Uusperheen perustaminen, 7 lasta
Minulla 3 lasta, miehellä 4 lasta. Lapset iältään 2-13v. Molemmilla viikko-viikkosysteemi (lapset meillä molemmilla samoilla viikoilla). Yhteen muuttamista mietitty, mutta kodin pitäisi olla sopiva koko perheelle, ja aika iso siis. Ehkä yhteinenkin lapsi ajatuksissa vielä. Toisaalta ei lasten määrä voi olla syynä sille, että yhteen ei muutettaisi.
Olisi mukava kuulla kokemuksia uusperheen yhteen muutosta, niin hyvistä kuin huonommistakin sen mukanaan tuomista asioista.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen teille vasektomiaa ja sterilisointia.
Ja minä suosittelen vielä käyttämään noiden lisäksi vielä kondomia varmuuden vuoksi. Joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni puuhaa parhaillaan vastaavanlaisessa tilanteessa. Mies on ollut kuvioissa reippaat pari kuukautta ja nyt suunnitellaan yhteenmuuttoa ja yhteistä vauvaa. Uusioperheen lapset (6kpl) ovat iältään 3-12 vuotiaita. On muuten järkyttävä tilanne lapsille, jotka eivät tahtoisi muuttaa täysin vieraalle paikkakunnalle.
Tässä taas nähdään miten oma itsekäs halu "kun minä olen niin rakastunut ja kun minä haluan" menee lasten edun ja hyvinvoinnin edelle. Ja mies ollut kuvioissa jopa 2kk? Uutta vauvaa suunnitellaan? Joillain naisilla ei ole järkeä ollenkaan eikä kykyä katsoa asioita lasten kannalta ja sanon tämän itse naisena.
Niinpä. Kun sitten otin kriittisesti kantaa hänen aikeisiinsa, vastauksena oli että, "kun äiti on onnellinen, niin lapsetkin ovat". Kunpa se olisikin aina näin yksinkertaista.
Kunpa olisikin. Tuohon on hyvä tuudittautua ja samalla vetäytyä vastuusta lasten hyvinvoinnista koska se on automaatio muka että kaikki on hyvin kun äiti on tyytyväinen.
Itse olen ollut se lapsi tuollaisessa kuviossa. Ja kyllä, se oli täysin perseestä. Jatkuvasti matkalaukkuelämää ja joka paikassa sait kokea että olet oikeastaan vain kylässä jonkun asunnossa, jossa on sinulle kuitenkin aika etäiseksi jääneitä ihmisiä. Vanhemmista oikein näki kuinka sitä lapsivapaata aikaa odotettiin, niin että lähinnä teki mieli koko ajan pyytää anteeksi olemassaoloaan. Lapsia ei todellakaan myöskään kohdeltu tasapuolisesti, eikä ole kohdeltu suurimmassa osassa tuntemiani uusperheitä (poikkeuksia toki on). Etenkin naisilla ne miehen lapset alkavat todella helposti ottamaan pannuun (ne ovat aina väärän laisia) ja sen kyllä näkee.
Aika suurella varmuudella tuo ratkaisu heikentää jo nyt aika hankalassa tilanteessa elävien lasten hyvinvointia. Miksi ette voisi jatkaa suhdetta eri osoitteissakin eläen?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut se lapsi tuollaisessa kuviossa. Ja kyllä, se oli täysin perseestä. Jatkuvasti matkalaukkuelämää ja joka paikassa sait kokea että olet oikeastaan vain kylässä jonkun asunnossa, jossa on sinulle kuitenkin aika etäiseksi jääneitä ihmisiä. Vanhemmista oikein näki kuinka sitä lapsivapaata aikaa odotettiin, niin että lähinnä teki mieli koko ajan pyytää anteeksi olemassaoloaan. Lapsia ei todellakaan myöskään kohdeltu tasapuolisesti, eikä ole kohdeltu suurimmassa osassa tuntemiani uusperheitä (poikkeuksia toki on). Etenkin naisilla ne miehen lapset alkavat todella helposti ottamaan pannuun (ne ovat aina väärän laisia) ja sen kyllä näkee.
Aika suurella varmuudella tuo ratkaisu heikentää jo nyt aika hankalassa tilanteessa elävien lasten hyvinvointia. Miksi ette voisi jatkaa suhdetta eri osoitteissakin eläen?
Koska tähän pitää tehdä vauva, joka vie tuoreen parin suhteen uudelle tasolle ja syventää sitä. Se miten se vaikuttaa jo olemassa olevien lasten ja vanhempien suhteisiin on ilmeisesti vain voi voi ja kestettävä... aivan hullua.
Aivan karma ajatus lasten kannalta.Ei ja vielä kerran ei.
Varaudu siihen,että menee noin 5vuotta niin homma toimii.
Meidän uusperhe asui ensimmäiset viisi vuotta kahta kotia. Koko perheenä näimme viikonloppuisin ja lomilla ja yhteiseen kotiin muutettiin vasta, kun kaikki jo tunsivat toisensa hyvin ja oli käynyt selväksi, että kaikki lapset (meillä ”vain” neljä) tulevat hyvin toimeen keskenään. Etsimme myös kodin, jossa kaikilla on oma huone. Silti yhteiseen kotiin muutto oli iso muutos.
Ja yhteistä lasta emme edes harkinneet. Neljässä on jo riittämiin ja mikä tärkeintä, emme mieheni kanssa mitenkään voisi perustella lapsille, miksi uusi tulokas saa olla meillä koko ajan siinä missä muut lapset vain joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä te muuten kuljette? Teitä on jo 9 henkeä, asunnon lisäksi pitäisi hankkia 10 hengen jeesusbussi.
Miksi kulkemisen pitää tapahtua yksityisautolla?
Lähdeppä 7 kakaran kans linja-autolla kauppaan. + vauva jos sen vielä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä te muuten kuljette? Teitä on jo 9 henkeä, asunnon lisäksi pitäisi hankkia 10 hengen jeesusbussi.
Ensinnäkin iso osa niistä olisi isompia joiden ei ole mikään pakko tulla kauppaan, tai jos tulevat niin voivat pitää huolta pienemmistä kauppareissulla ja kantaa ostoksia.
Toisekseen esimerkiksi perhepäivähoitajat pystyvät aivan hyvin käymään 4 taaperoikäisen kanssa kaupassa, kirjastossa ja monessa muussakin paikassa ilman henkilöautoa. Miksi sama ei onnistuisi tavallisen perheen kahdelta aikuiselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Jonkun 13v:n perään ei paljon tarvitse katsoa. Pieniä varten kaksosrattaat sekä valjaat. Ostokset rattaiden alustaan sekä reppuihin aikuisille ja isommille lapsille.
Suurimmassa osassa Suomea taajamat ovat sen verran pieniä, että hyvin pääsee liikkumaan ihan polkupyörälläkin. Ei siis ole pakko olla bussipysäkkiä muutaman sadan metrin säteellä.
Esim. tyypillisessä keskisuuressa kaupungissa löytää sen ison asunnon helposti vaikkapa muutaman kilometrin säteeltä keskustasta mistä taas löytyy rautatieasema, linja-autoasema ym.