Lääkäri ehdotti pientä painonpudotusta. Olen vähän hukassa.
Kävin viime viikolla lääkärissä. Minulla oli verensokeri 6,2 vuosi sitten, minkä takia nyt vuoden päästä oli taas labrat ja lääkäri. Verensokeri (paasto) oli taas 6,2, mutta pitkä verensokeri ok.
Lääkäri mietti, että DM2 eli tyypin 2 diabetes saattaa tehdä tuloaan, minkä takia ehdotti pientä painonpudotusta, 5-10% nykyisestä painosta. Olen nyt 166 cm ja 77.8 kg.
Mietin, millaiset keinot ovat järkeviä. Olen nimittäin laihduttanut ainakin 20 kertaa elämäni aikana ja aina ovat kilot tulleet korkojen kera takaisin. Viimeisin oli karppaus, jolla pudotin painoa 8 kg muutama vuosi sitten. Vatsaoireista vuoksi luovuin karppauksesta ja kilot tuli takaisin. Onko vinkkejä, miten saa painoa pois pysyvästi? Syön paljon kasviksia ja liikun monipuolisesti.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat ruokakaupat ylipainoisille, joista saa ostaa vaan terveellistä ruokaa.
Kerrotko, mitä siellä myytäisiin.
Jenkeissä on Whole Foods, joka myy prosessoimatonta ruokaa.
Kokeile ottaa vaikka elämäntavaksi jotain seuraavista (parikin näistä voi ihan hyvin riittää, riippuu lähtötilanteesta):
- Älä juo kaloreitasi. Vähennä siis esimerkiksi mehujen ja muun sokerien juontia. Jos juot kahvin/teen sokerilla, kokeile opetella juomaan ilman. Näistä tulee helposti satoja kaloreita päivässä.
- Alkoholijuomissa on usein paljon kaloreita. Kevyitä vaihtoehtoja ovat yleensä kuivat juomat, esim. kuiva valkoviini. Vaihda näihin. Tietysti juomisen vähentäminen ylipäätään kannattaa.
- Juo lasillinen vettä 10-15 minuuttia ennen ruokailua. Tämä vähentää mielitekoja, tarkoituksena alkaa syödä nälkään eikä huviksi.
- Keskity syömiseen, niin huomaat, milloin riittää. Television ääressä ym. tulee syötyä enemmän.
- Jos syöt paljon salaatinkastikkeita tmv., kokeile kevyempiä vaihtoehtoja. Sama pätee esimerkiksi leikkeleisiin ynnä muuhun usein syötävään.
- Jos mielesi tekee santsata, juo taas lasi vettä ja odota kymmenisen minuuttia. Jos vieläkin on nälkä, santsata toki. Todennäköisesti olosi on kuitenkin jo kylläinen.
- Jos herkuttelet esim. joka päivä, tee sitä harvemmin, vaikka joka toinen päivä. Jos herkuttelet pe-su, vähennä vaikka pe-la tai pelkkä la.
- Nuku enemmän, laita laitteet pois ennen nukkumaanmenoa. Et ehkä huomaa olevasi väsynyt, mutta univajeessa keho stressaa ja mielitekoja on vaikeaa vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ottaa vaikka elämäntavaksi jotain seuraavista (parikin näistä voi ihan hyvin riittää, riippuu lähtötilanteesta):
- Älä juo kaloreitasi. Vähennä siis esimerkiksi mehujen ja muun sokerien juontia. Jos juot kahvin/teen sokerilla, kokeile opetella juomaan ilman. Näistä tulee helposti satoja kaloreita päivässä.
- Alkoholijuomissa on usein paljon kaloreita. Kevyitä vaihtoehtoja ovat yleensä kuivat juomat, esim. kuiva valkoviini. Vaihda näihin. Tietysti juomisen vähentäminen ylipäätään kannattaa.
- Juo lasillinen vettä 10-15 minuuttia ennen ruokailua. Tämä vähentää mielitekoja, tarkoituksena alkaa syödä nälkään eikä huviksi.
- Keskity syömiseen, niin huomaat, milloin riittää. Television ääressä ym. tulee syötyä enemmän.
- Jos syöt paljon salaatinkastikkeita tmv., kokeile kevyempiä vaihtoehtoja. Sama pätee esimerkiksi leikkeleisiin ynnä muuhun usein syötävään.
- Jos mielesi tekee santsata, juo taas lasi vettä ja odota kymmenisen minuuttia. Jos vieläkin on nälkä, santsata toki. Todennäköisesti olosi on kuitenkin jo kylläinen.
- Jos herkuttelet esim. joka päivä, tee sitä harvemmin, vaikka joka toinen päivä. Jos herkuttelet pe-su, vähennä vaikka pe-la tai pelkkä la.
- Nuku enemmän, laita laitteet pois ennen nukkumaanmenoa. Et ehkä huomaa olevasi väsynyt, mutta univajeessa keho stressaa ja mielitekoja on vaikeaa vastustaa.
Miten paljon sinä oikein juot? Ennen ruokailua lasillinen vettä ja jos tekee mieli santsata, taas lasi vettä. Ja varmaan ruuan kanssakin lasi vettä?
Ihmisen ei tarvitse juoda paria litraa vettä päivässä. Myös ruoka sisältää nestettä.
Itse juon lasin vettä aamulla, mukin kahvia, lounaalla juon lasin maitoa tai vettä, kolmen maissa mukillisen kahvia, viiden-kuuden maissa lasin vettä ruuan/salaatin ohessa ja illalla yleensä mukillisen vihreää teetä. Riittää oikein hyvin, enkä ole kuivunut. Yhteensä juotuna vettä/kahvia/maitoa/vihreää teetä tulee noin 1,2-1,5 litraa päivässä. Johan siinä mahalaukku venyy, jos jatkuvasti likittää juoda lasillisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei minusta ole kummoinenkaan ravitsemusterapeutti. Miksikö? No siksi, että käypä hoito -systeemi määrittää senkin, mikä on oikein syöty ja mikä ei. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Jos lääkäri ehdottaa jotain muuta, hän on pulassa. Kivittäkää rauhassa.
Itse olen alkanut laihtua sillä, että olen jättänyt pois kaiken höttöhiilarin. Ei sokeria, perunaa, riisiä, pastaa, mutta ei myöskään viljaa muista syistä, eikä tuontihedelmiä. Eikä tietenkään mitään makeaa, mukaan lukien keinotekoiset makeutusaineet. Paljon kasviksia, marjoja, jonkun verran lihaa, kalaa ja kananmunia ja maltillisesti maustamatonta jogurttia ja kermaa. Lisäksi hiukan siemeniä ja pähkinöitä, sekä tietenkin rasvaa, oliiviöljyä ja voita. Päivän yksi ruoka on aina salaatti. Rasvaa siis kuluu, riippuen päivän muista hiilareista. Sitä käytetään kohtalaisen paljon, mutta sillä ei läträtä.
Ennen tätä projektia ympärilläni oli tukeva pelastusrengas, joka on nyt kadonnut kokonaan. Vatsa on kunnossa, verensokeri ei heittele, eikä tule mitään syömisen jälkeistä väsymystä. Tiedän, että terveydenhuollon mukaan tämä on väärin sammutettu tulipalo, mutta aivan sama. Painokäyrä on jyrkässä laskussa ja olo on hyvä, ja se on minulle tärkeintä.Onneksi karppausta suosittelevat tahot elävätkin pelkällä pyhällä hengellä...
???? Missähän noin väitettiin? Jokainen syököön tavallaan.
Lääkärit ovat kirjoittajan mukaan huonoja ravitsemusterapeutteja, koska Käypä hoito -ohjeet määrittävät mitä lääkäri suosittelee. Toin vain esille, että ei sitten kannata uskoa niitä karppausta suositteleviakaan tahoja, koska kyllä niilläkin on taloudellisia intressejä takana.
Mulle on ihan sama miten ihmiset syö.
No ensinnäkään lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta. Ei lääkäri-titteli tee kaikkitietävää. Käypä hoitosuositukset tosiaan määräävät, mitä lääkärit ja muu terveydenhoitohenkilökunta saa suositella ja kertoa. Taloudelliset intressit ei siinä merkitse. Toki, jos lääkäri poikkeaa siitä, mitä on määrätty, niin voi olla entinen lääkäri, ja se on jo sitten taloudellinenkin asia.
Olen samaa mieltä kanssasi. Mutta ei se silti tee karppausta kannattavista lääkäreistä sen uskottavampia.
Mulle on ihan herttaisen yhdentekevää, mitä mikäkin taho suosittelee tai mistä varoittelee. Se näkee, joka on kokenut. Minä tulen todella huonovointiseksi liiallisesta hiilarista, mikä lienee merkki jostain esidiabeteksesta. Mitä minulle on siis suositeltu? No juurikin hiilaria, leipää, perunaa, hedelmiä jne. Viljaa en voi syödä, joten se jo yksin vähentää neuvojan uskottavuutta, vaikka hän olisi asiasta tietoinen jo neuvoa antaessaan.
Mummollani oli db2, ja hänellä oli lääkärin ohjeet olla syömättä verensokeria nostavia ruokia, siis paljon hiilaria sisältäviä. Tämä 60-luvulta. Nykyään homma on "helppoa", ei muuta kuin sokeria huuleen ja piikkiä vatsanahkaan. (Tämä oli vitsi)
Voin erinomaisen hyvin tuolla edellä kuvaamallani ruoka-ainekombolla ja laihdun, ja veriarvot ovat kunnossa, joten miksi se vaivaa niin kamalasti? Pitäisikö ruveta mässyttämään runsashiilarista mössöä, että oppisin palaamaan ruotuun ja saisin db- ja kolesterolilääkkeet?
Jos pysyvästi haluat painon pois ja estää 2-tyypin diabeteksen niin siihen ei laihdutuskuuri auta vaan pysyvä elämäntapojenmuutos.
Mitäs jos vain tekisit ruokavalion rempan, etkä mieti sitä laihtumista?
Olen ystävältäni kuullut (vastaata tilanne), että ihan vaan terveellisempi ja vähähiilihydraattisempi ruokavalio laski verensokerin normaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon sinä oikein juot? Ennen ruokailua lasillinen vettä ja jos tekee mieli santsata, taas lasi vettä. Ja varmaan ruuan kanssakin lasi vettä?
Ihmisen ei tarvitse juoda paria litraa vettä päivässä. Myös ruoka sisältää nestettä.
Itse juon lasin vettä aamulla, mukin kahvia, lounaalla juon lasin maitoa tai vettä, kolmen maissa mukillisen kahvia, viiden-kuuden maissa lasin vettä ruuan/salaatin ohessa ja illalla yleensä mukillisen vihreää teetä. Riittää oikein hyvin, enkä ole kuivunut. Yhteensä juotuna vettä/kahvia/maitoa/vihreää teetä tulee noin 1,2-1,5 litraa päivässä. Johan siinä mahalaukku venyy, jos jatkuvasti likittää juoda lasillisia.
Niin, sulle sopii oma tapasi, monelle muulle ei.
Itselläni ainakin parempi fiilis, jos juon kunnolla vettä, ainakin sen pari litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon vettä noin 1,5-2,5 litraa päivässä, en ole laskenut. Muuta en kahvin ja satunnaisten alkoholiannosten lisäksi juuri juo. Itse käytän noista kahdesta tavasta vain sitä santsauksen halua hillitsevää lasillista tarvittaessa, koska olen normaalipainoinen (BMI n. 21). Kuten sanoin, kaikkia näistä ei tarvitse noudattaa ainakaan yhtä aikaa.
Ymmärrän, että ihmiset haluaisivat painonhallinnan olevan jotain alkemiaa ja korkeampaa matematiikkaa, johon ei normaalia elävää ihminen mitenkään pysty. Se selittää mukavasti, miksi ei ole itse onnistunut: kun en osannut tehdä paleoruokaa, lähellä ei ole Crossfit-salia, tahdon syödä lauantaisin karkkia ja silloin ei voi mitenkään ikinä laihtua... Tosiasia on, että juuri tällaisilla pienillä asioilla voi tehdä hitaita ja pysyviä muutoksia. Koska käytännössä ihan jokaisella on "matalalla roikkuvia hedelmiä", joita ei edes arjessa huomaa. Mutta kun ei, en ole täydellinen, joten en yritä ollenkaan.
Siis mikä on sellainen normaali yleinen paastoverensokeri? Tiedän, että viite suurinpiirtein 4-6, mutta mitä teillä on?
Omani on 4.3 ja näkyy aika rasittavana pahoinvointina, jos olen ollut kauan syömättä, saisi olla korkeampi. Mutta mikä on sellainen hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Te läskit, jotka alapeukutatte faktoja, olette kyllä todellä säälittävän oloisia ihmisiä. Sumentaako se lihavuus oikeasti teidän kyvyn rationaaliseen saati objektiiviseen keskusteluun? Ilmeisesti kyllä, koska tässäkin ketjussa on nähtävissä subjektiivista, tunneperäistä argumentointia sekä lapsellista faktuaalisen tiedon kieltämistä. Mahtaa olla teidän elämä mukavaa, kun pitää alati kieltää todellisuutta ja kun on kaiken lisäksi älyllisesti kyvytön ajattelemaan loogisesti asioista. No, siksihän olettekin lihavia, kun tunteet määräävät teitä :)
Mihin viittaat? Kerro tarkemmin?
Ei kaikille kaikki neuvot sovi.
Tottahan se on, että 2tyypin diabeteksen aiheuttaa väärä ravinto. 2tyypin diabetekseen voi sairastua myös normaalipainoinen, jos ravinto on sopimaton.