Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Ihan arkitilanteissa. Jäin pysäkillä pois ja kävelin kadunvartta niin eikö tuo bussi josta jäin pois. Avasi oven, haluatko kyytiä ja vinkkasi silmää. Yök. Kaikki muut kyytiläiset olivat jääneet kyydistä, tyhjä bussi.
Joskus nuorena naisena olin yksin taksissa ja kuski (supisuomalainen keski-ikäinen mieshenkilö) ylisti ulkonäköäni koko matkan ajan. Oli samperin vaivaannuttavaa kuunnella sitä. Perille saavuttuamme hän kehtasi vielä sanoa että voin maksaa ihan miten itse haluan. Olisi pitänyt ilmoittaa asiasta jonnekin mutta nuorena ja hölmönä en sitä tajunnut kuin vasta jälkikäteen eikä minulla ole mitään tietoa siitä, kuka tämä kuski oli. Inhottava kokemus joka tapauksessa.
Sattumalta osui lehdestä silmiin tapahtumat Espoossa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/78741fb1-214f-403c-89d8-49047b367470
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan olla sillä tavalla vinksallani että saan ehdotteluja ja huomiota miehiltä mutta en pane sitä pahakseni.
Baareissa, kadulla ja töissä saan joko suoria tai epäsuoria ehdotuksia ja se on minulle ihan itsetuntoa kohottavaa toiminta. Kerran on minua kourittu ja se tietenkin oli liikaa.
Metoo:n alkaessa täällä oli keskustelua siitä missä menee raja. Jollain se oli taksikuski, joka katseli taustapeilistä. Toisella taas mies, joka loi puhuttelevia katseita baarissa. Minua saa kyllä katsella ja minun kanssa voi jutella ilman että laskisin sen epämiellyttäväksi ahdisteluksi tai häirinnäksi.Ja ilmeisesti susta muidenkin pitää vaan kestää se vaikkeivät haluaisi, koska sua ei haittaa. Vaikea keksiä miksi muuten rohkaisisit ehdottelemaan vastaisuudessakin.
Ehdottelu on toimintaa jossa toinen epäsuoraan tai suoraan kyselee olisinko valmis läheisempään kanssakäyntiin. Minä siis päätän mitä seuraavaksi tapahtuu. Uskallan antaa lempeät rukkaset ja juttelen hetken tyypin kanssa. Tälläinen toiminta ei haittaa minua enkä pane sitä pahakseni. Onko sinusta tässä jotain kamalaa tai pahaa?
Kyllä seksin ehdottaminen tuntemattomalle julkisella paikalla ihan yksiselitteisesti täyttää ahdistelun tunnusmerkit.
No en menis ihan noin pitkälle. Vonkaaminen ehkä. Parempi kai se on suoraan ehdottaa seksiä, kuin pyytää "iltakahville". Molemmat ainakin silloin tietää, mihin on ryhtymässä ja mistä kieltäytymässä.
Nyt mielenkiinnosta: onko tämä naiset teille koskaan toiminut? Oletteko lähteneet harrastamaan seksiä tuntemattoman miehen kanssa, joka ehdottaa sitä teille julkiselle paikalla? Entä miehet, oletteko saaneet tällä tavalla seksiseuraa?
Jollei kukaan ilmoittaudu, pidättäydyn käsityksessäni, että tätä ehdotusta ei esitetä sen vuoksi, että oikeasti kuviteltaisiin seksiä saatavan, vaan muista syistä, jotka ovat samoja kuin kaikissa muissa tavoissa ahdistella.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun on vaikea uskoa, mutta kait sitten näin on.
Itse en edes voi kuvitella tilannetta, että joku kouraisee minua haaroista tai rinnoista keskellä kirkasta päivää julkisella paikalla. Normitilanteessa. Selvin päin. Eikä juovuksissakaan. Siis se ahdistelija, itse olen selvin päin päivisin, ja usein muutenkin. ☺
Ja vannon, että näin ei ole käynyt koskaan.
Jos kävisikin, niin korvat punaisena poistuisi ja vielä huutaisin, että älä ikinä kenellekään tee samoin ikinä. Enemmän varmaan minua pelästyisi se kourija kun minä häntä. Jos siis todella tapahtuisi päivällä ja paikalla olisi tai ohi kulkisi myös muita kuin minä.
Helppohan se on uhota mitä tekisi, normaali suomalainen hämmentyy sellasesta tilanteessa, harva myöskään haluaa huomiota. Nainen han siinä hulluksi leimautuisi jos huutamaan alkaisi, ja kourija olisi jo tiessään.
Kuten tästä ketjusta näkee, ahdisteltuja naisia haukutaan eikä uskota. Kiitos teille epäilijöille, öykkärit saavat jatkaa öykkäröintiään, kun tietävät ettei kukaan nainen halua silmätikuksi ja naurunalaiseksi.
Jotkut vielä ihmettelee miksei raiscasu suurinta osaa ilmoiteta poliisille. No mikseiköhän niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan olla sillä tavalla vinksallani että saan ehdotteluja ja huomiota miehiltä mutta en pane sitä pahakseni.
Baareissa, kadulla ja töissä saan joko suoria tai epäsuoria ehdotuksia ja se on minulle ihan itsetuntoa kohottavaa toiminta. Kerran on minua kourittu ja se tietenkin oli liikaa.
Metoo:n alkaessa täällä oli keskustelua siitä missä menee raja. Jollain se oli taksikuski, joka katseli taustapeilistä. Toisella taas mies, joka loi puhuttelevia katseita baarissa. Minua saa kyllä katsella ja minun kanssa voi jutella ilman että laskisin sen epämiellyttäväksi ahdisteluksi tai häirinnäksi.Ja ilmeisesti susta muidenkin pitää vaan kestää se vaikkeivät haluaisi, koska sua ei haittaa. Vaikea keksiä miksi muuten rohkaisisit ehdottelemaan vastaisuudessakin.
Ehdottelu on toimintaa jossa toinen epäsuoraan tai suoraan kyselee olisinko valmis läheisempään kanssakäyntiin. Minä siis päätän mitä seuraavaksi tapahtuu. Uskallan antaa lempeät rukkaset ja juttelen hetken tyypin kanssa. Tälläinen toiminta ei haittaa minua enkä pane sitä pahakseni. Onko sinusta tässä jotain kamalaa tai pahaa?
Kyllä seksin ehdottaminen tuntemattomalle julkisella paikalla ihan yksiselitteisesti täyttää ahdistelun tunnusmerkit.
No en menis ihan noin pitkälle. Vonkaaminen ehkä. Parempi kai se on suoraan ehdottaa seksiä, kuin pyytää "iltakahville". Molemmat ainakin silloin tietää, mihin on ryhtymässä ja mistä kieltäytymässä.
Nyt mielenkiinnosta: onko tämä naiset teille koskaan toiminut? Oletteko lähteneet harrastamaan seksiä tuntemattoman miehen kanssa, joka ehdottaa sitä teille julkiselle paikalla? Entä miehet, oletteko saaneet tällä tavalla seksiseuraa?
Jollei kukaan ilmoittaudu, pidättäydyn käsityksessäni, että tätä ehdotusta ei esitetä sen vuoksi, että oikeasti kuviteltaisiin seksiä saatavan, vaan muista syistä, jotka ovat samoja kuin kaikissa muissa tavoissa ahdistella.
Olen saanut kuulla lukuisia "ehdotuksia" kadulla ja ravintoloissa, tyyli on aina: annatko p*llua/mennäänkö panee/otatko suihin/haluisin nuolla sun p*llua/saanko panna sua rintojen väliin jne. Nämä ovat sen tyylisiä, että en pidä niitä edes ehdotuksina, vaan yrityksinä nöyryyttää ja loukata. Joo ja en ole lähtenyt.
Kourijalle Kuorija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjältä vinkki saatu: piilottakaa koru joka on terävä , piiloon olkatoppaukseen mutta joka on selvästi tulkittavaksi koruksi kuitenkin. Käy stiletistä jolla raapaisee ilkesäti jos henkikulta jopa menossa. Korua ei voi kieltää.
minulla on aina omena ja hedelmäveitsi laukussa.. eväiden syöminen ei ole kielletty. Omena pitää kuoria koska kuori täynnä myrkkyjä..
Seuraava kourija voikin tavata kuorijan.
tulee siitä miehestä kuoripoika> kuoritko mu nan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvin surullista luettavaa. Täällä oletetut naiset lietsovat itseään ja toisiaan massahysteriaan sepittämällä tarinoita valtoimenaan vellovasta ahdistelusta ja raiskailusta. Lähikauppaankaan ei voi mennä ilman että joutuu raiskatuksi tai vähintään ahdistelluksi. Jos ei omalle kohdalle olekaan sitä ahdistelua sattunut, niin jokaisella on aina se kaveri tai kymmenen, joita on ahdisteltu ja raiskailtu.
Eihän tässä enää tiedä pitäisikö itkeä, nauraa, vetää ranteet auki vai soittaa heille apua.
No jos ketjun otsikko on "Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?", niin onko jotenkin yllättävää, että ketjussa kerrotaan missä sitä ahdistelua tapahtuu?
hahah niin ne jotka tulevat kertomaan missä EI ole ahdistelua tapahtunut suksikaatten vtuun, ette vastaa kysymykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kuulla lukuisia "ehdotuksia" kadulla ja ravintoloissa, tyyli on aina: annatko p*llua/mennäänkö panee/otatko suihin/haluisin nuolla sun p*llua/saanko panna sua rintojen väliin jne. Nämä ovat sen tyylisiä, että en pidä niitä edes ehdotuksina, vaan yrityksinä nöyryyttää ja loukata. Joo ja en ole lähtenyt.
Juu, samoin.
Kutkuttaa kyllä ajatus että olis jollekin noista sanonut "ok, mihin mennään?" ja takertunut kiinni etumukseen kuin sika limppuun. Olisiko törkyturpa edes hetkeksi hämmentynyt, olisiko jopa alkanut änkyttämään että nyt ei hänelle sovi?
Mutta eihän sitä todellisuudessa koskaan niin tee, kun tilanne tulee puskista ja sinua alistetaan sanoilla.
Ja tollaset huutelijat saattaa istua vaikka ohiajavassa autossa, miten ne ajattelevat panemisen edes onnistuvan kun kurvaavat pois. Taitaa oikeasti naiset ja tytöt pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjältä vinkki saatu: piilottakaa koru joka on terävä , piiloon olkatoppaukseen mutta joka on selvästi tulkittavaksi koruksi kuitenkin. Käy stiletistä jolla raapaisee ilkesäti jos henkikulta jopa menossa. Korua ei voi kieltää.
minulla on aina omena ja hedelmäveitsi laukussa.. eväiden syöminen ei ole kielletty. Omena pitää kuoria koska kuori täynnä myrkkyjä..
tulee siitä miehestä kuoripoika> kuoritko mu nan?
Kyllä.
Samalla totean:
"Cantores Minores matofakö". 😂
Tämä kirjoitukseni herättää varmaan vihaa ja raivoa teissä naisissa mutta kaunis ulkonäkö voi olla myös kirous ja toimia oikein kutsuna näille ahdistelijoille. Minä olin lapsena ja nuorena todella nätti, siis todella. Siitäpä se koko nuoruuteni ja osan myös aikuisuuttani kestänyt tragedia alkoi. Aloin herättämään ulkonäölläni huomiota jo 9 vuotiaana. Olin ujo ja kiltti tyttö eikä minulla ollut aavistustakaan siitä miten vaikutin poikiin. Pojat ihastuivat minuun ja osoittivat sen kovakouraisesti kuten nyt tuon ikäiset tekevät. Jatkuvaa lääppimistä ja vaateiden repimistä mikä oli aivan kauheaa. Olin niin lapsellinen ja tietämätön etten ymmärtänyt yhtään mistä oli kysymys. Miesopettajat vaan naureskelivat että "Olet niin nätti tyttö, että pojatkin tykkää!" Tytöt tietysti alkoivat vihaamaan minua ja levittelivät minusta inhottavia, perättömiä juttuja miten itse "houkuttelen poikia" muka jotenkin. Se oli niin kauheaa aikaa että ihmettelen edelleen miten kestin sen. Murrosiässä meno vaan kiihtyi ja jouduin - siis jouduin- vanhemman miesopettajan "lemmikiksi" eli jatkuvan läheisyyden ja ns. "tukiopetuksen" kohteeksi, mikä oli kuvottava! Olin jo valmiiksi niin lyöty ja nöyryytetty etten saanut sanaakaan suusta että olisin puolustautunut mitenkään, vaan kestin vaieten sen kaiken ahdistelun. Se loppui onneksi siihen kun tämä opettaja sairastui ja kuolikin sitten. Se oli niin ihana uutinen että itkin! Minusta kasvoi arka ihminen, joka ei itseään esille tuonut mitenkään, mutta silti sain miehiltä jatkuvaa ihailevaa huomiota mitä olin oppinut inhoamaan. Inhosin itseäni ja ulkonäköäni joka oli mielestäni kaiken kokemani pahan syy. Minun pelastukseni oli kohdata hyvä puoliso joka näki minussa muutakin kuin ulkokuoren. Koskaan en kuitenkaan saanut uskoani ihmisiin täysin palautettua. Nyt kun peilistä katsoo jo vanha akka en voi kun olla iloinen siitä että kauneus on katoavaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylilöudalla oli joskus ehkä vuosi pari sitten nainen joka aneli kikkelikortteja miehiltä ja jopa ahdistelua tms. Halusi kokea sellaistakin ja itsensä hyväksytyksi makunsa kullakin kyllä. Vapaa maa.
Tai sitten se oli miespuolinen trolli, jota otti metoo päähän ja tahtoi näin halventaa kampanjaa ja osoittaa mieltään.
Tuo oli nainen ja on ihan totta, saattaa löytyä vieläkin jostain.
Miten tämä todistettiin? Eikä niin, että joku mies ei esiintynyt jonkun tuttavansa tiedoilla?
Se nainen puhui itse omalla naamallaan siinä. Totta se on. Se oltiin poimittu ilkuttavaksi siihen jotenkin, koska kerää siinä kikkelinkuvia jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoitukseni herättää varmaan vihaa ja raivoa teissä naisissa mutta kaunis ulkonäkö voi olla myös kirous ja toimia oikein kutsuna näille ahdistelijoille. Minä olin lapsena ja nuorena todella nätti, siis todella. Siitäpä se koko nuoruuteni ja osan myös aikuisuuttani kestänyt tragedia alkoi. Aloin herättämään ulkonäölläni huomiota jo 9 vuotiaana. Olin ujo ja kiltti tyttö eikä minulla ollut aavistustakaan siitä miten vaikutin poikiin. Pojat ihastuivat minuun ja osoittivat sen kovakouraisesti kuten nyt tuon ikäiset tekevät. Jatkuvaa lääppimistä ja vaateiden repimistä mikä oli aivan kauheaa. Olin niin lapsellinen ja tietämätön etten ymmärtänyt yhtään mistä oli kysymys. Miesopettajat vaan naureskelivat että "Olet niin nätti tyttö, että pojatkin tykkää!" Tytöt tietysti alkoivat vihaamaan minua ja levittelivät minusta inhottavia, perättömiä juttuja miten itse "houkuttelen poikia" muka jotenkin. Se oli niin kauheaa aikaa että ihmettelen edelleen miten kestin sen. Murrosiässä meno vaan kiihtyi ja jouduin - siis jouduin- vanhemman miesopettajan "lemmikiksi" eli jatkuvan läheisyyden ja ns. "tukiopetuksen" kohteeksi, mikä oli kuvottava! Olin jo valmiiksi niin lyöty ja nöyryytetty etten saanut sanaakaan suusta että olisin puolustautunut mitenkään, vaan kestin vaieten sen kaiken ahdistelun. Se loppui onneksi siihen kun tämä opettaja sairastui ja kuolikin sitten. Se oli niin ihana uutinen että itkin! Minusta kasvoi arka ihminen, joka ei itseään esille tuonut mitenkään, mutta silti sain miehiltä jatkuvaa ihailevaa huomiota mitä olin oppinut inhoamaan. Inhosin itseäni ja ulkonäköäni joka oli mielestäni kaiken kokemani pahan syy. Minun pelastukseni oli kohdata hyvä puoliso joka näki minussa muutakin kuin ulkokuoren. Koskaan en kuitenkaan saanut uskoani ihmisiin täysin palautettua. Nyt kun peilistä katsoo jo vanha akka en voi kun olla iloinen siitä että kauneus on katoavaista.
Sellaista asiaa kuin kirous ei ole olemassakaan, vaan se käy vessassa on ihminen ja yleensä tässä tapauksessa (ei aina) mies. Kauneus on positiivinen asia. Saa olla kaunis ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja hyvin monen muunkin kokemus on. Kauneudesta ikäänkuin tehty kirottava asia (paha silmä herää). Kiitos tästä tositarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja retkellä pitää olla mukana juomaa lasipullossa koska muovi on myrkkyä, joten vaikka se särkyy herkästi niin mukaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on joku ihme mielikuva jos joku edes hymyilee, on sekin jo seksuaalista häirintää. Täällä pitää kulkea pää painuksissa jos haluat välttyä syytöksiltä. Itse olen 27-vuotias nainen.
Päinvastoin, sehän on niin ettei miehille kannattaisi todellakaan edes hymyillä, useimmat niistä kuvittelevat sen flirtiksi. Panokutsuksi.
Tämä on tullut niin useaan kertaan todettua, että voisi lisätä tietokirjan miehen harhaluulojen kohdalle.
Jos sinä olet nainen, minä olen pingviini. 🐧
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ehdotettu seksiä julkisella paikalla. Vongattu sekä ilmaiseksi että maksun edestä. Ahdistavin tilanne oli lenkkipolulla, jossa vonkaaja tarttui kädestä kiinni ja nyki pusikkoon päin. Onneksi siihen tuli muita ihmisiä ja sain riuhtaistua itseni irti. Todellakaan ikinä en vapaaehtoisesti näissä lähtisi seksiä harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylilöudalla oli joskus ehkä vuosi pari sitten nainen joka aneli kikkelikortteja miehiltä ja jopa ahdistelua tms. Halusi kokea sellaistakin ja itsensä hyväksytyksi makunsa kullakin kyllä. Vapaa maa.
Tai sitten se oli miespuolinen trolli, jota otti metoo päähän ja tahtoi näin halventaa kampanjaa ja osoittaa mieltään.
Tuo oli nainen ja on ihan totta, saattaa löytyä vieläkin jostain.
Miten tämä todistettiin? Eikä niin, että joku mies ei esiintynyt jonkun tuttavansa tiedoilla?
Se nainen puhui itse omalla naamallaan siinä. Totta se on. Se oltiin poimittu ilkuttavaksi siihen jotenkin, koska kerää siinä kikkelinkuvia jne.
Olet jo tämä siis video?
Nyt hunnutetut naiset varmaan ajattelevat että itseppä aiheutamme kaiken? Vai miten te hunnutetut ajattelette näistä? Onko huntu suojannut teitä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän opettaja sanoi että rakkaudesta se hevonenkin potkii kun pojat kouri tyttöjä. Eli ei mitään puuttumista asiaan.