Miksi lääkärit pihtaa lääkkeitä vielä kuolinvuoteella?
Otsikossa kysymys. Olen seurannut useampaa kuolevaa ja aina kaava on sama.
Onko kyse rahasta,ettei kuolevalle kannata antaa enää kalliita lääkkeitä? Vai onko lääkärit tyhmiä ja uskovat että se kuoleva vielä paranee ja pelätään riippuvuuksia? Vai mikä on ettei kipulääkkeitä voida antaa varalta vaikka potilas ei niitä enää osaa/pysty itse pyytämään?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan sovittu miehen kanssa, että sitten kun ollaan siinä vaiheessa, että parempi olisi päästä pois, niin toinen käyttää keinoja toisen kuoleman avittamiseksi. Kai sitä nyt ihan beettasalpaajilla saa sydämen pysähtymään, kun niitä riittävästi nielee? Jollei, niin haetaan sitten vaikka heroiinia jostain. Toinen ei tee muuta kuin jättää tarpeet saataville.
Olen kärsinyt syövän ja sen hoidot. En halua kitua vaipoissa älyvapaana jossain laitoksessa. Tahdon itse päättää siitä, milloin riittää. Jollei muu auta, niin matkustan sitten Sveitsiin.
Ahaa, sinunlaistesi takia lääkärit panttaavat kaikenmoisia lääkkeitä nykyään.
Öh. Mistäs tällaisen johtopäätöksen teit? Voin kyllä esimerkiksi hirttäytyä, jos kykenen. Tai juoda pari pulloa kossua ja lähteä uimaan.
Murhasta ei omainen saa syytettä, jos esimerkiksi tappavan lääkeannoksen vetää itse. Se vain se purkki jäi siihen yöpöydälle. Tämän voi todentaa vaikka läppärin kameralla.
Laadukas saattohoito, joka sisältää tehokkaan kivunlievityksen, on tärkeä tavoite. Ei saisi pihdata kipulääkkeitä. Niitä pitäisi mielestäni antaa riittävästi kivunlievitykseen, vaikka tarpeeksi suuri lääkeannos teoriassa sisältäisi kohonneen riskin erilaisille haittavaikutuksille.
Suomessa puhutaan aika vähän loppuvaiheen sedaatiosta yhtenä hoitomuotona. Katsoin pari vuotta sitten Youtubesta AIDSia sairastavan yhdysvaltalaismiehen haastattelun, ja hän kertoi sopineensa lääkärinsä kanssa jo kauan sitten, että hänet sedatoidaan, kun hän antaa luvan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ei voi olla rahasta kiinni. Morfiinipohjaiset kipulääkkeet ja rauhoittavat lääkkeet ovat halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Murhasta ei omainen saa syytettä, jos esimerkiksi tappavan lääkeannoksen vetää itse. Se vain se purkki jäi siihen yöpöydälle. Tämän voi todentaa vaikka läppärin kameralla.
Voi olla tuskallinen kuolema silläkeinoin, hoitovastuulliset osaa varoa yliannostusta.
Ihme sakkia palstoilla. Elämä lienee itsessään joidenkin mielestä jotakin niin pyhää, että siihen ei saa ihminen kajota.
Olen järkiperäinen realisti ja väitän, että ihmisarvoista elämää ei ole elää vihanneksena paskavaipoissa kattoon välillä tuijottaen edellyttäen, että paranemistoiveita ei ole.
Sikiön tietty saa abortoida, mutta muu on sitten vallan hirvittävää?
Onneksi itsemurha ei ole rikos eikä sille tarvita lupaa.
Hoitotahto ja DNR ovat kaksi eri asiaa.
DNR (do not resuscitate) ja DNAR (do not attempt resuscitation) ovat elvytyskieltoja.
Hoitotahto määrittelee kuinka potilas haluaisi häntä hoidettavan jos jotain sattuu.
"Hoitotahto on henkilön tahdon ilmaisu hänen tulevasta hoidostaan siltä varalta, ettei hän itse pysty osallistumaan hoitoratkaisuihin tajuttomuuden, vanhuudenheikkouden tai muun vastaavan syyn vuoksi. Hoitotahdossa voi ilmaista erityistoiveita hoidon suhteen tai siinä voi kieltäytyä tietyistä hoitotoimenpiteistä."
Ja kyllä, hoitohenkilökunnan kuuluu tietyissä tilanteissa kysyä näistä asioista. Ihan potilaan parasta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Niissä USA:n osavaltioissa, joissa kuolemantuomio toteutetaan myrkkyruiskeella, pistoskohta puhdistetaan AINA spriillä ennen ruiskeen antamista.
Ettei pistoskohta tulehtuisi!
On tapaus jossa piikki laitettiin suoneen, mutta myrkkyruisketta ei annettu, koska teloitettavan syyllisyyttä piti tutkia pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tuskallinen kuolema silläkeinoin, hoitovastuulliset osaa varoa yliannostusta.
Pelkästään alkoholia nopeasti liikaa juomalla pääsee hengestään. Sitä kutsutaan alkoholimyrkytykseksi. Havaintoja tuskasta lienee yhtä vähän kuin vaikka heroiinin yliannostuksesta, mutta eipä ole kovinkaan usea käynyt kertomassa.
Juuri kuoli saattohoidossa läheinen, toivon mukaan melko tuskitta. Viimeiset pari vuorokautta morfiinitipassa, koska henkilökunnan mukaan siinä vaiheesaa vain halutaan tehdä viimeisistä hetkistä mahdollisimman kivuttomat. Eli ei ole yleispätevä tuo räyhäämisenne aihe.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pelko siitä, että se kuoleva kuolee siihen morfiiniin ja sitten on syytteessä kuolemantuottamuksesta.
Ihan järkyttävää ja epäinhimillistä. Mutta toisaalta, omaiset menevät usein todella sekaisin läheisen menehtyessä, ei hämmästyttäisi yhtään, jos siinä tilanteessa lähtee hakemaan syyllisiä muualta kuin luonnosta. Että lääkärihän sen tappoi morfiinilla, olis elänyt vielä kuukausia ilman tätä.
Kuolema on asteittainen prosessi, jossa ihmisen elimistö pettää vähän kerrallaan. Vanhuksilla joilla kuolema on monen sairauden summana odotettavissa, saattohoito on lähinnä oireenmukaista kivunlievitystä. Voimakkaat kipulääkkeet opioidit ja morfiini edesauttavat kuolemaa mm. lamaamalla hengitystä, jolloin aivot ja muut elimet eivät saa happea elimistön toiminnan ylläpitoon.
Ihmisten on todella vaikeaa hyväksyä läheisen kuolemaa, vaikka jollain järjen tasolla ymmärretään ettei se mummo tai pappa enää kuntoudu kotiin sieltä vanhainkodista tai hoitolaitoksesta. Elävät tarraavat kiinni siihen välitilaan ja haluavat tunteen tasolla että kuoleva vanhus jatkaisi elämää määrämättömän ajan kunnes itse on jotenkin valmis kohtaamaan vanhuksen poismenon. Ollaan huolissaan vanhuksen syömisestä ja juomisesta, vaikka itse asiassa kuolevan koko energia menee kuolemiseen - ei ole enää janon tai näläntunnetta.
Monien kivunlievittäjien kohdalla riippuvuus voi kehittyä jo kahdessa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä tyhmä vaiko käynyt tuota varten erillisen kurssin? Minun ystävälläni oli syövässä kahden kuukauden elinennuste (jonka jälkeen hän kuolikin) kun lääkäri tölväisi tuon turvastaan. Kuuli siitä muutaman kerran! Mitä merkitystä etenevässä sairaudessa on, vaikka potilas vetäisi LSD:tä, jos se olon ja kivut pitää siedettävinä.
Olet debiili.
Ihmetyttää täälläkin todettu lause: Laitoksissa ei ole kivun hoitoon tarvittavaa osaamista. Nykyäänhän laitoksesta joutuu ulos vähänkin terveempi. Eivätkö ne siellä olevat kaikki tarvitse kivun hoitoa? Miksei hoidosta vastuullinen paikka osaa tärkeintä tehtäväänsä? Miksi tilanteen annetaan jatkua vuosikymmenestä toiseen?
Ja erityisesti ihmetyttää, että asiaa piti muutama vuosi sitten edistää kirkon yhteisvastuukeräyksellä. Miten ihmeessä ei verorahoja käytetä tällaiseen asiaan joka varmaan kaikkien mielestä on tärkeä: arvokkaan kuoleman turvaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä tyhmä vaiko käynyt tuota varten erillisen kurssin? Minun ystävälläni oli syövässä kahden kuukauden elinennuste (jonka jälkeen hän kuolikin) kun lääkäri tölväisi tuon turvastaan. Kuuli siitä muutaman kerran! Mitä merkitystä etenevässä sairaudessa on, vaikka potilas vetäisi LSD:tä, jos se olon ja kivut pitää siedettävinä.
Olet debiili.
Riippuvuus laskee tehoja, jolloin joutuisi antamaan kuolettavan määrän, tuskin siinä muuta syytä.
Niin siis yleensähän lääkärit määräävät lääkkeitä kaksin käsin jokaiselle, joka niitä mömmöjä suostuu syömään. Ja sitten kun ihminen oikeasti tarvii lääkettä, sitä ei anneta. Näin se menee.
Isäni kuoli syöpään pian 20v sitten. Olen ikuisesti kiitollinen sille kokeneelle yöhoitajalle, joka mutisematta antoi tarpeeksi morfiinia viimeisten tuntien aikana. Tästä myös erikseen kiitimme osastoa vielä jälkikäteen osastonlääkärille (tilanne kriisiytyi viikonloppuna, jolloin ei omaa hoitavaa lääkäriä voinut tavoittaa). Tämä Seinäjoella keskussairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet debiili.
Riippuvuus laskee tehoja, jolloin joutuisi antamaan kuolettavan määrän, tuskin siinä muuta syytä.
Lääkkeitä on monia, niitä voi vaihdella. Ja minulle kiitos ihan loppua kohden se kuolettava määrä - (mikä ei edes ole totta, kunhan halutaan ihmisten kärsivän, eikä kunnollinen lääkehoito ole hanskassa).
Kuinka yleistä on nukuttaa potilas kovissa kivuissa?
Tosi paljon on lääkäristä kiinni. Eikä ole edes kyse mistään nuori/vanhempi lääkäri asemasta. Jotkut vanhematkin lääkärit on hyvin nihkeitä määrämään kunnolla lääkkeitä. Periaate pitäisi olla se, että kipulääkettä annetaan niin kauan, kun sille löytyy vaste.
Joskus aikoinaan vuodeostaoilla lääkärit jätti ihan tarkoituksella asiat hoitamatta viikonloppua vasten. Sai sitten päivystäjää häiritä sen takia, kun osastonlääkäri ei uskaltanut määrätä tarpeeksi kipulääkettä.