Vaihdevuodet ja lihominen
Olen 46 vuotias nainen. Koko ikäni olen ollut hoikka ja paino on pysynyt luonnostaan sopivalla tasolla, ilman että minun on tarvinnut esim. miettiä syömisiäni tarkemmin.
Nyt parissa kuukaudessa paino on yht'äkkiä pompannut noin 4 kg. En ole huomannut painon nousua, koska vaatteet eivät kiristä ja peilikuvassakaan ei ole tapahtunut mitään huomattavaa muutosta. Lenkkeilen koiran kanssa 1-2 kertaa päivässa, käyn salilla 1-2 kertaa viikossa. Työ on istumatyötä. Mikään ei ole muuttunut elintavoissa, mutta paino nousee selittämättömästi. Onko tämä nyt se esivaihdevuosioire, joka saa keski-ikäiset naiset pyöristymään? Oma äiti ainakin kasvatti huomattavan keskivartalolihavuuden vanhetessaan - ajattelin että hän vaan syö huonosti eikä liiku riittävästi.
Pitääkö tässä alkaa vahtia syömisiään ja olla aiempaa aktiivisempi liikunnan suhteen? Vai onko peli menetetty jos hormonit aiheuttavat lihomisen?
Kommentit (34)
Omalla kohdalla ei mitään tapahtunut, paino ei noussut jne, nyt kuuskymppisenä huomaa että vähän on kropan painopiste valahtanut?, siis lantiolle tullut jotain ylimääräistä, paino kuitenkin edelleen sama kuin koko aikuisiän. Pitkähkö ja hoikahko olen. En harrasta aktiivisesti liikuntaa ja olen herkuttelija. Korvaushoitolääkettä söin ehkä vuoden tai kaks vähän päälle viiskymppisenä, eipä kovia oireita ollutkaan, kuuma aalto silloin tällöin.
Mulla nousi paino kun vaihdevuodet alkoi. Löytyi myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Noin 10kg liikaa. En harrasta säännöllisesti liikuntaa, kävelen paljon. Olen nyt yrittänyt pudottaa painoa pienentämällä annoskokoa ja herkkujen vähentämisellä.
Valitettasti painoa alkaa kertyä entistä helpommin keski-iässä ja siitä on aiempaa vaikeampaa päästä eroon.
Onneksi tykkään kasviksista ja ulkoilusta, niin ei ole mitään järeämpiä keinoja tarvinnut ottaa vielä käyttöön, mutta kyllä se paino on viikottaisessa tarkkailussa.
47v
No mä laihdutin vaihdevuosissa yli 50 kg, joten ei se mikään "peli menetetty" ole painon kanssa.
Mutta todennäköisesti vähän täytyy syömisiä ja ehkä liikkumisiakin säätää, jos haluat välttää painon nousemisen.
Ei kannata kuitata asiaa vaihdevuosilla, taustalla voi olla muutakin kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa tai varastoraudan puute. Nämä selviävät labratutkimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
pitää
Pitää. Munkin pitää mennä esim klo 20:00 nukkumaan, että saan riittävästi unta, kun herään aamuyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Saman kanssa kamppaillaan. Paino nousee vaikka taistelisi kuinka vastaan. Samat vaatteet ovat sopineet parikymmentä vuotta, mutta ei enää.
Vaihdevuosien aikana lihasten määrä kudosmassasta vähenee ja lihasten laatu heikkenee. Vastaavasti rasvan määrä kehossa kasvaa, ellei ryhdytä voimakkaisiin vastatoimiin. Käytännössä se tarkoittaa liikunnan määrän lisäämistä.
Naisten vaihdevuodet tarkoittavat ajanjaksoa, jolloin munasarjat lakkaavat tuottamasta estrogeenia. Vaihdevuodet itsessään eivät lihota, mutta estrogeenin väheneminen muuttaa sitä, mille alueille rasvaa kertyy, ja siksi sitä voi kasautua erityisesti vyötärölle.
+ 40 pitää viimeistään alkaa kiinnittämään huomiota juurikin siihen lihaskuntoon.
Minulla juuri sama, samassa iässä.
Kyllä niistä pääsee eroon kun syö vähemmän. Olen laihtunut yli 50 vuotiiana useamman kilon ja ne lähti ihan kalorimäärään rankasti karsimalla.
Samoin on käynyt, toki nuorempanakin piti aktiivisesti huolehtia painonhallinnasta, mutta nyt sekään ei enää oikein riitä.
Estrogeenin väheneminen aiheuttaa lihasmassan vähenemistä. Lihasmassan väheneminen taas hidastaa aineenvaihduntaa.
Tässä on suurimmaksi osaksi se mekanismi, mikä aiheuttaa lihomista vaihdevuosissa, jos elintavoissa ei ole muutosta (esim. liikunnan vähentymistä tai ruokavalion muuttumista).
Kuten 9 jo kirjoitti, lihaskuntotreenin aloittaminen / jatkaminen / lisääminen kannattaa keski-iässä.
Ei ole paino pompsahtanut, pysynyt samana ainakin 5 vuotta. Ikä 52. Syön kyllä hyvin samat määrät joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla juuri sama, samassa iässä.
Ja herään aamuyöllä.
Hyvin, hyvin usein näiden puheissa jotka ihmettelevät lihomistaan toistuu tämä ajatus (lainaus aloituksesta): "paino on pysynyt luonnostaan sopivalla tasolla, ilman että minun on tarvinnut esim. miettiä syömisiäni tarkemmin."
Itse en kuulu tuohon joukkoon. Minun on AINA täytynyt miettiä syömisiäni tarkemmin. Ehkäpä sen vuoksi vaihdevuodet eivät ole vaikuttaneet painooni tai vyötärööni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kuitata asiaa vaihdevuosilla, taustalla voi olla muutakin kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa tai varastoraudan puute. Nämä selviävät labratutkimuksilla.
No neljän kilon painonnousu kuitenkaan tuskin on syy epäillä tuollaisia, ellei muita oireita ole.
Rutiineja, rutiineja ja rutiineja.
En ole lihonut yhtään. Toki katson tarkkaan ruokavaliota ja liikun kohtuullisen paljon. Ikä 47 ja esivaihtarit olleet päällä vuosia.
En usko mihinkään nopeaan painon lisääntymiseen, se lihasmassan väheneminenkin käy vähitellen. Näitä voi kompensoida lisäämällä liikuntaa ja tarkkailemalla millaisia energiamääriä päivittäin lappaa sisäänsä.
Mä laihdutin 63-vuotiaana vielä 18 kiloa ihan vaan syömällä vähemmän pätkäpaastoillen, täysin ilman liikuntaa. Mutta koko ikäni on pitänyt aamuisin käydä puntarilla, että paino pysyy suunnilleen samana. Nuo 18 kiloa tulivat jo lasten myötä aluksi ja sitten, kun en reumani vuoksi päässyt liikkumaan. Peli ei ole koskaan menetetty. Ilman liikuntaakin pysyy hoikkana. 165cm/55kg
Saman kanssa kamppaillaan. Paino nousee vaikka taistelisi kuinka vastaan. Samat vaatteet ovat sopineet parikymmentä vuotta, mutta ei enää.
Vaihdevuosien aikana lihasten määrä kudosmassasta vähenee ja lihasten laatu heikkenee. Vastaavasti rasvan määrä kehossa kasvaa, ellei ryhdytä voimakkaisiin vastatoimiin. Käytännössä se tarkoittaa liikunnan määrän lisäämistä.
Naisten vaihdevuodet tarkoittavat ajanjaksoa, jolloin munasarjat lakkaavat tuottamasta estrogeenia. Vaihdevuodet itsessään eivät lihota, mutta estrogeenin väheneminen muuttaa sitä, mille alueille rasvaa kertyy, ja siksi sitä voi kasautua erityisesti vyötärölle.