Mitä voin tehdä??? Mies vaan sanoo että antaa sen tuoda, mutta mun vastuulle jää niiden rojujen vienti pois. Entä kun meillä ei todellakaan ole edelleenkään jouluna kuin se minimalistinen joulu, noita en aio esille laittaa.
Kommentit (722)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisinta on, että nämä anopit ei tunne edes niitä armaita poikiaan.
Minun anoppini on hyvä kutomaan. Mies on usein pyytänyt, että jos jotain tahdot antaa, tee villasukkia.
No, anoppi kutoi sille beigen-ja vaaleansinisenkirjavan villapaidan. Kumpikaan väri ei sovi miehelle pätkääkään ja mies tykkää vain kirkkaista väreistä (ostaa siis vaatteensa itse, minulle on yksi lysti mitä se päälleen pukee, komea on aina.)
Rakastava äiti tekee siis pliisun villapaidan miehelle jonka lempiväri on kirkkaanpunainen ja joka pyytää villasukkia.
Äidit. Nuo Perkeleestä seuraavat.
Eivät edes villasukkia älyä kutoa. Saamarin paholaiset.
Piruuttansa kutovat villapaidan.
Nimenomaan. Eiköhän ihan rakkaudella ole sen paidan kutonut omaa poikaa ajatellen.
Ei ne vanhat aina ymmärrä muodin päälle.
63-vuotias tuskin on niin vanha ettei ymmärrä jos sanotaan "en tarvitse villapaitaa, villasukkia kylläkin".
Rakkaudella jos tekee, tekee sitä mitä tarvitaan ja sellaista mikä on mieleistä.
Kumma miten näiden puolustelijoiden mielestä anoppi on aina "vanha", vaikka meidän nelikymppistenkin anopit on usein vielä työelämässä, saati nuorempien. Ymmärtäisin tuon "vanhoja pitää ymmärtää" -asenteen jos kyse olisi jostain 80-90 -vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisinta on, että nämä anopit ei tunne edes niitä armaita poikiaan.
Minun anoppini on hyvä kutomaan. Mies on usein pyytänyt, että jos jotain tahdot antaa, tee villasukkia.
No, anoppi kutoi sille beigen-ja vaaleansinisenkirjavan villapaidan. Kumpikaan väri ei sovi miehelle pätkääkään ja mies tykkää vain kirkkaista väreistä (ostaa siis vaatteensa itse, minulle on yksi lysti mitä se päälleen pukee, komea on aina.)
Rakastava äiti tekee siis pliisun villapaidan miehelle jonka lempiväri on kirkkaanpunainen ja joka pyytää villasukkia.
Äidit. Nuo Perkeleestä seuraavat.
Eivät edes villasukkia älyä kutoa. Saamarin paholaiset.
Piruuttansa kutovat villapaidan.
Juuri nuo, joita pitää sitten kotiinsa haalia, jotta pääsette puolisonne kanssa pikkujouluihin ja muualle viihteelle sitä kuuluisaa omaa aikaa viettämään. Pysy erossa äideistä, niin hekin pysyvät erossa sinusta koko 15 vuotta ,kun lapsesi ja te tarvitsevat apua.
Meillä ei ole lapsia. Toistaiseksi se anoppi on ollut tässä tuttavuudessa se tarvitseva osapuoli. Koko sen 15 vuotta mitä ollaan tunnetta.
-villapaitamiehen vaimo-
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sun miehesi tulee tehdä selväksi äitinsä kanssa, millaisista lahjoista tykkäätte ja mitä voi tuoda. Ei toi anoppi noin vain voi tuollain tehdä. Ei himskatti soikoon joulu ei ole teidän näköinen, jos siellä teidän kodissa on jotain krääsää ja pöytäliinoja, joulumukeja yms ja itte tykkäätte ihan erilaisesta!
Eiköhän tämä ole vain ap:n ongelma. Miehensä sanoi, että asia on okei.
Eli ap:n kotona HÄN Yksin päättää ja määrää, miltä kotona saa näyttää.
Joulu on rakkauden ja antamisen juhlaa. Ap:lla on ihan väärä asenne.
Ap saa elää rauhassa minimalistisessa asunnossaan sitten taas joulun jälkeen.
Okei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin siksi aikaa esille, kun ovat käymässä, sen jälkeen antaisin seuraavalle.
Mieluummin noin.
Toisen mieltä ei tule pahoittaa kun voi olla fiksu ja toimia esim noin.
Miksi anoppi saa pahoittaa ap:n mielen tuomalla hänen kotiinsa tavaroita, joita ap ei tarvitse eikä halua?
Koska ap:llä on myös mies?
Joka ei myöskään halua niitä romuja.
Luulenpa että hänelle olisi aika paljon pienempi kynnys kiittää äitiä ja joulun jälkeen tai jo ennen kiikuttaa kamat kierrätykseen.
Jos ylipäätään ollaan väleissä, harvempi mies ehdoin tahdoin haluaa haastaa äitinsä kanssa riitaa (tai puolisonsa, jos kyse on vain siitä minkälaisista mukeista glögi tämä jouluna ryystetään).Minua ärsyttää se, että aina toivotaan "aineettomia lahjoja" aka RAHAA silmät kiiluen. No, minä ostin tänä vuonna koulutusta tytöille, siinä on koko suvulle aineettomia lahjoja 😂
Niin siis aineettomat lahjat nimenomaan tarkoittaa että lahjoitetaan vaikka Suomen luonnonperintösäätiölle. EI lahjakortteja aikuisille ihmisille.
Meillä kyllä on mies ihan suoraan sanonut äidilleen aina kun anoppi on tulossa käymään "ET SITTEN TUO MITÄÄN". 15 vuoden jälkeen anoppi on oppinut sen verran että ei tuo enää romua, vaan yleensä esim. puolikkaan karkkipussin joka on sitaistu kiinni kanttinauhalla, puolikkaan kukkakaalin leipäpussissa tai muuta yhtä henkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sun miehesi tulee tehdä selväksi äitinsä kanssa, millaisista lahjoista tykkäätte ja mitä voi tuoda. Ei toi anoppi noin vain voi tuollain tehdä. Ei himskatti soikoon joulu ei ole teidän näköinen, jos siellä teidän kodissa on jotain krääsää ja pöytäliinoja, joulumukeja yms ja itte tykkäätte ihan erilaisesta!
Eiköhän tämä ole vain ap:n ongelma. Miehensä sanoi, että asia on okei.
Eli ap:n kotona HÄN Yksin päättää ja määrää, miltä kotona saa näyttää.Joulu on rakkauden ja antamisen juhlaa. Ap:lla on ihan väärä asenne.
Ap saa elää rauhassa minimalistisessa asunnossaan sitten taas joulun jälkeen.
Okei?
Niin. Ei ylikävelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen sitä, miksi sun mies ei ota kantaa tähän, jos hän nimenomaan tykkää minimalistisesta joulusta eikä halua krääsää. Eikö hän uskalla sanoa äidilleen vastaan?
Ei uskalla. Mieheni välttelee kaikenlaisia sellaisia asioita että pitäisi pikkuisenkin sanoa äidilleen omia mielipiteitään tai sanoisi vastaan. ap
Eihän se mikään ”uskallus kysymys” ole. Miehesi on vaan niin paljon paremmin kasvatettu , kun sinä.
Anoppisi on hyvä, fiksu ihminen ja kasvattanut poikansa oikein. Riitely, kaikesta vastaan sanominenko se sinusta on niin hienoa. Sinä et valitettavasti ymmärrä hienotunteisuudesta tai mistään muustakaan mitään. Miehesi on jo tuon huomannut ja välttää sitä suuremmalla syyllä äidilleen vastaan hangoittelemisen tyhjänpäiväisestä. Miehesi on jo kuullut äidiltään riittävän usein, että olit täysin väärä valinta. Te olette sukuina ihan eri luokkaa. Sinä jostain mitättömästä alaluokasta. Luulempa että kohta sinulla ei ole kuin ex-anoppi.
Itse asiassa tuo surkean krääsän kantaminen on nimenomaan alaluokkaista hommaa. Paremmissa suvuissa kukaan ei välitä tavarasta niin paljoa ja jos jotain ostetaan, ostetaan laatua koska krääsän ostamiselle ei ole mitään syytä. Lisäksi kun kaikilla on kaikkea omasta takaa, lahjojen kantaminen menettää merkityksensä.
Jos joku on epähienotunteinen niin anoppi, joka tuo tavaraa jota ei tahdota eikä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta rahaa, rahaa, rahaaa. Sitä nämä miniän tekeleet huutaa ja odottaa. Saa ihan rauhassa minun puolestani odottaa.
Rahat ja lahjat on annettu tänä vuonna köyhien perheiden joulun järjestämiseen. Todella hyvä tunne. Viimeiset ainakin 5 vuotta olen ostanut joulupuukeräys lahjoja. Tänä vuonna annoin myös puhdasta rahaa. Ja ihan oikeasti tuntuu nyt, että parempi antaa, kuin saada. Lämmittää monia.
Enpä usko että kovinkaan moni miniä tässä ketjussa kaipailee anopin vähiä pennosia... Taipumus krääsän ostoon kun kertoo sen yhteiskuntaluokan aika tarkkaan mistä anoppi tulee. Eiköhän nykyään lähes jokaiselle miniällä ole aika tavalla enemmän löysää rahaa kuin krääsäanopilla.
Minulla ainakin on. Siksi tuo onkin niin ärsyttävää, minä voisin maksaa palkastani anopin kaikki kulut enkä edes huomaisi sitä. Joten miksi, miksi se haaskaa vähiä rahojaan ostaakseen minulle paskaa mitä en tahdo?
Ap voisi järjestää joulun niinkuin itse haluaa. Anopin antamat tavarat erillisessä laatikossa. Kun anoppi saapuu vierailulle, niin ota laatikko esiin ja ala anopin kanssa yhdessä sijoittaa koristeita ym. Juotte joulujuomat anopin antamista mukeista. Sitten, kun anoppi tekee lähtöä, niin pyydä auttamaan koristeiden poistamisessa. Laitatte tavarat yhdessä laatikkoon. Kerrot ystävällisesti, että itse ette niin välitä koristeista, mutta on kiva että anoppi on niitä antanut, niin voitte niitä käyttää ja saada hänelle vierailullaan joulutunnelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laita niitä esille. Kerrot kysyttäessä suoraan mutta kohteliaasti, että tavarat eivät sovi teidän tyyliinne, kun suositte tällaista minimalistista sisustusta. Sinä et ole vastuussa anopin tunteista.
Näin mun on tehtävä, koska mun joulu on rauhaa, eikä mitään krääsärällätystä eikä mun mieskään tykkää mistään romusta. Mä otan puheeksi asian ennen joulua niin anoppi ei järkyty, kun aattona vierailevat. ap
Mun, mun ja mun.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta rahaa, rahaa, rahaaa. Sitä nämä miniän tekeleet huutaa ja odottaa. Saa ihan rauhassa minun puolestani odottaa.
Rahat ja lahjat on annettu tänä vuonna köyhien perheiden joulun järjestämiseen. Todella hyvä tunne. Viimeiset ainakin 5 vuotta olen ostanut joulupuukeräys lahjoja. Tänä vuonna annoin myös puhdasta rahaa. Ja ihan oikeasti tuntuu nyt, että parempi antaa, kuin saada. Lämmittää monia.
Ihanko oikeasti miniäsi odottaa sinulta rahaa lahjaksi? Miksi, eikö hän ole töissä? Enemmän sinun pitäisi miettiä sitä, miksei poikasi osannut valita vaimoaan paremmin, kun tulottomaan naiseen haksahti.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti miniäsi odottaa sinulta rahaa lahjaksi? Miksi, eikö hän ole töissä? Enemmän sinun pitäisi miettiä sitä, miksei poikasi osannut valita vaimoaan paremmin, kun tulottomaan naiseen haksahti.
Ilmeisesti ei saanut koskaan omalta anopiltaan mitään niin ei ymmärrä. Tästä pitäisi tehdä joku seinätaulu tai laatia laki: seuraavalla sukupolvella on erilainen maku, älä tyrkytä heille mitään tavaraa. Raha kyllä on äärimmäisen tervetullutta.
Ei liity suoranaisesti jouluun, mutta pakko kertoa anoppijuttu.
Nuorempana olin kassatyössä. Siellä näitä poikiensa ja miniöittensä koteja sisustavia rouvia tuli nähtyä.
Eräskin tyylikäs rouva osti halvat ruusukuvioiset kahvikupit pojan kotiin.
Miniä oli hankkinut "halvat rumat löttänä Arabia-kahvikupit" kotiinsa.
Ei voinut anoppi juoda kahvia moisista kupeista!
Oli vähän vaikea hymyillä tälle asiakkaalle ystävällisesti. Säälin miniä-parkaa.
Itselläni oli avo-anoppi, jonka mielestä piti olla "hianoo".
Meillä vaan oli eri käsitys hienosta.
Minä sain anopilta jouluruokia varten tosi tyylikkäitä Le Creuset uunivuokia. Mutta se onkin varakas, ja sillä on hyvä maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laita niitä esille. Kerrot kysyttäessä suoraan mutta kohteliaasti, että tavarat eivät sovi teidän tyyliinne, kun suositte tällaista minimalistista sisustusta. Sinä et ole vastuussa anopin tunteista.
Näin mun on tehtävä, koska mun joulu on rauhaa, eikä mitään krääsärällätystä eikä mun mieskään tykkää mistään romusta. Mä otan puheeksi asian ennen joulua niin anoppi ei järkyty, kun aattona vierailevat. ap
Mun, mun ja mun.
👍
Ite,ite, minä ite, mun, mun , voihan kele näitä itsekkäitä,  ahneita miniöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja idea että "voihan ne sitten viedä kirpputorille"... Niin. Jumalaton homma. Olen viimeiset kuusi vuotta raivannut huushollista kaikkea sitä turhaa roinaa.
No tuskin se nyt mikään anoppi on kuuden vuoden raivauksen tarpeet sulle tuonut. Mikä vaiva noissa nyt on. Minä ainakin tyrkkään kaikki miniän tuomat roinat Mersuni takapakkiin ja kaatopaikalle mentiin. Teen sen kerran vuodessa.
Eikös sulla onneton oo autoa? Vuokraa, niitähän saa edullisesti vuokrattua.Miksi miniäsi kantaa sinulle roinaa? Etkö uskalla kieltäytyä tai sanoa edes pojallesi, että lopettakaa niiden roinien tuonti? Oma anoppi on pari kertaa antanut meille samoin tein takaisin ostamamme lahjan saatesanoilla, että hänellä ei ikävä kyllä ole käyttöä tälle. Ainakin me opittiin tuosta ja nyt viemme lahjaksi sellaista, mille on käyttöä. Lahjakassillinen Presidentti-kahvia on kelvannut joka kerta ja näyttää olevan mieleinen lahja.
Missä maailmassa ihmiset elää? Kun ne viettää jotain tupareita, häitä tai 60v päiviä niin sanooko ne oikeesti ystävilleenkin että "vie pois, ei mulla tuolle ole mitään käyttöä"???
Hyytävän moukkamaista.
Niin on. En jaksa käsittää näitä. Mulle opetettiin kotona, että lahjasta kiitetään aina iloisesti hymyillen oli se mitä tahansa. Antajan mieltä ei saa pahoittaa.
Entä jos lahjan saaja pahoittaa mielensä täysin epäsopivasta lahjasta? Pitääkö silloinkin hymyssä suin kiitellä? Lahjan antajan mieltä ei saa pahoittaa, mutta lahjan saajan mielen pahoittaminen on ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan miniälle vuohen ambomaalle. Siitä se ilahtuu varmasti.
Minäkin olen noita ambomaan kanoja ostanut. Ajatelkaa, kanalle (=miniälle) kana. Hyvä idea, olinkin jo unohtanut nuo kanat.😉
Anteeksi,mutta kaatosateinen päivä ollut vähän ankea :D
Itse olen anoppi ja "avoanoppi" ja minulla on suu joten voin kysyä mitä tarvitaan ja kännykkä millä kuvata jos mietin pienille lapsille jotain vaatetta. Toiselle puolelle Eurooppaa menee ihmeen nopeasti kuvat ja koko kyselyt. Näin minä saan antamisen ilon ja lapset perheineen hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua mistä näitä tarinoita riittää ihmisistä jotka tuhlaavat rahojaan (ilmeisesti vielä vähiä) kiittämättömiin ja nyrpeisiin ihmisiin.
Vai pitäisi vielä kiitollinen olla, kun ulkopuolinen alkaa määräillä miten joulu vietetään.
Mä työnnän Uffin laatikkoon tai myyn kirpparilla, riippuu mitä kamaa tänne tuodaan..vanhaa pyyhettä ja lakanaa oon vieny Hesylle joskus kasseittain kun niitä tänne tuotu. On ilmoitettu selvästi ettei tarvita ja jos joku silti tuo ja antaa lahjaksi kaikkea tarpeetonta niin en koe minkäänlaista huonoa oloa siitä ettei se kama meille jää😊Veisin vaikka pelastusarmeijan padalle sen koristekassin, joku varmasti niistä ilahtuu😊