Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihminen, joka ei nosta tukia, vaikka olisi niihin oikeutettu

Vierailija
08.12.2019 |

vaan haluaa tulla toimeen omillaan, sillä mitä itse saa työllään tienattua, vaikka joutuukin "kituuttamaan".

Mitä ajatuksia herättää, vai herättääkö mitään? Typerää? Turhan ylpeää? Suoraselkäistä? Muuta, mitä?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tiedä tai osaa hakea. 

Vierailija
2/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma valinta. Omissa kirjoissani ei mitenkään hyveellisempää tai suoraselkäisempää kuin tukien nostelu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, puhui samalla tavalla kuin PP Petelius sketsisarjassa.

Vierailija
4/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tietää ja osaa, mutta ei halua hakea?

Vierailija
5/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitähän on paljon. Miksi pitäis nostaa, jos muutenkin tulee toimeen? Kaikkien tulot pitäis puolittaa, koska maapallo ei kestä tällasta kulutusta.

Vierailija
6/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea hakevana myönnät olevasi sosiaalisesti heikko ja löydät itsesi kuntouttavasta työtoiminnasta.

Vierailija
7/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakkohan ei ole. Oma päätös.

Vierailija
8/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tietää ja osaa, mutta ei halua hakea?

Voidaan määrätä holhoukseen. 

Vierailija
9/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin kotiin vielä siinä vaiheessa kun nuorin täytti 3v. Ei ollut opiskelupaikkaa, eikä työpaikkaa odottamassa, eli olisin varmaan voinut hakea jotain työttömyystukea tai jotain, mutta en hakenut. Oli oma päätös jäädä kotiin ilman tukea. Mies on elättänyt koko kotiäitiysajan.

Vierailija
10/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kuuluu hakea se mihin on oikeutettu? Ehkä pidän yksinkertaisena, ettei ymmärrä tällaista asiaa?

Vierailija
11/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vieläkin sellaista moralismia että tukia ei pidä hakea tai on jotenkin huonompi ihminen. Jossain tapauksissa hakuprosessi voi olla hankala tai sitten ehdot ovat huonot. Mutta jos se on kehtaamisesta kiinni niin muistutan että Björn Wahlrooskin kehtaa hakea maataloustukia.

Vierailija
12/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aikoinani nostanut tukia koska pystyin oman alani free-hanttihommilla raapimaan elannon kasaan. Töitä jouduin tekemään ihan hirvittävästi, mutta koin että säilytin sillä tavoin itsekunnioutukseni ja tein oikeutta hyvälle koulutukselleni. Asiat johtivat sitten toiseen ja sain lopulta hyväpalkkaisen vakityöpaikan, jossa olen voinut jatkaa uraputkea ylöspäin. Jos olisin jättäytynyt työttömäksi, olisin sitä vieläkin, koska alalleni on hyvin vaikea työllistyä.

Vierailija
13/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta tukia saa hakea tai olla hakematta, mutta siitä "kituuttamisesta" ei sitten parane valittaa, jos ei hae tukia joihin olisi oikeutettu.

Vierailija
14/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeutettu esim asumistukeen , mutta sitä tulisi aina niin vähän, että katson helpommaksi maksaa sen satasen omasta pussista.

Vierailija
15/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin kuulusteluilta välttyminen kyllä vaikuttaa myös.

Vierailija
16/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeräähän se on olla vetämättä kotiinpäin jos on mahdollista.

Vierailija
17/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin kotiin vielä siinä vaiheessa kun nuorin täytti 3v. Ei ollut opiskelupaikkaa, eikä työpaikkaa odottamassa, eli olisin varmaan voinut hakea jotain työttömyystukea tai jotain, mutta en hakenut. Oli oma päätös jäädä kotiin ilman tukea. Mies on elättänyt koko kotiäitiysajan.

Ja mieheltä ei kysytty :D

Vierailija
18/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä vapaapäiviä, joihin olisi oikeus.

Vierailija
19/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan ja sossun sirkukset läpikäyneenä en ihmettele yhtään, että jotkut mieluummin kituuttavat kuin nostavat tukia. Ainakin omalla kohdalla oli niin nöyryyttävää kyykytystä koko touhu, että toivon sydämestäni, etten koskaan enää joudu työttömäksi.

Vierailija
20/45 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa molemmat unelmaduunissa, mutta palkat ovat sieltä pienimmästä päästä vaikka tehdään töitä paljon.  Meillä 5 lasta, toki oma valinta suurperhe. 

Kaikki tuttavat sanoo, hakekaa niitä ja niitä tukia, olisitte oikeutettu tähän ja tähän. Mutta ei jakseta lippuja ja lappuja täytellä, jotenki tosi monimutkaista hakea. Anoppi laski joskus toimeentulotuen laskurilla, että oltais oikeutettuja siihen reilustikin ja asumistukeen.  

Ehkä todella typerää olla hakematta, kun siihen oltaisiin oikeutettuja. Mutta ollaan pärjätty ilmankin, lapset sen verran pieniä että menee vielä kirppisvaatteet, meillä säästövinkit hallussa, asutaan Helsingissä hyvällä paikalla missä julkinen liikenne joten ei tarvita autoa jne.