Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit pihtaa lääkkeitä vielä kuolinvuoteella?

Vierailija
28.11.2019 |

Otsikossa kysymys. Olen seurannut useampaa kuolevaa ja aina kaava on sama.
Onko kyse rahasta,ettei kuolevalle kannata antaa enää kalliita lääkkeitä? Vai onko lääkärit tyhmiä ja uskovat että se kuoleva vielä paranee ja pelätään riippuvuuksia? Vai mikä on ettei kipulääkkeitä voida antaa varalta vaikka potilas ei niitä enää osaa/pysty itse pyytämään?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sai todella kiitettävästi morfiinia koko kuolinkamppailunsa ajan noin puolitoista vuorokautta ja me omaiset kiitimme henkilökuntaa siitä.

Minulla on sellainen käsitys, että omaisetkin saavat vaikuttaa lääkityksen määrään ja vaatia kipujen lievittämistä?

Vierailija
22/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ollaan uutisoidun mukaan kivunlievityksessäkin jäljessä muita pohjoismaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä USA:n osavaltioissa, joissa kuolemantuomio toteutetaan myrkkyruiskeella, pistoskohta puhdistetaan AINA spriillä ennen ruiskeen antamista.

Ettei pistoskohta tulehtuisi!

Vierailija
24/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä USA:n osavaltioissa, joissa kuolemantuomio toteutetaan myrkkyruiskeella, pistoskohta puhdistetaan AINA spriillä ennen ruiskeen antamista.

Ettei pistoskohta tulehtuisi!

Ensin ajellaan karvat pistoskohdan ympäriltä, sitten puhdistetaan spriillä.

Ei tulehduksen estämiseksi, vaan siksi, että myrkkykanyylia paikallaan pitävä teippi ei irtoaisi karvaranteesta kesken teloituksen. 

Vierailija
25/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas toisenlaisia kokemuksia. Sekä isä että appiukko saivat loppuvaiheessa morfiinia niin paljon että näyttivät siltä että nukkuivat rauhallista unta.

Vierailija
26/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli syövän edetessä invalidisoivia kipuja. Sai panadolia, oxycintinia, oxynormia, lyricaa ja fentanyylilaastarin, mutta noidenkaan yhdistelmä ei toiminut.

Nämä jätettiin pois ja laitettiin kipupumppu. Parin päivän päästä huomattiin, ettei kipupumppu toimi senkään vertaa ja lisäksi se pisti päätä sekaisin.

Kipupumppu poistettiin ja äiti siirrettiin perjantaina vanhusten kuntoutusosastolle (ei ollut vanhus eikä paranemassa). Lääkäri olisi ollut tavattavissa seuraavan kerran ma ja äidin olisi pitänyt olla näin ollen lähes viikko ilman edes joten kuten toimivaa kipulääkitystä. Nostin metelin niin sai jotain jo pe-su.

Vierailija
27/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eutanasiahan Ei Käy koska Jeesus! Mutta sadistinen kivulla rääkkäys on kivaa koska Ihmisyys!

Vierailija
28/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni menehtyi suolistosyöpään, eikä hän saanut edes terminaalivaiheessa Panadolia kovempaa kamaa...

Samalla tyylillä kuoli minunkin isä keukosyöpään, oli niin kipeä, että huusi ääneen.

Vierailija
29/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimeria sairastaneen mummuni tila romahti ja hän sai keuhkokuumeen. Hän oli viimeisen viikkonsa osastolla ja käytännössä joku meistä istui koko ajan vieressä, kun tiedettiin, ettei aikaa ole paljon.

Ei tarvinnut lyödä nyrkkiä pöytään, vaan lääkäri ja hoitajat sanoivat, että morfiinissa ei sitten säästellä. Muistaakseni sitä pistettiin 3-4 kertaa päivässä, määrää en muista. Elämän loppuessa mummu oli hyvässä unessa ja rauhallisesta olemuksesta päätellen ei tuntenut kipuja.

Tällainen hyvä kokemus Seinäjoelta. Olen lukenut myös paljon noita juttuja, missä kipulääkityksessä säästellään ja minusta se on sairasta. Jotenkin ajattelisin, että pakkohan sitä kipulääkitystä on saada, jos omaiset ovat tarkkoina asiassa. Mutta ehkä sitten ei... Käsittämätöntä.

Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun lääkärin tai hoitajan julkinen kommentti asiaan. Tosin he eivät varmaan saa antaa lausuntoja.

Vierailija
30/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on joko järjettömän tyhmiä tai sadisteja.

Vierailija
31/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni menehtyi suolistosyöpään, eikä hän saanut edes terminaalivaiheessa Panadolia kovempaa kamaa...

Samalla tyylillä kuoli minunkin isä keukosyöpään, oli niin kipeä, että huusi ääneen.

Pitäkää niiden sairaiden rakkaiden ihmisten puolia siellä kuoleman porteilla !! Ollaan miehen kanssa sovittu, että jos/kun ollaan siinä tilanteessa, että toinen kärsii ihan suunnattomasti, niin ME pidetään toistemme puolia vaikka karjumalla henkilökunnalle ja lääkäreille. Samoin taistelisin kaikkien läheisteni puolesta enkä antaisi heidän kärsiä. Yksi saattohoidettiin ja hän sai lähteä rauhallisesti unessa, kovissa kipulääkkeissä kyllä, mutta lähtö oli rauhallinen.

Vierailija
32/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se järjetöntä viimeisiä henkosiaan kiskovalta evätä esim tehokas kipulääke sen perusteella että se aiheuttaa riippuvuutta. Oon usein miettinyt, liittyisikö tuollaiseen jokin lakipykälä? Siis en nyt puhu eutanasiasta, vaan ihan siitä, että niitä riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä ei tosiaankaan saisi määrätä kuin erittäin rajattuihin käyttötarkoituksiin, ja kuolinvuodetta ei siinä listassa lue?

Ei ole tällaista, tai mitään muutakaan lääkelaista tms. määräyksistä tulevaa estettä. Ihmettelen ihan samaa kuin muutkin tässä ketjussa.

T.Farmaseutti

Lääkäreiden vahvojen kipulääkkeiden märäämistä seurataan. Monilla lääkäreillä ei myöskään ole kivunhoitoon liittyvää erikoisosaamista. Kipupoliklinikalle pääsy on vaikeaa eikä läheskään kaikilla ole varaa käydä yksityisellä kivunhoitoon erikoistuneella lääkärillä. Kuolevia potilaita hoidetaan laitoksissa, joissa ei ole kivunhoidon erikoisosaamista. Kaikilla ei ole mahdollisuutta viettää viimeisiä elinpäiviään saattohoitopaikassa, jossa kuolemaan ja kuolemaa edeltäviin mahdollisiin kipuihin osataan suhtautua oikein. 

Vierailija
33/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kalliita. Ei kuolevilla tehdä voittoa. Ei lääkärit oikeasti välitä potilaista.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen siinä käsityksessä, että kipulääkkeet ovat itse asiassa suhteellisen halpoja.

Vierailija
34/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa moni surkutellut kuinka on joutunut seuraamaan läheisensä kuolemaa, mutta jos ollut niin vaikeata, niin miksi sitten ei ole tehnyt mitään kuoleman nopeuttamiseksi. 

Vierailija
35/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elinvoimaisille ihmisille pumpataan kipulääkkeitä ja rauhoittavia, mutta kuolemaa tekeville ei?! 

Vierailija
36/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni sai todella kiitettävästi morfiinia koko kuolinkamppailunsa ajan noin puolitoista vuorokautta ja me omaiset kiitimme henkilökuntaa siitä.

Minulla on sellainen käsitys, että omaisetkin saavat vaikuttaa lääkityksen määrään ja vaatia kipujen lievittämistä?

Näin noissakin tapauksissa joita olen läheltä seurannut. Ehkä kivunlievityksessä liikaa eroja, terveyskeskusten vuodeosastot jne. kehnompia, kunnollinen kivunlievitys huonommissa kantimissa kuin saattohoitoon erikoistuneissa osastoissa. Aika monesti nykyään pääsee kotiin kuolemaan, mikä monen potilaan toive, kipupumput ja hoitajakäynnit sinne.

Vierailija
37/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää niiden sairaiden rakkaiden ihmisten puolia siellä kuoleman porteilla !! Ollaan miehen kanssa sovittu, että jos/kun ollaan siinä tilanteessa, että toinen kärsii ihan suunnattomasti, niin ME pidetään toistemme puolia vaikka karjumalla henkilökunnalle ja lääkäreille. Samoin taistelisin kaikkien läheisteni puolesta enkä antaisi heidän kärsiä. Yksi saattohoidettiin ja hän sai lähteä rauhallisesti unessa, kovissa kipulääkkeissä kyllä, mutta lähtö oli rauhallinen.

Sun karjumisellasi pyyhitään hanuria. Oikeasti. Kivunlievitys/eutanasia pitää saada lakisääteiseksi. Minulla ei henkilökohtaisesti ole aikomustakaan jäädä katselemaan, saanko kitumiseeni lääkettä vaiko en - tässä sadistien maassa. Lopetan homman hyvissä ajoin itse, kuten moni muukin järkevä tuttavani.

Vierailija
38/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse hommannut jotain toimivaa tavaraa? Jos joku ystäväni olisi tuskissaan ja hänelle ei lääkärit antaisi siihen helpotusta, niin minä hankkisin ja toisin hänelle.

Vierailija
39/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkärit pelkäävät että potilas saattaa tuntea euforiaa. Euforia on iso no no. Vasta kuoleman jälkeen saa olla hyvä olo ja rauha. Olen päättänyt että jos olen joskus hyvin sairas ja kuolemaisillani niin hoidan itseäni omassa kotona itse. Kun kivut käy siätämättömiksi otan yliannostuksen jotain huumetta mikä vie kivut ja antaa euforiaa ja saan nukkua rauhassa pois.

Ota huomioon, että joillekin tulee erittäin huono olo opiaateista ja opioideista ja siinä on euforia kaukana. Tiedän tämän kokemuksesta. Eräs Suomessa laiton (yllätys :D), alkoholia miedompi, kasvista saatava päihde auttaa kipuihin hyvin ja siitä ei tule noita karmeita vieroitusoireitakaan.

Vierailija
40/82 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pelko siitä, että se kuoleva kuolee siihen morfiiniin ja sitten on syytteessä kuolemantuottamuksesta. 

Ihan järkyttävää ja epäinhimillistä. Mutta toisaalta, omaiset menevät usein todella sekaisin läheisen menehtyessä, ei hämmästyttäisi yhtään, jos siinä tilanteessa lähtee hakemaan syyllisiä muualta kuin luonnosta. Että lääkärihän sen tappoi morfiinilla, olis elänyt vielä kuukausia ilman tätä.

Suomessa ei varmaan yksikään potilas, kautta historian, ole kuollut lääkärin määräämän lääkkeen yliannostukseen. Aliannostukseen tuskasta kirkuen, sen sijaan, kuolee varmasti useampi joka päivä. Aivan järjetöntä kiduttamista. Eutanasia NYT!!!