Ihminen, joka ei nosta tukia, vaikka olisi niihin oikeutettu
vaan haluaa tulla toimeen omillaan, sillä mitä itse saa työllään tienattua, vaikka joutuukin "kituuttamaan".
Mitä ajatuksia herättää, vai herättääkö mitään? Typerää? Turhan ylpeää? Suoraselkäistä? Muuta, mitä?
Kommentit (45)
Tukien kanssa tulee aina jotain rasittavia selvityspyyntöjä, epäselviä päätöksiä ym. mielivaltaisen tukalia tilanteita. Ja semmosta ihme kyykytystä, esim. joitakin vuosia sitten menetin kokonaisen kuukauden jotain vanhempainrahaa, kun olin tienannut muutaman kympin yksittäisestä freelancertyöstä samassa kuussa. Kun olin että ei kai tämä nyt näin epäreilusti voi mennä, selitykset oli vain että näin nää vain on, sääntöjä noudatetaan, ei voi mitään. Olen PALJON onnellisempi mitä vähemmän joudun asioimaan Kelan kanssa. Siksi en ole hakenut kaikkia tukia, jotka olisin saanut. Onnellinen elämä on arvokkaampaa kuin stressaava hampaiden kiristely muutaman satasen tai tonnin takia.
Eikö tätä porukkaa yhtään häiritse, että itse omilla varoillaan kituuttamalla ja tukia hakematta ne tuet sitten valuu joidenkin sellaisten käsiin, joilla ei ole aikomustakaan tehdä mitään tämän valtion hyväksi ja nauravat vaan kun saavat ilmaista rahaa ilman vaivannäköä. Kyllä minä ainakin katsoisin olevani niihin tukiin oikeutettu, vaikka säästöjä onkin duunia niska limassa vääntäessä kertynyt.
Olen tuntenut ihmisiä, jotka periaatteesta eivät ole hakeneet tukia, vaikka olisivat olleet siihen oikeutettuja ja olisivat tarvinneet taloudellista tukea. Ehkä sellainen ihminen ei halua ajatella kuuluvansa heikkoihin eli taloudellista apua tarvitseviin ja välttelevät viimeiseen asti sitä, että joutuisivat edes omassa päässään lukemaan itsensä heidän joukkoonsa?
Tuollainen voi johtua ylpeydestä ja ehkä jopa vähäosaisten halveksunnasta, kun ei kestetä sitä ajatustakaan, että kuuluisi samaan porukkaan.
Olen itse ollut hakematta joskus tukea, johon olisin ollut oikeutettu ja jota olisin tarvinnut, mutta se ei ole minulta ollut periaatevalinta, vaan en vain ole jaksanut KELAlla asioimista sillä hetkellä. Oli helpompaa kituuttaa liian vähillä rahoilla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä porukkaa yhtään häiritse, että itse omilla varoillaan kituuttamalla ja tukia hakematta ne tuet sitten valuu joidenkin sellaisten käsiin, joilla ei ole aikomustakaan tehdä mitään tämän valtion hyväksi ja nauravat vaan kun saavat ilmaista rahaa ilman vaivannäköä.
Jonkin verran, mutta oletkos itse koskaan miettinyt, että omia verorahojasi menee esim. Wahlroosin maataloustukiin? Eikö sinua ärsytä, että itseäsi hyvätuloisemmatkin saavat tukea? Miksi sinun pienempituloisena pitäisi heidän elämänsä kustantaa?
Minua ainakin häiritsee tuo enemmän kuin joidenkin vapaamatkustajien elättäminen. Mikä edes olisi vaihtoehto? Haluatko listiä ne, jotka eivät töissä käy? Minä en ole niin väkivaltainen. Mielestäni sellainen yhteiskunta on parempi, jossa pidetään toisista huolta. Sinun mielipiteesi on ehkä toinen.
Se, että minä haen tai en hae tukia, ei vaikuta yhtään siihen, hakeeko joku vapaamatkustaja niitä.
-21-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä porukkaa yhtään häiritse, että itse omilla varoillaan kituuttamalla ja tukia hakematta ne tuet sitten valuu joidenkin sellaisten käsiin, joilla ei ole aikomustakaan tehdä mitään tämän valtion hyväksi ja nauravat vaan kun saavat ilmaista rahaa ilman vaivannäköä.
Jonkin verran, mutta oletkos itse koskaan miettinyt, että omia verorahojasi menee esim. Wahlroosin maataloustukiin? Eikö sinua ärsytä, että itseäsi hyvätuloisemmatkin saavat tukea? Miksi sinun pienempituloisena pitäisi heidän elämänsä kustantaa?
Minua ainakin häiritsee tuo enemmän kuin joidenkin vapaamatkustajien elättäminen. Mikä edes olisi vaihtoehto? Haluatko listiä ne, jotka eivät töissä käy? Minä en ole niin väkivaltainen. Mielestäni sellainen yhteiskunta on parempi, jossa pidetään toisista huolta. Sinun mielipiteesi on ehkä toinen.
Se, että minä haen tai en hae tukia, ei vaikuta yhtään siihen, hakeeko joku vapaamatkustaja niitä.
-21-
No sitä enemmän niitä tukia pitäisi sen faktan kannustaa hakemaan, kun isot herratkin niin tekee! En ymmärrä tätä järjenjuoksua, ettei haeta. Liikaa paperityötä ja blaablaa. Siis kun olisi rahaa tarjolla, mutta ei oteta. Sitten kuitenkin jaksetaan marista, kun vaikkapa palkkaa ei saa yhtän paljon kuin se yks Pertti.
Itse olen elänyt viimesen vuoden ainoana tulonlähteenäni yleinen asumistuki eläen vähäisillä säästöilläni. Olen yliopisto -opiskelija. Minun pitäisi valmistua lähiaikoina.
Voi olla, että olisin saattanut saada jotain tukea kuluneen vuodena aikana, kuten harkinnan varaista toimeentulotukea itselleni, jos sitä olisin hakenut. En osaa sanoa onko "hakemattomuudessani" kyse omasta ylpeydestä ja siitä, että "tällainen itseni" piekseminen, jotenkin motivoisi minut yrittämään entistäkin lujemmin ja saavuttamaan päämäräni eli saamaan opintoni viimein päätöksen.
Vai onko kyse siitä, että jos nyt annan "isoveljen" tietää että olen niin heikossa jamassa, että tarvitsisin harkinnan varaista toimeentulotukea tai muuta sellaista, jotta selviäsin arjestani, niin pian saisin raportoida jokaisen askeleeni ja valintani viranomaisille, jotka saattaisivat vielä kenties keksiä keinoja tai tapoja, joilla yrittäsivät minua ns. aktivoida ja edesauttaa erilaisin toimenpitein osoittaakseni että olen "hyvinvointivaltion" toimenpiteille oikea kohde.
Samalla kun ei välttämättä ymmärrettäsi lainkaan sitä, että oman etuni mukaisinta luultavati olisi saattaa vain opintoni ensin päätökseen (joka toki ei olisi mahdollista, jos vuorokaudesta suurin osa menisi sen miettimiseen, missä voin seuraavan kerran syödä jotain tai mssä voin peseytyä ja saada puhtaammat vaatteet ylleni saati pohtien missä seuraavan yöni voisin viettää -levollisesti).
Mutta varmasti joku syyttää minua nyt sinisilmäisestä "koulutus-uskovaisuudesta" tai kenties tittelin kipeydestä. Näin sanoessaan on varmasti osin oikeassa. Vaikka toisaalta jos olisin itse halunnut keskeyttää opintoni niin minun olisi luultavasti kannattanut tehdä se jo vuosia sitten, eikä nyt jolloin puuttuu enää verraten vähän, jolloin jos nyt lopettaisin niin luultavasti harmittelisin tutkinnottomuuttani lopun ikääni.
Faith kirjoitti:
Olen tuntenut ihmisiä, jotka periaatteesta eivät ole hakeneet tukia, vaikka olisivat olleet siihen oikeutettuja ja olisivat tarvinneet taloudellista tukea. Ehkä sellainen ihminen ei halua ajatella kuuluvansa heikkoihin eli taloudellista apua tarvitseviin ja välttelevät viimeiseen asti sitä, että joutuisivat edes omassa päässään lukemaan itsensä heidän joukkoonsa?
Tuollainen voi johtua ylpeydestä ja ehkä jopa vähäosaisten halveksunnasta, kun ei kestetä sitä ajatustakaan, että kuuluisi samaan porukkaan.
Olen itse ollut hakematta joskus tukea, johon olisin ollut oikeutettu ja jota olisin tarvinnut, mutta se ei ole minulta ollut periaatevalinta, vaan en vain ole jaksanut KELAlla asioimista sillä hetkellä. Oli helpompaa kituuttaa liian vähillä rahoilla.
No, mites jos on kristillinen vakaumus? Miksi siihen silloin pitäisi liittyä mitään ylpeyttä?Sanotaanhan, ettei pidä olla ulkopuolisten avun tarpeessa.
Varastettiin rahaan en koske, kun olen kristitty, siksi en hae tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin kotiin vielä siinä vaiheessa kun nuorin täytti 3v. Ei ollut opiskelupaikkaa, eikä työpaikkaa odottamassa, eli olisin varmaan voinut hakea jotain työttömyystukea tai jotain, mutta en hakenut. Oli oma päätös jäädä kotiin ilman tukea. Mies on elättänyt koko kotiäitiysajan.
Ja mieheltä ei kysytty :D
Kysytty mitä? Mies on halunnut lapsia ihan yhtä paljon kuin minäkin. Pidimme tärkeänä kumpikin sitä, että lapset saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään, eikä tarvitse kuormittaa perhe-elämää ja ylitäysiä päiväkoteja turhaan.
Meille tämä sopi, kummallekin. Sittemmin olen opiskellut, mennyt töihin ja tienaan nykyään enemmän kuin mieheni. Lapset ovat täysi-ikäisyyden molemmin puolin (kolme lasta).
Se kotiin jäänyt
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä saati tajua, mitä tarkoitat
t. toinen kristitty
Vierailija kirjoitti:
No näitähän on paljon. Miksi pitäis nostaa, jos muutenkin tulee toimeen? Kaikkien tulot pitäis puolittaa, koska maapallo ei kestä tällasta kulutusta.
Syntyvyys pitäisi puolittaa, koska maapallo ei kestä tällaista väkimäärää.
Onhan ne vaan sellasille luusereille nuo tuet ja emminä sellaseen sakkiin kuulu. Tämähän se taitaa olla juurisyy useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole päivääkään tehnyt töitä ja maksanut veroja, joten sinulle tukirahat olisi varastettua rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä saati tajua, mitä tarkoitat
t. toinen kristitty
Mitä et ymmärrä? Ihan Raamatussa hyvin selkeästi sanotaan: älä himoitse toisen omaa..
Verojen keräys yhteisiin menoihin Ok, muiden yksityiseen elämään, no ihan varastamista.
Ei oikein tajuta, että joltakinhan se raha ensin otetaan. Ei niitä vapaaehtoislahjoituksina saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ole päivääkään tehnyt töitä ja maksanut veroja, joten sinulle tukirahat olisi varastettua rahaa?
En itse tuomitsisi, jos tilit menis tosiaan oikein ja joku niin tekis kuin ehdotat. Mutta itse en mokomaan pelleilyyn lähde, vaikka tappiolle toki jäänkin. Ei ole minun häpeäni.
En halua nostaa esim opintotukea tai -lainaa, sillä tahdon pärjätä omillani ja olla valmistumiseni jälkeen velaton. Lisäksi tienaan aherruksellani rahaa jopa säästöön.
Jos en saa työtä vaikka kuinka haen ja olen kouluttautunut niin näen se oikeudekseni saada niitä tukia ilman että kukaan kyykyttää tai katsoo minua nenän vartta pitkin. Fakta on että kuka tahansa voi jäädä työttömäksi ja on harmi että stereotyyppinen työtön on laiska pummin joka häpeilemättä siipeilee ihmisten verorahoilla. Itse näen sen fiksuna investointina niihin työttömiin jotka tarvitsevat sen kaiken tuen ja avun kunnes työ löytyy ja pyrkivät itseään kehittämään ja opiskelemaan samalla. Ja ottakaa huomioon ettei kaikki ole aina kiinni työttömästä vaan työnantajista. Nykyään on saatavilla vain määrä-aikaisia ja osa-aikaisia hanttihommia joiden palkalla ei elä. Mie elän niin kauan tuilla kunnes saan työn ja sillä selvä :p Nyt olen osa-aikaisena töissä mutta palkka ei ole tarpeeksi joten olen työtön TE-asiakkaana edelleen.
25v opiskellut työtön nainen
Minä en tiennyt vuosikausiin, että saisin asumistukea, koska minulla on omistusasunto ja tilillä jonkin verran rahaa.
Lapsuudenperheeltäni opin säästämisen. Aina säästettiin ennen kuin ostettiin. En usko, että mitään muita tukia kuin lapsilisää on perheessäni saatu. En siis koskaan ottanut selvää tukiasioista, koska pärjäsin ilmankin, vaikka tulot olivat pienet. Vasta työttömyyden myötä olen asioinut esim. Kelan kanssa.