Kuinka päästä eroon kateudesta ja katkeruudesta?
Olen nyt lähiaikoina huomannut itsessäni piirteitä etten osaa olla iloinen muiden puolesta. Tunnen jatkuvaa kateutta ja katkeruutta toisia naisia kohtaan ihan elämän jokaisella osa-alueella. Saatan olla kateellinen jonkun kauneudesta, timmistä kropasta, lapsista, miehestä, ystävistä, omakotitalosta, harrastuksista, työstä yms. Eli käytännössä ihan kaikesta.
Miten tässä lähtisi kehittämään itseään pois tästä kamalasta kateudesta ja katkeruudesta. En tosiaan haluaisi tuntea näin muita kohtaan. Varsinkin, kun kaikki on turhaa; itselläni on myös asiat hyvin. Toki aina paremminkin voisi olla, mutta pääpiirteittäin olen tyytyväinen elämääni.
Kommentit (61)
Vertaa omaa elämääsi sellaisen ihmisen elämään, jolla menee todella huonosti.
Vetis 17v kirjoitti:
Täytyy kokeilla vertailla.
Jotenkin en välttämättä näe heidän elämien huonoja puolia, eivätkä varmasti näytä niitä ulospäin. Olen yrittänyt myös katsoa elokuvia, joissa ihmisillä menee huonosti.
Ap
Sori, et pääse savolaisuudestasi ikinä eroon.
Mieti realistisesti, kuinka paljon aikaa, vaivaa ja rahaa olisit valmis käyttämään saadaksesi saman kuin mitä näillä kadehtimillasi ihmisillä on. Todennäköisesti jossain kohtaa huomaat, että saman saavuttaminen olisi ihan liian työlästä ja vaivalloista, koska käytät aikasi ja rahasi mieluummin johonkin mukavampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v kirjoitti:
Täytyy kokeilla vertailla.
Jotenkin en välttämättä näe heidän elämien huonoja puolia, eivätkä varmasti näytä niitä ulospäin. Olen yrittänyt myös katsoa elokuvia, joissa ihmisillä menee huonosti.
Ap
On hyvin inhimillistä olla katkera ja kateellinen muille. Silloin kun minulle tulee sellainen voimakas tunne, niin katson dokumentteja esimerkiksi epämuodustuneista ihmisistä. Sitä sitten oppii arvostamaan enemmän omaa tilannettaan.
Hyviä pointteja ja ideoita. Kiitos niistä, täytyy kokeilla.
Pitäisi keskittyä miettimään oman elämän hyviä puolia, eikä aina niitä negatiivisia. Voi kun se olisikin niin helppoa.
Ap
Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Kirjoita joka päivä 3-5 asiaa, jotka ovat hyvin. Se mihin keskittyy, se lisääntyy. Alat huomata yhä enemmän hyviä asioita. Kiitollisuus vähentää negatiivisuutta, kateutta ja katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Kirjoita joka päivä 3-5 asiaa, jotka ovat hyvin. Se mihin keskittyy, se lisääntyy. Alat huomata yhä enemmän hyviä asioita. Kiitollisuus vähentää negatiivisuutta, kateutta ja katkeruutta.
Kiitos hyvästä vinkistä. Tämä ei ole tullutkaan mieleen. Aloitan heti.
Ap
Eroa Persuista heti helpottaa kun ei jaa aikaansa ikävien ihmisten kanssa.
Mä en tiedä onko minussa jokin vika mutta en ole koskaan kadehtinut ketään. Se on mulle tosi vieras tunne. Vaikka elämässä olisi tapahtunut joitain epäoikeudenmukaisia asioita niin en siltikään haluaisi olla kukaan muu. Vaikka kaikki kohtaamani paska vaihdettaisiin jonkun muun elämään niin en siltikään vaihtaisi.
Minä on minä.
Olen haluamattani miehetön ja lapseton ja piru vie olen katkera muille. On niin epäoikeudenmukaista, että joku saa kuin tarjottimella kaiken, mitä olen halunnut ja sormia napauttamalla. Ja sitten jos vielä ollaan hyvätuloisia ja sitä kaikkea, lomamatkoja ja asuntoja hierotaan minun naamaan. Olen kateellinen!
Olet tyypillinen nainen ja siksi neuroottinen. Neuroottiset ihmiset eli naiset tuntevat enemmän erilaisia negatiivisia tuntemuksia. Naiset miehiä neuroottisempina tuntevat miehiä enemmän kateutta sekä muita negatiivisia tunteita. Man up.
Neuroticism is one of the Big Five higher-order personality traits in the study of psychology. Individuals who score high on neuroticism are more likely than average to be moody and to experience such feelings as anxiety, worry, fear, anger, frustration, envy, jealousy, guilt, depressed mood, and loneliness.[1] People who are neurotic respond worse to stressors and are more likely to interpret ordinary situations as threatening and minor frustrations as hopelessly difficult.
Kateus voittaa Suomessa kiimankin. Se on paljon se!
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä onko minussa jokin vika mutta en ole koskaan kadehtinut ketään. Se on mulle tosi vieras tunne. Vaikka elämässä olisi tapahtunut joitain epäoikeudenmukaisia asioita niin en siltikään haluaisi olla kukaan muu. Vaikka kaikki kohtaamani paska vaihdettaisiin jonkun muun elämään niin en siltikään vaihtaisi.
Minä on minä.
Ja joskus kun oikein sattuu niin miettii että minun elämäni olisi jännä elokuva.
Joskus tajusin sen että mikä toisia ärsyttää eniten. No se että en kadehdi. Menen omaa polkua ja jotkut pitävät siitä.
nosto