Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa nuorta ostamassa ekaa omaa asuntoa!

Vierailija
30.11.2019 |

Noniin, av-raati - mitkä ovat parhaat vinkkinne ja tippinne ensiasunnon ostamiseen ja kaikkeen hässäkkään sen ympärillä?

Olen nyt 25-vuotias, ja minulla on tähtäimessä eräs rivitalonpätkä pyyntihinnalla 140k. Minusta on vaikeaa määrittää paljon minulla oikeasti pitäisi olla säästöjä/rahaa ja mitä kaikkea ostoprosessiin liittyy. Asunnossa on tulossa ainakin kylppäri- ja keittiöremontti, ja pintojen maalaaminen (minkä voin tehdä itse). Miten paljon 140k asunnosta oikein tulee kuluja kokonaisuudessaan?

Voin saada tuloillani noin 120k asuntolainan, ja minulla on 30k säästöjä. Onko tämä riittävästi vai pitääkö vielä kituuttaa ja säästää?

Olen nyt laskeskellut seuraavaa:

Tarpeelliset kulut
- asunto 140k
- lisäkulut 5k
- muutto+maalit/itse tehty ensiremppa 2k

Yht. 147k
---
Tarvittavat lisäsäästöt
- 3kk palkka työttömyyden varalle = 6k
--
Tulevaisuudessa
- keittiö 5k
- kylppäri 10k

Miten te ostitte ensiasuntonne ja miten paljon teillä oli sukanvarressa? Asunnon osto tuntuu tosi isolta askeleelta, mutta haluan kovasti muuttaa omistusasuntoon :)

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rivitalon putkiremontti ole yhtä kallis kuin kerrostalon.

Vierailija
22/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sijainnista.

Jos Helsingissä, tuo on loistodiili.

Jos Pieksämäen kirkonkylältä poronkuseman päässä, niin sama kuin sovittaisi silmukan kaulaan ja heittäis kassillisen rahaa nuotioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on rakennettu 70-80-luvulla, kyseessä voi olla riskikohde valesokkeleineen ym. tuon ajan nopean ja huonon rakentamisen trendeineen.

Vierailija
24/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös onko asuntoa helppo myydä eteenpäin jos siitä on päästävä eroon? Sijainti?

Vierailija
25/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntokupla on lähivuosina puhkeamassa, itse en ehkä maksaisi 140 000e rivarista joka pitää remontoida.

Vierailija
26/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä taloyhtiön, yhtiö se rivarinkin on ,remonttien tilanne. Mitä on tehty , mitä pitäis tehdä jne.

Tämän päivän Hesarissa on erinomaisia neuvoja mihin kiinnittää huomiota niiden väärän väristen kaakeleiden lisäksi.

Aika usein pienissö rivareissa joku asukas toimittaa isännöitsijän virkaa enkä olisi niin varma tuloksesta, taseesta ym. Usein myös mitään huoltoyhtiötä ei ole palkattu = taistelu kuka tekee mitäkin.

https://www.hs.fi/koti/art-2000006321050.html

Vierailija
27/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä liioitellaan nyt kaikkia remontteja. Kylppäriremontin hinta kämppään, jossa ei ole saunaa, ei todellakaan ole 20 000 euroa ellei osta kullattuja hanoja ja marmorilaattoja 😂 Jos varaa 10000 niin sillä pitäisi pärjätä, jos tulee yllätyksiä niin ne menee taloyhtiön piikkiin.

Rivitaloon putkiremppa on aivan eri asia kuin putkiremppa kerrostaloon! Putket pitää uusia jossain vaiheessa, mutta ne kustannukset voi jäädä hyvinkin maltillisiksi (n.10 000 euroa). Jos uusit kylppärin nyt, niin ehdota taloyhtiölle, että uusivat samaan syssyyn putket pintavedoksi kylppärissä. Näin kylppäriä ei tarvitse purkaa vaan putket päästään uusimaan muuta kautta...

Vierailija
28/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki antaa lainaa 75% asunnon arvota, jos muita vakuuksia ei ole. Eli tarvitset omaa rahaa 35 000e, loput saat lainaa. Jos sinulla ei ole enempää säästöä, kun tuo 30 000e, niin kylppäriin ja keittiöön ei jää rahaa.

Olet ostamassa aika vanhaa kohdetta ja tuon ikäisissä rivareissa on paljon riskirakenteita, kuten valesokkelit. En ostaisi valesokkelikohdetta ellei sitä ole korjattu. Kannattaa muutenkin selvittää, mitä remppoja taloyhtiössä on tehty tai on suunnitteilla. Se kertoo, miten osakkaita nämä remppa-asiat kiinnostaa. Jos asioita on vaan lykätty, tulee tulevaisuudessa kalliiksi. Kylppärihän tuon ikäisessä on jo tiensä päässä. Selvitä, onko kylppäriremontit suunnitteilla taloyhtiöön.

Älä tyydy pelkkään kosteusmittaukseen, jos teet tarjoukset. Käytä asunnossa myös homekoiraa.

Vierailija
29/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sinun itse tarvitse kylppäriremonttia maksaa, se kuuluu taloyhtiölle jos kylppäri on jo käyttöikänsä loppupäässä eli n. 30 vuotta vanha. Itse maksetaan vain jos haluaa remontoida käyttökelpoisen kylpyhuoneen mieleisekseen.

Hinta on liian korkea vanhasta, remontoitavasta asunnosta. Muista tinkiä reilusti, ainakin 30 tonnia pois. Ja tarkista ettei ole valesokkelia. Jos lattia on maan tasalla kyseessä on valesokkeli, älä osta sellaista.

Vierailija
30/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei sinun itse tarvitse kylppäriremonttia maksaa, se kuuluu taloyhtiölle jos kylppäri on jo käyttöikänsä loppupäässä eli n. 30 vuotta vanha. Itse maksetaan vain jos haluaa remontoida käyttökelpoisen kylpyhuoneen mieleisekseen.

Hinta on liian korkea vanhasta, remontoitavasta asunnosta. Muista tinkiä reilusti, ainakin 30 tonnia pois. Ja tarkista ettei ole valesokkelia. Jos lattia on maan tasalla kyseessä on valesokkeli, älä osta sellaista.

Kuka sen sitten maksaa?

Vierailija
31/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen kommentti. Osakkaiden maksettavaksihan ne taloyhtiöremontit tulee. Kenen muunkaan? Ja jos taloyhtiössä ei ole nyt suunnitteilla kylppäriremontti ja muut osakkaat ei ole samaa mieltä, että nyt tehtäisiin kylppäriremontit, niin meinaatko, että muut yhtiössä osallistuisi AP:n rempan kuluihin? :D

Vierailija
32/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijainti sellainen että saat aina myytyä jos tarve tulee.

Tämä nyt ei vain ole kovin mahdollista paitsi isoissa kaupungeissa. Ainakaan nopea myyminen ilman totaalista pilkkahintaa.

Vierailija
33/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin haluan jonkun muun maksamaan asuntoni putki- ja kylpyhuoneremontin. Mihin voin ilmoittaa toiveeni?

Vierailija
34/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen kommentti. Osakkaiden maksettavaksihan ne taloyhtiöremontit tulee. Kenen muunkaan? Ja jos taloyhtiössä ei ole nyt suunnitteilla kylppäriremontti ja muut osakkaat ei ole samaa mieltä, että nyt tehtäisiin kylppäriremontit, niin meinaatko, että muut yhtiössä osallistuisi AP:n rempan kuluihin? :D

Kyllä se vaan taloyhtiön maksettavaksi kuuluu, jos on käyttöikänsä lopussa. Naapurit maksavat yhdessä ap:n kanssa.

Vierailija
35/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin haluan jonkun muun maksamaan asuntoni putki- ja kylpyhuoneremontin. Mihin voin ilmoittaa toiveeni?

Taloyhtiölle. Se edellyttää, että kylppäri on vanha ja loppuunkäytetty. Jos haluat vaan kyllästymisen takia uusia käyttökelpoisen kylppärin, maksat itse.

Ettekö te ihmiset tosiaan tiedä, että märkätilat kuuluvat taloyhtiön vastuulle?

Vierailija
36/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan ostamassa homekämppää? Mietihän vielä.

Vierailija
37/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan taloyhtiön maksettavaksi kuuluu, jos on käyttöikänsä lopussa. Naapurit maksavat yhdessä ap:n kanssa.

Jos kylppärissä todetaan kosteusvaurio, niin siinä tapauksessa. Jos kaikki ok, taloyhtiön ei tarvitse osallistua, jos muut osakkaat ovat sitä mieltä, että kylppäreitä ei tarvetta uusia, vaikka olisi kuinka vanha.

Vierailija
38/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiölle. Se edellyttää, että kylppäri on vanha ja loppuunkäytetty. Jos haluat vaan kyllästymisen takia uusia käyttökelpoisen kylppärin, maksat itse.

Ettekö te ihmiset tosiaan tiedä, että märkätilat kuuluvat taloyhtiön vastuulle?

Ei yksi osakas voi yksin päättää, että nyt kylppäri on käyttöikänsä päässä ja se pitää uusia ja muut maksaa. Hei haloo!

Vierailija
39/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä välittäjä tekemään työnsä, ja kysy nämä asiat häneltä, mitä täällä on jo ehdoteltukin. Mitä tarkoitat kylppäriremontilla? Jos pelkästään vanhojen laattojen purkua, ja uusien asennusta vesieristeineen sun muineen, niin ei maksa mitään kymppitonnia, varsinkaan jos purat itse, ja ammattilainen vain asentaa. Jos asuntoon on joka tapauksessa tulossa putkiremppa (mikä on tulossa kohta, ainakin jollain tasolla mikäli kämppä on tosiaan 70-luvulta) niin ei välttämättä kannata uusia kaakeleita, koska voi olla että ne joutuu uusimaan joka tapauksessa putkirempan yhteydessä.

Et kerro missä päin kämppä sijaitsee, mutta me ostimme putki/katto/julkisivurempatun 110neliöisen ok-talon 130 000 eurolla, keskikokoisesta kaupungista, muutama vuosi sitten, ja nyt tästä ei enää saisi takaisin omiaan, kun hinnat ovat laskeneet, joten 140 000 rivarikaksioon jossa ei ole saunaa, ja johon on tulossa 10v sisällä kaikki mahdolliset rempat maksettavaksi, ei kuulosta kovin hyvältä diililtä sinun kannaltasi.

Vierailija
40/48 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Saa olla aivan lopussa, että vastuu kuuluisi asunto-osakeyhtiölle. Vastuu jakoa voidaan hahmottaa seuraavasti:

Yhtiö vastaa

Lattia-, katto- ja seinärakenteet

Märkätilan kynnyksen rakenne

Vedeneristeet ja höyrynsulut

Lämmöneriste

Kiukaan seinärasia

Vesi- ja viemäriputket

Pohjaventtiili, hajulukko ja lattiakaivo

* Hajulukon puhdistus

WC-istuin

Vesihanat ja sekoittajat

Osakkaan vastuulla

Lattia-, katto- ja seinäpinnat ja pinnoitteet

Saunan paneelit ja lauteet

Kiuas ja kiukaan kaapeli

Ammeet ja altaat

Suihku ja käsisuihku letkuineen

Suihkukaappi ja suihkuseinä

Peilikaappi valaisimineen ja pistorasioineen

Pyykinpesukone

Pyykinpesukoneen täyttö- ja poistoletkut liitäntäosineen

Lattiakaivon puhdistus

Lujasti tsemppiä Ap:lle asunnon ostoon! Ei ole mikään häpeä asua myöskään vuokralla (ja seurata tilannetta). - Asuntojen hintakuplan puhkeamista on odotettu jo useampi vuosi, joten siitä en sano nyt mitään muuta.

Sinkkumies