Miksei vanhemmat suoraan maksa
Olen taas ostanut koulusta vessapaperia ja tarhasta suklaarasioita ja joulukortteja ainakin sadan euron edestä. Mikaa siinä. Mutta mieluummin maksan suoraan kaikki lasteni luokkaretket ja päiväkodin retket ja teatterikäynnit. Miksi tehdään niin vaikeaksi.
Kommentit (42)
Koska siellä on taas niitä lakikirja kädessä riehuvia "minulla on oikeus" -vanhempia, jotka ei suostu maksamaan latin latia, vaan haluaa että muut maksaa heidänkin mukelonsa.
Koska tällä tavoin lapset pystyvät ikään kuin maksamaan itse omat luokkaretkensä myymällä noita tuotteita.
Lusmut menee aina näissä jutuissa muiden siivellä. Meidän koululaisen luokka sai töitäkin ihan kivasti, oli inventointia, myyjäisiä, kirppiksiä ja ikkunanpesua. Osa luisti kaikista hommista ”kun ei tunnu omalta jutulta”. Rahat jaettiin sitten kaikkien kesken. Tuntuu typerältä ja epäoikeudenmukaiselta.
Voi kuule. Et tiedäkään, kuinka moni vanhempi mieluummin maksaisi saman summan rahana (tai enemmänkin) kuin mitä saa tienattua jollain vessapaperin tai karkkitukkutuotteiden tai sukkien tms. myynnillä. Mutta kun koulu ei saa suoraan kerätä rahaa, peruskoulun pitää olla maksutonta ja kaikilla pitää olla yhtäläinen mahdollisuus osallistua luokkaretkeen. Niin sitten on "pakko" ottaa näitä myytäviä, että saadaan mukaan myös he, joiden vanhemmat eivät maksa joko periaatesyistä tai syystä, ettei heillä oikeasti ole varaa (tai molemmista syistä yhtä aikaa).
Kyllä on tosi kiva kun lapseni pääsee retkille tasa arvoisesti. Ei olisi missään tapauksessa varaa mulla maksaa retkiä itse. Olen työtön ja masennuksen takia en voi mennä töihin. Saan erilaisia tukia noin 2400e kk. Revi siitä retkirahat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tosi kiva kun lapseni pääsee retkille tasa arvoisesti. Ei olisi missään tapauksessa varaa mulla maksaa retkiä itse. Olen työtön ja masennuksen takia en voi mennä töihin. Saan erilaisia tukia noin 2400e kk. Revi siitä retkirahat.
Niin onhan se tosi kiva, kun koko teidän elämänne maksaa muut.
Me oltiin aikoinaan yläkoulussa paketoimassa joululahjoja marketin aulassa. Kaksi ei osallistunut ja kun rahat käytettiin luokkaretken kustannuksiin nämä kaksi maksoivat nuo kustannukset itse. Tämä oli joskus 2008 tai 2009.
Meillä on harrasteseurassa sellaisia vanhempia jotka "jeesustelevat" tämän asian siten, että lapset eivät muka opi, että raha ei kasva puissa jos vanhemmat vain maksavat. Heidän mielestään lapsi oppii kun tarpoo ovelta ovelle myymässä ylihintaista p*skaa!
Harva kuitenkaan laittaa lastaan kerjuulle kun tietää, että kukaan ei oikeasti halua ostaa heiltä mitään ja sitten näitä karkki/keksi/sukka/pesuaine -listoja lojuu jokaisen työpaikan kahvipöydillä ja osa myy facebookissa tutuilleen. Ne jotka eivät ole facebookissa ja ovat työttömiä tai opiskelijoita niin kärsivät kun eivät saa tarvittavaa määrää myytyä. Meillä on määritelty summa jonka arvosta jokaisen on myytävä ja ne purkkimäärät on valtavia... Loppupeleissä pienen ystäväpiirin omaavat joutuvat kuitenkin maksamaan erotuksen omasta pussistaan!
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku vitsi? Minun nettopalkka on 1960€ ja on rahat riittäneet myös koulun retkiin. Lapseni on myös osallistunut kaikkiin yhteisiin rahankeruu tempauksiin. Eikö sinun lapsi osaa kiertää naapuristossa myymässä? Ei osaa kysyä isovanhemmilta tai muilta tutuilta onko tarvetta pikkuleiville?
Vierailija kirjoitti:
Saat enemmän tukia kuin moni työssäkäyvä!
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin aikoinaan yläkoulussa paketoimassa joululahjoja marketin aulassa. Kaksi ei osallistunut ja kun rahat käytettiin luokkaretken kustannuksiin nämä kaksi maksoivat nuo kustannukset itse. Tämä oli joskus 2008 tai 2009.
Ei onnistu enää nykyään noin. Tänä päivänä rahat jaetaan kaikkien kesken, lusmut saa täsmälleen saman summan.
Lapseni luokka teki pitemmän laivamatkan. 7 lapsella ei olisi äitiensä mukaan ollut rahaa matkaan ilman luokan keräämiä rahoja. Myivät kaikkea mahdollista. Normaaliperheet ostivat ja rahoittivat näiden äitien lapset. Taskurahakin olisi pitänyt kuulemma kerätä näille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku vitsi? Minun nettopalkka on 1960€ ja on rahat riittäneet myös koulun retkiin. Lapseni on myös osallistunut kaikkiin yhteisiin rahankeruu tempauksiin. Eikö sinun lapsi osaa kiertää naapuristossa myymässä? Ei osaa kysyä isovanhemmilta tai muilta tutuilta onko tarvetta pikkuleiville?
En ole se jolle vastasit, mutta olen joutunut myymään yhden jos toisenkin pikkuleipälaatikon ja se ei todellakaan ole niin helppoa, että myydään pari laatikkoa isovanhemmille tai käydään naapurissa myymässä!
Meillä on pitänyt myydä kymmeniä rasioita/lapsi.
Meillä yksi äiti ilmoitti että "hänellä ei ole varaa maksaa eikä tarvitse koska on oikeus" ja seuraava lause oli että "en myöskään leivo koska en osaa leipoa".
Kolmas lause oli että "minun lapseni pitää päästä mukaan koska peruskoululaki".
Ja kyse kasiluokkaisista. Meillä tää kasiluokkalainen leipoo ne leivonnaiset, samaten muut.
Mutta tän yhden oikeustaistelijan kasiluokkalainen ei osaa leipoa kun ei äitinsäkään osaa, mutta hänellä on oikeus.
Lapsille opetetaan että se raha luokkaretkiin ei ilmesty tyhjästä, vaan rahan eteen tehdään jotain.
Periaatteessa olen tällaista kerjäämistä vastaan.
peruskoulu on ilmaista ja siihen piste.
Ei ole pakko osallistua retkiin tms.
Lapseni koulussa tekivät retken hiihtomäkeen,joku rengasmäki. Lapsi tuli kotiin kuin raparipa,kurassa yltäpäältä!
Ei merkkiäkään lumesta koko kelekutin rinteessä. Pikkasen kirjoitin opelle isoilla kirjaimilla. Muistan mitä vastasi,mutten muista saatiinko rahat takas,ei vissiin.
Potutti maksaa turhasta,ei ollu kuulema edes hauskaa se rypeminen ravassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on harrasteseurassa sellaisia vanhempia jotka "jeesustelevat" tämän asian siten, että lapset eivät muka opi, että raha ei kasva puissa jos vanhemmat vain maksavat. Heidän mielestään lapsi oppii kun tarpoo ovelta ovelle myymässä ylihintaista p*skaa!
Harva kuitenkaan laittaa lastaan kerjuulle kun tietää, että kukaan ei oikeasti halua ostaa heiltä mitään ja sitten näitä karkki/keksi/sukka/pesuaine -listoja lojuu jokaisen työpaikan kahvipöydillä ja osa myy facebookissa tutuilleen. Ne jotka eivät ole facebookissa ja ovat työttömiä tai opiskelijoita niin kärsivät kun eivät saa tarvittavaa määrää myytyä. Meillä on määritelty summa jonka arvosta jokaisen on myytävä ja ne purkkimäärät on valtavia... Loppupeleissä pienen ystäväpiirin omaavat joutuvat kuitenkin maksamaan erotuksen omasta pussistaan!
Noista rahakeruutavoista keskustellaan vanhempainilloissa ja voidaan myös päättää, että tuo myyminen ei ole se sopiva juttu. Monesti vanhempien joukosta löytyy vaihtoehtoisia ideoita: on yrittäjiä jotka voi antaa pienen projektin tehtäväksi, tai jollain sukulaisella tai tuttavalla on jotain vastaavaa. Täytyy vaan mennä sinne vanhempainiltaan vaikuttamaan asiaan.
Eikös sossu maksa lapsen harrasterahat. Näin myös retket.
Kukas noista vessapapereista ja setäpuolen toffeista eniten tienaa? Niitä välittävät firmat.
Miksi oppilaat eivät itse leivo pikkuleipiä, teetä omista piirroksista ja valokuvista kortteja, askartele itse joulukoristeita ja myy niitä? Menisi koko summa sitten oikeasti lasten toimintaan eikä jollekin välistä vetävälle firmalle.
Yksi vaihtoehto olisi järjestää esim joulu- ja kevätiltamat. Vastaavaa ohjelmaa kuin koulun juhlissa: lauluja, tanssia, runoja, näytelmä, jne. Sekä buffetti. Lippu 10 e.
Mielummin noista maksaisin kuin jostain toffeesta, joka päätyy roskiin.
Tuolla tavalla saadaan maksatettua myös köyhien perheiden retket kätevästi. Ne maksaa, jotka pystyy.
Jos vaan kerättäisiin suoraan, ei köyhät maksaisi ja kukaan ei pääse retkelle. (tää on vaan arvaukseni)