Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöyristyin Hope-joululahjapuusta

Vierailija
04.12.2019 |

Mieheni kanssa on ollut tapana ostaa yksi Hope-puun joululahja joka vuosi ja näin meinasimme tehdä nytkin. Kunnes kävimme katsomassa tämän vuoden toiveita. Ensinnäkään, yhdessäkään, ei yhdessäkään lapussa ei ollut vain yhtä toivetta vaan kaksi, joissakin kolmekin. Ja ne toiveet, hyvänen aika! Toivottiin sekä merkkikaiuttimia että merkkihupparia. Tietokonetta ja lisäksi merkkihupparia. Paras oli kokonainen laskettelusetti ja sen lisäksi oli vielä toivottu samassa lapussa jotain muuta, en muista mitä koska tässä vaiheessa aloin jo epäillä koko hommaa vitsiksi. Siis, me ollaan keskiluokkainen perhe eikä ostella tällaisia lapsillemme joululahjaksi. Ei ole niin paljon rahaa, että perusjouluruokien ja - muistamisten lisäksi vielä laskettelusettikin menisi siinä sivussa. Jos se, että tällaisiin joululahjoihin ei ole varaa määrittelee perheen köyhäksi niin kyllä mekin ollaan köyhä perhe sitten. En silti kehtaisi noin arvokkaita tavaroita muilta pyydellä.

Kommentit (486)

Vierailija
181/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein hahmota millä tulotasolla ihmiset noita toiveita esittää. Tarkistetaanko jotenkin puhuvatko ihmiset totta? Voiko sinne Hopeen vaan laittaa sähköpostia, että ollaan köyhiä ja haluttais lahjoja teidän kautta. Kun tuntuu, että oma tulotaso on heikompi kuin tt varassa elävillä, mutta aina on selvitty joulusta yms ilman avustuksia. Ennakoimalla ja säästämällä.

Ostan pitkin vuotta alennusmyynneistä lahjoja jemmaan ja käytettynä saa ihan mitä tahansa ostettua. Jotain luistimia ja suksia esim ihan turha ostaa uusina Etelä-Suomen talveen.

Hopen ongelma on juuri tämä, ettei tulotasoja tarkistella. En avusta Hopen kautta koskaan. Röyhkeät satutädit ja - sedät pystyy vedättämään ihan huolella ja saamaan jopa raha-avustusta tai ainakin hyvää tavaraa. . Kehotan suosimaan esimerkiksi paikallisen lastensuojelun kautta järjestettyjä lahjakeräyksiä tai muita, joissa avun saamiseen on muukin peruste kuin hyvät puhelahjat ja surkean esittäminen. 

Vierailija
182/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä köyhyys on elämäntapojen hallitsemattomuus. Vihaan ihmisiä jotka huijaavat ja pummivat kun rahat ovat menneet vääriin tarkoituksiin niin sitten pitää muilta pummia. Ei täällä ole köyhiä jos ei vähiä rahoja vietäisi päihteisiin, kapakkaan, tupakkaan yms. humpuukiin. Lapsia tehdään sosiaalitukien takia yhä nykyään että niiden avulla saadaan itselleen elintasoa parempaa. Kulkee suvussa se perinne ja harva sitä pystyy katkaisemaan ja minä katkaisin. Sitten syyllistettiin ja vittuiltiin jota kuuntelin ihan tarpeeksi niin että katkaisin välit enkä ole katunut päivääkään. On ihmisryhmä jota en pysty vaan kunnioittamaan niin parempi katkaista välit koknaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Hope ole aika avokätinen muutenkin? Jos nämä lapset ovat tottuneet saamaan mitä pyytävät?

Meillä paikallisen seurakunnasta sai toivoa max. 40 euron arvoista lahjaa, oli mielestäni hyvä summa, sillä saa jo kivan lahjan ja nuo hurjimmat toiveet karsiutuvat pois.

On avokätinen. Kävin eron jälkeen Hopella ja hämmästyin, kun sieltä sai ottaa mitä halusi. Vielä enemmän hämmästyin, kun paikalle tuli suurperhe vauvan kanssa ja esittivät tarpeitaan niin kuin puutelistalta konsanaan. Stiga, sukset, sitä sun tätä. Ja etenkin joulun aikaan on tarjolla pukkia, kortteja lasketteluun, uimaan, joulukuusi, lahjoja jne. Minusta Hope on älyttömän hyvä, matalan kynnyksen paikka, mutta valitettavasti se suo myös mahdollisuuden aika suureenkin hyväksikäyttöön. Tosin en tiedä, että kuinka paljon tarkkailevat/ rajoittavat, ettei yksi perhe saa kaikkea.

Vierailija
184/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuohon Joulupuu-keräykseen osallistu myös yritykset. Ainakin Ylen aamutv:ssahan pyörii joulukuun ajan jatkuvasti lista osallistuneista yrityksistä ja lahjoitussummista. Mihis ne rahat menee? Jos summat pitää paikkansa niin kyseessä satojen tuhansien jos ei jo miljoonan edestä lahjoituksia. Luulisi niillä jo yhdityksen kattavan vaikka koko maan lasten joululahjat.

Vierailija
185/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia sitten hämmästelin, kun Itäkeskuksen Joulupuu-keräyksessä oli todella hintavia toiveita. Lahjatoiveita, joihin ei keskituloisena ollut varaa omillekaan lapsilleni. Yhtenä syynä siihen, että pyydetään pelikonsoleita tai hiihtosettejä, taitaa olla se, että ne saa helposti myytyä (hyvällä hinnalla) eteenpäin. Ikävää, että tällainen pilaa hyvää tarkoittavan toiminnan. On varmasti myös perheitä, jotka oikeasti tarvitsevat lahjoja lapsilleen. Muistan, kun ensimmäisessä työpaikassani oli vähävarainen yh-äiti, joka kertoi ostavansa lapsilleen lahjat aina joulun jälkeen alennysmyynneistä.

Vierailija
186/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teini ja toivon vanhemmiltani tänä jouluna vain uusimman Asterix-albumin ja yhdet halpis korvakorut. Yhdeltä kaverilta saan yleenzä jotain hienompaa, vaikka ikinä pyydä mitään. Toki hankin itsekin hänelle.

Vierailija
187/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät vissiin kuvittelevat että keskituloiset uivat rahassa (joo ei uida, meidänkin perheessä raha menee suoraan vuokraan, autoon ym.), ja että me ostamme lapsillemme vain uusia, parhaita lahjoja? Newsflash: emme todellakaan osta. Nykypäivän Suomessa keskituloisen tunnistaa siitä, että hän kierrättää lastensa vaatteet. Köyhä taas ostaa uutena. 

t. meidän lapset saavat tänä jouluna 6 vuotta vanhan pelikonsolin lahjaksi, ja se on nimenomaan toivelahja. Eivät edes kuvittele että meillä olisi varaa uusimpaan versioon.

Suurimmassa osassa perheitä on kuitenkin pelikonsoli.

En jaksa näitä teeskentelyä, että itselläkään ei ole varaa ostaa omille lapsille. Et ehkä osta pelikonsolia, mutta ostat ulkomaanmatkan. Jos on palkansaaja, on varaa valita.

Niin, kyllä olen PALKANSAAJA! Se tarkoittaa sitä, että kampaan aamulla tukkani ja raahaan ahterini sinne työpaikalle ja raadan töitä 37,5 tuntia viikossa. Kyllä, minä ostan OMILLA rahoillani OMILLE lapsilleni just sitä mitä haluan.

Ärsyttää niin h*lvetisti tämä, että nykymaailmassa kaikilla muka olisi aina sama oikeus kaikkeen. News flash, ei ole. Kun tämä maailma ei vaan pyöri niin. Me jotka teemme töitä ja ansaitsemme palkkamme, voimme ostaa mitä haluamme ja käyttää varamme sinne minne haluamme. Annamme köyhäinavustusta jo veroistamme melko kiitettävästi.

Kaiken maailman Hopet tekee hallaa yhteiskunnalle. Jos näille yhteiskunnan jämäpaloille vaan syydetään ilmaiseksi suksipaketteja ja pelikonsoleita, ei heillä ole edes kiinnostusta nousta yhteiskunnassa tälle veronmaksajapuolelle. Miksi pitäisi kun kaiken saa toivomallakin?

Älkää hyvät ihmiset siis lahjoittako ainakaan mitään uutta ja kallista näihin hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin!!!

Miksi et siis antaisi työpaikkaasi minulle.

Siksi, että olen ammatiltani hammaslääkäri jota varten tarvitaan pitkä koulutus. Olen siis opiskellut, lainani maksanut ja työuraani ahkerasti rakentanut. Siksi. Mutta anna sä sun sosiaalietuudet.

Vierailija
188/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuohon Joulupuu-keräykseen osallistu myös yritykset. Ainakin Ylen aamutv:ssahan pyörii joulukuun ajan jatkuvasti lista osallistuneista yrityksistä ja lahjoitussummista. Mihis ne rahat menee? Jos summat pitää paikkansa niin kyseessä satojen tuhansien jos ei jo miljoonan edestä lahjoituksia. Luulisi niillä jo yhdityksen kattavan vaikka koko maan lasten joululahjat.

Ymmärtääkseni aamutv:ssä esillä olevan keräyksen kautta jaetaan niitä 70e lahjakortteja perheisiin.

Vierailija
189/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni aamutv:ssä esillä olevan keräyksen kautta jaetaan niitä 70e lahjakortteja perheisiin.

Lahjakortteja ruuan ostamiseen.

Vierailija
190/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä siellä ainakin Ratinassa oli ihan kohtuullistakin toiveita, jopa surullisia. Pyydettiin hygieniatuotteita, alusvaatteita, pyyhkeitä, leffalippuja ja ihan vaan lahjakorttia vaatekauppaan.

Jep. En nähnyt yhtäkään tietokone- tai pelikonsolitoivetta saati laskettelusettejä, jokunen merkkivaatetoive löytyi. Itse ostin autolelua toivoneelle 4v tytölle (halusin kannustaa epästereotyyppisen toiveen esittänyttä lasta) 4,5€ hintaisen puuautosetin Lidlistä. Tällaisiin toiveisiin joissa ei ole mainittu mitään tiettyä tuotetta, voi aivan hyvin ostaa pienemmänkin lahjan ja se voi olla lapselle hyvin mieluinen, pieni lapsi ei vielä ymmärrä onko lahja ollut kallis vai halpa. Ja kun näkyi myös toiveita Frozen-tuotteista niin niitäkin on monen hintaisia ja voi ostaa halvemmankin.

Vierailija
191/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman Hopet tekee hallaa yhteiskunnalle. Jos näille yhteiskunnan jämäpaloille vaan syydetään ilmaiseksi suksipaketteja ja pelikonsoleita, ei heillä ole edes kiinnostusta nousta yhteiskunnassa tälle veronmaksajapuolelle. Miksi pitäisi kun kaiken saa toivomallakin?

Älkää hyvät ihmiset siis lahjoittako ainakaan mitään uutta ja kallista näihin hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin!!!

Vaikka kritisoinkin Hopen avokätisyyttä (numero 186 viesteissä) niin olen kyllä eri mieltä. Toimeentulotukea saavat perheet elävät taloudellisesti sinänsä varsin turvattua elämää ja heillä on mahdollisuus Joulupuuhun, harkinnanvaraiseen apuun jne. Vielä tiukempaa on monesti niillä, jotka elävät pienillä tuilla, mutta eivät saa / hae toimeentulotukea. Minusta on hyvä, että tällainen matalan kynnyksenkin paikka on. Ehkä vähän loukkaannuin tuosta "jämäpalat" ilmauksesta. Minä ja lapseni oltiin "jämäpaloja" avioeron jälkeen. Sitä ennen meidän perheemme oli ollut se, joka lahjoitti. Eron jälkeen mietin toimeentulotukea ja tulostinkin sitä varten 40 (!!!) paperia. Sitten loppui jaksaminen. Ajattelin, että jos nyt kuukauden sinnittelen jotenkin niin saan lapsilisät ja asumistuen juoksemaan. Tuolloin olin sairaslomalla keikkatöistäni ja säästöt menneet muuttoon ja sairasteluun. Saimme myös Hopelta apua. Saatiin myös joululahjat. Tosin meidän toiveet oli huppari (ei merkki- tai väritoivetta), elokuvalippu tms, oikeasti pieni juttu. 

Vierailija
192/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtion budjetissa on, että Suomi jakaa perheiden ja asumisen tukia 3,8 miljardia euroa tänä vuonna (HUOM! Tässä ei ole esim. työttömyystukea).

Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuoden 2017 lopussa Suomessa oli 1 472 000 perhettä. Tämä tuskin on ainakaan lisääntynyt parissa vuodessa. Eli näin ajatellen jokainen lapsiperhe saa vuodessa pelkästään perhe- ja asumistukia reilu 2500€. Ja on valtava määrä meitä, jotka ei näitä tukia saa (toki lapsilisä ja vanhrmpainpäivärahat). Eli tuo summa yhtä perhettä kohden on paljon suurempi. Tähän lisäksi työttömyyskorvaukset, sairauspäivärahat sun muut.

Luulisi että esim. lapsilisillä saisi jo ihan kivat lahjat lapsille.

Vierailija
193/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 20 euron lahja on kovin pieni, jos se on se ainoa lahja (koko vuonna)

Palkandaajqperheet ostelevat lapsilleen kuitenkin joskus niitä pelikonsoleita ja älypuhelimia ja lasketteluvarusteita ja ulkomaanmatkoja, vaikkeivät Juri jouluisin ostelekaan.

Se köyhä ei saa synttäerinä ehkä mitään ja sitten kerran vuodessa jouluna 20 euroa on hyvin vähän.

Hyvä, että yhdistelevät Hopella niitä lahjoja, että kaikki saavat jotakin suurempaa.

20 euron lahjakortilla ei saa juuri yhtään mitään.

En itse ole hopeen antanut koskaan saati jostain jotain itse pyytänyt. (pelastusarmeijan oon ihan vähän joskus tukenut)

Paskapuhetta. Me ei olla hyvin toimeentulevia, mutta ei vähävaraisiakaan. Pleikkari kolmonen meillä on ja se on ostettu kauan aikaa sitten. Nyt mies (tienaa bruttona reilu 3000 eli ihan ok) mietti vuoden pleikkari nelosta itselleen ja osti sen hyvästä alesta. Meidän muksuilla ei ole ikinä ollut omia tabletteja tai tietokoneita. Toinen tietokone on miehelle lahja työnantajalta, toinen kone on minun opiskeluihin. Teinillä on oma (kallis!) tietokone, johon on itse säästänyt. Miksi mä lahjoittaisin jotain sellaista mitä ei omatkaan lapset saa? Lasketteluvarusteita vuokraavat jos tarvitsevat. Laskettelureissut on muutenkin niin kalliita, kun täällä ei ole mäkiä, että sen pystyy tarjoamaan lapselle 1-2 kertaa vuodessa. Köyhien harrastushan laskettelu ei ole ollenkaan. 

Vierailija
194/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme hopen asiakkaina kirjoilla. Lapseni toivoi polkupyöriä (apupyörillä ensipyöriksi). Merkillä ei väliä ja käytetty kävisi, yksikin riittäisi kun lapset kaksosia ja samalla pyörällä saisi opeteltua. Toiveesta kohta vuosi eikä vielä mitään olla avunpyynnön jälkeen saatu muuta kuin sähköpostiviestin verran jossa lukee Kiitos yhteydenotostasi

Vierailija
195/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupuu-keräys ei ole Hope Ry:n, vaikka keräyksen idea on samantyylinen.

Joulupuun järjestää Nuorkauppakamarit, ja lahjat jakaa yhteistyökumppani, esim.kunnan sosiaalitoimi. Lahjat menee varmasti perheisiin, joissa niille on tarvetta.

Hope ry:n keräyksen kautta kuka tahansa, joka kehtaa pyytää, voi saada lahjan. Eivät tarkista hakijoiden taustoja, esim.tulotasoa. Sekin varmaan selittää poskettomia lahjatoiveita.

Itse osallistun lahjoittamalla Joulupuuhun.

Vierailija
196/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita joulupuita tule kukaan kotiin mainostamaan. Olen tavallaan törsännyt välillä ja nyt tekee tosi tiukkaa hankkia joululahjoja. Ei vaan jaksa jatkuvasti kiristää ja kiristää nyörejä, ei pysty. Onneksi on sukulaisia, joilta lapset saavat jotain. Suurin osa lapsista ylipäätään saa jostain jotain, mutta jos tuolta Hopelta on mahdollista saada laskettelusettejä tai muita kalliita vermeitä, niin sinne vaan kaikki keskituloisista alaspäin. Eikä se laskettelukaan ilmaista ole, että mitä niillä varusteilla, jos ei ole rahaa rinnelippuihin ja kyyteihin sinne. Meillä ei olisi. Välillä olen hakenut juuri tuolta Hopeltakin jotain, mutta kun ei tässä nyt akuutissa kriisissä olla, eikä toimeentulon ulkopuolella, niin ota näistä selvää. Kai se on niin, että ei ole tyhmä se, joka pyytää. Olisihan niitä hankittavia juttuja yhtä ja toista ja tilillä ei katetta edes välttämättömyyksiin, mutta ei vaan ole pokkaa lähteä kaikkea pyytämään, kun nyt kuitenkin jotenkin sinnitellään ja pärjäillään, välillä kulutetaan ja sitten kiristellään.  

Vierailija
197/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä köyhyys on elämäntapojen hallitsemattomuus. Vihaan ihmisiä jotka huijaavat ja pummivat kun rahat ovat menneet vääriin tarkoituksiin niin sitten pitää muilta pummia. Ei täällä ole köyhiä jos ei vähiä rahoja vietäisi päihteisiin, kapakkaan, tupakkaan yms. humpuukiin. Lapsia tehdään sosiaalitukien takia yhä nykyään että niiden avulla saadaan itselleen elintasoa parempaa. Kulkee suvussa se perinne ja harva sitä pystyy katkaisemaan ja minä katkaisin. Sitten syyllistettiin ja vittuiltiin jota kuuntelin ihan tarpeeksi niin että katkaisin välit enkä ole katunut päivääkään. On ihmisryhmä jota en pysty vaan kunnioittamaan niin parempi katkaista välit koknaan. 

Tai kosmetiikkaan, urheiluun, kahviloihin. Olipas yleistävää nuo päihteet, tupakka ja kapakka. Rahat voi huveta ihan vaikka lasten vaatteisiin, eikä riitä sitten harrastuksiin, eikä leffakäynteihin, saati Lintsin rannekkeisiin.

Vierailija
198/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lahjoita mitään kun ei rahat riitä edes omaan hyvinvointiinkaan. 

Täytyy ihmetellä suvun lapsettomia kuinka niitä syyllistetään lahjoittamaan itsekkäille lapsiperheille tai hylätäänkö ne jos eivät ole joulupukkeina niille. 

Ei meidän suvussa ainakaan syyllistetä, päinvastoin, lapsilla on niin paljon tavaraa, että varsinkin jouluna voi aivan huoletta jättää lahjan ostamatta jos haluaa (kun kunnia lahjasta menee kuitenkin joulupukille, eikä lapsi tiedä mikä lahja on keneltäkin), synttäreidenkin kohdalla syyllistys tulee lähinnä omasta päästä, kun "kuulu" antaa lahja.

Vierailija
199/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme hopen asiakkaina kirjoilla. Lapseni toivoi polkupyöriä (apupyörillä ensipyöriksi). Merkillä ei väliä ja käytetty kävisi, yksikin riittäisi kun lapset kaksosia ja samalla pyörällä saisi opeteltua. Toiveesta kohta vuosi eikä vielä mitään olla avunpyynnön jälkeen saatu muuta kuin sähköpostiviestin verran jossa lukee Kiitos yhteydenotostasi

En tiedä, voiko Hopelta varsinaisesti tilata jotain. Soita heille tai laita uutta yhteydenottolomaketta ja varaa aika. Saat ehkä jotain vaatetta tms perheelle ja on heillä usein jotain urheiluvälineitäkin jaossa. Vaikea sanoa, miksei heistä ole kuulunut mitään. Ehket vaikuttanut niin apua tarvitsevalta, jos kaikkea muuta oli, muttei sitä pyörää.

Vierailija
200/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 20 euron lahja on kovin pieni, jos se on se ainoa lahja (koko vuonna)

Palkandaajqperheet ostelevat lapsilleen kuitenkin joskus niitä pelikonsoleita ja älypuhelimia ja lasketteluvarusteita ja ulkomaanmatkoja, vaikkeivät Juri jouluisin ostelekaan.

Se köyhä ei saa synttäerinä ehkä mitään ja sitten kerran vuodessa jouluna 20 euroa on hyvin vähän.

Hyvä, että yhdistelevät Hopella niitä lahjoja, että kaikki saavat jotakin suurempaa.

20 euron lahjakortilla ei saa juuri yhtään mitään.

En itse ole hopeen antanut koskaan saati jostain jotain itse pyytänyt. (pelastusarmeijan oon ihan vähän joskus tukenut)

Paskapuhetta. Me ei olla hyvin toimeentulevia, mutta ei vähävaraisiakaan. Pleikkari kolmonen meillä on ja se on ostettu kauan aikaa sitten. Nyt mies (tienaa bruttona reilu 3000 eli ihan ok) mietti vuoden pleikkari nelosta itselleen ja osti sen hyvästä alesta. Meidän muksuilla ei ole ikinä ollut omia tabletteja tai tietokoneita. Toinen tietokone on miehelle lahja työnantajalta, toinen kone on minun opiskeluihin. Teinillä on oma (kallis!) tietokone, johon on itse säästänyt. Miksi mä lahjoittaisin jotain sellaista mitä ei omatkaan lapset saa? Lasketteluvarusteita vuokraavat jos tarvitsevat. Laskettelureissut on muutenkin niin kalliita, kun täällä ei ole mäkiä, että sen pystyy tarjoamaan lapselle 1-2 kertaa vuodessa. Köyhien harrastushan laskettelu ei ole ollenkaan. 

Ei sun tarvitse kellekään mitään lahjoittaa. Mikä teillä keskituloisilla on, kun urputatte vähiä tuloja, että ei teilläkään. Niin että ei silloin kannata lahjoittaa, jos ei rahat riitä omiinkaan menoihin. Antaa heidän lahjoittaa, joilla on rahaa ja/tai tahtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme