Ikea uusin joulumainos, olenko ainoa jolle jäi tosi huono fiilis siitä?
Siis se joulumainos jossa vanhempi herttainen pariskunta istuu yhdessä sohvalla ja rouva vastaa tyttärensä puheluun joulutoivotuksista, rouva ei vastaa toivotuksiin. Kun tytär kysyy pikaisesti jotain rosollista rouvan miesystävä tai soittajan isä 'lyö luurin' soittajan korvaan. Ja sen jälkeen vanhempi pariskunta nostaa glögilasia toisilleen juhlistaen.
Siis mainos oli niin ilkeä. Ja onhan ilkeät mainokset lisääntynyt muutenkin, mutta tässä oli perheenjäsenet tosi ilkeitä toisilleen, jotenkin soti niin joulunkenkeä, kotia ja perheyhteisöä vastaan koko mainos että vaikea ymmärtää miksi Ikea tekee tätä.
Kommentit (584)
Mä ymmärsin mainoksen niin että jokainen viettäköön just sellaisen joulun kuin haluaa, ihan rauhassa kaikelta hössötykseltä. Yleensä ne on vanhemmat jotka hössöttää, tässä ne olikin aikuiset lapset. Musta se vanha pariskunta on edelleen herttainen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallistuneessa yhteiskunnassa on siis vielä yksi asia, jota ei saa kyseenalaistaa, lapsiperheen joulu. Juhlitaanko sitä tuolla samalla hampaat irvessä -meiningillä yleisestikin? "Joulumieltä, saatana, vaikka väkisin." Hyvä ketju, sääli ettei ole poppareita.
Mainoksen tekijöillä, jos jollain, on hampaat irvessä meininki mitä jouluun tulee. Sitähän kaikki täällä juuri kritisoi.
Lopeta jo, mainostston edustaja
Mä en ole mainosalalla. Ehkä juuri siksi ei aukene tämä mainosraivo. Se on jonkun näkemys. Mä puolestani inhoan sitä, missä debiili nainen ja lapset pingviinikävelee, mutta mitä sitten?
Mitä sitten osallistut ellei kiinnosta. Mitä sitten, jos joitakin kiinnostaa mitä arvomaailmaa lapsille ja nuorillekin tuputetaan. Tämä mainos ei oikeasti menisi läpi missään muualla. Miksi Suomeen tehdään näin ankeaa meininkiä? Talvi on muutenkin pimeä ja olisi kiva nähdä positiivisia asioita.
Tätä mainosta esitetään ainakin kaikkialla Pohjoismaissa. Varmasti muuallakin. Mitä negatiivista tässä näet? Minä en yhtään mitään, joten kannattaisko kuitenkin ensin tutkia se oma asenne, jos tästä mainoksesta tulee paha mieli..
Tutkiskelin asennettani enkä löytänyt passiivisaggressiivisuuden hehkuttamisesta, läheisille valehtelusta enkä lapsiperheiden morkkaamisesta mukavaa, lämmintä joulutunnelmaa. Asenteessani on selvästikin vikaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Kohderyhmä: passiivisaggressiiviset valehtelijat joita vit uttaa oma perhe ja koko joulu
No, kai näitäkin löytyy, mutta useimmat kai tykkäävät kivasta joulusta ja mainoksillakin on kiva virittäytyä tunnelmaan. Nyt tunnelma on ilkeä ja kylmä.
Ai, minä suorastaan rakastan joulua ja olen jouluihminen henkeen ja vereen. Mutta ei kiinnosta viettää sitä suvun kesken. Meillä on oikein mukava joulu ihan keskenämme perheen kesken: kuunnellaan joulumusiikkia, minä soittelen pianolla joululauluja, saunotaan, syödään ja katsellaan jouluelokuvia. Ihan kaikessa rauhassa perheen kesken eikä tasan liikuta mihinkään, kun ei ole pakko.
Miksi juuri jouluna pitäisi hössöttää sukulaisten kanssa, eikö juuri silloin ole hiljentymisen ja rauhoittumisen aika? Ja eikö jokainen saa viettää joulunsa miten haluaa, miksi juuri suuri sukujoulu olisi ainoa oikea tapa?
Pelkäättekö te siis, että teidän vanhemmat eivät enää auta lastenhoidossa ja passaa teitä jouluna mainoksen nähtyään? Onneksi omat perhesuhteet ei kiiku mainosten vaikutteiden varassa vaan aika paljon vanhemmalla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallistuneessa yhteiskunnassa on siis vielä yksi asia, jota ei saa kyseenalaistaa, lapsiperheen joulu. Juhlitaanko sitä tuolla samalla hampaat irvessä -meiningillä yleisestikin? "Joulumieltä, saatana, vaikka väkisin." Hyvä ketju, sääli ettei ole poppareita.
Mainoksen tekijöillä, jos jollain, on hampaat irvessä meininki mitä jouluun tulee. Sitähän kaikki täällä juuri kritisoi.
Lopeta jo, mainostston edustaja
Mä en ole mainosalalla. Ehkä juuri siksi ei aukene tämä mainosraivo. Se on jonkun näkemys. Mä puolestani inhoan sitä, missä debiili nainen ja lapset pingviinikävelee, mutta mitä sitten?
Mitä sitten osallistut ellei kiinnosta. Mitä sitten, jos joitakin kiinnostaa mitä arvomaailmaa lapsille ja nuorillekin tuputetaan. Tämä mainos ei oikeasti menisi läpi missään muualla. Miksi Suomeen tehdään näin ankeaa meininkiä? Talvi on muutenkin pimeä ja olisi kiva nähdä positiivisia asioita.
Tätä mainosta esitetään ainakin kaikkialla Pohjoismaissa. Varmasti muuallakin. Mitä negatiivista tässä näet? Minä en yhtään mitään, joten kannattaisko kuitenkin ensin tutkia se oma asenne, jos tästä mainoksesta tulee paha mieli..
Tutkiskelin asennettani enkä löytänyt passiivisaggressiivisuuden hehkuttamisesta, läheisille valehtelusta enkä lapsiperheiden morkkaamisesta mukavaa, lämmintä joulutunnelmaa. Asenteessani on selvästikin vikaa 😂
Edelleen voi hyvä luoja sentään, missä kohtaa mainoksessa morkataan lapsiperheitä? Mistä ihmeestä ootte repineet tän idean? Vai onko se vaan sitä, että pakko kaivaa jokin asia mistä voisi loukkaantua, vaikka todellisuudessa mitään sellaista ei ole? Ihan oikeasti, kerro miten tässä konkreettisesti morkataan lapsiperheitä? Kyllä pitääkin keksimällä keksiä syy mielenpahoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohderyhmä: passiivisaggressiiviset valehtelijat joita vit uttaa oma perhe ja koko joulu
No, kai näitäkin löytyy, mutta useimmat kai tykkäävät kivasta joulusta ja mainoksillakin on kiva virittäytyä tunnelmaan. Nyt tunnelma on ilkeä ja kylmä.
Ai, minä suorastaan rakastan joulua ja olen jouluihminen henkeen ja vereen. Mutta ei kiinnosta viettää sitä suvun kesken. Meillä on oikein mukava joulu ihan keskenämme perheen kesken: kuunnellaan joulumusiikkia, minä soittelen pianolla joululauluja, saunotaan, syödään ja katsellaan jouluelokuvia. Ihan kaikessa rauhassa perheen kesken eikä tasan liikuta mihinkään, kun ei ole pakko.
Miksi juuri jouluna pitäisi hössöttää sukulaisten kanssa, eikö juuri silloin ole hiljentymisen ja rauhoittumisen aika? Ja eikö jokainen saa viettää joulunsa miten haluaa, miksi juuri suuri sukujoulu olisi ainoa oikea tapa?
Huoh, totta kai saa. Pointti: Silti ei tarvitse valehdella kellekään, ei olla ilkeä eikä morkata muiden joulunviettotapaa.
Järjestäkää itse yksin joulu perheelle ja suvulle 40 vuoden ajan ja tulkaa sitten sanomaan, väsyttääkö vai ei. Naiset kasvatettiin kilteiksi eikä toisten mieliä saa pahoittaa. Hirveä älämölö kun nainen vihdoin aviomiehen ja valkoisen valheen ansiosta saa yhden rauhallisen joulun ilman stressiä.
Itse vietän joulua kaveriporukalla. Kokoonnutaan yhdessä, pukeudutaan hienosti, nautitaan gluhweinia, syödään, saunotaan ja kuunnellaan vanhoja jouluklassikoita tyyliin Dean Martin, Frank Sinatra yms. Olen siis passisagressiivinen, kylmä joulua vihaava ihminen, kun nautin joulusta muuten, kuin suvun kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, totta kai saa. Pointti: Silti ei tarvitse valehdella kellekään, ei olla ilkeä eikä morkata muiden joulunviettotapaa.
Edelleen miten tässä mainoksessa kukaan on ilkeä tai morkkaa toisten joulunviettotapaa? Kertoisitko sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole mainosta nähnyt, mutta kollektiiivisen loukkaantumisen määrästä päätellen näin pieneen maahan ei ilmeisesti vieläkään mahdu kuin yksi totuus ja yhdenlainen joulu. N40
Totta. Valehdellaan kaikki toisillemme, niin saadaan omanlaiset joulut.
Siinähän valehtelet. Mainoksessa laitettiin vastaaja kiinni. Etkö sinä ole koskaan laittanut puhelimesta ääntä pois tms.?
Mainoksessa suljetaan vastaajan viesi ja sen lisäksi myös valehdellaan.
Ei se vastaajaan viestin jättänyt tiedä, onko se kuunneltu kokonaan vai ei. Voihan se olla, että vanha pari kuuntelee sen myöhemmin kokonaan, juuri tuossa hetkessä eivät.
Mitä väliä sillä on, milloin valehtelijat viestejään kuuntelee.
No kenen puolesta sä loukkaannut, kun se viestin jättäjä ei teidä hittojakaan koko asiasta? Miten tämä mainos menee toisilla näin tunteisiin, se on mainos ja koko tv täynnä toinen toistaan typerämpiä? On kyllä onnistunut kampanja, kohta on someraivo valloillaan.
Valheella on lyhyet jäljet. Kyllä ne vielä narahtaa siitä, ettei olleetkaan Kanarialla.
Ok. :D Ehkä tämä jatkopätkä nähdään ensi jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Järjestäkää itse yksin joulu perheelle ja suvulle 40 vuoden ajan ja tulkaa sitten sanomaan, väsyttääkö vai ei. Naiset kasvatettiin kilteiksi eikä toisten mieliä saa pahoittaa. Hirveä älämölö kun nainen vihdoin aviomiehen ja valkoisen valheen ansiosta saa yhden rauhallisen joulun ilman stressiä.
Eli kohderyhmä onkin 60+
Plus pyllistys nuoremmille
Tänks Ikea
Vierailija kirjoitti:
Itse vietän joulua kaveriporukalla. Kokoonnutaan yhdessä, pukeudutaan hienosti, nautitaan gluhweinia, syödään, saunotaan ja kuunnellaan vanhoja jouluklassikoita tyyliin Dean Martin, Frank Sinatra yms. Olen siis passisagressiivinen, kylmä joulua vihaava ihminen, kun nautin joulusta muuten, kuin suvun kesken.
Se ei ole edelleenkään pointti.
Huutaa netissä ainakin muista poikeavasti tämä mainos samoin kuin se ärsyttävä "Kuka siellä netissä roikkuu" -mainos. Sormi volyyminvaimennusnappulalle heti kun tämä mainos tulee.
Ai kauheeta, miten moni on hiilestynyt tästä mainoksesta. Minusta se on hauska ja minä teen mieheni kanssa joulun meille sisarusten perheille ja isovanhemmille ja nautin joka hetkestä. Joulu on mun juttu, mutta ymmärrän ettei kaikki jaksa aina sitä passaamista eikä kaikki ota kieltävää vastausta kuuleviin korviinsa.
En näe mainoksessa lapsivihamielisyyttä. Lapsethan on iloisia, tytärkin vaikka ehkä toivoisi että olisi saanut valmiiseen pöytään tulla tälläkin kertaa.
On joulu ja juodaan glögiä. Ok, mutta mistä sen kännäämisen keksitte?
Valehtelu, sitä kritisoidaan kauhistuneena kun eläkeikäiset isovanhemmat valehtelee aikuiselke lapselle, mutta se valehtelu on ihan hyväksyttävää, että aikuiset valehtelee vuodesta toiseen lapsille että joulupukki on olemassa. Ei ole, se on satuhahmo joka kuuluu jouluun. Ei tarvi valehdella, kun se on niin kamalaa ja silti useimmat niin tekee.
Kommenttien perusteella mainoksesta pitäisi tehdä pitkä koko illan elokuva, jotta kaikki oletukset, mitä lyhyestä pätkästä palstalaiset saavat tulisi joko kumotuksi tai todistetuksi.
Ei tämä niin vakavaa ole, mainoksestahan on kyse.
Hyvää ja rentouttavaa joulua kaikille!!
Ja surullistahan tässä on se, että ainakin mun lapsuudenperheessä tää on totta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kohderyhmä onkin 60+
Plus pyllistys nuoremmille
Tänks Ikea
Entä jos mainoksessa on väsynyt nuoripari vastasyntyneen vauvan kanssa. Kännykän vastaajassa on viesti, jossa toisen vanhempi kyselee, että kai te tulette jouluksi, kun koko suku odottaa näkevänsä pienokaisen ja varoittaa, että siellä on hirveän huono keli. Siinä vaiheessa kun soittaja pääsee sanomaan, miten heillä noroviruskin on hellittämässä, nuori isä sulkee puhelimen. Vieläkö te vaahtoatte, miten itsekkäästi he hylkäävät oman suvun, kun eivät lähde tien päälle? Mikä tuossa olisi maonoksen kohderyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Ja surullistahan tässä on se, että ainakin mun lapsuudenperheessä tää on totta..
Mikä? Se, että kaikki ovat tyytyväisiä jouluunsa? Sehän on hienoa.
Miten suhtautuminen tuohon mainokseen on voinut muuttua näin radikaalisti kun vertaa alkupäätä loppupäähän? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtautuminen tuohon mainokseen on voinut muuttua näin radikaalisti kun vertaa alkupäätä loppupäähän? 🤔
Eri vastaajat. Herkkähipiäiset ehtivät ensin.
Tämä mainos on hyvä esimerkki siitä, miten asenteet lapsiperheitä kohtaan ovat kovettuneet. Nykyään suoraan sanoen lietsotaan lapsivihaa. Tällaiset mainokset vaan oikeuttavat ikäihmisten vihamielisen suhtautumisen nuoriin ihmisiin. Mikä on sinänsä tekopyhää, kun näiden nykyisten ikäihmisten omat vanhemmat ovat aikoinaan hoitaneet lapsenlapsensa (Eivät voi sitten vuorostaan tehdä mitään).
Joo, ei ole hauska mainos 🙄