Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni sisarukset aikoo tulla perheineen meille jouluksi. Heidän lapsuuden koti, nykyään minun koti.

Vierailija
03.12.2019 |

Tulin miniäksi mieheni sukutilaan. Anoppini asui kanssamme ja oli ihan luonnollista että hänen lapset kävivät meillä jouluna. Anoppi auttoi paljon järjestelyissä.

Viime kesänä anoppi kuoli mutta nyt sisarukset ovat edelleen tulossa meille joulua viettämään. Tämä on kyllä nyt minun koti vaikka olikin heidän lapsuuden kotinsa. En minäkään menisi heidän koteihinsa yöksi joulua viettämään.
Mies on puun ja kuoren välissä tässä asiassa.

Mitä mietteitä herättää?

Kommentit (370)

Vierailija
281/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Jotain perustavaa teissä sisaruksissa on vialla, jos teillä on syytä uskoa että emäntä ei halua teitä kylään, menette silti sinne passattaviksi, ja vielä paukuttelette henkseleitänne että onpahan nyt alistettu kunnolla.

En asettuisi liian mukavasti kiikkustuoliin kinkunsulatukseen. Jonain päivänä ehkä piankin se vaimoaan nöyryyttänyt veli saa ihan yksin passata teitä laiskoja sisaruksia. Sitten on Saarioisten äitien laittamat ruuat pöydässä, eikä vieraslakanoita keritty pesemään edellisjoulun jälkeen.

Vierailija
282/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksette voi siellä porukalla joulua juhlia? Jokainen toki tekee osansa ja maksatte kaiken tasan. Tuskin se anoppikaan on siellä kaikkia passannut monta joulua? Nyt on kuitenkin eka joulu kun anoppia, eli sinun miehesi ja hänen sisaruksien äitiä ei ole, niin sama kai se on sellainen muistelujoulu pitää? "Näin se Mirkku aina paistoi piparit"

Keskustella vaikka sitten joulun jälkeen, ettei sinua vai teitä molempia kiinnosta sukujoulu, vaan haluatte silloin mennä vaikka reissuun tms.

Onpa sinulla ihmeellinen kysymys No miksette voi siellä porukalla joulua juhlia?

Syyksi riittää se, että ap ei halua!

Miksi sinä et voi porukalla juhlia joulua, eli jokainen joka haluaa tulla teille niin tulkoot!

No siksihän minä sitä kysyin, koska ei ap sitä sanonut miksei asia hänelle ja/tai miehelleen sovi. Rouvalla siellä nyt nuttu vähän liian tiukalla päässä kenties?

Jos ap sanoo että haluaa joulunsa viettää paikassa x tai vaikka ei ollenkaan, niin keskustella asiasta. Ilmeisesti joulua on juhlittu aiemmin samassa paikassa isolla porukalla. ehkä ap on siellä odotellut sitten kieli pitkällä milloin anoppi kuolee, että saisi muunlaisen joulun, mutta ei ole asiasta kellekkään koskaan maininnut. Siksi juuri pitää kysellä, koska kenenkään ajatuksia ei voi lukea. Ei myöskään ne sisarukset, eikä ap:n mies. Keskustelu on aika oleellinen asia jokaisessa ihmisten välisessä suhteessa. 

Olen minä pyytänytkin meille meidän molempien sukulaisia, meillä osataan suvussa keskustella kuka mitäkin jouluna aikoo tehdä ja mitä ei ainakaan aio. Sielläkin voisi kokeilla, ei tarttisi näin kärttyisästi täällä tiuskia :)

Miksi ap:n pitäisi vauva-palstalla kertoa syy siihen, että ei halua kotiinsa sukujoulua!

Sillä ei ole mitään merkitystä, ainoastaan sillä on merkitys, että toimitaan ap:n ja hänen miehensä yhteisen toiveen mukaisesti. Miehen sisaruksille  ei todellakaan tarvitse erikseen selitellä syytä. Ei meilläkään ole soiteltu kaikille sukulaisille ja ystäville ja kerrottu ja kyselty, että mitä kukakin tekee jouluna ja minne kukakin on menossa ja miksi!

Jos joku haluaa jonnekin joulunviettoon niin totta ihmeessä hän odottaa ensin kutsun!

On kyllä todella törkeää joo odottaa että keskustelupalstalla saisi keskustella. Ehkä se helpottaisi ohjeiden annossa, jos tietäisi enemmän miksi joku ei jotain halua. 

Anteeksi kovasti, että satun juttelemaan sukulaisille. En ole soitellut kaikille sukulaisille, mutta niiden kanssa joiden kanssa muutenkin on tekemisissä, niin kyllä tulee kyseltyä mitäs sitä jouluna. Mutta piti nyt tämäkin vääntää, ihan kuin kukaan nyt kaikille mahdollisille ihmisille soittelisi. Joskus täällä on hauskoja ja avuliaita ketjuja, joskus taas pää haukataan irti kun kehtaakin keskustella ja kysellä. Pahoittelen kovasti, hyvää joulua kärttyeukoille!

Minä ymmärrän kyllä tuota edelllistä kirjoittajaa siinä, että niillä syillä ei ole mitään merkitystä. Siksi niistä on aivan turha kysellä. Se riittää, että he eivät halua sukujoulua!

Toki sinä voit avautua ja soitella sukulaisillesi ja toimia kuten haluat, mutta tähän ap:n ongelmaan ei syillä ole merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI KENENKÄÄN KOTIIN KUKAAN TULE PYYTÄMÄTTÄ!

En minäkään vääntäydy tunteattomien ihmisten kotiin Koskikatu 7:än, Pekankatu 8:an tai Väylätie 19:än joulujani viettämään, vaikka noissa osoitteissa on ollut lapsuudenkotini.

Mieti ennen kuin väkisin vänkäät toisen ihmisen kotiin, aalio.

Täällä siis muitakin Rovaniemeltä :)

Vierailija
284/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä taas ihmetyttää tämä ettei puhuta asioista silloin kun sen aika on. Tässäkin tapauksessa on varmaan oltu yhdessä aika kauan, eikä tila ole yhtäkkiä vaihtanut ilman ennakkosopimista omistajaa. Olisi voinut keskustella silloin, eli nimen omaisesti ap:n olisi pitänyt avata suu jo anopin ollessa hengissä, ja ennenkuin taloon muuttivat asumaan, että sitten kun olette kahdestaan, niin sen jälkeen ei sitten jouluja enää vietetä täällä, sekä sopia muista järjestelyistä myös. Miehen ei ole tarvinnut asiaa ottaa esille, koska se ottaa aina asian esille joka muutoksen haluaa. Koska joulut on aina oltu siellä, niin ei ole syytä kenenkään erikseen olettaa että se tulee loppumaan, vaan se ainoa henkilö joka haluaa touhun lopettaa on se joka asian esiin ottaa, ja asia on otettava esiin ENNEN kuin muutetaan toisten taloon, ja anoppi kuolee. 

Tosiasiassahan tässä ei olekaan kyse joulunvietosta, vaan siitä että ap yrittää alkaa itse emännöimään, mutta entisen emännä haamu leijailee yhä vahvana henkenä, ja tämän mukaan elävät elävätkin, vaikka emäntä on jo kuollut. Nyt pitäisi muiden alkaa kunnioittaa uutta emäntää, ja koska uusi on epävarma, hän yrittää näyttää talollisuuttaan viemällä muilta joulun.  Että minua uskotte ja kunnioitatte, vaikka sitten väkisin!!! Kehottaisin miettimään vaikka ihan ammattilaisen kanssa näitä asioita. Ap kokee olevansa vähän syrjässä, mutta luultavasti se ei pidä paikkaansa, se on vain se oma tuntemus, joka menee ohi ammattiavulla ja ajan kanssa, ja kasvamalla henkisesti aikuiseksi. Sitä odotellessa ei kannattaisi polttaa siltoja takanaan, ja suututtaa koko miehen puolen sukua. He varmasti ovat tähän asti olleet ihan mukavaa porukkaa, kun kerran olet viitsinyt sukutaloon muuttaa, eiköstä niin ?

Miksi ap:n olisi pitänyt olettaa, että miehen sukulaiset tulevat heidän kotiinsa joulun viettoon?

Meilläkin joskus ollut sukulaisia jouluna, mutta en oleta, että tulevat kutsumatta myös tänä jouluna.

Vierailija
285/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI KENENKÄÄN KOTIIN KUKAAN TULE PYYTÄMÄTTÄ!

En minäkään vääntäydy tunteattomien ihmisten kotiin Koskikatu 7:än, Pekankatu 8:an tai Väylätie 19:än joulujani viettämään, vaikka noissa osoitteissa on ollut lapsuudenkotini.

Mieti ennen kuin väkisin vänkäät toisen ihmisen kotiin, aalio.

Täällä siis muitakin Rovaniemeltä :)

Huomasin saman ;) itsehän asuin Kansankadulla. 

Vierailija
286/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä taas ihmetyttää tämä ettei puhuta asioista silloin kun sen aika on. Tässäkin tapauksessa on varmaan oltu yhdessä aika kauan, eikä tila ole yhtäkkiä vaihtanut ilman ennakkosopimista omistajaa. Olisi voinut keskustella silloin, eli nimen omaisesti ap:n olisi pitänyt avata suu jo anopin ollessa hengissä, ja ennenkuin taloon muuttivat asumaan, että sitten kun olette kahdestaan, niin sen jälkeen ei sitten jouluja enää vietetä täällä, sekä sopia muista järjestelyistä myös. Miehen ei ole tarvinnut asiaa ottaa esille, koska se ottaa aina asian esille joka muutoksen haluaa. Koska joulut on aina oltu siellä, niin ei ole syytä kenenkään erikseen olettaa että se tulee loppumaan, vaan se ainoa henkilö joka haluaa touhun lopettaa on se joka asian esiin ottaa, ja asia on otettava esiin ENNEN kuin muutetaan toisten taloon, ja anoppi kuolee. 

Tosiasiassahan tässä ei olekaan kyse joulunvietosta, vaan siitä että ap yrittää alkaa itse emännöimään, mutta entisen emännä haamu leijailee yhä vahvana henkenä, ja tämän mukaan elävät elävätkin, vaikka emäntä on jo kuollut. Nyt pitäisi muiden alkaa kunnioittaa uutta emäntää, ja koska uusi on epävarma, hän yrittää näyttää talollisuuttaan viemällä muilta joulun.  Että minua uskotte ja kunnioitatte, vaikka sitten väkisin!!! Kehottaisin miettimään vaikka ihan ammattilaisen kanssa näitä asioita. Ap kokee olevansa vähän syrjässä, mutta luultavasti se ei pidä paikkaansa, se on vain se oma tuntemus, joka menee ohi ammattiavulla ja ajan kanssa, ja kasvamalla henkisesti aikuiseksi. Sitä odotellessa ei kannattaisi polttaa siltoja takanaan, ja suututtaa koko miehen puolen sukua. He varmasti ovat tähän asti olleet ihan mukavaa porukkaa, kun kerran olet viitsinyt sukutaloon muuttaa, eiköstä niin ?

Miksi ap:n olisi pitänyt olettaa, että miehen sukulaiset tulevat heidän kotiinsa joulun viettoon?

Meilläkin joskus ollut sukulaisia jouluna, mutta en oleta, että tulevat kutsumatta myös tänä jouluna.

Tämä!

Aika monessa perheessä istutaan alas vanhempien kuoleman jälkeen ja mietitään, että miten perinteet nyt uudessa tilanteessa järjestetään.

Vierailija
287/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi yksityinen ja reviiri-/oman tilan tietoinen ihminen, mutta edes minä en ajattelisi, että naidessani johonkin sukutilasysteemiin olisi ihan kohtuullista sulkea koko muu sakki tuosta paikasta lopullisesti pois. Todennäköisesti tekisin itse niin, että sallisin osan jouluista tuolla tilalla ja osan jouluista sitten pitäisin pääni ja sanoisin haluavani omaa rauhaa.

Vierailija
288/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet normaali terve ihminen niin mikset voi viettää joulua heidän kanssaan. Kun meille tulee kaikki tiedän että tulee kummalisen kalliiksi.   Osta sinä kokonainen kirjolohi, paistopussiin ja uuniin. Teet luettelon laatikoista. juomat , rosollit, salaatit,  kalapöytä, tortut ja glögit. Luumukiisseli tai luumurahka. Näillä mennään ja joku uusi tyttis voi tuoda omat veget.    Jos teillä on puute rahasta sano että heidän täytyy osallistua kauppalaskuun.   En minäkään tykännyt kun joku halus tuoda meille omat aikuiset sukulaisensa. Jouluna koti ei ole mikään ravintola, haluan jouluna kuitenkin välillä saunoa ja ihan nukkua ja välillä kaikki pötköttää. Siis kaikki jää meille yöksi ja se just on kivaa, aamulla herätään hiitaaasti. Sitten paljon suklaata. En ihan vieraita tykkää ottaa kotiini,   voidaan hassutella ja tonttuilla kekenämme. Lauletaan omaan tyyliin ja musisoidaan kuin varikset.  Ota vaan reilusti raha puheeksi, se voi olla että  haluvat ilmaisen JOULUN teillä,  passattuna kuin lapsena. Tiedän kyllä että tulee teille kalliiksi. Minä taas haluan satsata jouluun . Menkää kaikki Haikkoon, mutta kuka kustantaa.

Vierailija
289/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

#219 lisää että aa ok tässä oli vielä raha-jutut mukana. Ei tietenkään tulla mihinkään edes oman lapsuuden sukutilalle tuomatta omaa osuutta joulupöydästä. Pöyristyttävä ajatus.

Vierailija
290/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisat miehet,

Voisitteko itse yrittää järjestää sukujoulun, kun se tuntuu niin helposti käyvän suvun naisilta? Ostatte joulukortit ja lähetätte joulukukat sekä kortit. Mietitte lastenne/kummilasten joulukalenterit sekä joulukortit lasten kavereille ja pienet lahjat opettajille. Ostatte joulukoristeet ja tuotte muut vanhat koristeet ja kukat kotiinne joulutunnelmaa tuomaan. Suunnittelette, kuka tarvitsee mitäkin jouluksi. Ostatte lahjat ja paketoitte ne kauniisti. Suunnittelette joulun pyhien ruokalistan ja jälkiruokalistan. Muistaakaa toki erikoisruokavaliot ja allergiat. Siivoatte kodin kauniiksi ja petaatte sängyt mahdollisille jouluvieraille. Aloitatte jouluruokien valmistamisen jo hyvissä ajoin ja pakastatte osan ruuista. Ja sitten 2-3 päivää ennen joulua teette jouluruokia  ja leivotte joulun makeisia kuin viimeistä päivää! Jouluaamuna on riisipuuro valmiina koko suvulle ja glögit tulilla! Ja te naiset hakekaa tai ostakaa se joulukuusi. Lämmittäkää joulusauna ja joulurauhan jälkeen vain rentoudutte joulun viettoon!

Olen nainen, maalaistalon emäntä, enkä ole koskaan lähettänyt joulukukkia, korttejakin saa vain 5 sukulaista. Lopuille riittää nettitervehdys. Joulukoristeita ei ole ostettu 10 vuoteen, vanhat on pakattu siististi ja löytyvät vintin portaiden alla olevasta kaapista. Tosin koristeita on vain kuusessa, mikä pakko se on koko talo koristella? Jouluruuat tulee pitopalvelusta, ei ole mitään vaivaa niissäkään. Joulupuuron keitän ja mies paistaa kinkun, siinä meidän vaivannäkömme. Kotia ei tarvitse erikseen siivota kauniiksi, normaali viikkosiivous riittää. Vieraiden vuoteet on joka tapauksessa sijattuina, miksi ne pitäisi uudestaan jouluksi laittaa?

Jos sinun joulusi on täynnä turhia juttuja, niin älä oleta, että kaikki muut ovat yhtä typeriä. Vaikka itse olisi miten höyrähtänyt jouluun eikä tajua, että kummilapsille ei ole pakko hankkia kalentereja, niin ei pidä vaatia puolisoa moista tekemään. Tuo olisi sinun joulusi, puolisolle riittäisi vähempi. Mutta ei sinulle, joten jaksat valittaa!

Sinä "maatalon emäntä" et taida olla kotoisin maalta tai maatilalta, joten et tiedä mitään sukujouluista ja niiden järjestämisestä. Ei kaikkea tarvitsekaan tehdä itse jouluna. Ylläoleva juttu oli kirjoitettu vähän provosoivasti, mutta luulen, että moni nainen samaistuu siihen jouluna. Suurin osa jouluvalmisteluista jää edelleen naisten tehtäväksi. Eikä kummilapsille ole pakko hankkia joulukalentereita tai lahjoja. Totta sekin. Itse haluan muistaa kummilapsiani jollain pienellä lahjalla. Koska kummilapset ovat minulle osa perhettä. Mutta jokainen viettäköön joulua omalla tyylillään...

Vierailija
291/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisat miehet,

Voisitteko itse yrittää järjestää sukujoulun, kun se tuntuu niin helposti käyvän suvun naisilta? Ostatte joulukortit ja lähetätte joulukukat sekä kortit. Mietitte lastenne/kummilasten joulukalenterit sekä joulukortit lasten kavereille ja pienet lahjat opettajille. Ostatte joulukoristeet ja tuotte muut vanhat koristeet ja kukat kotiinne joulutunnelmaa tuomaan. Suunnittelette, kuka tarvitsee mitäkin jouluksi. Ostatte lahjat ja paketoitte ne kauniisti. Suunnittelette joulun pyhien ruokalistan ja jälkiruokalistan. Muistaakaa toki erikoisruokavaliot ja allergiat. Siivoatte kodin kauniiksi ja petaatte sängyt mahdollisille jouluvieraille. Aloitatte jouluruokien valmistamisen jo hyvissä ajoin ja pakastatte osan ruuista. Ja sitten 2-3 päivää ennen joulua teette jouluruokia  ja leivotte joulun makeisia kuin viimeistä päivää! Jouluaamuna on riisipuuro valmiina koko suvulle ja glögit tulilla! Ja te naiset hakekaa tai ostakaa se joulukuusi. Lämmittäkää joulusauna ja joulurauhan jälkeen vain rentoudutte joulun viettoon!

Puolet uhritumislistastasi on silkkaa paskaa ja täyttä pelleilyä.

Sinäkö et muista todellakaan sitä, mitä perinteiseen joulupöytääsi kuuluu ilman suunnittelemista?

Ja oikein karkitkin teet itse? Heität joka joulu koristeet roskiin? 

Jos sukulaiset tulevat esim. kolmeksi päiväksi kylään jouluna  ja henkilöitä on yli kymmenen, niin kyllä siinä pitää vähän suunnitella mitä kaupasta ostaisi. Ja vaikka sukujoulu pyörisi nyyttäri meiningillä, jonkun pitää laittaa aamupalat ja lämmittää ne edellisen päivän ruuat. Ei kyse ole uhriutumisesta. Sellaista on olla nainen ja äiti. Sinulla ei taida olla kokemusta kummastakaan.

Vierailija
292/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun katson telkkarista näitä joulumainoksia, joissa isoin joukoin ihmisiä istuu joulupöydässä tiptop huushollissa niin olen onnellinen kun vältyn tuosta tohinasta.

Ei aloittajalla ole mitäån velvollisuutta jatkaa perinnettä ja joka joulu laittaa sukujoulua.

Jos itse siltä tuntuu, niin voi silloin tällöin, mutta ihan oman tahtonsa mukaan.

Aikuisten ihmisten pitäisi se ymmärtää, että lapsuuden aikainen koti ei ole se oma koti ikuisesti. Kylään voi tulla kutsutusti ja sovitusti.

Eikö heilläkin kuitenkin ole se ihan oma huushollinsa missä asuvat perheineen? Eli sillä tavoin ajatellen heillähän olisikin sitten kaksi omaa kotia? Ja aloittajalla vain se yksi.

Vierailija
293/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kun sisarukset pärähtää joulupöytään niin lapsia on jo 13 ja aikuiset päälle. Omalle porukalle tehdään kaikki ihan vanhalla rutiinilla (meilläkin iso perhe), mutta kyllä se ekstra satsausta vaatii. Minulla ja miehellä joulu menee kyllä täysin keittiössä tuolloin.

Vierailija
294/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jaksaa kyllä hämmentää vuodesta toiseen. Nainen kirjoittaa, ettei halua sukulaisia kotiinsa joulunviettoon syystä x, y tai å, ja palstalaisten vastaus on AINA, että soita kuka tuo mitäkin, hae kaupasta eineslaatikot ja käske jokaista tuomaan omat lakanat. Oikea vastaus on, että sukujoulua ei ole pakko isännöidä/emännöidä jos ei halua. Kaiken huipentuma oli jossain aiempien vuosien ketjussa ehdotus, että naisen pitäisi kutsua ystävänsä siivoamaan jos ei itse jaksa.

Vierailija
295/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on uusiaika tilalla eikä ap todellakaan kestitse enää sisaruksia. Sisarusten aika viimeistään nyt kasvaa aikuisiksi ja elää omaa elämäänsä.

Eikö ole myönteinen asia, jos sisaruksilla on läheiset välit aikuisinakin, sillä veljet ja siskot tuntevat toisensa pikkuvauvasta hautaan asti. Tosin jonkinlainen sukujuhla yhdessä paikassa tulisi perustua siihen että kaikki aikuiset osapuolet myös osallistuisivat järjestelyihin esimerkiksi nyyttikestiperiaattella tai jollain muulla tekemisellä. Tietenkään talon emännän ei pidä raataa yksin keittiössä marttyyrina vaan ruuanlaittoon ja tarjoiluun tulisi osallistua laajemmalla rintamalla.

Vierailija
296/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmeisesti vuosia viettänyt joulut miehen suvun kanssa, mitäs jos hän haluaisikin vaihteeksi kutsua oman sukunsa kylään? Jos siis itsekseen oleminen on kiellettyä.

Vierailija
297/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pakko ei ole miehen sukua kestitä jos ei halua. Mies varmaan on toimintakykyinen ja normaalijärjellä varustettu niin mies voi hoitaa kestityksen, siivoukset ja muut jouluhommat jos haluaa omaa sukua passata jouluna.

Vierailija
298/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet normaali terve ihminen niin mikset voi viettää joulua heidän kanssaan. Kun meille tulee kaikki tiedän että tulee kummalisen kalliiksi.   Osta sinä kokonainen kirjolohi, paistopussiin ja uuniin. Teet luettelon laatikoista. juomat , rosollit, salaatit,  kalapöytä, tortut ja glögit. Luumukiisseli tai luumurahka. Näillä mennään ja joku uusi tyttis voi tuoda omat veget.    Jos teillä on puute rahasta sano että heidän täytyy osallistua kauppalaskuun.   En minäkään tykännyt kun joku halus tuoda meille omat aikuiset sukulaisensa. Jouluna koti ei ole mikään ravintola, haluan jouluna kuitenkin välillä saunoa ja ihan nukkua ja välillä kaikki pötköttää. Siis kaikki jää meille yöksi ja se just on kivaa, aamulla herätään hiitaaasti. Sitten paljon suklaata. En ihan vieraita tykkää ottaa kotiini,   voidaan hassutella ja tonttuilla kekenämme. Lauletaan omaan tyyliin ja musisoidaan kuin varikset.  Ota vaan reilusti raha puheeksi, se voi olla että  haluvat ilmaisen JOULUN teillä,  passattuna kuin lapsena. Tiedän kyllä että tulee teille kalliiksi. Minä taas haluan satsata jouluun . Menkää kaikki Haikkoon, mutta kuka kustantaa.

HÄN EI HALUA!

Mitä väliä sillä on, että miksi?

Vierailija
299/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisat miehet,

Sinäkö et muista todellakaan sitä, mitä perinteiseen joulupöytääsi kuuluu ilman suunnittelemista?

Jos sukulaiset tulevat esim. kolmeksi päiväksi kylään jouluna  ja henkilöitä on yli kymmenen, niin kyllä siinä pitää vähän suunnitella mitä kaupasta ostaisi. Ja vaikka sukujoulu pyörisi nyyttäri meiningillä, jonkun pitää laittaa aamupalat ja lämmittää ne edellisen päivän ruuat. Ei kyse ole uhriutumisesta. Sellaista on olla nainen ja äiti. Sinulla ei taida olla kokemusta kummastakaan.

Tuossa on vielä sumplimista senkin suhteen, miten kylmäsäilytystilat riittävät ison sakin ruuille monen päivän ajaksi. Jääkaappia ei voi pakata umpitäyteen eikä kaikille ole niitä 70-luvun jättisuuria kylmiöitä käytössä. Ei ole ihan yksinkertainen juttu paitsi palstan sinkkumiehille tuo ei ole ongelma, tosin heillä ei käy vieraitakaan.

Vierailija
300/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisat miehet,

Sinä siis väität ostavasi joka joulu uudet koristeet ja tekeväsi karkkeja jouluaattona?

Sisälukutaito sinulla on ainakin hukassa. 

'

Karkkeja ei leivota. Sinua lukuun ottamatta kaikki muut tajusi, että siinä tarkoitetaan makeiden tarjottavien leipomista. Joulukoristeitakin pitää uusia välillä, sen tietää jokainen, jolla on pieniä lapsia tai lemmikkieläimiä.