Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni sisarukset aikoo tulla perheineen meille jouluksi. Heidän lapsuuden koti, nykyään minun koti.

Vierailija
03.12.2019 |

Tulin miniäksi mieheni sukutilaan. Anoppini asui kanssamme ja oli ihan luonnollista että hänen lapset kävivät meillä jouluna. Anoppi auttoi paljon järjestelyissä.

Viime kesänä anoppi kuoli mutta nyt sisarukset ovat edelleen tulossa meille joulua viettämään. Tämä on kyllä nyt minun koti vaikka olikin heidän lapsuuden kotinsa. En minäkään menisi heidän koteihinsa yöksi joulua viettämään.
Mies on puun ja kuoren välissä tässä asiassa.

Mitä mietteitä herättää?

Kommentit (370)

Vierailija
261/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ai, että hän on siellä vain piikana, vaikka perinteiseen tapaan tekee 50 % tilan töistä."

Meillä appivanhemmat halusivat papereihin maininnan "lahjaosuuteen puolisolla ei ole oikeutta". Tämä kävi minulle todella hyvin, koska en ole mieheni kanssa rahan/maan takia :) Minulla on oma työ ja miehelleni oli selvää, että en osallistu päivittäisiin navettatöihin. Mutta appivanhemmille ei ollut. He kuvittelivat, että minä työpäiväni jälkeen hyppään kumppareihin ja lähden 3 tunniksi navettaan. Silloin sanoin ihan suoraan, että en toimi oman työni lisäksi tilan orjana, koska en siitä mitenkään hyödy.

Meillä samoin, mutta kyllä se joskus ottaa kunnolla päähän, kun koko palkkani menee tilan menoihin. Mies kun on sitä mieltä, että yhteinen koti, yhteiset rahat. Hänelle hyvä diili, minulle aika ankea. Toisaalta ei oikein auta valittaa, kun molemmilla on omat työnsä.

Vierailija
262/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Mikä tossukka nainen! Naisen kuuluu olla tärkein miehen elämässä. Mä olisin sanonut heipat ja matkustanut johonkin, jossa on cuuma ja aurinko paistaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai, että hän on siellä vain piikana, vaikka perinteiseen tapaan tekee 50 % tilan töistä."

Meillä appivanhemmat halusivat papereihin maininnan "lahjaosuuteen puolisolla ei ole oikeutta". Tämä kävi minulle todella hyvin, koska en ole mieheni kanssa rahan/maan takia :) Minulla on oma työ ja miehelleni oli selvää, että en osallistu päivittäisiin navettatöihin. Mutta appivanhemmille ei ollut. He kuvittelivat, että minä työpäiväni jälkeen hyppään kumppareihin ja lähden 3 tunniksi navettaan. Silloin sanoin ihan suoraan, että en toimi oman työni lisäksi tilan orjana, koska en siitä mitenkään hyödy.

Meillä samoin, mutta kyllä se joskus ottaa kunnolla päähän, kun koko palkkani menee tilan menoihin. Mies kun on sitä mieltä, että yhteinen koti, yhteiset rahat. Hänelle hyvä diili, minulle aika ankea. Toisaalta ei oikein auta valittaa, kun molemmilla on omat työnsä.

Siis mitä, miksi sinun muka pitää rahoittaa miehesi yritystoimintaa ilman, että saat siitä hyvitykseksi osuuden yrityksestä??? Tällainenkaan päättömyys ei taitaisi onnistua missään muualla kuin maatilalla.

Vierailija
264/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".

Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.

Jos ei olis tasavertaisesti kumppani "yhteisessä kodissa", niin ei tarvis koko parisuhdetta. Toivottavasti käly ymmärtää lähteä.

No eiköhän tuokin käly ole tasapuolinen saman tien, kun sijoittaa siihen yhteiseen kotiin saman summan kuin puoliso. Ennen sitä on pelkkä lokki, joka käyttää toista hyväkseen.

Vierailija
265/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, miksi sinun muka pitää rahoittaa miehesi yritystoimintaa ilman, että saat siitä hyvitykseksi osuuden yrityksestä??? Tällainenkaan päättömyys ei taitaisi onnistua missään muualla kuin maatilalla.

No jos perheen rahat on yhteisiä, niin siitäkö lähdetään, että vain miehen pitää antaa tulonsa perheen käyttöön, vaimo saa pitää omansa? Koska on nainen?

Vierailija
266/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos perheen rahat on yhteisiä, niin siitäkö lähdetään, että vain miehen pitää antaa tulonsa perheen käyttöön, vaimo saa pitää omansa? Koska on nainen?

Perheen rahat. Se kannattamaton yritys ei sisälly perheen rahoihin.

Vierailija
267/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkat perinnettä. Toihan on ihana perinne! Rakastaisin isoja sukujouluja maalla!

Mutta ... jotta se ei kävisi sulle liian raskaaksi ehdotan enemmän nyyttärimeininkiä. Sä ja miehesi tarjoatte tilan ja majapaikan ja ehkä vähän jotakin syötävää myös mutta sitten muut sisarukset tulevat syömiset mukanaan. Joku tekee laatikot, toinen rosollit, leipomukset yms.

Rakastaisit isoja sukujouluja maalla, vaikka joutuisit ne oman 24/7-työsi ohella järjestämään?

Niinpä. Kivahan se olisi mennä valmiiseen pöytään idylliseen sukujouluun. Mutta kun se maatila on myös mun TYÖPAIKKA ja eläimet on hoidettava, oli joulu tai ei. Tämä ei tunnu menevän jakeluun joillain ihmisillä. "No voisit nyt vähän höllätä, onhan sentään joulu/uusivuosi/juhannus" . Öö niin miten? Seuraavaksi on eläinsuojeluviranomaiset oven takana, kun lehmät on lypsämättä, ruokkimatta ja kuivittamatta ja elukat seisoo peessä. Pyhiksi on vaikea saada lomitusta. 

Meille vois tulla viettämään joulua, jos järjestää itse kaiken. Siis KAIKEN.

Siivoaa, koristelee, paketoi, hankkii kynttilät, jouluvalot, ruuat ja juotavat. Paistelee tortut, kinkut ja muut. Suunnittelee illan kulun, tilaa joulupukin, järjestää nukkumiset. Laittaa lakanat ja omat lapsensa nukkumaan. Kolaa pihaan hyvät parkkipaikat, hiekoittaa polut ja laittaa ulkotulet. Lämmittää joulusaunan ja keittelee glögit. Kattaa pöydän ja sytyttelee kynttilät. Hakkaisi takkaan puut ja laittaa tulet. 

Itse voisin tulla sitten aamunavetan (5-9) jälkeen aamukaffelle ja sitten taas päivällä lounaalle ja illalla syömään. 

Kumma juttu, että kun se idyllinen maalais-sukujoulu ei sitten kelpaakaan, jos se pitää itse järjestää, vaikka siinä on niin VÄHÄN työtä. 

Eikö teillä vietetä joulua ollenkaan?

Vierailija
268/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KENENKÄÄN KOTIIN KUKAAN TULE PYYTÄMÄTTÄ!

En minäkään vääntäydy tunteattomien ihmisten kotiin Koskikatu 7:än, Pekankatu 8:an tai Väylätie 19:än joulujani viettämään, vaikka noissa osoitteissa on ollut lapsuudenkotini.

Mieti ennen kuin väkisin vänkäät toisen ihmisen kotiin, aalio.

Vierailija
269/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KENENKÄÄN KOTIIN KUKAAN TULE PYYTÄMÄTTÄ!

En minäkään vääntäydy tunteattomien ihmisten kotiin Koskikatu 7:än, Pekankatu 8:an tai Väylätie 19:än joulujani viettämään, vaikka noissa osoitteissa on ollut lapsuudenkotini.

Mieti ennen kuin väkisin vänkäät toisen ihmisen kotiin, aalio.

Vierailija
270/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että ostitte juuri äkkilähdön. Ovi lukkoon ja torppa pimeäksi.

Vierailija
271/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käydä Oy Alkoholiliike Ab:ssa ennen kuin niin järkyttävän kamalaksi menee.

Voisi siemailla ehkä hieman shampanjaa tahi brandya samalla, kun valmistelee hysterian partaalla joulua...

....ja kas: hysteria on tiessään.

Vierailija
272/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassikko, siksi 1/5

Lie vaikka klassikko mutta aivan totta maaseudulla missä on eletty kaksi, jopa kolme sukupolvea yhdessä.

Tuntuu aivan tutulta ap:n tilanne. 

Vierailija
273/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että ostitte juuri äkkilähdön. Ovi lukkoon ja torppa pimeäksi.

Hyvä idea, mutta ne lapsuudenkoti- ääliöt kyttää sitä lapuudenkotiaan varmaan ihan hulluna.

Se on IHAN  kauheaa, kun lapsuudenkoti onkin jonkun muun koti.

Hui!

MIKÄ AUTO SOITETTAISIIN? Varmaan ambulansi.

Vierailija
274/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele possessiivisuffiksi. Minun kotini.

Keskitypä nyt ihan aiheeseen vain. Täällä saa kirjoittaa vaikka miten huonoa suomea, kunhan asiasta saa selvän. Eikö niin mun ystävä?

Vierailija
275/370 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää reissuun. Tyhjennä kaapit ruuista. Laita lukot kaappeihin. Poista myös lakanat sänngyistä, peitot ja tyynyt myös. Kaikki koti tarpeet lukollisiin kaapeihin. Jätät vaan ne appivanhempien kamat joita on jäljellä esille. Pesuineet pyhkeet myös. Lappu pöydälle. Lähdettiin lomalle. Eiköhän mene viesti edes mielensopukoihin.  Anele omilta sisaruksilta katto päänpäälle siksi ajaksi tai mene hosttelliin. Booking.comistakin voi kämppä

- onnistuu vain jos ei ole eläimiä.

Eläimet voi hoitaa normaalisti. Yöksi lähimpään hotelliin. Talo pimeäksi.

Vierailija
276/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisat miehet,

Voisitteko itse yrittää järjestää sukujoulun, kun se tuntuu niin helposti käyvän suvun naisilta? Ostatte joulukortit ja lähetätte joulukukat sekä kortit. Mietitte lastenne/kummilasten joulukalenterit sekä joulukortit lasten kavereille ja pienet lahjat opettajille. Ostatte joulukoristeet ja tuotte muut vanhat koristeet ja kukat kotiinne joulutunnelmaa tuomaan. Suunnittelette, kuka tarvitsee mitäkin jouluksi. Ostatte lahjat ja paketoitte ne kauniisti. Suunnittelette joulun pyhien ruokalistan ja jälkiruokalistan. Muistaakaa toki erikoisruokavaliot ja allergiat. Siivoatte kodin kauniiksi ja petaatte sängyt mahdollisille jouluvieraille. Aloitatte jouluruokien valmistamisen jo hyvissä ajoin ja pakastatte osan ruuista. Ja sitten 2-3 päivää ennen joulua teette jouluruokia  ja leivotte joulun makeisia kuin viimeistä päivää! Jouluaamuna on riisipuuro valmiina koko suvulle ja glögit tulilla! Ja te naiset hakekaa tai ostakaa se joulukuusi. Lämmittäkää joulusauna ja joulurauhan jälkeen vain rentoudutte joulun viettoon!

Puolet uhritumislistastasi on silkkaa paskaa ja täyttä pelleilyä.

Sinäkö et muista todellakaan sitä, mitä perinteiseen joulupöytääsi kuuluu ilman suunnittelemista?

Ja oikein karkitkin teet itse? Heität joka joulu koristeet roskiin? 

No samaa ihmettelin. Mikä ihme on jälkiruokalista?

No niinpä. Ja kyllä meillä lapset itse laittavat kavereilleen kortit jos laittavat. Makeisia saa kaupasta.

Kyllä jouluhommiin saa aikaa kulumaan, se on totta, mutta ihan älyttömyyksiä ei tarvita.

Vierailija
277/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtekää reissuun. Tyhjennä kaapit ruuista. Laita lukot kaappeihin. Poista myös lakanat sänngyistä, peitot ja tyynyt myös. Kaikki koti tarpeet lukollisiin kaapeihin. Jätät vaan ne appivanhempien kamat joita on jäljellä esille. Pesuineet pyhkeet myös. Lappu pöydälle. Lähdettiin lomalle. Eiköhän mene viesti edes mielensopukoihin.  Anele omilta sisaruksilta katto päänpäälle siksi ajaksi tai mene hosttelliin. Booking.comistakin voi kämppä

- onnistuu vain jos ei ole eläimiä.

Eläimet voi hoitaa normaalisti. Yöksi lähimpään hotelliin. Talo pimeäksi.

Siis miksi minun täytyisi lähteä jouluna lähimpään hotelliin, kun klo 06.15 pitää olla navetassa? Ainoat säädylliset hotellit on kaupungissa, joten ennen 05 joulupäivänä ajelamaan takaisin kotiin. Tarjoaako ne hotellissa aamupala neljän jälkeen aamulla?

Vierailija
278/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä taas ihmetyttää tämä ettei puhuta asioista silloin kun sen aika on. Tässäkin tapauksessa on varmaan oltu yhdessä aika kauan, eikä tila ole yhtäkkiä vaihtanut ilman ennakkosopimista omistajaa. Olisi voinut keskustella silloin, eli nimen omaisesti ap:n olisi pitänyt avata suu jo anopin ollessa hengissä, ja ennenkuin taloon muuttivat asumaan, että sitten kun olette kahdestaan, niin sen jälkeen ei sitten jouluja enää vietetä täällä, sekä sopia muista järjestelyistä myös. Miehen ei ole tarvinnut asiaa ottaa esille, koska se ottaa aina asian esille joka muutoksen haluaa. Koska joulut on aina oltu siellä, niin ei ole syytä kenenkään erikseen olettaa että se tulee loppumaan, vaan se ainoa henkilö joka haluaa touhun lopettaa on se joka asian esiin ottaa, ja asia on otettava esiin ENNEN kuin muutetaan toisten taloon, ja anoppi kuolee. 

Tosiasiassahan tässä ei olekaan kyse joulunvietosta, vaan siitä että ap yrittää alkaa itse emännöimään, mutta entisen emännä haamu leijailee yhä vahvana henkenä, ja tämän mukaan elävät elävätkin, vaikka emäntä on jo kuollut. Nyt pitäisi muiden alkaa kunnioittaa uutta emäntää, ja koska uusi on epävarma, hän yrittää näyttää talollisuuttaan viemällä muilta joulun.  Että minua uskotte ja kunnioitatte, vaikka sitten väkisin!!! Kehottaisin miettimään vaikka ihan ammattilaisen kanssa näitä asioita. Ap kokee olevansa vähän syrjässä, mutta luultavasti se ei pidä paikkaansa, se on vain se oma tuntemus, joka menee ohi ammattiavulla ja ajan kanssa, ja kasvamalla henkisesti aikuiseksi. Sitä odotellessa ei kannattaisi polttaa siltoja takanaan, ja suututtaa koko miehen puolen sukua. He varmasti ovat tähän asti olleet ihan mukavaa porukkaa, kun kerran olet viitsinyt sukutaloon muuttaa, eiköstä niin ?

Vierailija
279/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi sukutila.

Ei sinun. Piste. 

Tila on ehkä miehen omaisuutta kokonaan mutta koti on ja pitää olla yhteinen.

Sisarukset voivat pystyttää miehen luvalla vaikka teltan miehen - ei siis näiden sisarusten- maille jouluksi.

Vierailija
280/370 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perheen rahat. Se kannattamaton yritys ei sisälly perheen rahoihin."

Niin, äkkiä tulisi mieleen, että naisen palkalla pyöritetään koti ja mies käyttää omat rahansa yritykseen. Toivottavasti ei niin, että perhe elää köyhyydessä ja kummankin rahat menee yritykseen.