Ikea uusin joulumainos, olenko ainoa jolle jäi tosi huono fiilis siitä?
Siis se joulumainos jossa vanhempi herttainen pariskunta istuu yhdessä sohvalla ja rouva vastaa tyttärensä puheluun joulutoivotuksista, rouva ei vastaa toivotuksiin. Kun tytär kysyy pikaisesti jotain rosollista rouvan miesystävä tai soittajan isä 'lyö luurin' soittajan korvaan. Ja sen jälkeen vanhempi pariskunta nostaa glögilasia toisilleen juhlistaen.
Siis mainos oli niin ilkeä. Ja onhan ilkeät mainokset lisääntynyt muutenkin, mutta tässä oli perheenjäsenet tosi ilkeitä toisilleen, jotenkin soti niin joulunkenkeä, kotia ja perheyhteisöä vastaan koko mainos että vaikea ymmärtää miksi Ikea tekee tätä.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja surullistahan tässä on se, että ainakin mun lapsuudenperheessä tää on totta..
Mikä? Se, että kaikki ovat tyytyväisiä jouluunsa? Sehän on hienoa.
Ilmeisesti edellinen ei ole tyytyväinen, koska sanoi "surullista". Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole mainosta nähnyt, mutta kollektiiivisen loukkaantumisen määrästä päätellen näin pieneen maahan ei ilmeisesti vieläkään mahdu kuin yksi totuus ja yhdenlainen joulu. N40
Totta. Valehdellaan kaikki toisillemme, niin saadaan omanlaiset joulut.
Siinähän valehtelet. Mainoksessa laitettiin vastaaja kiinni. Etkö sinä ole koskaan laittanut puhelimesta ääntä pois tms.?
Ja sinä ressukka et edes ymmärrä milloin sinulle valehdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja surullistahan tässä on se, että ainakin mun lapsuudenperheessä tää on totta..
Siksi kysyin, vaatii tarkennusta. Ikean mainoksessa joko kaikki ovat tyytyväisiä jouluunsa, tai iloinen tytär valehtelee.
Jatkomainos voisi mennä näin; vanhuksen hautajaisten muistotilaisuus, kaikki nuoremmat sukupolvet iloisina skumppalasit käsissään "vihdoinkin saadaan olla rauhassa", "sisustetaan tästä vanhuksen luukusta Ikean huonekaluilla opiskelukämppä lapselle", "ihanaa olla kotona". Eikö naurata vanhuksia? Miksei? Tosi hauskaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kysyin, vaatii tarkennusta. Ikean mainoksessa joko kaikki ovat tyytyväisiä jouluunsa, tai iloinen tytär valehtelee.
Iloiselle tyttärelle ei ole vielä siinä vaiheessa selvinnyt, että hänelle valehdellaan päin naamaa. Kyllä se hymy siitä vielä hyytyy kun totuus tulee ilmi.
Tytär jättänyt viestin vastaajaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloiselle tyttärelle ei ole vielä siinä vaiheessa selvinnyt, että hänelle valehdellaan päin naamaa. Kyllä se hymy siitä vielä hyytyy kun totuus tulee ilmi.
Siinä jatkomainoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkomainos voisi mennä näin; vanhuksen hautajaisten muistotilaisuus, kaikki nuoremmat sukupolvet iloisina skumppalasit käsissään "vihdoinkin saadaan olla rauhassa", "sisustetaan tästä vanhuksen luukusta Ikean huonekaluilla opiskelukämppä lapselle", "ihanaa olla kotona". Eikö naurata vanhuksia? Miksei? Tosi hauskaa!!!
Toimisi mun vanhuksille, mustan huumorin ja itseironian ystäviä kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisvanhempani vetäisivät raivarit sekunnissa. On se vaan niin kivaa pilkata muita, mutta kun osuu omaan nilkkaan, ei enää olekaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisvanhempani vetäisivät raivarit sekunnissa. On se vaan niin kivaa pilkata muita, mutta kun osuu omaan nilkkaan, ei enää olekaan...
Ikävää. Mun vanhemmat on aina osanneet nauraa itselleen, ei vanhuus ole muuttanut sitä miksikään.
Nyt on pahoitettu mieltä ennen kuin on katsottu kunnolla koko mainosta. Kännykän näytöllä lukee VASTAAJA. Eli ei lyödä luuria kenenkään korvaan.
Musta se oli ihana mainos :) Kuvittelen että siinä on paljon lapsilleen antanut pariskunta, joka nyt eläkkeellä nauttii toisistaan. Jos minun vanhemmillani olisi tuollainen ihana tunnelma, niin kyllä sen heille soisin. Mainos myös suunnattu vanhemman ikäisille ihmisille, heille se varmasti toimii. Ihanaa että vuosikymmenten lasten ja lastenlasten passaamisen jälkeen yhdessäolo maistuu. Ja mainoksesta käy selvästi ilmi, että näitä isovanhempia on kyllä paljon jo vaivattu. Miettikööt itse vihdoin rosollinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. Mun vanhemmat on aina osanneet nauraa itselleen, ei vanhuus ole muuttanut sitä miksikään.
Sellaista se. Kaikki eivät osaa koskaan. Paitsi vahingoniloisesti ja sehän harmittaa kun tulee lunta tupaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallistuneessa yhteiskunnassa on siis vielä yksi asia, jota ei saa kyseenalaistaa, lapsiperheen joulu. Juhlitaanko sitä tuolla samalla hampaat irvessä -meiningillä yleisestikin? "Joulumieltä, saatana, vaikka väkisin." Hyvä ketju, sääli ettei ole poppareita.
Mainoksen tekijöillä, jos jollain, on hampaat irvessä meininki mitä jouluun tulee. Sitähän kaikki täällä juuri kritisoi.
Lopeta jo, mainostston edustaja
Mä en ole mainosalalla. Ehkä juuri siksi ei aukene tämä mainosraivo. Se on jonkun näkemys. Mä puolestani inhoan sitä, missä debiili nainen ja lapset pingviinikävelee, mutta mitä sitten?
Mitä sitten osallistut ellei kiinnosta. Mitä sitten, jos joitakin kiinnostaa mitä arvomaailmaa lapsille ja nuorillekin tuputetaan. Tämä mainos ei oikeasti menisi läpi missään muualla. Miksi Suomeen tehdään näin ankeaa meininkiä? Talvi on muutenkin pimeä ja olisi kiva nähdä positiivisia asioita.
Tätä mainosta esitetään ainakin kaikkialla Pohjoismaissa. Varmasti muuallakin. Mitä negatiivista tässä näet? Minä en yhtään mitään, joten kannattaisko kuitenkin ensin tutkia se oma asenne, jos tästä mainoksesta tulee paha mieli..
Tutkiskelin asennettani enkä löytänyt passiivisaggressiivisuuden hehkuttamisesta, läheisille valehtelusta enkä lapsiperheiden morkkaamisesta mukavaa, lämmintä joulutunnelmaa. Asenteessani on selvästikin vikaa 😂
Edelleen voi hyvä luoja sentään, missä kohtaa mainoksessa morkataan lapsiperheitä? Mistä ihmeestä ootte repineet tän idean? Vai onko se vaan sitä, että pakko kaivaa jokin asia mistä voisi loukkaantua, vaikka todellisuudessa mitään sellaista ei ole? Ihan oikeasti, kerro miten tässä konkreettisesti morkataan lapsiperheitä? Kyllä pitääkin keksimällä keksiä syy mielenpahoittamiseen.
Edelleen odotan vastausta tähän joltain mielensä pahoittaneelta. Valitetaan, että morkataan lapsiperheitä, mutta kukaan ei osaa kertoa miten muka. Itkemisen sijaan voisitteko kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maallistuneessa yhteiskunnassa on siis vielä yksi asia, jota ei saa kyseenalaistaa, lapsiperheen joulu. Juhlitaanko sitä tuolla samalla hampaat irvessä -meiningillä yleisestikin? "Joulumieltä, saatana, vaikka väkisin." Hyvä ketju, sääli ettei ole poppareita.
Mainoksen tekijöillä, jos jollain, on hampaat irvessä meininki mitä jouluun tulee. Sitähän kaikki täällä juuri kritisoi.
Lopeta jo, mainostston edustaja
Mä en ole mainosalalla. Ehkä juuri siksi ei aukene tämä mainosraivo. Se on jonkun näkemys. Mä puolestani inhoan sitä, missä debiili nainen ja lapset pingviinikävelee, mutta mitä sitten?
Mitä sitten osallistut ellei kiinnosta. Mitä sitten, jos joitakin kiinnostaa mitä arvomaailmaa lapsille ja nuorillekin tuputetaan. Tämä mainos ei oikeasti menisi läpi missään muualla. Miksi Suomeen tehdään näin ankeaa meininkiä? Talvi on muutenkin pimeä ja olisi kiva nähdä positiivisia asioita.
Tätä mainosta esitetään ainakin kaikkialla Pohjoismaissa. Varmasti muuallakin. Mitä negatiivista tässä näet? Minä en yhtään mitään, joten kannattaisko kuitenkin ensin tutkia se oma asenne, jos tästä mainoksesta tulee paha mieli..
Tutkiskelin asennettani enkä löytänyt passiivisaggressiivisuuden hehkuttamisesta, läheisille valehtelusta enkä lapsiperheiden morkkaamisesta mukavaa, lämmintä joulutunnelmaa. Asenteessani on selvästikin vikaa 😂
Edelleen voi hyvä luoja sentään, missä kohtaa mainoksessa morkataan lapsiperheitä? Mistä ihmeestä ootte repineet tän idean? Vai onko se vaan sitä, että pakko kaivaa jokin asia mistä voisi loukkaantua, vaikka todellisuudessa mitään sellaista ei ole? Ihan oikeasti, kerro miten tässä konkreettisesti morkataan lapsiperheitä? Kyllä pitääkin keksimällä keksiä syy mielenpahoittamiseen.
Edelleen odotan vastausta tähän joltain mielensä pahoittaneelta. Valitetaan, että morkataan lapsiperheitä, mutta kukaan ei osaa kertoa miten muka. Itkemisen sijaan voisitteko kertoa?
Epäilen vahvasti kirjoitusasun perusteella että tuo kirjoittaja on trolli. Vähän liian överit sanavalinnat ja liikaa samansisältöisiä viestejä. Samoin pari muuta viesteilijää on alkanut epäilyttämään, esim. mutta saako silti valehdella-tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaapas, täähän on loistava!
Jatko-osa 3 Perinnönjako. Kaik on juatu, syäty ja naitu, se vanhuksien luukku irtaimistoineen ja taide-esineineen on myyty jo aikoja sitten yhelle asuntosijoittajalle ja vanhukset on asuneet siinä sopimuksella kuolemaansa asti. Perijöille ei jää kuin vain hautajaisten lasku ja pari muutakin laskua. Tehkää itse omaisuutenne, olkaa oman onnenne seppiä, sitähän te aina hoette.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä perilliset tuossa vaiheessa riitelevät jo perinnönjaosta. Muuten isovanhemmat olisivat iloisia, jos lapset pysyvät vielä väleissä ja ajattelevat opiskelevia lapsiaankin.
Itse eläkeikäisenä loukkaannun kun ei ole sitä puolisoa jonka kanssa juoda glögiä.
Ei ole suurta ja varakasta sukua isoissa kartanoissaan viettämässä joulua. Tai edes köyhempiä pienemmässä mökissä, kaikki jo kuolleet ja pieni suku.
Yksin olen monena jouluna ollut ja niin myös tänäkin jouluna.
Kuinkahan montaa yksinäistä tai muuten yksineläjää pienillä tuloilla loukkaa nämä vuodesta toiseen jatkuvat pröystäilevät mainokset, joissa ostoskorit ja ruokapöydät notkuvat, ihmisiä on kymmenittäin viettämässä prameaa joulua?
Tai myös niitä ei niin varakkaita ja isoissa lukaaleissa asuvia perheellisiä? Jotka viettävät vaatimatonta joulua pienellä kokoonpanolla?
Heitähän vasta on loukattu ja pilkattu vuosikaudet. Jos näin asia halutaan nyt tässä Ikean mainoksessa nähdä.
Katsokaa te loukkaantujat välillä myös oman napanne ulkopuolelle kun pyöritte niissä rosolleissanne!
Ja mielestäni mainos ON hyvä, kaikki noin 60-70 vuotiaat EI halua ja jaksa viettää ihan jokaista jouluansa suuressa porukassa runsaan lapsikatraan kera, se väsyttää, ymmärrättekö sitä?
Joskus kaipaa ihan omaa rauhaa ja sallitaan se heille.
Kyllä ovat siinä iässä jo tarpeeksi paljon tehneet lastensa eteen, eikö niin?
Nykyään kun huudetaan suvaitsevaisuutta joka tuutista suureen ääneen, niin tässäpä nyt sitten nähdään se nuoremman polven "suvaitsevaisuus", oikein naurattaa ellei suututtais!
Kuinkahan paljon ovat lapsiperheet valehdelleet kun joku vanhempi ihminen on halunnut tulla viikonloppuna tai juhlapyhinä kylään? Voi voi, nyt ei sovi kun lapsilla on mahatauti tms. Mahataudista tai muusta ei hajuakaan, mutta ei vaan jakseta tai viitsitä ottaa vanhempaa ihmistä kotiinsa.
Kyllä niitä valkoisia valheita on kerrottu moneen kertaan, mutta ne on kätevä nyt unohtaa kun ollaan niin loukattuja, niin loukattuja!
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi pariskunta kertoneet viettävänsä joulun Kanarialla, tytär pyytää pientä neuvoa joulukiireidensä keskellä mutta vanhempia ei kiinnosta pätkääkään.
Juuri on keskusteltu paljon ruuhkavuosiin uupuvista äideistä ja isistä ja Ikean asenne on tämä?
Vain sinun tulkintasi on tämä.
Mainos on oikein hyvä eikä lietso pahaa mieltä kuin mielensäpahoittajissa.
Kaikkia asioita ei pitäisi yleistää.