Anoppi toi kassillisen verran meille jouluyllätystä,
Tokmannilta oli ostanut krääsää: jotain koristeita, valoja ja pöytäliinaa, joulumukitkin ihan 6kpl. Kyseli innoissaan mihin aion mitäkin koristetta sijoitella ja sitten jouluna on mukava joulutunnelma, kun hekin tulevat käymään, kun tavanomaisesti ei ole kuin yksi kynttelikkö ikkunalla, elävä kynttilä pöydässä ja kuusi.
Voi huoh sanon minä. Mitä mä teen, mä EN halua tuota roskaa kotiimme. Ollaan sanottu tuhat kertaa että meillä on minimalistinen koti ja emme halua tavaraa. Mitä voin tehdä??? Mies vaan sanoo että antaa sen tuoda, mutta mun vastuulle jää niiden rojujen vienti pois. Entä kun meillä ei todellakaan ole edelleenkään jouluna kuin se minimalistinen joulu, noita en aio esille laittaa.
Kommentit (722)
Tuntuu monella äidillä/anopilla kolahtelevan ja lujaa... Itse olisin todella kiitollinen, jos sekä anoppi että oma äitini lakkaisivat ostamasta turhaa muoviromua. Toivottavasti edes toinen on yksi ketjun loukkantujakostajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja idea että "voihan ne sitten viedä kirpputorille"... Niin. Jumalaton homma. Olen viimeiset kuusi vuotta raivannut huushollista kaikkea sitä turhaa roinaa.
No tuskin se nyt mikään anoppi on kuuden vuoden raivauksen tarpeet sulle tuonut. Mikä vaiva noissa nyt on. Minä ainakin tyrkkään kaikki miniän tuomat roinat Mersuni takapakkiin ja kaatopaikalle mentiin. Teen sen kerran vuodessa.
Eikös sulla onneton oo autoa? Vuokraa, niitähän saa edullisesti vuokrattua.Miksi miniäsi kantaa sinulle roinaa? Etkö uskalla kieltäytyä tai sanoa edes pojallesi, että lopettakaa niiden roinien tuonti? Oma anoppi on pari kertaa antanut meille samoin tein takaisin ostamamme lahjan saatesanoilla, että hänellä ei ikävä kyllä ole käyttöä tälle. Ainakin me opittiin tuosta ja nyt viemme lahjaksi sellaista, mille on käyttöä. Lahjakassillinen Presidentti-kahvia on kelvannut joka kerta ja näyttää olevan mieleinen lahja.
Missä maailmassa ihmiset elää? Kun ne viettää jotain tupareita, häitä tai 60v päiviä niin sanooko ne oikeesti ystävilleenkin että "vie pois, ei mulla tuolle ole mitään käyttöä"???
Hyytävän moukkamaista.
Niin on. En jaksa käsittää näitä. Mulle opetettiin kotona, että lahjasta kiitetään aina iloisesti hymyillen oli se mitä tahansa. Antajan mieltä ei saa pahoittaa.
Entä jos lahjan saaja pahoittaa mielensä täysin epäsopivasta lahjasta? Pitääkö silloinkin hymyssä suin kiitellä? Lahjan antajan mieltä ei saa pahoittaa, mutta lahjan saajan mielen pahoittaminen on ok?
Kyllä. Sitä kutsutaan käytöstavoiksi. Harvemmin ihmiset ihan varta vasten tarkoituksella pyrkivät lahjalla loukkaamaan. Ja siinäkin tapauksessa kiitos ja kaunis hymy on juurikin paikallaan.
Käytöstavat toimivat vain tilanteessa jossa kaikki noudattavat niitä.
Käytöstapoihin kuuluu mm. se, että kylään ei mennä tyhjin käsin mutta tuomiset on syötäviä/juotavia/nopeasti kuolevia (leikkokukat), ettei kuormiteta toisen kotia mahdollisesti epämieluisalla krääsällä.
Lahjoja ostetaan jos on joulu tai merkkipäivä ja sellaista mistä ihminen tykkää. Jos joku on sanonut "ei lahjoja", tätä pyyntöä kunnioitetaan, koska silloin sillä ihmisellä on riittävästi materiaa. Vuohi Namibiassa tms. on silloin hyvä lahja.
Tässä tarinassa anoppi rikkoi käytöstapoja ensin, tuomalla sopimatonta tavaraa väärään paikkaan ja väärään aikaan.
Käytöstavat on ennenkaikkea pelisilmää. Mitä tarinan anopilla ei ole. Silloin ei auta "käyttäytyä hyvin" vaan asiallista käytöstä nimenomaan on tehdä selväksi miten vastaavat lipsahdukset vältetään jatkossa.
Itsellä ei ole anopin kanssa ollut ongelmia mutta on kummallista ajatella että toisen pitäisi käyttäytyä hyvin loputtomiin jos toinen ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta saako anoppi olla jouluhöperö?
Saa, kunhan on sitä jossain muualla kuin aikuisen lapsensa kodissa.
Missähän ne tavarantyrkyttäjä-anopit nyt oikein ovat, olisi kiva kuulla mielipide esimerkiksi kommenttiin 484?
Miksi anopilla on oikeus jättää huomioimatta poikansa ja miniänsä tunteet, mutta hänelle ei saisi sanoa suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Ap onko oma äitisi housuun kuseva juoppo.
Teillä ei ole mattoja koska kusen haju tarttuisi niihin.
Jouluna juotte valkkariglögiä..koska juoppo äitisi kaataa glögit sohvalle?
Olet minimalisti, koska sait lapsena t.urpaan ja joulua ei vietetty?
Ei todellakaan ole kuvailemasi kaltainen, vaan fiksu ihminen, joka on aina kuunnellut toiveitamme. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meillä toi neljä kassillista lahjoja. Ainoatakaan toivetta ei ole kysynyt (olisin toivonut vaikka kakun). Mulla kyrsii jo valmiiksi, kun meillä on tavaran vähentäminen menossa muutenkin ensi vuonna tulevan muuton vuoksi. Ja ahdistaa nuo kiiltävät paperit, joihin tuo kaikki on kääritty. Kymmenen vuoden jälkeenkään ei toinen hoksaa, että me ei tätä tavaraa tarvittaisi. Jouluaatolta odotan vain sitä hetkeä, kun saan kerätä kaikki nuo lahjapaperit, muovilaatikot ja muun pakkausjätteen ja saan sen vietyä roskikseen. Ainoa, mitä toivoisin on, että joskus kysyttäisiin etukäteen niitä toiveita. Olisi niitäkin (käyttötavaraa) löytynyt. Nyt epäilen, että juurikin tuota oman maun mukaan ostettua mm. astiaa pantu pakettiin. Viime vuonna tuli joulupöytään tabletteja ja pörrösukat, jotka ei mahtunu edes jalkaan eikä kelvannu lapsillekaan.
Riittäiskö joskus vähempi? Mietin myös, että aukoisin ainakin omat pakettini jo etukäteen ja laittaisin aattona kiertoon. Jos niille olisi ottaja, jolla olisi oikeasti tarvetta.
Meiltä lähti anoppilaan ruokapaketti. Kerättiin sellaista "vähän parempaa", mitä eivät välttämättä itse hoksaa ostaa. Voi olla, että nekin oli turhaa, mutta miehen mielestä tyhjin käsin ei voinut päästää lähtemään.
Ei suatana...kertokaa, että tää ei ole tosissaan. Jos on, niin se selittääkin sen, miksi ihmiset nykyään tuntuvat niin hvtin vastenmielisiltä. Enää ei ole 'kiva tavata uusia ihmisiä', kun ne kaikki on toinen toistaan kamalampia minäminäjaminuntäydellisyyteni - tyyppejä. Hyh.
Eli sä ilahtuisit jos saisit liian pienet sukat ja takanpuhdistussetin vaikka sulla ei ole takkaa? Noin esimerkkinä siis, vastaa tablettiensaajan tilannetta. Ootko sä jotenkin sosiaalisesti rajoittunut kun et osaa asettua toisen asemaan ollenkaan?
Anopille kasa por no lehtiä antikvariasta nii pysyy hiljaisena ainaki joulun ajan!
Vierailija kirjoitti:
Appiukolle pino dvd:eitä.
Olipa mitää dvd-laitteita tai ei
Vierailija kirjoitti:
No, meillä toi neljä kassillista lahjoja. Ainoatakaan toivetta ei ole kysynyt (olisin toivonut vaikka kakun). Mulla kyrsii jo valmiiksi, kun meillä on tavaran vähentäminen menossa muutenkin ensi vuonna tulevan muuton vuoksi. Ja ahdistaa nuo kiiltävät paperit, joihin tuo kaikki on kääritty. Kymmenen vuoden jälkeenkään ei toinen hoksaa, että me ei tätä tavaraa tarvittaisi. Jouluaatolta odotan vain sitä hetkeä, kun saan kerätä kaikki nuo lahjapaperit, muovilaatikot ja muun pakkausjätteen ja saan sen vietyä roskikseen. Ainoa, mitä toivoisin on, että joskus kysyttäisiin etukäteen niitä toiveita. Olisi niitäkin (käyttötavaraa) löytynyt. Nyt epäilen, että juurikin tuota oman maun mukaan ostettua mm. astiaa pantu pakettiin. Viime vuonna tuli joulupöytään tabletteja ja pörrösukat, jotka ei mahtunu edes jalkaan eikä kelvannu lapsillekaan.
Riittäiskö joskus vähempi? Mietin myös, että aukoisin ainakin omat pakettini jo etukäteen ja laittaisin aattona kiertoon. Jos niille olisi ottaja, jolla olisi oikeasti tarvetta.
Meiltä lähti anoppilaan ruokapaketti. Kerättiin sellaista "vähän parempaa", mitä eivät välttämättä itse hoksaa ostaa. Voi olla, että nekin oli turhaa, mutta miehen mielestä tyhjin käsin ei voinut päästää lähtemään.
Turha valittaa tableteista ja pörrösukista, kun itsekin ostatte "tabletteja ja pörrösukkia". Jos he eivät itse hoksaa ostaa sitä vähän parempaa ruokaa, niin luultavasti he eivät sitä tarvitse.
" Antaisin anopin härrätä joulujutskineen mielin määrin huushollissa niin paljon kuin sielu sietää.
Sanoisin että anna palaa anoppi ja pistä joulukoristeet suhisemaan jos siitä saat hyvän mielen.
Pelkästä rakkaudesta mieheeni.
Ja joulu on kerran vuodessa vaan.
Koristeet otetan sitten pois kuin joulu on ohi.[/quote]
Onko anoppi koditon vai minkä takia hän ei pistä niitä joulukoristeita suhisemaan omassa kodissaan kuten normaalit ihmiset?[/quote]
On olemassa semmosia hoitolaitoksia minne vanhana voi ihminen joutua kun ei enää yksin itsenäisesti pärjää pitkiä aikoja, jos esim muisti alkaa senverran pätkimään.
Hyvä että kimaltavat kauniit koristeet ja koristelu ja koristeiden räpeltäminen jouluna piristää häntä ja naama loistaa onnesta kun on tohkeissaan.
p.s Ja vaikka hän asuisi omassa kotonaan täysin terveenä "kuten normaalit ihmiset" hän saisi koristella meidän kotona jouluna ihan vapaasti jos mieli niin hyvin tekee.
Kuka vaan saisi.
Sinäkin.
Emmekä loukkaantuisi tippaakaan tai niuhottaen mököttäisi ellei joulukoristeiden valitsijan decoratiivinen näkemys mätsäisi meidän ah niin harvinaisiin muumimukeihin.
God Jul ! Hyvää Joulua! Mutlu Noeller!
Tulisi kyllä mielenkiintoisen näköistä, jos antaisin anopille vapaat kädet koristella meidän joulun kotiimme. Voi rissus sentään, ei samaksi taloksi tätä enään tuntisi. NEVER EVER!
Vierailija kirjoitti:
Tulisi kyllä mielenkiintoisen näköistä, jos antaisin anopille vapaat kädet koristella meidän joulun kotiimme. Voi rissus sentään, ei samaksi taloksi tätä enään tuntisi. NEVER EVER!
Ei ristus on porukka perceestä.
Ihmeniuhottajia.
Jopa jouluna .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha valittaa tableteista ja pörrösukista, kun itsekin ostatte "tabletteja ja pörrösukkia". Jos he eivät itse hoksaa ostaa sitä vähän parempaa ruokaa, niin luultavasti he eivät sitä tarvitse.
Täähän oli todella hyvä huomio! Ihan mahtavaa!
Eli voidaanko jatkossa sopia molemmin päin että ostetaan sellasta joka on mieluisaa tai sopivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän oli todella hyvä huomio! Ihan mahtavaa!
Eli voidaanko jatkossa sopia molemmin päin että ostetaan sellasta joka on mieluisaa tai sopivaa?
Voidaan sopia, jos ostamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole kuvailemasi kaltainen, vaan fiksu ihminen, joka on aina kuunnellut toiveitamme. ap
No mun äitini on housuun kuseva juoppo,joka hakk asi ja piti nälässä.
Mitäs siihen sanot ap?
Joku jo totesikin, että on kumma miten nämä anopit ei tunnu välittävän edes poikiensa mieltymyksistä.
Meille anoppi toi joulun alla jotain kauheita tiimarienkeleitä. Tiimari oli siis vielä olemassa silloin, enkelit näytti siltä että eskarilainen on askarrellut ne ihan itse. Vähän heikkolahjainen sellainen.
Ei siinä muuten mitään mutta minä olen eronnut kirkosta ja mieheni ja anoppini eivät ole koskaan kirkkoon kuulunetkaan. Mies on niin umpipakana kuin olla voi, kaikki kristillinen oli sille vallankin nuorempana kauhistus. Ja sille sitten rakastava äiti raahaa enkeleitä...
No, minunkin äitini toi minulle kerran jonkun tiffanyenkelin. Äitini tuntien se oli passiivis-aggressiivinen kommentti siihen että erosin kirkosta.
Anoppi toi myös kerran itse pilttipurkeista askartelemiaan tuikkukippoja. Siis sellaisia mitä kakarana tehtiin jossain kerhossa. Paha vaan että nykyään tiedetään ettei pilttipurkit ole kovinkaan turvallisia tuikkukippoja, liian tiiviitä. No, ehkä se halusi polttaa talomme, tiedä häntä. Mies heitti ne roskiin heti anopin lähdettyä. Taas kerran: ei välitetty yhtään siitä mistä se oma poika välittää, edes sellaisesta pikkuseikasta kuin "oman pojan kodin turvallisuus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun äitini on housuun kuseva juoppo,joka hakk asi ja piti nälässä.
Mitäs siihen sanot ap?
Mene pois..täällä keskustellaan oikeiden ihmisten kanssa joulukrääsän tuputtajista.
Vaikutitkin oudolta.Ap
Minua kyykytettiin, nyt minä minä määrään, ole kiitollinen -anoppitraditio sietääkin katkaista. Tevetuloa muutos! Terveissä ihmissuhteissa käyttäydytään hyvin ja huomioidaan muita puolin ja toisin.