Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on Helsingissä velattomia vuokra-asuntoja, joiden tuottoprosentti on jotain 1-2% taloyhtiölainojen takia. Mitä tekisin niille?

Vierailija
08.12.2019 |

Kun siis kaikki menot ja verot on miinustettu vuokrasta, niin tuottoprosentiksi jää asunnon arvoon verrattuna 1.1-2,5%. Samaan aikaan minulla on osakesalkku, jonka viimevuotinen netto-netto osinkotuotto oli 3,8%. Mitä minä näiden kanssa tekisin?

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun vuokra-asunnot vielä kaipaisivat remonttia. Niissä on vuoden 1962 keittiöt ja yhdessä jopa sen ajan kylpyhuone.

Ap

Vierailija
2/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy pois ja sijoita paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy kaikki ja käytä rahat naisiin ja viinaan. Ja loput tuhlaat ennenkuin punikit tulee.

Vierailija
4/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla velaton jos maksat kuitenkin lainaa?

Vierailija
5/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi paremmin tuottava sijoitus? Siis tulevaisuuteen katsottuna.

Ap

Vierailija
6/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja tilalle Alibabaa.

Vierailija
7/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan kiinteistöihin mieluummin pörssin kautta. Minulla on kahta erityyppistä REITtiä jotka nakuttavat osinkoja kuukausittain. Yhtiöiden varat on sijoitettu tuhansiin kiinteistöihin pitkin USA:ta. 

Vuokrakämppäsi kuulostavat siltä, että niissä suostuvat asumaan vain sossupummit. Ei tuollaisille ole käyttöä edes omien lasten opiskelukämppinä. 

Vierailija
8/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osakkeet, mutta muista ajallinen ja maantieteellinen hajautus.

Helsinkiin virtaa paljon ulkomaalaisia joten saat noista asunnoista myydessä hyvän hinnan. Pari kuukautta sitten sain kaksiosta ylinpuoli miljoonaa. Ostajina ulkomaalainen perhe jotka tekevät konsulttihommia ulkoministeriölle al-Holista.

Vierailija
9/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis että nämä eivät ole sellaisia asuntoja, joita nykypäivän köyhät ostavat velkarahalla ja ovat velkaa seuraavat 20 vuotta itse asunnosta.

Näissä on kuitenkin taloyhtiön remonttilainoja olemassa. Jos ne jättää laskuista pois asunnot ovat velattomia.

Ap

Vierailija
10/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osakkeet, mutta muista ajallinen ja maantieteellinen hajautus.

Helsinkiin virtaa paljon ulkomaalaisia joten saat noista asunnoista myydessä hyvän hinnan. Pari kuukautta sitten sain kaksiosta ylinpuoli miljoonaa. Ostajina ulkomaalainen perhe jotka tekevät konsulttihommia ulkoministeriölle al-Holista.

Tuo oli sitten joko kantakaupungista tai muuten vanha kivilinna. Ei Helsingissä kaksioiden hinnat ala viitosella.

Ap

Vierailija
11/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sijoitan kiinteistöihin mieluummin pörssin kautta. Minulla on kahta erityyppistä REITtiä jotka nakuttavat osinkoja kuukausittain. Yhtiöiden varat on sijoitettu tuhansiin kiinteistöihin pitkin USA:ta. 

Vuokrakämppäsi kuulostavat siltä, että niissä suostuvat asumaan vain sossupummit. Ei tuollaisille ole käyttöä edes omien lasten opiskelukämppinä. 

Kyllä niissä ihan itsemaksavat vuokralaiset on.

Ap

Vierailija
12/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, koska teetätin yhteen asunnoista äskettäin 30 000 euron remontin, ja laskin sen tuottoprosentin nyt: 1,0. Jos siinä ei olisi yhtään velkaa taloyhtiöltä, se tuottaisi 1,9%. Jipii. Samaan aikaan melko paskaksi kuvittelemani pienempi osakesalkkuni, jossa on muun mukana jopa niin surkeita kurssilaskijoita kuin biohittiä ja innofactoria tuotti 2,5%. Whaaat, ärrrhh.

Ap

Vierailija
13/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis että nämä eivät ole sellaisia asuntoja, joita nykypäivän köyhät ostavat velkarahalla ja ovat velkaa seuraavat 20 vuotta itse asunnosta.

Näissä on kuitenkin taloyhtiön remonttilainoja olemassa. Jos ne jättää laskuista pois asunnot ovat velattomia.

Ap

Ai se on palstamamman logiikalla sitä parempaa velkaa 😆

Kuules nyt, ei noilla ole muuta eroa kuin se että tuo taloyhtiölaina on huomattavasti kalliimmalla korolla kuin tavallinen asuntolaina olisi.

Mutta trollihan tämä, en tajua miksi edes vastaan 🙄

Vierailija
14/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rahastot ole sellaisia, ettei niistä saa mitään tuottoja? Sellainen eli pelkkä arvonnousu ei kiinnosta. Varsinkin kun on myös osinkoa tuottavia, nousevia yhtiöitä, kuten Kone ja vaikka miten moni muu. En tajua, miksi kukaan sijoittaa rahastoihin. Itselle se, mitä saa käteen tuottona merkitsee eniten, enkä halua sijoittaa kovin aktiivisesti.

Ap

Vierailija
15/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta vuokraa. Itse saan helsingistä 8% tuoton.

Vierailija
16/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai se on palstamamman logiikalla sitä parempaa velkaa 😆

Kuules nyt, ei noilla ole muuta eroa kuin se että tuo taloyhtiölaina on huomattavasti kalliimmalla korolla kuin tavallinen asuntolaina olisi.

Mutta trollihan tämä, en tajua miksi edes vastaan 🙄

Miksi se on kalliimmalla korolla? Ja siis korot ovat nyt niin alhaalla, että tuskin on paha korko. Maksan mieluummin lainan vastikkeessa, sen menoa ei samalla lailla huomaa, kuin että se olisi omaa lainaa. Kuluero tästä ei liene siuren suuri tänä päivänä. Pankkilainaa ärsyttäisi henkisesti myös enemmän maksaa.

Ap

Vierailija
17/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmasti saa, nettotuotosta.

Ap

Vierailija
18/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyse nettotuottoprosentista, eli mitä jää vastikkeiden, lainojen ja verojen jälkeen käteen. Toisin sanoen kaikkien kulujen. Tyhjiä kuukausia mulla ei ole ollut.

Ap

Vierailija
19/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Itse jätän kaikki muovimatto asunnot ja erikoiset rumat viritykset katsomatta, sekä asunnot joissa on kylpyamme/suihku viritelmä. Se että haluan asua vuokralla ( siksi kun en halua sitoa itseäni mihinkään arvoltaan kuolevaan tulevaisuuden remonttiriesaan)  ei tarkoita että suostuisin elämään missään läävässä. Laminaatit lattioissa, vaalea selkeälinjainen keittiö ja kaakeloitu kylpyhuone ilman ammetta, sellainen saa huomioni. Keittiö saa olla persoonallisempikin ja värikkäämpi jos on moderni ja hyvällä maulla tehty. Jos haluaa asiallisen ja pitkäaikaisen vuokralaisen ja tasaisen tuoton niin kannattaa panostaa siihen asunnon kuntoon ja ulkonäköön. 

Vierailija
20/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne se perintö hupenee...