Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa nuorta ostamassa ekaa omaa asuntoa!

Vierailija
30.11.2019 |

Noniin, av-raati - mitkä ovat parhaat vinkkinne ja tippinne ensiasunnon ostamiseen ja kaikkeen hässäkkään sen ympärillä?

Olen nyt 25-vuotias, ja minulla on tähtäimessä eräs rivitalonpätkä pyyntihinnalla 140k. Minusta on vaikeaa määrittää paljon minulla oikeasti pitäisi olla säästöjä/rahaa ja mitä kaikkea ostoprosessiin liittyy. Asunnossa on tulossa ainakin kylppäri- ja keittiöremontti, ja pintojen maalaaminen (minkä voin tehdä itse). Miten paljon 140k asunnosta oikein tulee kuluja kokonaisuudessaan?

Voin saada tuloillani noin 120k asuntolainan, ja minulla on 30k säästöjä. Onko tämä riittävästi vai pitääkö vielä kituuttaa ja säästää?

Olen nyt laskeskellut seuraavaa:

Tarpeelliset kulut
- asunto 140k
- lisäkulut 5k
- muutto+maalit/itse tehty ensiremppa 2k

Yht. 147k
---
Tarvittavat lisäsäästöt
- 3kk palkka työttömyyden varalle = 6k
--
Tulevaisuudessa
- keittiö 5k
- kylppäri 10k

Miten te ostitte ensiasuntonne ja miten paljon teillä oli sukanvarressa? Asunnon osto tuntuu tosi isolta askeleelta, mutta haluan kovasti muuttaa omistusasuntoon :)

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut on syytä selvittää. Rivitalossa sähkölasku voi yllättää, jos on sähkölämmitys.

Vierailija
2/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnossa on tulossa kylppäriremontti eli suomennettuna siellä uusitaan putket? Isännöitsijätodistuksessa on siis tulevissa remonteissa ... mitä? Niihin kannattaa varata rahaa, vaikka vastikkeissa maksettaisiinkin.

Lisäksi menisin keskustelemaan pankkiin koko asuntoasiasta. Siellä osataan laskea, paljonko rahaa pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla rahoituksella voi ostaa asunnon.

Vierailija
4/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastike.Lainahoitokulut kokonaisuudessaan.Mistä säästät noihin remontteihin?Omaa rahoitusta riittävästi lainaan nähden,se hyvä.Aika paljon remontoitavaa/asioita joihin olet tyyttymätön.Voisitko samalla hinnalla ja etsimällä vielä löytää muuttovalmiin kohteen?!

Vierailija
5/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut mitään sukanvarressa. Oli vakituinen työpaikka ja vanhemmat takaajina.

Tein tarkan laskelman, mihin rahaa menee kuukausittain. Laskin menoihin yhtiövastikkeen ja rahoitussäästön yhtiön tulevia remontteja varten, muut kuukausimenot (ruoka, vaatteet ym.) ja autokulut sekä lomamatkasäästöt yhteen ja siihen vielä vähintään 300 euroa kuussa humputuksiin/säästöön. Sillä lailla sain lainan osuuden laskettua jäljellä olevasta tulosta (minun tapauksessani olin valmis maksamaan 500 euroa kuussa lainaa). Tähän pankki suostui.

Otin lainaa 20 000 yli asunnon hinnan, koska asuntoon vaihdettiin laminaatit ja tapetit ja korjattiin vessan kaakelit. Älä vedä itseäsi niin hir*een lainaosuuksien kanssa, että joudut pulaan, jos autosi tarvitseekin yks kaks parin tonnin rempan tai työnantaja päättää lomauttaa sinut. Jätä kunnolla väljää kuukausimenojen ja -tulojen väliin.

Vierailija
6/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylppäriremontti maksaa kaksioon noin 20-30000€.

muista varata rahaa myös vastikkeisiin

Vierailija
7/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 kylppäriin on aika vähän.

Samoin 5 tonnia keittiöön,jos uusit kdinkoneet.

Sähkötyöt on esim aika kalliita.

Minkä ikäinen talo!?

Minkä kokoinen asunto?

Vierailija
8/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuoden maksajalle tasalyhrnnys olisi alle 500 luokkaa.

Jos sun palkka on 2000 sulla tulee kyllä vaikeuksia säästää noita remonttirahoja.

Huomioi myös taloyhtiön remontit.Rivitalo-taloyhtiöt on usein aika pieniä,joten maksettavaa riittää.

Vierailija
9/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut mitään sukanvarressa. Oli vakituinen työpaikka ja vanhemmat takaajina.

Tein tarkan laskelman, mihin rahaa menee kuukausittain. Laskin menoihin yhtiövastikkeen ja rahoitussäästön yhtiön tulevia remontteja varten, muut kuukausimenot (ruoka, vaatteet ym.) ja autokulut sekä lomamatkasäästöt yhteen ja siihen vielä vähintään 300 euroa kuussa humputuksiin/säästöön. Sillä lailla sain lainan osuuden laskettua jäljellä olevasta tulosta (minun tapauksessani olin valmis maksamaan 500 euroa kuussa lainaa). Tähän pankki suostui.

Otin lainaa 20 000 yli asunnon hinnan, koska asuntoon vaihdettiin laminaatit ja tapetit ja korjattiin vessan kaakelit. Älä vedä itseäsi niin hir*een lainaosuuksien kanssa, että joudut pulaan, jos autosi tarvitseekin yks kaks parin tonnin rempan tai työnantaja päättää lomauttaa sinut. Jätä kunnolla väljää kuukausimenojen ja -tulojen väliin.

Kuulostaa realistiselta, maksan nytkin vuokraa yli 500 euroa kuussa. Samalla rahalla maksaisin mieluusti omistusasuntoa, kun siitä jää myös sukanvarteen.

Tuloni ovat nyt noin 2000 kuussa, ja olisin tosiaankin ostamassa ja maksamassa asuntoa yksin. Maksan nyt vuokraa 450 ja netti+vesi+lämmitys maksavat melkein satasen. Kuussa jää säästöön monta sataa euroa, usein melkein tuhat. En omista autoa, vaan kuljen polkupyörällä. Potkut ja tuleva taloudellinen epävarmuus pelottavat, mutta jos kuitenkin maksan vuokraa 500+ euroa kuussa, niin yksi ja sama jos maksan samalla summalla omistusasuntoa?

Toisille vastaajille: kylppäriremontit ovatkin paljon kalliimpia kuin mitä kuvittelin. Asunnon kuvista näyttää että kylppäri on jostain 70/80-luvulta ja ihan kauhea. Samoin keittiö. En tiedä putkien kunnosta, kai olisi hyvä teettää kuntotarkastus ennen asunnon ostoa? Asunto on oikeasti v-a-n-h-a, monen vuosikymmenen ikäinen. En tiedä vielä remonttihistoriaa.

Kiitos kaikille jo avusta!

- ap

Vierailija
10/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksioni kylppäriremontti kaikkine tarvikkeineen ja töineen maksoi 14 000 e, ei edes kaikkein halvimpia materiaaleja.

Ja ap:lle tiedoksi: putkiremppa on asunto-osakeyhtiökohtainen, ei asuntokohtainen. Jos talo n 70-luvulta, niin sinne voi olla tulossa monia remppoja.

Vierailija
11/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti sellainen että saat aina myytyä jos tarve tulee.

Vierailija
12/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taloyhtiöllä oma vai vuokratontti? Kuinka monta asuntoa yhtiössä on?

Vierailija
13/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliilta kuulostaa. Onko iso?

Vierailija
14/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä asunto omakotitalo vai kertos/rivitaloasunto? Jos. Kyse on kerrostalosta niin muista laskea hoito- ja rahoitusvastikkeet asemiskuluihin. Jossain 1970-80-luvun kaksiossa hoitovastike on 200-300€ välillä kuussa. Tähän taloyhtiöremonttien rahoitusvastikkeet päälle.

Taloyhtiöissä putkiremontin tarpeen näkee Isännöitsijäntodistuksesta. Tuonikäisessä talossa jos putkiremppaa ei ole tehty, se on tulossa 5-6v sisään siitä riippumatta, onko päätöstä vielä tehty vai ei. Putkirempoa yleensä pakottaa uusimaan kylppärin, joten ennen sitä ei kannsta itse rempata.

Vierailija
15/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt maksat vuokraa 500 euroa kuussa, et pääse samalla kuluilla, jos lyhennät lainaa 500 euroa kuussa, vaan lainanlyhennyksen päälle tulevat myös hoitovastike ja mahdollinen rahoitusvastike. Rahoitusvastiketta maksetaan, jos taloyhtiössä on esimerkiksi remonttilainoja. Ne voi yleensä maksaa joko kerran vuodessa pois kokonaan tai kuukausittain hoitovastikkeen yhteydessä. Asuntoon kohdistuvat lainat ilmoitetaan yleensä myynti-ilmoituksissa niin että on erikseen velaton hinta, velkaosuus ja myyntihinta, jossa on molemmat yhteensä. Samoin asunnon vastike pitää ilmoittaa niin että on hoitovastike ja rahoitusvastike.

Rivitalossa selvitä lämmitysjärjestelmä, on ihan eri hinta jos lämmitetään kaukolämmöllä, maalämmöllä tai sähköllä. Myös onko asuntokohtainen vesimittari vai henkilölukumäärään perustuva. Selvitä mitä velvoitteita asuntoon kuuluu taloyhtiön suunnalta, joillain rivitaloilla ei esimerkiksi ole huoltoa vaan kiertävä lumienluontivuoro, ruohonleikkuu, liputus jne. ja kaikki pyritään tekemään osakkaiden kesken. 

Selvitä remonttihistoria tarkasti, mitä on tehty ja mitä on tulossa ja millaiseksi niiden kustannukset arvioidaan. Tutustu yhtiön edelliseen tilinpäätökseen ja toimintakertomukseen, jos et niistä itse ymmärrä, pyydä apua joltain joka taloustietoja ymmärtää.

Riippuu tietysti koosta ja siitä mitä haluaa ja miten paljon pystyy itse tekemään, mutta itse laskisin keittiöön enemmän kuin 5000 euroa (jos ostaa vanhan purun, uuden asennuksen, kodinkoneet, sähkötyöt, lvi-työt). Usein siinä samassa joutuu kuitenkin laittamaan myös lattian, maalaamaan ja muuta. Kylpyhuoneelle 10000 on myös nafti, riippuu toki koosta, materiaaleista. Nämä hinnat myös riippuvat siitä missäpäin Suomea asunto sijaitsee. Helsingissä tuskin saat keittiötä viidellätuhannella, ilman isoa omaa panosta työssä (onnistuu Ikean keittiöllä, oma purku ja asennus, sähköt ja putket tutunkauppaa).

Vierailija
16/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö ja wc remppa on vielä pientä, vaan tärkeintä on selvittää taloyhtiön rempat,

Milloin tehty

-putkiremppa (joka voi kaksiossa olla 40.000-60.000€

-sähkötyöt

-julkisivu

-ikkunat ja ovet

-hissi

-katto

-pesutupa, sauna

jne. jne.

Vierailija
17/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että saisit omistusasunnon alle 500€ kuluilla + lainan lyhennys.

Yhtiövastike, lämmitys, vesi, taloyhtiön rempat, lainan korot ja hoitomaksut tekee helposti tuon 500€.

Mulla on velaton 55m2 kaksio ja kulut ovat tuota luokkaa. Tosin vuokralla, mutta tuotto vain 3-4%.

Vierailija
18/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiö ja wc remppa on vielä pientä, vaan tärkeintä on selvittää taloyhtiön rempat,

Milloin tehty

-putkiremppa (joka voi kaksiossa olla 40.000-60.000€

-sähkötyöt

-julkisivu

-ikkunat ja ovet

-hissi

-katto

-pesutupa, sauna

jne. jne.

Kauheaa! Miten kaikki voi olla noin kallista? Olen katsonut tähän mennessä vain lainojen hintoja, mietin että 500 kuukaudessa ei ole mitään, ja voin säästää 500-1000 euroa itsekseni tuleviin remppoihin. Kauheaa miten kylppäriremppa voi olla melkein puolet koko ostosummasta, kyseessähän ei ole todellakaan mikään ökyasunto...

Kaavailemani asunto on vanha, noin 70 neliön rivarinpätkä pienellä pihalla. Ei ole saunaa tai pesutupaa. Asuinpinta-ala on kahdella kerroksella ja pihalla on pieni piharakennus. Kauheaa jos sähkötyöt, putket, katto ja kaikki maksaa noin paljon, miten ihmeessä kenelläkään voi olla ikinä varaa omistusasumiseen jos hinnat ovat tuollaisi :(

Tähän asti mietin että kuvista päätellen olisi kiva laittaa uudet keittiönkaapit ja kylppärin laatat... Lattiat olivat hyvässä kunnossa ja seinät voin tosiaan maalata itse. Kodinkoneet löytyvät jo omasta takaa, joten niitä ei tarvitse ostaa uutena ainakaan muutamaan vuoteen.

Kiitos kaikille avusta, olette maininneet jo monia juttuja joita itse en olisi ikinä ajatellut. Pitääkin katsoa mistä ihmeestä voin saada asunnon remonttikatsauksen tai isännöitsijätodistuksen. Kysyin välittäjältä jo aikaa näytölle, mutta en enää tiedä haluanko asuntoa jos tosiaan näin monelle kymmenellä tuhannella voi joutua vielä remppaamaan.

- ap

Vierailija
19/48 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyhuone ja keittiö kannattaa remontoida putkiremontin yhteydessä. Jos sitä ei ole vielä tuonikäisessä talossa tehty, se on tulossa lähivuosina. Putkiremontin keskihinta Suomessa on n. 450e/neliö. Pääkaupunkiseudulla voi olla kalliimpaa.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen miten käytännön tasolla asiat toimii talonyhtiössä. Millainen isännöitsijä on? Onko tarpeelliset korjaukset hoidettu huolella ja ajallaan? Kuka päättää remontteihin liittyvistä asioista, kustannuksista, aikatauluista jne. ?

Vierailija
20/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylppäriremontti maksaa kaksioon noin 20-30000€.

muista varata rahaa myös vastikkeisiin

Eiköhän se kylpyhuoneremppa maksa ihan saman verran on kyseessä sitten yksiö, kaksio tai neliö jos se kylpyhuone on jokaisessa asunnossa saman kokoinen. Putkiremontit on asia erikseen.