Auttakaa nuorta ostamassa ekaa omaa asuntoa!
Noniin, av-raati - mitkä ovat parhaat vinkkinne ja tippinne ensiasunnon ostamiseen ja kaikkeen hässäkkään sen ympärillä?
Olen nyt 25-vuotias, ja minulla on tähtäimessä eräs rivitalonpätkä pyyntihinnalla 140k. Minusta on vaikeaa määrittää paljon minulla oikeasti pitäisi olla säästöjä/rahaa ja mitä kaikkea ostoprosessiin liittyy. Asunnossa on tulossa ainakin kylppäri- ja keittiöremontti, ja pintojen maalaaminen (minkä voin tehdä itse). Miten paljon 140k asunnosta oikein tulee kuluja kokonaisuudessaan?
Voin saada tuloillani noin 120k asuntolainan, ja minulla on 30k säästöjä. Onko tämä riittävästi vai pitääkö vielä kituuttaa ja säästää?
Olen nyt laskeskellut seuraavaa:
Tarpeelliset kulut
- asunto 140k
- lisäkulut 5k
- muutto+maalit/itse tehty ensiremppa 2k
Yht. 147k
---
Tarvittavat lisäsäästöt
- 3kk palkka työttömyyden varalle = 6k
--
Tulevaisuudessa
- keittiö 5k
- kylppäri 10k
Miten te ostitte ensiasuntonne ja miten paljon teillä oli sukanvarressa? Asunnon osto tuntuu tosi isolta askeleelta, mutta haluan kovasti muuttaa omistusasuntoon :)
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei sinun itse tarvitse kylppäriremonttia maksaa, se kuuluu taloyhtiölle jos kylppäri on jo käyttöikänsä loppupäässä eli n. 30 vuotta vanha. Itse maksetaan vain jos haluaa remontoida käyttökelpoisen kylpyhuoneen mieleisekseen.
Hinta on liian korkea vanhasta, remontoitavasta asunnosta. Muista tinkiä reilusti, ainakin 30 tonnia pois. Ja tarkista ettei ole valesokkelia. Jos lattia on maan tasalla kyseessä on valesokkeli, älä osta sellaista.
Kuka sen sitten maksaa?
Taloyhtiö maksaa kylppäriremontin talon yleisen tason kohdalle. Jos siis useimmissa asunnoissa on tehty kylppäriremontti viimeisen viiden vuoden aikana ja kaakelit uusittu, silloin myös ap:lla on oikeus pyytää yhtiöltä samanarvoiset kaakelit omaan kylppäriinsä. Työn osuus ja ylimääräiset krumeluurit ja erotus kalliimpien kaakeleiden hintaan menee ap:n omasta pussista.
Näin minulle sanottiin omassa rivarinpätkässäni. Ja sain myös uusittua kylppärini yhtiön piikkiin. Vain työn osuus tuli minulle maksettavaksi.
- muu
Kannattaa muistaa se, että rivitalossa kaikki taloyhtiön remontit maksavat enemmän asukkaalle kuin kerrostalossa kun maksajia on vähemmän. Esimerkiksi jos tehdään 50 000 euron kattoremontti ja yhtiössä on vain 6 asuntoa....
Mä tulen aina kateelliseksi näistä asunnon ostoon, säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvistä ketjuista.
Ihmiset kommentoivat aina sillä asenteella että 10k-30k on ihan pikkurahoja, tuossakin ylhäällä "jos sulla on vain 30k säästöjä.."
Täällä on kaikki jotain sellaisia joiden varallisuus lasketaan ilmeisesti sadoissa tuhansissa. Mistä ihmiset nämä rahat tässä kalliissa maassa oikein kiskasee..
Vierailija kirjoitti:
Pankki antaa lainaa 75% asunnon arvota, jos muita vakuuksia ei ole. Eli tarvitset omaa rahaa 35 000e, loput saat lainaa. Jos sinulla ei ole enempää säästöä, kun tuo 30 000e, niin kylppäriin ja keittiöön ei jää rahaa.
Olet ostamassa aika vanhaa kohdetta ja tuon ikäisissä rivareissa on paljon riskirakenteita, kuten valesokkelit. En ostaisi valesokkelikohdetta ellei sitä ole korjattu. Kannattaa muutenkin selvittää, mitä remppoja taloyhtiössä on tehty tai on suunnitteilla. Se kertoo, miten osakkaita nämä remppa-asiat kiinnostaa. Jos asioita on vaan lykätty, tulee tulevaisuudessa kalliiksi. Kylppärihän tuon ikäisessä on jo tiensä päässä. Selvitä, onko kylppäriremontit suunnitteilla taloyhtiöön.
Älä tyydy pelkkään kosteusmittaukseen, jos teet tarjoukset. Käytä asunnossa myös homekoiraa.
ASP-lainaa saa 90% asunnon arvosta ja asunto toimii lainan vakuutena. Lisänä on korkotuki ilman erillistä maksua. PK-seudun ulkopuolella lainaa voi herua jo alle kymppitonnin säästöillä. Ehdottomasti kannattaa hyödyntää, ilmaista lainaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä tulen aina kateelliseksi näistä asunnon ostoon, säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvistä ketjuista.
Ihmiset kommentoivat aina sillä asenteella että 10k-30k on ihan pikkurahoja, tuossakin ylhäällä "jos sulla on vain 30k säästöjä.."
Täällä on kaikki jotain sellaisia joiden varallisuus lasketaan ilmeisesti sadoissa tuhansissa. Mistä ihmiset nämä rahat tässä kalliissa maassa oikein kiskasee..
Unelmistaan.
Omassa lähipiirissä on vaikka kuinka monta yli 30-vuotiasta jotka eivät ole vuosien säästämisen jälkeenkään saaneet kymppitonnia täyteen. Mä sain viime kuussa, jolloin tuli tasan 2 v säästämistä täyteen. En kuitenkaan saisi lainaa noin vähillä säästöillä koska olen yrittäjä.
Ystäväni sai miehensä kanssa lainaa vain 90k vaikka heillä oli säästöjä yli 60k (mies rikas koodari), epätoivoista....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei sinun itse tarvitse kylppäriremonttia maksaa, se kuuluu taloyhtiölle jos kylppäri on jo käyttöikänsä loppupäässä eli n. 30 vuotta vanha. Itse maksetaan vain jos haluaa remontoida käyttökelpoisen kylpyhuoneen mieleisekseen.
Hinta on liian korkea vanhasta, remontoitavasta asunnosta. Muista tinkiä reilusti, ainakin 30 tonnia pois. Ja tarkista ettei ole valesokkelia. Jos lattia on maan tasalla kyseessä on valesokkeli, älä osta sellaista.
Mäkin haluan jonkun muun maksamaan asuntoni putki- ja kylpyhuoneremontin. Mihin voin ilmoittaa toiveeni?
Taloyhtiölle. Se edellyttää, että kylppäri on vanha ja loppuunkäytetty. Jos haluat vaan kyllästymisen takia uusia käyttökelpoisen kylppärin, maksat itse.
Ettekö te ihmiset tosiaan tiedä, että märkätilat kuuluvat taloyhtiön vastuulle?
Faijan 40v vanhaan kylppäriin on taloyhtiö vuosien varrella laittanut uuden muovimaton, hanat ja vessanpytyn. Kyllä yhtiölle kelpaa vielä ne sinapin väriset puolikaakelit ja ruskealla tapetoitu yläosa, ei niissä teknisesti ole mitään vikaa. Itse mietin saanko tuolla väriyhdistelmällä enää asuntoa vuokrattua tai miten aiheutan kosteusvaurion.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut mitään sukanvarressa. Oli vakituinen työpaikka ja vanhemmat takaajina.
Tein tarkan laskelman, mihin rahaa menee kuukausittain. Laskin menoihin yhtiövastikkeen ja rahoitussäästön yhtiön tulevia remontteja varten, muut kuukausimenot (ruoka, vaatteet ym.) ja autokulut sekä lomamatkasäästöt yhteen ja siihen vielä vähintään 300 euroa kuussa humputuksiin/säästöön. Sillä lailla sain lainan osuuden laskettua jäljellä olevasta tulosta (minun tapauksessani olin valmis maksamaan 500 euroa kuussa lainaa). Tähän pankki suostui.
Otin lainaa 20 000 yli asunnon hinnan, koska asuntoon vaihdettiin laminaatit ja tapetit ja korjattiin vessan kaakelit. Älä vedä itseäsi niin hir*een lainaosuuksien kanssa, että joudut pulaan, jos autosi tarvitseekin yks kaks parin tonnin rempan tai työnantaja päättää lomauttaa sinut. Jätä kunnolla väljää kuukausimenojen ja -tulojen väliin.
Kuulostaa realistiselta, maksan nytkin vuokraa yli 500 euroa kuussa. Samalla rahalla maksaisin mieluusti omistusasuntoa, kun siitä jää myös sukanvarteen.
Tuloni ovat nyt noin 2000 kuussa, ja olisin tosiaankin ostamassa ja maksamassa asuntoa yksin. Maksan nyt vuokraa 450 ja netti+vesi+lämmitys maksavat melkein satasen. Kuussa jää säästöön monta sataa euroa, usein melkein tuhat. En omista autoa, vaan kuljen polkupyörällä. Potkut ja tuleva taloudellinen epävarmuus pelottavat, mutta jos kuitenkin maksan vuokraa 500+ euroa kuussa, niin yksi ja sama jos maksan samalla summalla omistusasuntoa?
Toisille vastaajille: kylppäriremontit ovatkin paljon kalliimpia kuin mitä kuvittelin. Asunnon kuvista näyttää että kylppäri on jostain 70/80-luvulta ja ihan kauhea. Samoin keittiö. En tiedä putkien kunnosta, kai olisi hyvä teettää kuntotarkastus ennen asunnon ostoa? Asunto on oikeasti v-a-n-h-a, monen vuosikymmenen ikäinen. En tiedä vielä remonttihistoriaa.
Kiitos kaikille jo avusta!
- ap
ÖÖ, eli ajattelit lainaan menevän kuussa 500e ja vastikkeita et ajatellut maksaa ollenkaan?:D Pyydät kämpästä isännöitsijäntodistuksen, niin johan selviää jo moni asia mitä täältä kyselet...…..
Kauan aijot asua? Jos alle 3v ei kannata.