Te tietoisesti lapsettomat: kuka teidät hoitaa vanhana?
Vai onko teillä perheessä ollut tapana, että te lapset ette pidä mitään yhteyttä vanhempiinne ja jätätte vain oman onnensa nojaan tms?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa muka yleistäkin, että lapset huolehtivat päivittäin iäkkäistä vanhemmistaan? Ennenhän oli ihan yleistä, että maatiloilla oli monta sukupolvea saman katon alle, mutta nykyään harvinaista.
Todettakoon, ettei agraariyhteiskunnassa ketään hoidettu, vaikka saman katon alla asuttiinkin (tosin usein vanhuksilla oli kyllä oma syytinkiasuntonsa.) Eikä ihmiset olleet niin pitkään hoidettavassa kunnossa kuin nykyään, koska ei ollut mitään liuotushoitoja tai pallolaajennuksia: ihmiset saivat yhden sydärin ja puolen vuoden päästä toisen ja se oli siinä. Sama juttu aivoveritulppien kanssa, ei sen ensimmäisen jälkeen pitkään eletty.
Kun mietitte, ettei mitään geriatrisia vaippoja ollut, vaan alusastioilla mentiin ja lakanat pestiin käsin... Joo, ei hoidettu ketään kovin pitkään sänkyyn.
Ne vanhukset auttoivat töissä niin kauan kun oli vähänkään liikuntakykyä, aina oli jotain pehkujen hakkaamista lehmille tai lasten vahtimista, kehdon liekuttamista, kerppujen tekoa, mitä saattoi huonokuntoisempikin hissuksiin tehdä. Tai vuoleskella haravanpiikkejä tms. Mummot tietysti kehräsi ja kutoi kankaita, kummassakaan hommassa ei tarvitse juuri nähdäkään mitään, ainakaan jos tasaväristä kangasta kutoo.
Se "ei leipä laiskoja elätä" koski ihan kaikkia, myös vanhuksia. Olisi ollut häpeä vaan olla toisten hoidettavana. Eikä siihen kuntoon tosiaan päädyttykään.
Nykyaikaisilla hienoilla hoidolla taataan ihmisille avuton ja kaamean pitkä hiipuminen. Ei niinkään terveitä elinvoimaisia vuosia.
Kannattaa miettiä ajoissa, millaisiin hoitoihin tahtoo suostua. Itse olen hoitotahtooni kirjannut ettei saa tehdä mitään.
Mä luotan, että eutanasia on jo silloin tässä maassa sallittu. Mua ei todellakaan kiinnosta olla joku allensa paskova, tästä maailmasta mitään enöö ymmärtämätön sänkypotilas. Elän mitä elän ja teen mitä teen, sen jälkeen kun terveys alkaa pettää löhden arvokkaasti ottamaan ikiunet nurmen alle.
Lääkärit kuvittelevat olevansa jumalia sen hippokrateen valansa kanssa, tai mitä nyt nykyisin käytetäänkään. Suomessa eniten valtaa käyttävät pankit ja lääkärit. Kumpikaan juttu ei ole hyvä ja molemmista pitää päästä eroon. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä luotan, että eutanasia on jo silloin tässä maassa sallittu. Mua ei todellakaan kiinnosta olla joku allensa paskova, tästä maailmasta mitään enöö ymmärtämätön sänkypotilas. Elän mitä elän ja teen mitä teen, sen jälkeen kun terveys alkaa pettää löhden arvokkaasti ottamaan ikiunet nurmen alle.
Juuri näin. Olet ymmärtänyt asian täysin oikein.
Miesvauvatyypillinen ongelma.
Naisilla on aina ystäviä, rakkaita, läheisiä. Ihmissuhteiden ylläpito onnistuu lapsettomiltakin naisilta.
Miesten väliset ystävyydet taas on tällaisia:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit kuvittelevat olevansa jumalia sen hippokrateen valansa kanssa, tai mitä nyt nykyisin käytetäänkään. Suomessa eniten valtaa käyttävät pankit ja lääkärit. Kumpikaan juttu ei ole hyvä ja molemmista pitää päästä eroon. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
T. Sergei, RUS FED
Filippiniläinen sisäkkö.Ostan hänen työvaatteet Temusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sergei, RUS FED
Ei kun Satu, 60 v, Suomen Turusta.
Kokemusta on, kaikenlaista. Siksi mielipiteeni on vankka eikä se muutu. Pankkien ja lääkäreiden (mieli)vallasta on päästävä eroon, ja äkkiä sittenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa muka yleistäkin, että lapset huolehtivat päivittäin iäkkäistä vanhemmistaan? Ennenhän oli ihan yleistä, että maatiloilla oli monta sukupolvea saman katon alle, mutta nykyään harvinaista.
Todettakoon, ettei agraariyhteiskunnassa ketään hoidettu, vaikka saman katon alla asuttiinkin (tosin usein vanhuksilla oli kyllä oma syytinkiasuntonsa.) Eikä ihmiset olleet niin pitkään hoidettavassa kunnossa kuin nykyään, koska ei ollut mitään liuotushoitoja tai pallolaajennuksia: ihmiset saivat yhden sydärin ja puolen vuoden päästä toisen ja se oli siinä. Sama juttu aivoveritulppien kanssa, ei sen ensimmäisen jälkeen pitkään eletty.
Kun mietitte, ettei mitään geriatrisia vaippoja ollut, vaan alusastioilla mentiin ja lakanat pestiin käsin... Joo, ei hoidettu ketään kovin pitkään sänkyyn.
Ne vanhukset auttoivat töissä niin kauan kun oli vähänkään liikuntakykyä, aina oli jotain pehkujen hakkaamista lehmille tai lasten vahtimista, kehdon liekuttamista, kerppujen tekoa, mitä saattoi huonokuntoisempikin hissuksiin tehdä. Tai vuoleskella haravanpiikkejä tms. Mummot tietysti kehräsi ja kutoi kankaita, kummassakaan hommassa ei tarvitse juuri nähdäkään mitään, ainakaan jos tasaväristä kangasta kutoo.
Se "ei leipä laiskoja elätä" koski ihan kaikkia, myös vanhuksia. Olisi ollut häpeä vaan olla toisten hoidettavana. Eikä siihen kuntoon tosiaan päädyttykään.
Nykyaikaisilla hienoilla hoidolla taataan ihmisille avuton ja kaamean pitkä hiipuminen. Ei niinkään terveitä elinvoimaisia vuosia.
Kannattaa miettiä ajoissa, millaisiin hoitoihin tahtoo suostua. Itse olen hoitotahtooni kirjannut ettei saa tehdä mitään.
Tuo on muuten totta, ettei ennen oltu avuttomina niin pitkään. Ei tarvitse mennä kuin 90-luvulle, jolloin isovanhempani kuolivat ja liuta muita sen sukupolven vanhoja. Tietysti esim. mummullani oli sepelvaltimotaito ja sille tehtiin ohitusleikkaus. Sen jälkeen se kotiutui ja hissutteli kotona ja sitten hyvin pian hiipui pois. Toinen mummu sai haimasyövän, kolme kuukautta ja henki pois. Vaari eli aika pitkään ensimmäisen aivohalvauksen jälkeen pyörätuolissa, ehkä kaksi vuotta, mutta pääsi itse kyllä vessaan ja olisi ateria- ja siivouspalvelun kanssa pärjännyt kotona jos mummaa ei olisi ollut. Päät pysyi kaikilla terävinä. Omaiset auttoi asioiden hoidossa, mutta koska ne päät oli terävät, olisi se hoitaminen heiltä itseltäänkin varmaan sujunut, mutta eivät sitten viitsineet kun ei ollut pakko.
Sama kaikilla muilla vanhoilla sukulaisilla, tietysti ne heikkeni ja meni huonompaan kuntoon, mutta kumminkin pystyivät elämään sellaista hissutteluelämää kotona. Eräs vanhapiika muutettiin sitten maatalosta, jossa asui yksin, kunnan palveluasuntoon. Siis sellaiseen mihin tuotiin lämmin ruoka, mutta oli ihan tavallinen rivarikämppä muuten, siivosi itse. Sisarensa lapset hoitivat muuton, eli ei ne lapsettomatkaan heitteille jää.
Mutta kukaan ei tarvinnut mitään aktiivista päivittäistä apua kuin enintään pari kuukautta ihan lopussa, tai hetkellisesti jonkun isomman leikkauksen jälkeen. Ei vuosia yhtä soittoa kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan enkä haluakaan. Toivottavasti lähden saappaat jalassa ja jos en, niin sitten matka maahan jossa saa eutanasian. En todellakaan jää mihinkään laitokseen tai hoitoon mahdollisten vaippojen ja lääkkeiden kanssa hourailemaan.
Mulla on monta omaa konstia tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
"Kuka teidöt hoitaa"??
Öö no oisko
-kotihoito
-hoitokodin henkilökunta
-yleinen edunvalvoja.
Jos siis sinne asti elää, että em palveluja tarvitsee.
sellaisia tuskin enää silloin on
Vierailija kirjoitti:
Sori en ymmärrä kysymystä.
Olen lapseton 35 vuotias. Minulla ei ole nuoria sukulaisia elossa. Minua ei siis vanhana hoida kukaan ja joko hankin niin paljon elintapasairauksia että kupsahdan 6kymppisenä tai sitten vedän viinaa ja unilääkkeitä, tai sitten lähden Sveitsiin.
Mut ei meillä ole ketään ollut tapana jättää heitteille suvussa ja hoidan nyt äitiäni ja edelleen kotonaan asuvia isovanhempiani ja olen luvannut hoitaakin loppuun saakka.
Niin mikä nyt on ap se sun ongelma?
Ne elintapasairaudet ei valitettavasti välttämättä tapa nopeasti, vaan nimenomaan ne aiheuttavat sen pitkän kitumisen ja avuttomana olemisen. Nykyaikana ei kukaan kuole ensimmäiseen aivoveritulppaan tai sydänveritulppaan, jäät vaan elämään vaivaisena. Ja muistisairaudet ovat melko isolta osalta elintapasairauksia nekin.
Mitä terveempi on, sitä todennäköisemmin on vireä vanhus joka sitten vaan jossain kohtaa saa keuhkokuumeen ja kuolee siihen, tai sitten vaan ei yhtenä päivänä herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka teidöt hoitaa"??
Öö no oisko
-kotihoito
-hoitokodin henkilökunta
-yleinen edunvalvoja.
Miksi ei olisi? Ainakin täällä pääkaupunkisudeulla tuntuu tulevan koko ajan lisää erilaisia hoivapalveluyrittäjiä ja muitakin yrittäjiä, jotka tarjoavat kotiin tuotavia palveluita. Mä en ole vielä edes eläkkeelläkään, mutta kun tarvitsin kylpyhuoneisiin uudet valaisimet, niin en mä alkanut nivelreumaatikkona lyhyenä ihmisenä millekään tikkaille kiipeämään vaan löysin nopeasti firman, joka tarjoaa erilaisia "handyman" -palveluita. Kävi laittamassa mulle valaisimet ja tämä firma tekee paljon muutakin. Maalaa vaikka seinät tai kuskaa rompetta Sortti-asemalle. Myös monet juristit jo tekee näitä edunvalvontajuttuja. Kaupat ja apteekit toimittavat kotiinkuljetuksella.
Se on varmasti totta, että hyvinvointialueet tulee säästösyistä vähentämään kaikkia palveluita, mutta kyllä yksityisiä riittää ja kun kysyntä kasvaa, tulee yksityisiä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka teidöt hoitaa"??
Öö no oisko
-kotihoito
-hoitokodin henkilökunta
-yleinen edunvalvoja.
Lähde: trust me bro
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisten lapset?
Juuri muuta vaihtoehtoa ei ole. Tai robotit, ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta maata vanhainkodissa joten nappeja naamaan ja nukkumaan
Ongelma on se, että siinä pisteessä et enää pysty ajattelemaan noin. Kannattaa se nappinukutus siis tehdä hyvissä ajoin kun kuuppa vielä pelaa, 40-50 vuotta?
Miksi tämä on ongelma? Mun tietääkseni yksikään ihminen ei ole vielä elänyt ikuisesti, vaikka olisi yrittänyt, saatika sitten vahingossa.
Joo, loppu voi pahimmassa tapauksessa olla tuskallinen. Onko sun pointtisi, että kannattaisi mieluummin omistaa elämästään suurin osa lapsille, joita ei halua, ja toivoa, että he silti hoitavat kuolemaan asti?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka ammatikseen hoitavat vanhuksia. Olisiko jo pikkuhiljaa aika lopettaa seuraavan sukupolven (naispuolisten) kuormittaminen ilmaisen hoivatyön vaatimisella?
Siis tuntemattomien ihmisten lapset hoitavat. Ja he saavat muiden ihmisten lasten maksamista verorahoista palkkaa.
Sori en ymmärrä kysymystä.
Olen lapseton 35 vuotias. Minulla ei ole nuoria sukulaisia elossa. Minua ei siis vanhana hoida kukaan ja joko hankin niin paljon elintapasairauksia että kupsahdan 6kymppisenä tai sitten vedän viinaa ja unilääkkeitä, tai sitten lähden Sveitsiin.
Mut ei meillä ole ketään ollut tapana jättää heitteille suvussa ja hoidan nyt äitiäni ja edelleen kotonaan asuvia isovanhempiani ja olen luvannut hoitaakin loppuun saakka.
Niin mikä nyt on ap se sun ongelma?