IL: Tässä on Suomen yleisin vaatekoko
Suomen yleisin naisten vaatekoko on S-ryhmän myyntidatan perusteella L tai 42. M niin kuin medium ei siis enää olekaan keskivertoa, vaan naiset ostavat suurta kokoa.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/93c7db8b-2fa8-4163-a979-fdd874f3d8ee
Henna, Emma ja Satu kertovat, millaista on olla keskivertokokoa.
Yleensä Emma ostaa kokoa L tai 42, muttei koe itseään suureksi – ei edes pituutensa puolesta.
Näytän pieneltä, mutta selkäni, rintakehäni ja lantioni ovat leveitä. Pienemmät vaatteet eivät sopisi millään. Monet yllättyvät vaatekoostani, mutta pitäisi ymmärtää, että L-koon vaatteita käyttävät tällaiset ihan normaalit, urheilulliset naiset. En koe olevani iso, Henna sanoo.
Ennen esillä oli vain hoikkia kehoja. Kehopositiivisuuden myötä esille on tullut isompia vartaloita, mutta ei niinkään meitä välimuotoja. Meitä varten ei ole niin paljon esikuvia, Satu muistuttaa.
Kuvia näistä Large-koon naisista:
https://img.ilcdn.fi/PiU0_GF1_6WNVFEEJ-_peVjeVEE=/full-fit-in/612x/img-…
https://img.ilcdn.fi/jFuyFWjYDTghkyC7D6UzZyPKU8g=/full-fit-in/612x/img-…
https://img.ilcdn.fi/Zf2jwIsprl6r_Aamy65wbst-hHc=/full-fit-in/612x/img-…
---
Oletko sinäkin kokoa Large?
Kommentit (109)
Siitäkin huolimatta, että 70-luvun L-koko on nykyisin M-koko. Ihminen kun saadaan ostamaan enemmän, jos se mahtuu ylikiloistaan huolimatta samaan vaatekokoon kuin 20 vuotta aiemmin.
Kaikkihan nuo on lievästi ylipainoisia.
Itse olen 170cm, 78kg ja vaatekoko on vaatteista riippuen 42-46, olen silti hoikempi kuin nuo.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan nuo on lievästi ylipainoisia.
Itse olen 170cm, 78kg ja vaatekoko on vaatteista riippuen 42-46, olen silti hoikempi kuin nuo.
Ei tuo 182-senttinen mikään ylipainoinen ole, mekko vaan on hänelle epäpukevan mallinen.
Nytkö kuuluu allekirjoittaa seuraavat väittämät:
- kuvien naiset ovat vartaloiltaan normaalikokoisia ja hyväkuntoisia, BM ei kerro totuutta
- tuota pienemmät ovat hoikkia tai laihoja
- tuota pienempänä pysyminen vaatii mikroskooppisen tarkkaa ruokavaliota ja älyttömästi liikuntaa
- elämä ilman säännöllistä herkuttelua on askeettista kidutusta
- helppoahan se on sinun puhua, koska (joku selitys tähän)
?
Ai nää oli ne kellä oli karseat vaatteet puettu kuvauksiin. No onhan noi naiset isohkoja, verevä voisi kai olla hyvä sana kuvaamaan. Olen itse pääasiassa M kokoa, jotkut alaosat on S mutta en koe olevani hoikka. Sellainen perus. 168cm ja 60-63kg
Vaatekoot heittelee valmistusmaan mukaan, ihan älyttömästi. Ei ole enää mitään standardia.
Minulla on puserot kokoa S-XL. Mittani ovat 94-64-93 ja pituus 172 cm ja olen hoikan ja normaalikokoisen väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö kuuluu allekirjoittaa seuraavat väittämät:
- kuvien naiset ovat vartaloiltaan normaalikokoisia ja hyväkuntoisia, BM ei kerro totuutta
- tuota pienemmät ovat hoikkia tai laihoja
- tuota pienempänä pysyminen vaatii mikroskooppisen tarkkaa ruokavaliota ja älyttömästi liikuntaa
- elämä ilman säännöllistä herkuttelua on askeettista kidutusta
- helppoahan se on sinun puhua, koska (joku selitys tähän)?
Älä unohda traumoja ja sairauksia ylipainon aiheuttajana ja vasta BMI 30 on sitä ylipainoa.
Nuorena aina kuvittelin, että koko 42 on lihava. Niin kuvittelen nykyäänkin.
Olen kokoa L-XL ja olen todellakin pullukka.
Vierailija kirjoitti:
Vaatekoot heittelee valmistusmaan mukaan, ihan älyttömästi. Ei ole enää mitään standardia.
Minulla on puserot kokoa S-XL. Mittani ovat 94-64-93 ja pituus 172 cm ja olen hoikan ja normaalikokoisen väliltä.
iso vaihteluväli, mulla on l tai joskus xl
No kyllä nuo on isoja... itse käytän nykyään kokoa 42 ja olen lihava. Vielä muutama vuosi sitten olin 38-40 tai M, silloin olin normaalipainoinen ja niihin mittoihin haluan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Oon kokoa S.
Sulle tulee vaatteet tosi halvoiksi. Kaikki alet, sekä netissä että kivijaloissa, pursuaa S-kokoa koska niin harvat ostavat sitä.
Käytin itse 10 vuotta sitten tyköistuvia vaatteita. Silloin oli sellaiset muotia. Muistan kun menin kuntosalille, ja olin unohtanut paidan kotiin. Siellä ei ollut kuin lasten paitoja myynnissä ja ostin 7-vuotiaan tytön paidan.
Nykyisin tykkään pitää löysiä vaatteita. Saatan siis ostaa L-koon, vaikka M-koko olisi tyköistuvampi.
”Suomen yleisin vaatekoko” = S-ryhmän asiakkaiden keskuudessa yleisin siis? Eihän tuossa oltu tutkittu kuin yhden konsernin vaateketjujen asiakaskunnan kokoa. Prisman perheenäiti ei ehkä ole se eniten fitness.
Aika uskomatonta että 42 on yleisin koko. Sille on syynsä miksi 38/M on nimellä medium ja on huolestuttavaa, että niin moni ei enää siihen kokoon mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kokoa S.
Sulle tulee vaatteet tosi halvoiksi. Kaikki alet, sekä netissä että kivijaloissa, pursuaa S-kokoa koska niin harvat ostavat sitä.
Mulla tuli viime talvena oikeasti ongelmaksi se, kun en löytänyt mistään tarpeeksi pientä talvitakkia, joka istuisi. XS liian iso, koska se on nykyään entisajan S. BMI 18,5 silloin. Kauppojen ei kuulemma ole kannattavaa pitää niin pieniä kokoja edes myynnissä, koska kukaan ei osta.
S-kokoisena on hankalaa siksi, koska niitäkin kokoja on vähemmän kuin L. Sitten nekin ovat usein loppu.
Näin ne vaatekoot vaan suurenee ja suurenee. Kohta nykyinen L on siis M jne.