Miksi on niin väärin olla kotiäiti?
Olen ollut 8 vuotta kotivaimona/kotiäitinä ja kerta toisensa jälkeen hämmästyttää, miten negatiivisesti ja jopa aggressiivisesti jotkut ihmiset suhtautuvat tähän. Miksi?
En oikeastaan edes tuo asiaa esille muuta kuin kysyttäessä töistä, koska yleensä reaktio kotiäitiyteen on aina ilkeä ja vähättelevä.
Elämme miehen tuloilla (ei siis kelan tai sossun) ja mies säästää minullekin eläkettä. Nautin kotiäitinä olemisesta. Olen aina pitänyt kotitöiden hoitamisesta, ruuanlaitosta, perheen hoivaamisesta ja kotona hääräämisestä muutenkin eikä mikään oikea ura ole kiinnostanut erityisemmin.
Kommentit (196)
Mäkin olen kotiäiti, eikä voisi vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet. Siinähän louksuttavat. Ei kiinnosta.
Näin työssäkäyvänä sinkkuna olen joskus vähän kateellinen lapsettomille pariskunnille, joissa mies käy töissä ja vaimo on kotona. Samalla ajattelen että pitemmän päälle kävisi tylsäksi mutta voisin tehdä vaikka vähän töitä.
Itse kun olin parisuhteessa niin minä olin se elättäjä ja mies opiskelija/työtön. Miten saisin sellaisen miehen joka ottaisi vaihteeksi vetovastuuta?
Luulet vaan, ketään ei kiinnosta. Voit tehdä elämällesi ihan mitä haluat. Vaikka haaskata aikaasi kotiäitinä ja elää miehesi armoilla.
Minustakin on hienoa, että omat lapset hoidetaan eikä jätetä päiväkotiin. Etenkin alle kolmevuotiaan lapsen paikka on kotona. Luonto nyt vain on tarkoittanut, että äiti hoitaa lapsiaan. Tietysti isäkin on tärkeä heille myös.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on hienoa, että omat lapset hoidetaan eikä jätetä päiväkotiin. Etenkin alle kolmevuotiaan lapsen paikka on kotona. Luonto nyt vain on tarkoittanut, että äiti hoitaa lapsiaan. Tietysti isäkin on tärkeä heille myös.
Tämän takia. Juuri tällaisten kommenttien takia. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen perhe hoitaa lapset, työssäkäynnin ja raha-asiat itselleen parhaiten sopivalla tavalla, kunhan ei käydä muiden kukkarolla. Mutta lähes kaikki kotiäidit, jotka olen tavannut, ovat nostaneet itsensä meidän työssäkäyvien yläpuolelle. Olen saanut seuraavia kommentteja puolitutuilta ja lähes tuntemattomilta leikkipuistoissa, lasten harrastuksissa ja tapahtumissa:
- ei kaikkien pää kestä kotona oloa
- kyllä omat lapset pitää hoitaa itse
- miksi tehdä lapsia, jos niiden kanssa ei vietä aikaa
- prioriteetit kannattaa hoitaa kuntoon ensin
Kaikki ikävällä ja halveksivalla virneellä. Ainoa kotiäiti, joka näin ei ole tehnyt, on muuttanut Suomeen muualta ja on haaveillut töistä jo pidempään mutta ei ole vain työllistynyt. Kaikki muut arvostelevat, haukkuvat ja halveksivat töissäkäyviä ja pitävät itseään parempina ihmisinä.
Lapsen kasvattaminen on muutakin kuin ruoan laittamista ja kodin puunaamista. Joku on loistava kasvattaja, toinen ei niinkään mutta ehkä taas ihmisenä parempi, avarakatseisempi. Kodin ympyröissä moni näkee vain oman elämänsä ainoana oikeana ja kokemusta muusta on lähinnä naapureilta ja sukulaisilta. Siinä suvaitsevaisuus jää helposti vain puheen tasolle eikä erilaisia ihmisiä, erilaisia perheitä eikä erilaisia ratkaisuja osata kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kotiäiti, eikä voisi vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet. Siinähän louksuttavat. Ei kiinnosta.
Sama!
Sinulla on outo tuttavapiiri. Onhan se kieltämättä vähän vanhanaikaista, että mies ottaa vastuun kotona lapsia hoitavan puolison elatuksesta. Mutta mitä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu.
On paljon tavallisempaa olla kovasti tasa-arvoinen, saada työttömyyskorvausta kotona ollessa ja vielä maksaa yksin omien kulujen lisäksi myös lapsen kulut (kun mies ei olisi lapsia halunnut) ja puolet yhteisistä.
Ei oo väärin. Vaan jopa ihailtavaa. Itsekin olin koti-isänä osittain, ni niitä vuosia en vaihtais pois.
Ei elämäntyylissäsi ole mitään väärää. Huolehdi kuitenkin, että sinulle jää säästöjä yllättäviä tilanteita varten. Jos leskeydyt yllättäen tai mies ampaisee jossain vaiheessa nuoremman matkaan, on hyvä olla säästöjä joilla pärjäät. Eläke on hyvä juttu, muttei yksistään riitä. Myös työnsaanti on vanhempana todella vaikeaa, kun ei ole työkokemusta ja pitkä työttömyysjakso kotiäitinä. Jos liittonne kestää ja mies on pitkäikäinen, mikäs siinä, kun kerran elät unelmaelämääsi. Kaikkea hyvää sinulle.
Älä välitä kenenkään länkytyksistä. Sun työ on arvokkainta työtä. -m
Omassa tuttavapiirissä aistin suoranaista kateutta. Pari muutakin haluaisivat olla kotiäiteinä, mutta toinen on eronnut ja toisen mies ei suostu.
Kummallinen mielikuva tuntuu olevan siitä, että kaikki kotonaolevat saavat jotain tukea. En saa kuin lapsilisän. Kaikki raha tulee mieheltä. En ole hoitovapaalla, työtön, opiskelija, sairaslomalainen enkä eläkeläinen.
Aloitus on yhtä totta kuin raamattu.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
Alla lista asioista jotka ei ole jonkun mielestä väärin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia. Juuri tällaisten kommenttien takia. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen perhe hoitaa lapset, työssäkäynnin ja raha-asiat itselleen parhaiten sopivalla tavalla, kunhan ei käydä muiden kukkarolla. Mutta lähes kaikki kotiäidit, jotka olen tavannut, ovat nostaneet itsensä meidän työssäkäyvien yläpuolelle. Olen saanut seuraavia kommentteja puolitutuilta ja lähes tuntemattomilta leikkipuistoissa, lasten harrastuksissa ja tapahtumissa:
- miksi tehdä lapsia, jos niiden kanssa ei vietä aikaa
- prioriteetit kannattaa hoitaa kuntoon
Se nyt vaan on fakta että lapset tarvitsevat aikaa, yhdessäoloa, välittämistä.
Pari tuntia illalla ja kiireiset aamut ei ole sama asia.
t. Neljä lasta 15-22v, kaikki hoidettu ihan itse, meillä kaikilla on läheiset välit (yksi isä, jonka kansss edelleen olen yhdessä) ja jokaisella menee enemmän kuin hyvin.
Koska Suomessa on väärin olla rikas ja hyvätuloinen ja kasvattaa lapset itse kotona oman maailmankuvan eikä 30 lapsen ryhmässä vasemmistolaisen ideologian mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa on väärin olla rikas ja hyvätuloinen ja kasvattaa lapset itse kotona oman maailmankuvan eikä 30 lapsen ryhmässä vasemmistolaisen ideologian mukaan.
Hyvätuloisia on aika vähän niissä jotka eivät käy töissä.
Miehen armeliaisuuden varaan heittäytyminen on, no, melko riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- miksi tehdä lapsia, jos niiden kansSe nyt vaan on fakta että lapset tarvitsevat aikaa, yhdessäoloa, välittämistä.
Pari tuntia illalla ja kiireiset aamut ei ole sama asia.
t. Neljä lasta 15-22v, kaikki hoidettu ihan itse, meillä kaikilla on läheiset välit (yksi isä, jonka kansss edelleen olen yhdessä) ja jokaisella menee enemmän kuin hyvin
Kiitos kusinen kotilehmä kun tulit noin aukottomasti todistamaan juuri oikeaksi tuon edellisen kirjoittajan pointin. Useat kotilehmät ovat silkkaa paskaa juuri tuosta syystä, että he katsovat asiakseen katsoa nenänvarttaan pitkin muita ja moraalisesti näille saarnata, kuinka heidän valintansa on lapselle huono ja lapset eivät saa aikaa eikä yhdessäoloa eikä välittämistä ja muutenkin jos ei ole kotilehmänä on surkea vanhempi. Kuka helevata tuommoisten persvälien kanssa haluaa puhua tai olla muutenkaan missään tekemisissä? Tuossa kommentissasi on juuri se syy, miksi minulta et saa etkä tule saamaan yhtään mitään muuta kuin silkkaa halveksuntaa.
Toisen armoille heittäytyminen on tyhmää ja siksi sitä monet arvostelevat kun ovat nähneet tai kokeneet miten tuossa voi käydä. Teille voi tulla riitaisa ero jolloin sinulle ei jää mitään. Siinä vaiheessa on aika turha haaveilla töihin pääsystäkään kun on vuosia ollut vain kotona. Saahan mies nyt sanoa säästävänsä sinullekin rahaa mutta hänen ne on. Kyllä jokaisen pitäisi itse hankkia omaa rahaa.
Ei ole mitenkään väärin. Olin itsekin kotiäitinä, kunnes nuorempikin lapsista meni kouluun. Nautin tuosta ajasta ihan valtavasti, parasta aikaa elämässäni. Muiden mielipiteet ei minua kiinnostaneet koskaan pätkääkään.