Pöyristyin Hope-joululahjapuusta
Mieheni kanssa on ollut tapana ostaa yksi Hope-puun joululahja joka vuosi ja näin meinasimme tehdä nytkin. Kunnes kävimme katsomassa tämän vuoden toiveita. Ensinnäkään, yhdessäkään, ei yhdessäkään lapussa ei ollut vain yhtä toivetta vaan kaksi, joissakin kolmekin. Ja ne toiveet, hyvänen aika! Toivottiin sekä merkkikaiuttimia että merkkihupparia. Tietokonetta ja lisäksi merkkihupparia. Paras oli kokonainen laskettelusetti ja sen lisäksi oli vielä toivottu samassa lapussa jotain muuta, en muista mitä koska tässä vaiheessa aloin jo epäillä koko hommaa vitsiksi. Siis, me ollaan keskiluokkainen perhe eikä ostella tällaisia lapsillemme joululahjaksi. Ei ole niin paljon rahaa, että perusjouluruokien ja - muistamisten lisäksi vielä laskettelusettikin menisi siinä sivussa. Jos se, että tällaisiin joululahjoihin ei ole varaa määrittelee perheen köyhäksi niin kyllä mekin ollaan köyhä perhe sitten. En silti kehtaisi noin arvokkaita tavaroita muilta pyydellä.
Kommentit (486)
Osta vain jotain, ei kaikkia.
Miksi köyhä nuori ei saisi toivoa samaa kuin muillakin on?
Ainahan toiveet on övereitä, ja aina niistä jeesustellaan.
Hopelle en lahjoita mitään.
Hain sieltä kerran apua, enkä saanut. Olisin työttömänä toivonut lapsille apua kesätekemisen järjestämiseen, kun kerran mainostivat mm. huvipuistoreissuja ja sen sellaisia. No, kävi ilmi että nämä kivat puuhat on varattu vakituisille asiakkaille, jotka siis vuosi toisensa perään saavat näitä lippuja ja lahjoja! Järjetöntä. Eikö olisi paljon fiksumpaa avustaa montaa perhettä akuutissa hädässä vrt. joitakin valittuja vuodesta toiseen?
Lehdessä julkaistiin keväällä jonkun toivepäivän toiveita, ja ne olivat aivan absurdeja. Materiaa toivottiin siihen tahtiin että epäilin jo kirjoittajien mielenterveyttä (paras taisi olla laatutietoinen 16-vuotias, jonka elämä olisi kuulemma parantunut siitä että olisi saanut parin tonnin merkkilenkkarit, uudet elektroniikkalaitteet ym.ym., ja toivoipa joku ihan omakotitaloakin!!).
Yhdessä keräyksessä oli kuuden lapsen perhe, jossa sekä poikia että tyttöjä, ja JOKAINEN TOIVOI UUDET HIIHTOVARUSTEET. Ihanko oikeasti kellekään ei jäänyt isommalta pieneksi varusteita, jos hiihtoa kerran perheessä jo harrastettiin?
Köyhät vissiin kuvittelevat että keskituloiset uivat rahassa (joo ei uida, meidänkin perheessä raha menee suoraan vuokraan, autoon ym.), ja että me ostamme lapsillemme vain uusia, parhaita lahjoja? Newsflash: emme todellakaan osta. Nykypäivän Suomessa keskituloisen tunnistaa siitä, että hän kierrättää lastensa vaatteet. Köyhä taas ostaa uutena.
t. meidän lapset saavat tänä jouluna 6 vuotta vanhan pelikonsolin lahjaksi, ja se on nimenomaan toivelahja. Eivät edes kuvittele että meillä olisi varaa uusimpaan versioon.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan Hopen asiakkaita.
Ja meidän toiveet ovat aina olleet 50-100e toiveita ja aina niistä joku on toteunut.
Itse voin max ostaa 10-20e lahjoja ja todella kiitollinen olen siitä että lapset ovat Hopen kautta saaneet jotain isompaa ja arvokkaampaa mihin ei olis itellä varaa.
Meillä tosi paska tilanne kun yritys meni konkkaan ja vei käytännössä kaiken.
No huh huh, kaksi työssäkäyvää ei aina pysty ostamaan omilleen tuollaisia lahjoja. Nyt olemme erittäin hyvätuloisia ja käytämme kyllä lapsien lahjoihin rahaa, ja halu olisi auttaa muitakin, mutta kaltaisesi ihmiset ovat syy siihen miksi niin emme enää tee.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät vissiin kuvittelevat että keskituloiset uivat rahassa (joo ei uida, meidänkin perheessä raha menee suoraan vuokraan, autoon ym.), ja että me ostamme lapsillemme vain uusia, parhaita lahjoja? Newsflash: emme todellakaan osta. Nykypäivän Suomessa keskituloisen tunnistaa siitä, että hän kierrättää lastensa vaatteet. Köyhä taas ostaa uutena.
t. meidän lapset saavat tänä jouluna 6 vuotta vanhan pelikonsolin lahjaksi, ja se on nimenomaan toivelahja. Eivät edes kuvittele että meillä olisi varaa uusimpaan versioon.
Suurimmassa osassa perheitä on kuitenkin pelikonsoli.
En jaksa näitä teeskentelyä, että itselläkään ei ole varaa ostaa omille lapsille. Et ehkä osta pelikonsolia, mutta ostat ulkomaanmatkan. Jos on palkansaaja, on varaa valita.
Hassua lukea kiukuttelevien pienituloisten viestejä, joissa väitetään että parempituloisten lapset eivät muka toivo tai saa kalliita lahjoja.
Kyllähän ne toivovat, entäs sitten? Ei se tarkoita, että pitää ostaa. Ja jos joku kalliimpi juttu ostetaan, mitä se teille muille kuuluu? Ei Suomessa ole (vielä..) lakia, joka velvottaisi hyvätuloista ostamaan köyhälle perheelle vastaavat lahjat kuin mitä hankkii itse omalleen!
Kun rahat tienaa itse, eivätkä ne tule automaattisesti joltain nimettömältä luukulta kerran kuussa, niiden kanssa on helposti tarkempi. Silloin ei tee mieli pistää satasta merkkihuppariin teinille, vaikka tämän elämä sillä viikolla siitä vaikuttaisikin riippuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä teeskentelyä, että itselläkään ei ole varaa ostaa omille lapsille. Et ehkä osta pelikonsolia, mutta ostat ulkomaanmatkan. Jos on palkansaaja, on varaa valita.
Anteeksi nyt kovasti mutta ei, meillä ei ole varaa ostaa Nintendo Switchiä x2 lapsillemme. Pelkät konsolit ja pelit tekisivät yhteensä noin tonnin, joka on meille todella iso raha. Se, että kuulumme "palkansaajiin" (outo ilmaisu, tiesitkö että kaikki eivät saa samanarvoista palkkaa?), ei todista vielä mitään. Juu, käymme kerran vuodessa lomalla, silloinkin kotimaassa ja alennuksesta ostetulla yöpymisellä ym. Se ei vielä tee meistä rikkaita.
t. Wii U:n käytettynä hankkinut "palkansaaja"
Lahjoittajista jokainen saa vapaasti valita minkä-arvoisen lahjan haluaa lahjoittaa.
Typeryyttä mennä kyylimään minkä-arvoisia muut ovat lahjoittaneet ja vertailla sitten oman lahjansa kalleutta niihin - tyyliin ei noi saa antaa kalliimpia lahjoja kuin mihin minä kykenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Ei se mun vika ole jos sulla ei ole töitä eikä rahaa. Ei munkaan rahat kaikkeen riitä mitä edes itse haluaisin, saati lapset.
Minä tunnustan, että minun hyvin varakkaan pojan ( omaisuus n. 6 milj.€) tytär vaatii ja saa koko ajan kalliita tuottaja. Uusi puhelin joka vuosi, vaatteita joka viikko, kalliita harrastuksia välineineen. Lomamatkoa monta kertaa vuodessa. Eurodisneylandessa poikani maksoi 700 euroa, jotta pääsivät jonojen ohi. Hän ei tunne vähävaraisia, koska koulukaverit ja ystävät ovat varakkaista perheistä. Muutaman kaverin perheillä yksityiskone, jolla lennetään esim. Namibiaan omalle maatilalla. Eivät asu Suomessa.
Tulevat jouluksi Suomeen, ja aioin puhua lapsenlapselle köyhyydestä Suomessa. Hän tietää,että ohjaan lahjoitukseni Fidalle ja Pelastakaa lapset ry:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisia etuuksia pitää korottaa, jotta ihmisillä on itse varaa ostaa lapsilleen lahjat.
Moni ei saa sossusta, jos on omaisuutta.
No eikö tuo ole ihan luonnollista että sieltä "sossusta" ei saa jos on omaisuutta? Eikö ihmisen kuulu ensisijaisesti elättää itse itsensä joko säästöillään tai realisoimalla omaisuuttaan? "Sossun" rahojen pitäisi olla ihan viimesijainen asia siinä tilanteessa kun mitään muuta ei enää kertakaikkiaan ole.
Totta kai ensisijaisesti kuuluisi käyttää esim. sijoitukset ym. ennen jotain toimeentulotukea mutta ei tämä nykysysteemi kovin kannustava ole. Jos olet työtön, asut vuokralla ja sinulla on lapsia, tukea ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun vaan viitsit niitä hakea. Ja tätä voi kestää vuosikymmeniä.
Sitten ne, joille tulee yllättävä sairaus, lomautus, työttömyys tai joku muu vastoinkäyminen ja jos sattuu olemaan omaisuutta esim. Osuus jossain kuolinpesässä, vaikka joku muuttotappiopaikkakunnalla korvessa sijaitseva vanha ok-talo joka ei mene millään kaupaksi tai vaikka omakin asunto jota on vuosikaudet pienistä tuloista lainaa lyhennetty ja melkein ollaan siinä tilanteessa että laina alkaa olla maksettu, niin ei tipu apua eikä tukea ja leimataan vielä päälle röyhkeästi hyväksikäyttäjäksi jos nyt vaikka jotain jouluapua kuvittelisi hakevansa; realisoi omaisuutesi ennenkuin haet apua muilta. Jos ihmisellä on jotain omaisuutta, pidetään häntä automaattisesti jotenkin rikkaana ja paremmin toimeen tulevana.
Tämähän on ihan järjetöntä. Juuri tällaisia perheitähän juuri pitäisi auttaa, tosin tietysti vaan todella väliaikaisesti! Sillä avulla kannateltaisiin heidät synkän hetken yli ja takaisin normaalielämään. Ilman apua on iso riski siihen että huono tilanne kroonistuu, velat keräytyy, sitten ollaan kohta vuokra-asunnossa koko perhe yhteiskunnan elätettävänä. Mikä järki?
Aina näin joulun alla mulla tulee elävästi mieleen hetki lapsuudesta kun tulin tuntia aiemmin kotiin kun piti ja löysin äitini itkemästä keittiön pöydän äärestä. Selvisi, että hän oli yrittänyt hakea apua ja tukea useammastakin eri paikasta mutta joka paikasta oli tullut vaan vastaus että teillähän on tuo talo (vanha rintamamiestalo) ja toinen maaseudulla (vanha pieni maatila jossa toisen vanhemman isä vielä asui hallintaoikeudella tms), realisoikaa omaisuutenne, ei tule apua. Ei mistään. Äiti oli niin loppu että siinä hän parkui romahtaneena että seiniäkö hän alkaa repiä ja keittää niistä lankkusoppaa lapsille kun aina vaan hoetaan että onhan teillä tuo talo! Tokeni sitten kyllä ja pyysi anteeksi että purki asiaa mulle (vanhemmat ei yleensä koskaan muuten meitä lapsia rahahuolilla kuormittaneet vaan pyrkivät olemaan tosi positiivisia että kyllä tässä pärjätään) mutta kyllähän tuo oli lapselle aika kova paikka silloin...
Samaan aikaan mulla oli kavereita, joiden perheet asui vuokralla ja vanhemmat oli olleet vuosia kotona. Ne sai harrastuksiin tukea, vaatelahjoituksia ja jouluksi maksusitoumuksia että saivat herkkuruuat ym.
En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä vieläkään tätä, että toisille tulee automaationa ja toisilta vastaavasti evätään automaattisesti. Enemmän pitäisi tarkastella jokaisen perheen tilannetta erikseen ja antaa apua sen mukaan.
Mä en jotenkaan enää usko näihin kasvottomiin hyväntekeväisyysjuttuihin yhtään. Nuorempana olin hyväuskoinen ja naiivi. Nyt jos jotain autan materialla/muulla avulla, niin suoraan kasvokkain tarvitsevia.
Tuo on ihan totta, että suomalainen systeemi on kyllä outo: jos tuhlaat tukesi, et käy töissä tuntiakaan, et omista mitään jne. niin tuet juoksevat ongelmitta. Lisäksi olet oikeutettu kaikenmaailman apujuttuihin, esim. joissakin kunnissa voi saada alennuksia, lapsille harrastusrahaa jne. Mutta! Olepa tavallinen palkansaaja, ja yritä maksaa kaikki itse: käteen jää vuokran jälkeen suunnilleen saman verran kuin sille elätille, mutta et saa mistään euronkaan helpotusta, etkä mitään tukia. Jos olet saanut pari sataa euroa säästöön lapsen tilille, ne pitää käyttää ennen kuin saat mitään apua.
Näin kävi meidän perheelle, sairastuin ja kaikki meni. Lapselle olin säästänyt pienistä tuloista rahaa, sossu totesi että se on käytettävä ennen muuta avunsaantia. Sinne meni, vuokraan ja ruokaan. Kyllä vitutti! Tässä maassa ei kannata olla pienituloinen työssäkäyvä, ainoastaan joko superrikas tai sitten aivan tuloton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä olen PALKANSAAJA! Se tarkoittaa sitä, että kampaan aamulla tukkani ja raahaan ahterini sinne työpaikalle ja raadan töitä 37,5 tuntia viikossa. Kyllä, minä ostan OMILLA rahoillani OMILLE lapsilleni just sitä mitä haluan.
Ärsyttää niin h*lvetisti tämä, että nykymaailmassa kaikilla muka olisi aina sama oikeus kaikkeen. News flash, ei ole. Kun tämä maailma ei vaan pyöri niin. Me jotka teemme töitä ja ansaitsemme palkkamme, voimme ostaa mitä haluamme ja käyttää varamme sinne minne haluamme. Annamme köyhäinavustusta jo veroistamme melko kiitettävästi.
Kaiken maailman Hopet tekee hallaa yhteiskunnalle. Jos näille yhteiskunnan jämäpaloille vaan syydetään ilmaiseksi suksipaketteja ja pelikonsoleita, ei heillä ole edes kiinnostusta nousta yhteiskunnassa tälle veronmaksajapuolelle. Miksi pitäisi kun kaiken saa toivomallakin?
Älkää hyvät ihmiset siis lahjoittako ainakaan mitään uutta ja kallista näihin hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin!!!
Jokainen joka haluaa lahjallaan ilahduttaa saajaa, antakoon varojensa mukaan.
Ei kannata vertailla omaa lahjaansa muiden antamien hintaan tai arvoon.
No kyllä siellä ainakin Ratinassa oli ihan kohtuullistakin toiveita, jopa surullisia. Pyydettiin hygieniatuotteita, alusvaatteita, pyyhkeitä, leffalippuja ja ihan vaan lahjakorttia vaatekauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä olen PALKANSAAJA! Se tarkoittaa sitä, että kampaan aamulla tukkani ja raahaan ahterini sinne työpaikalle ja raadan töitä 37,5 tuntia viikossa. Kyllä, minä ostan OMILLA rahoillani OMILLE lapsilleni just sitä mitä haluan.
Ärsyttää niin h*lvetisti tämä, että nykymaailmassa kaikilla muka olisi aina sama oikeus kaikkeen. News flash, ei ole. Kun tämä maailma ei vaan pyöri niin. Me jotka teemme töitä ja ansaitsemme palkkamme, voimme ostaa mitä haluamme ja käyttää varamme sinne minne haluamme. Annamme köyhäinavustusta jo veroistamme melko kiitettävästi.
Kaiken maailman Hopet tekee hallaa yhteiskunnalle. Jos näille yhteiskunnan jämäpaloille vaan syydetään ilmaiseksi suksipaketteja ja pelikonsoleita, ei heillä ole edes kiinnostusta nousta yhteiskunnassa tälle veronmaksajapuolelle. Miksi pitäisi kun kaiken saa toivomallakin?
Älkää hyvät ihmiset siis lahjoittako ainakaan mitään uutta ja kallista näihin hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin!!!
Kyllä minä ihan mieluusti lahjoitin 13-vuotiaalle hygieniatuotteita. Ei se ole lasten vika, jos vanhemmilla ei ole kiinnostusta/varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, että suomalainen systeemi on kyllä outo: jos tuhlaat tukesi, et käy töissä tuntiakaan, et omista mitään jne. niin tuet juoksevat ongelmitta. Lisäksi olet oikeutettu kaikenmaailman apujuttuihin, esim. joissakin kunnissa voi saada alennuksia, lapsille harrastusrahaa jne. Mutta! Olepa tavallinen palkansaaja, ja yritä maksaa kaikki itse: käteen jää vuokran jälkeen suunnilleen saman verran kuin sille elätille, mutta et saa mistään euronkaan helpotusta, etkä mitään tukia. Jos olet saanut pari sataa euroa säästöön lapsen tilille, ne pitää käyttää ennen kuin saat mitään apua.
Näin kävi meidän perheelle, sairastuin ja kaikki meni. Lapselle olin säästänyt pienistä tuloista rahaa, sossu totesi että se on käytettävä ennen muuta avunsaantia. Sinne meni, vuokraan ja ruokaan. Kyllä vitutti! Tässä maassa ei kannata olla pienituloinen työssäkäyvä, ainoastaan joko superrikas tai sitten aivan tuloton.
Purnatkaa palkoista työnantajillenne jotka maksavat niin pientä palkkaa millä ei yhteiskunnassamme enää pärjää.
Älkää sossun työntekijöille jotka tekee minkä voi lain puitteissa. Tai oravanpyörästä köyhyyteen ja leipäjonoihin pudonneille.
Ja vietät joulusi yksin syöden maksalaatikkoa viinipullon kera? Mahtaa olla surkeaa olla jouluna vela.