Miksei vanhemmat suoraan maksa
Olen taas ostanut koulusta vessapaperia ja tarhasta suklaarasioita ja joulukortteja ainakin sadan euron edestä. Mikaa siinä. Mutta mieluummin maksan suoraan kaikki lasteni luokkaretket ja päiväkodin retket ja teatterikäynnit. Miksi tehdään niin vaikeaksi.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kukas noista vessapapereista ja setäpuolen toffeista eniten tienaa? Niitä välittävät firmat.
Miksi oppilaat eivät itse leivo pikkuleipiä, teetä omista piirroksista ja valokuvista kortteja, askartele itse joulukoristeita ja myy niitä? Menisi koko summa sitten oikeasti lasten toimintaan eikä jollekin välistä vetävälle firmalle.
Yksi vaihtoehto olisi järjestää esim joulu- ja kevätiltamat. Vastaavaa ohjelmaa kuin koulun juhlissa: lauluja, tanssia, runoja, näytelmä, jne. Sekä buffetti. Lippu 10 e.
Mielummin noista maksaisin kuin jostain toffeesta, joka päätyy roskiin.
Kyllä he tekee myös kaikkia noita muitakin itsetekemisiä.
Iltamia ja discoja ei koulut anna järjestää, koska järjestyshäiriöriskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tosi kiva kun lapseni pääsee retkille tasa arvoisesti. Ei olisi missään tapauksessa varaa mulla maksaa retkiä itse. Olen työtön ja masennuksen takia en voi mennä töihin. Saan erilaisia tukia noin 2400e kk. Revi siitä retkirahat.
Onko tämä joku vitsi? Minun nettopalkka on 1960€ ja on rahat riittäneet myös koulun retkiin. Lapseni on myös osallistunut kaikkiin yhteisiin rahankeruu tempauksiin. Eikö sinun lapsi osaa kiertää naapuristossa myymässä? Ei osaa kysyä isovanhemmilta tai muilta tutuilta onko tarvetta pikkuleiville?
En ole se jolle vastasit, mutta olen joutunut myymään yhden jos toisenkin pikkuleipälaatikon ja se ei todellakaan ole niin helppoa, että myydään pari laatikkoa isovanhemmille tai käydään naapurissa myymässä!
Meillä on pitänyt myydä kymmeniä rasioita/lapsi.
No ostakaa itse ne, jos kerran olisitte valmiita maksamaan saman summan pelkkänä rahana?
Tämä on hyvinvointivaltio. Työssä käyvät maksavat veroillaan yksinhuoltajat joista tietysti osa käy työssä upeasti. Verot on itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille opetetaan että se raha luokkaretkiin ei ilmesty tyhjästä, vaan rahan eteen tehdään jotain.
Kun olisikin niin, että tehdään jotakin, esim. talkoillaan yhdessä!
Nykyään se on vain niin, että laitetaan myymään esim. keksirasioita jotka ovat täyttä sontaa ja maksavat 7€/rasia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille opetetaan että se raha luokkaretkiin ei ilmesty tyhjästä, vaan rahan eteen tehdään jotain.
Nykyään se on vain niin, että laitetaan myymään esim. keksirasioita jotka ovat täyttä sontaa ja maksavat 7€/rasia!
Meillä piti myydä juurikin näitä karkki/keksirasioita 70 kpl/lapsi. Mihin h*lvettiin niitä myyt näin paljon?
Miksi noita saamarin retkiä järjestetään. Ainainen sota, koulu kouluna ja retket sitten perheen kanssa.
Miksi koulun retkeksi ei riitä se, että mennään läheiselle luontopolulle tai pulkkamäkeen? Miksi ihmeessä sen luokan kanssa pitää olla jotain linnanmäkikeikkoja, risteilyitä ja leirikouluja?
Linnanmäelle voi mennä perheen kanssa, myös seurakunnat järjestää bussiretkiä kesäisin nuorille. Risteilyt nyt on muutenkin turhia, siellä ei ainakaan mitään opi. Ja jos haluaa leireillä, niin partio, seurakunnat, pinskut nuoretkotkat, luontoliitto, jne järjestää kyllä leirejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulun retkeksi ei riitä se, että mennään läheiselle luontopolulle tai pulkkamäkeen? Miksi ihmeessä sen luokan kanssa pitää olla jotain linnanmäkikeikkoja, risteilyitä ja leirikouluja?
Linnanmäelle voi mennä perheen kanssa, myös seurakunnat järjestää bussiretkiä kesäisin nuorille. Risteilyt nyt on muutenkin turhia, siellä ei ainakaan mitään opi. Ja jos haluaa leireillä, niin partio, seurakunnat, pinskut nuoretkotkat, luontoliitto, jne järjestää kyllä leirejä.
No noihan on perusopetusta.
Leirikoulut tehdään ulkomaille.
Tästähän oli juuri syksyllä juttua ja oikeusasiamies totesi, että rahaa ei saa kerätä. Ei mitenkään eikä millään tavalla.
Meidän lasten rehtori totesi, että tämä on surullinen asia. Ne köyhempien lasten perheet eivät varmasti vie lapsia esimerkiksi teatteriin tai museoihin (tai mitä retkiä nyt onkaan), mutta näillä koulun retkillä sinne pääsisi suhteellisen halvalla.
Mutta näin on päätetty ja mielensäpahoittajat voittivat.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän oli juuri syksyllä juttua ja oikeusasiamies totesi, että rahaa ei saa kerätä. Ei mitenkään eikä millään tavalla.
Meidän lasten rehtori totesi, että tämä on surullinen asia. Ne köyhempien lasten perheet eivät varmasti vie lapsia esimerkiksi teatteriin tai museoihin (tai mitä retkiä nyt onkaan), mutta näillä koulun retkillä sinne pääsisi suhteellisen halvalla.
No esim museoihin ja näyttelyihin voi koulu viedä. Niissä in jatkuvasti ilmaistapahtumia ja bussitkin ilmaisia.
Saahan kerätä rahaa tempauksin ja myymällä mutta raha jaetaan kaikille tasapuolisesti.
Olisiko näiden tilanteiden tarkoitus olla oppimateriaalia niille lapsille ettei kaikki kiva tule itsestään vaan niiden eteen pitää tehdä töitäkin?
Vanhempien ihan oma vika jos myyvät kokonaan itse, eikä laita lapsiaan lainkaan töihin.
OHIS: Esim nykytaiteen museoon Kiasmaan on vapaa pääsy joka kuukauden ensimmäinen perjantai. Tällöin kenenkään ei tarvitse maksaa sisäänpääsymaksua. Alle 18-vuotiaat pääsevät Kiasman näyttelyihin aina ilmaiseksi. Rahaa ei tarvita lapsen lippuun, ei koulun eikä perheen kanssa.
Meillä on mummulle ostettu lahjaksi Museokortti, kulkee paljon myös lastenlasten kanssa näyttelyissä ja museoissa sillä. Lapsen eivät maksa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuo kyseinen apulaisoikeusmiehen lausunto, jolle on tullut useita kanteluita asiasta.
"Apulaisoikeusasiamies totesi lokakuussa tekemissään ratkaisuissa, että perusopetuksen maksuttomuus on yksiselitteinen.
Vanhemmilta ei saa pyytää rahaa yksittäisen oppilaan retkeä varten. Rahaa voi kuitenkin kerätä, jos rahat käytetään esimerkiksi kaikkien luokan oppilaiden hyväksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, meidän lapset kiersi naapurostossa myymässä noita rasioita ja ihmiset oli tosi iloisia, kun lapset itse näkivät vaivaa asiansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuo kyseinen apulaisoikeusmiehen lausunto, jolle on tullut useita kanteluita asiasta.
"Apulaisoikeusasiamies totesi lokakuussa tekemissään ratkaisuissa, että perusopetuksen maksuttomuus on yksiselitteinen.
Vanhemmilta ei saa pyytää rahaa yksittäisen oppilaan retkeä varten. Rahaa voi kuitenkin kerätä, jos rahat käytetään esimerkiksi kaikkien luokan oppilaiden hyväksi."
Miten lausunnolle voi tulla kanteluita?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko näiden tilanteiden tarkoitus olla oppimateriaalia niille lapsille ettei kaikki kiva tule itsestään vaan niiden eteen pitää tehdä töitäkin?
Vanhempien ihan oma vika jos myyvät kokonaan itse, eikä laita lapsiaan lainkaan töihin.
TODELLISUUS vain on se, että näistäkin huolehtii ne vanhemmat ja lapset jotka jo muutenkin opettaa ja kasvattaa lapsensa. Esim käyttämään rahaa.
Ja voitot tulee tasaamaan ne vanhemmat jotka ei itse tienaa omia rahojaan ja jotka ei opeta lapsilleen rahankäyttöä.
Minusta pitäisi palata entiseen yhteiskuntaan, jossa ne lusmujen vanhempien lapset saisi oikeasti kärsiä nahoissaan sen vanhempansa lusmuuden. Eivät ainakaan halua sitten samalla polulle kuin he.
rouh kirjoitti:
Periaatteessa olen tällaista kerjäämistä vastaan.
peruskoulu on ilmaista ja siihen piste.
Ei ole pakko osallistua retkiin tms.
Lapseni koulussa tekivät retken hiihtomäkeen,joku rengasmäki. Lapsi tuli kotiin kuin raparipa,kurassa yltäpäältä!
Ei merkkiäkään lumesta koko kelekutin rinteessä. Pikkasen kirjoitin opelle isoilla kirjaimilla. Muistan mitä vastasi,mutten muista saatiinko rahat takas,ei vissiin.
Potutti maksaa turhasta,ei ollu kuulema edes hauskaa se rypeminen ravassa.
SII OIKEESTI! TÄSSÄ oli NELJÄ alapeukkua! Onko teidän mielestä asiallista rttä pitää maksaa siitä että lapsi pääsee pyörimään ravassa?
Outoa sakkia,sanon vaan!
Opettele käyttämään rahaa, lusmu!