”Kukaan mies ei halua olla kotiäidin kanssa”
Taustatietona sen verran että ollaan alle 30v ja meillä on yksi puolivuotias lapsi. Puhutaan tosi avoimesti kaikesta niin hyvistä kuin huonoista jutuista ja tää on toiminut meillä hyvin.
Tänään mieheni oli vaisun oloinen ja kyselin tuttuun tapaan että mikä on hätänä. Mies alkoi kertomaan että suhteestamme on puuttunut lapsen saamisen jälkeen tietynlainen läheisyys ja kahdenkeskinen aika, mikä on tietty aivan normaalia pienen lapsen kanssa. Kertoi lyhyesti sanottuna, että ei ole tyytyväinen tähän, eikä todellakaan nauti tästä ajasta kun olen kotona vauvan kanssa, ja siitä kun oleskelen pääasiallisesti kotona ilman meikkiä kotivaatteissa. Sitten hän sanoi kyseisen lauseen ”puolustuksekseen” että kukaan mies ei halua olla kotiäidin kanssa... Ymmärsin pointin mutta jäi vaivaamaan tyyli millä mies halusi asiaa purkaa sydämeltään. Oon tosi loukkaantunut sillä kotiäidin ”työ” ei ole se mitä haluan tehdä pidempää kuin ns. pakko. Kotiäitinä olemisessa ei ole mitään vikaa, mutta ei oo vaan mun juttu vaikka lasta olen toivonutkin. Oisin valmis menemään töihin mutta mies ei itse halua kotiin jäädä...
Saadaan ihan ookoosti kahdenkeskistä aikaa, mutta ei tietenkään niin paljoa kuin tarvisi pitää parisuhdetta yllä samalla tavalla kuin aikaisemmin. Seksiäkin on mutta aina voisi varmasti olla enemmän.
Onko ratkaisu tähän se, että alan esim. meikkaamaan enemmän ja näyttämään edustavalta kotonakin vai pitääkö hyväksyä tosiasia että mies ei erityisemmin pidä minusta ennen kuin pääsen tästä kotiäidin roolista. Miten pitää parisuhdetta enemmän yllä?
Toivon että tähän ei tulis ”jätä se” kommentteja koska tää ei oo aikomuksena ja mieskin vielä korosti että haluu todellakin olla mun kanssa, mutta kerto asioita mitkä häiritsee.
Vertaistukea anyone?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehetkin voi sitten laiminlyödä vaimon huomioimisen, ulkonäkönsä ja hygieniansa välittömästi, kun lapsi on syntynyt. Tämä selvä.
No harvemmin se mies sen vauvan kanssa valvoo yöt ja imettää päivät. Hygieniasta pitää huolehtia, mutta aika raskasta voi olla joka päivä näyttää supermallilta
Juu, jokainen nainenhan imettää ja valvoo 24 tuntia vuorokaudessa. Ilman muuta.
Vauva perheissä tämä on täysin normaalia. Jos itse saa pari tuntia per vuorokausi nukuttua niin se on hyvä. Kokeile itse montako kuukautta jaksat valvoa putkeen.
Mies itse on siis ilmeisesti joku supertimmi mallipoika jolla on aina hiukset, kulmakarvat, pulisongit, viikset ja parta kuosissa ja tyylikäs asu sopivine kenkineen ja koruineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehetkin voi sitten laiminlyödä vaimon huomioimisen, ulkonäkönsä ja hygieniansa välittömästi, kun lapsi on syntynyt. Tämä selvä.
Aivan heti kun synnyttävät , imettävät ja hoitavat sen lapsensa 24/7. Ja kaiken yövalvomisen päälle kuuntelevat jatkuvaa ruukusta seksistä ja muusta paskasta.
Sellaiset uhriutumiset sieltä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harvemmin se mies sen vauvan kanssa valvoo yöt ja imettää päivät. Hygieniasta pitää huolehtia, mutta aika raskasta voi olla joka päivä näyttää supermallilta
Vauva perheissä tämä on täysin normaalia. Jos itse saa pari tuntia per vuorokausi nukuttua niin se on hyvä. Kokeile itse montako kuukautta jaksat valvoa putkeen.
Ja yhtään ei palstamammat liioittele taas. Ei niin yhtään.
Yksi pahimmista kidutusmuodoista on se, että ei anneta ihmisen nukkua. Ihminen tulee hulluksi unen puutteesta. Vauvavuosi on sitä, eikä mitään muuta.
Jotenkin onnistuin selviämään yksin vauvan kanssa. Sitten kyllä nukahdinkin aina, kun oli tilaisuus. Esimerkiksi olen nukahtanut monta kertaa kampaajan tuoliin.
Millainen mies on kyseessä?
Siis tarkoitan että millainen mies oli luonteeltaan, harrastuksiltaan, elämäntyyliltään, jne ennen kuin saitte lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, jos lapsella on esim. koliikkia. Ihan helvetinmoista huutoa vaikkapa kolme kuukautta putkeen. Kanniskelet kipeätä vauvaa edes takas ympäriinsä tuntikausia. Tai vaikka jotain muuta sairautta, perusflunssaa.
Yhtä helvettiä.
Mulla ei ollut kyllä mitään ongelmia lapsen vauva-aikana.
Lapsi nukkui hyvin äitinsä vieressä eikä mun tarvinnut valvoa öisin vaan nukuin paremmin kuin koskaan (usein nukuttiin vauvan kanssa 10h yöunet), lapsi oli muutenkin aurinkoinen eikä kitissyt juuri koskaan ja minä voin todella hyvin ja tietysti sitten myös näytin hyvältä.
Olin se äiti, joka meni leikkipuistoonkin korkokengissä ja säilytti henkisestikin minuutensa, mutta minulla ei ollutkaan miestä, eli sain keskittyä rauhassa itseeni ja vauvaani ilman lisästressiä elämässä.
Äitini oli samanlainen vaikka oli monta pientä lasta - eli aina iloinen, naisellinen ym. ja hänkin oli pääosin yksin (isä matkusti työnsä puolesta 80% ajasta) eli sai elää rennosti eikä tarvinnut edes rahasta huolehtia, kun mies toi rahat taloon.
Mä oon oikeasti miettinyt, että miehen jatkuva läsnäolo pilaa naisen.
Usein naiset muuttuu parisuhteen myötä tylsiksi muumeiksi lapsettominakin, jos hinkuttavat päivittäin miehensä kanssa ja katselevat jotain palleja rapsuttelevaa pleikkarin pelaajaa sohvallaan.
Toki suurinosa varmaan ihan tykkää siitä tylsän muumin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, jos lapsella on esim. koliikkia. Ihan helvetinmoista huutoa vaikkapa kolme kuukautta putkeen. Kanniskelet kipeätä vauvaa edes takas ympäriinsä tuntikausia. Tai vaikka jotain muuta sairautta, perusflunssaa.
Yhtä helvettiä.
Muistan, että välillä olin niin poikki lapsen itkuun, että aloin itse itkemään lohduttomasti. Aivan voimaton olo. Ja juuri kun olin luovuttamassa kaikesta, lapsen itku lakkasi kuin taikaiskusta ja hän nukahti.
Vauvavuosi on oikeasti ihan törkeän raskas. Sitä ei edes tajua, kuinka raskasta se on. Nukut kolmen tunnin pätkissä ja sitten vauvalle tulee esim. koliikkia. Kannat monta tuntia huutavaa ja itkevää lasta olkapäillä. Pahinta on, että ei voi tietää, koska itku loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin ajattelin esikoisen vauvavuoden jälkeen. Oli niin helppo vauva ja alkoi nukkua 6 vkon ikäisestä öitä heräämättä. Tämä toinen on ihan erilainen. Herää vähintään kahdesti yössä vaikka on jo 10 kk. Oli n.kuukauden vaihe että nukkui jo yöt,mutta nyt tullut taas heräily.
Ekat 6 kk saattoi herätä tunnin välein yöllä. Muutenkin ollut "vaativa" vauva.
Jos minun mieheni tulisi tuosta ulisemaan niin lentäisi pihalle kuin leppäkeihäs. Saisi itse koettaa samaa. Ei ole tullut ja ehdottikin josko haluaisin olla KOTIÄITINÄ vielä ainakin siihen saakka että kuopus on 2 v.
Ja hänen mielestään kotiäiti tekee arvokasta työtä vaikka on itse "rahan perään" ja pitää uraa ja kunnianhimoa arvossa. Vielä enemmän kuitenkin arvostaa lastensa hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan heti kun synnyttävät , imettävät ja hoitavat sen lapsensa 24/7. Ja kaiken yövalvomisen päälle kuuntelevat jatkuvaa ruukusta seksistä ja muusta paskasta.
Sellaiset uhriutumiset sieltä sitten.
Jos joku kirjoittaa tuollaista ilman mitään ärsykettä, se on uhriutumista. Jos taas joku kirjoittaa tuollaista liittyen ap:n miehen tyyppiseen kommenttiin, niin se ei ole uhriutumista vaan ihan normaali reaktio oman elämäntilanteen vähättelyyn.
Mies on täysi törppö jos edes ajattelee noin. Jos hän jäisi sitten kotiin hoitamaan lapsia? Katso nyt ettei hänelle tulee yhtään liikäkiloja ja vaatteet sitten myös kiiltävät puhtauttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin ajattelin esikoisen vauvavuoden jälkeen. Oli niin helppo vauva ja alkoi nukkua 6 vkon ikäisestä öitä heräämättä. Tämä toinen on ihan erilainen. Herää vähintään kahdesti yössä vaikka on jo 10 kk. Oli n.kuukauden vaihe että nukkui jo yöt,mutta nyt tullut taas heräily.
Ekat 6 kk saattoi herätä tunnin välein yöllä. Muutenkin ollut "vaativa" vauva.Jos minun mieheni tulisi tuosta ulisemaan niin lentäisi pihalle kuin leppäkeihäs. Saisi itse koettaa samaa. Ei ole tullut ja ehdottikin josko haluaisin olla KOTIÄITINÄ vielä ainakin siihen saakka että kuopus on 2 v.
Ja hänen mielestään kotiäiti tekee arvokasta työtä vaikka on itse "rahan perään" ja pitää uraa ja kunnianhimoa arvossa. Vielä enemmän kuitenkin arvostaa lastensa hyvinvointia.
On muuten totta että alallaan menestyneet miehet arvostaa kotiäitiyttä, ainakin omien lastensa äitien kohdalla. Sitten ne jotka eivät arvosta, ovat keskiverto duunareita tai köyhiä sossupummeja.
Tämän vuoksi ei kannata ottaa pinnallista miestä.
Tuollainen avoimuus on vain hyväksi. Nyt voitte yhdessä miettiä keinoja, joilla parantaa molempien tyytyväisyyttää parisuhteeseen. Vauvan tulo ei muuta sitä, että parisuhde on yhä _pari_suhde. Ei se muutu miksikään perhesuhteeksi. Jos muuttuu, niin sen huomaa sitten seksin puutteesta ja muutenkin kaverisuhteeksi muuttuneesta liitosta.
Voit jutella miehen kanssa, että miten hän voi viettää vauvan kanssa enemmän aikaa töiden jälkeen niin, että sinä voit rauhassa laittautua ja rentoutua, ja sitten sopia etukäteen yhteisiä iltoja siten, että pukeudut seksikkäämmin ja vietätte yhdessä itsellenne parhaiten sopivaa laatuaikaa. Ei mies voi olettaa, että vauvan kanssa oleva kotiäiti on tiptop 24/7, etkä sinä voi olettaa miehesi automaattisesti siirtyvän "uuden sinän" rakastajaksi. Mutta voitte löytää kompromissin jostain siitä väliltä, jossa sinä saat jotain positiivista lisää elämääsi ja miehesi myös.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut kyllä mitään ongelmia lapsen vauva-aikana.
Lapsi nukkui hyvin äitinsä vieressä eikä mun tarvinnut valvoa öisin vaan nukuin paremmin kuin koskaan (usein nukuttiin vauvan kanssa 10h yöunet), lapsi oli muutenkin aurinkoinen eikä kitissyt juuri koskaan ja minä voin todella hyvin ja tietysti sitten myös näytin hyvältä.
Olin se äiti, joka meni leikkipuistoonkin korkokengissä ja säilytti henkisestikin minuutensa, mutta minulla ei ollutkaan miestä, eli sain keskittyä rauhassa itseeni ja vauvaani ilman lisästressiä elämässä.
Äitini oli samanlainen vaikka oli monta pientä lasta - eli aina iloinen, naisellinen ym. ja hänkin oli pääosin yksin (isä matkusti työnsä puolesta 80% ajasta) eli sai elää rennosti eikä tarvinnut edes rahasta huolehtia, kun mies toi rahat taloon.Mä oon oikeasti miettinyt, että miehen jatkuva läsnäolo pilaa naisen.
Usein naiset muuttuu parisuhteen myötä tylsiksi muumeiksi lapsettominakin, jos hinkuttavat päivittäin miehensä kanssa ja katselevat jotain palleja rapsuttelevaa pleikkarin pelaajaa sohvallaan.
Toki suurinosa varmaan ihan tykkää siitä tylsän muumin elämästä.
Sen jälkeen, kun vauva syntyi, mies ei osannut ottaa yhtään huomioon minun tunteitani ja kehon fyysisiä muutoksia. Tai siltä se ainakin tuntui. Minun oli parempi olla yksin, sain keskittyä vauvaan 100 %. Ainakin sain nukkua omaa väsymystäni eikä tarvinnut tapella miehen kanssa.
Mies ei vain tajunnut. Asuimme jo erillään, kun hän päätti kutsua meille kaverinsa ja ystävänsä kylään katsomaan lasta kuuden viikon jälkeen vauvan syntymästä. Ei auttanut siivoamaan tai tarjoiluiden hankkimisessa. Oletti, että minä siinä vauvan hoidon lomassa laitan pöydän koreaksi. Laitoin kyllä, mutta vähän vajavaista oli, kun alakerran kioskista hain nopeasti jotain kuivia munkkeja. Minua hävetti.
Tee miehelle laskelma, että lastenhoitaja-kodinhoitaja maksaa tämän ja tämän verran tunnilta. Montako tuntia viikossa on valmis maksamaan, että teillä on kahdenkeskeistä aikaa? Lupaat, että ehdit kyllä sitä varten panostaa ulkonäköösi.
Minkä ikäisiä olette? Vaikutatte aika nuorilta.
Vierailija kirjoitti:
Tee miehelle laskelma, että lastenhoitaja-kodinhoitaja maksaa tämän ja tämän verran tunnilta. Montako tuntia viikossa on valmis maksamaan, että teillä on kahdenkeskeistä aikaa? Lupaat, että ehdit kyllä sitä varten panostaa ulkonäköösi.
Ap olisi kannattaa mennä töihi. Se mieshän ei pidä että ap on kotona. Ja onhan se totta, että kun on vain kotona, on tylsät jutut kun ei ole sosiaalusia verkostoja.
Vauva-aikana heräsin kolmen tunnin välein syöttämään vauvaa. Ihan helvetinmoista kidutusta. Juuri kun sai pään tyynylle ja unesta kiinni, eikun taas...
Sitten kaksi kertaa ulkoilemaan päivässä ja kotityöt.
Ap, anna miehen nukkua max. kolme tuntia kerrallaan. Katsokaa, miltä alkaa näyttää parin viikon jälkeen. Huomauttelet lösähtäneestä olemuksesta, sängestä ja ryppyisistä vaatteista. Kyllä sitä halut lähtee, kun tuollaista kuvatusta katsoo!