Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla

Kommentit (709)

Vierailija
241/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Touhulan lastenhoitajalle jää käteen n. 1400 e / kk

se on aivan varmasti myös syy siihen, että hermot on kiereällä kun samaan aikaan rymäkoot kasvaa. Ei oikeuta tuota käytöstä mutta tuskin Suomen kusisin palkka myökään helpottaa oloa....

Kumpi on tärkeämpää työtä, postin pakettien lajittelu vai lasten hoito? Olisiko myös tällä alalla aika laittaa palkkauskuntoon. Kunnon lakot päälle ja alan palkkaus kuntoon niin myös lasten hoidon laatu paranee! 

Vierailija
242/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole yksittäistapaus. Tämä on se laadukkaan varhaiskasvatuksen todellisuus, sen, mistä päättäjät toitottaa, ettei me vanhemmat osata lapsiamme kasvattaa vaan siihen tarvitaan ammattilainen.

Minä olen yliopiston käynyt lastentarhanopettaja, ja olen jo nyt saanut kauhisteluja kun 2,5-vuotias jatkaa kotona kun pikkusisarus syntyy. Ilmeisesti 3-vuotias ei millään voi kasvaa kuulemma normaalisti ilman sitä päivittäistä ja suurta vertaisryhmäänsä.

Olen itse sitä mieltä, että alle eskari-ikäinen ei varsinaisesti tarvitse päiväkotia kasvatukseen ja vertaisryhmän edelle menee tuossa iässä vielä kirkkaasti se oma perhe. Tämähän ei ole mitenkään trendikäs mielipide alalla, joten tietenkään en sitä kenellekään toitota enkä todellakaan tuomitse yhtään vanhempaa joka lapsensa vie hoitoon.

Olen puolestani sitä mieltä, että jos ja kun lapset kuitenkin menevät päivähoitoon niin hoitajien ja opettajien tulee olla koulutettuja ja ryhmien pieniä. Mielestäni lasten tulee saada siellä yksilöllistä kasvatusta ja hoitoa ja pedagogisesti suunniteltua toimintaa, sillä lapsi on niin erilaisessa tilanteessa päivähoidossa kuin kotona, että suunnittelu on välttämätöntä. Varhaiskasvatuksessa tulee myös tukea lapsien suhdetta vanhempiinsa ja kannatella ikävöivää lasta läpi päivän. Ideaaliyhteiskunnassa tehtäisiin myös vähemmän työtunteja, joten lapsetkin olisivat lyhyemmän aikaa hoidossa. Siis kaikista edellä mainituista voidaan useimmissa kunnissa vain haaveilla.

Olen huolestunut tästä uudesta linjauksesta, että varhaiskasvatus on välttämätöntä kaikille lapsille. Olen myös huolestunut siitä, että varhaiskasvatusta markkinoidaan erityislapsille kuntouttavana toimintana. Sitä se olisi ehkä puolipäiväisenä ja puolet pienemmällä ryhmällä ja spesifisti koulutetulla henkilökunnalla. Yhdellä ystävälläni on autismi+ADHD diagnoosit saanut lapsi, ja hänen kohdalla päivähoidolla oli lähinnä taannuttava vaikutus. Surullista ajatella, että moni tietää itse niin paljon lapsensa haasteista ja vie lapsen kokopäivähoitoon pelkästään sen vuoksi, että kuvittelee lapsen silti saavan jotain enemmän siellä kuin kotona. Tosiasiassa lapsia saattaa hoitaa yksi lähihoitaja ja pari työkkärin kautta saatua sijaista, joilla on äärimmäisen vanhanaikaiset käsitykset lapsen vaikeuksista ja kohtelu sen mukaista. Lasta ei välttämättä edes yritetä ottaa ryhmän toimintaan mukaan, koska eihän se välitä kun on autisti.

Se on sitten kokonaan eri asia kun jaksamisen vuoksi lapsi viedään hoitoon ja tietysti on myös loistavia päiväkotejakin olemassa.

Täsmälleen samaa mieltä! Itsekin olen varhaiskasvatuksen opettaja.

Nämä edelliset kirjoittajat varmaan tietävät myö, että 2-3 v lapsi ei välttämättä aina ymmärrä kaikkia sanoja lauseista puhumattakaan.

Oma poikani oli 2 v, kun oltiin muutettu uuteen omakotitaloon.

Tuli pihalta sisään ja sanoin hänelle, että jättäisi saappaat tuulikaappiin. Käveli kuitenkin saappaat jalassa peremmälle ja tippa silmässä sanoi: mikä on tuulikaappi.

Halasin lasta ja selitin ja näytin, mikä se tuulikaappi oli.

Ko videolla olevalla hoitajalla ei ollut käsitystä, että se huuto saisi lapset pois tolaltaan, jos eivät ymmärtäneet koko asiaa.

T. Ei ammattilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on semmoinen ajatus että tämä hoitaja ajattelee olevansa esimerkillinen työntekijä. Pitää lapset kurissa talvisota hengessä. Hän on saanut semmoisen käsityksen, että tämä on sitä, mitä tämä yhteiskunta odottaa. 

Hoitaja ehkä salaa odottaa, että muut aikuiset näkisi, että hän ei ole "lepsu" lasten kanssa.

Hoitaja on ehkä av-palstan vakiokävijä ja on imenyt täältä metodinsa, missä lapsi ei saa olla lapsi. Ei saa olla aikuisten tiellä kaupassa, ravintolassa, ja missään muuallakaan. 

Vierailija
244/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka pidätte hoitajan käytöstä ihan asiallisena, miten vastaatte siihe, että ko. päiväkodin johtajakin ja Touhula päiväkotien viestintäjohtaja toteavat aivan ykskantaan ettei toiminta ole missään nimessä ammattimaista eikä tuollaista hyväksytä keneltäkään heidän työntekijöiltä. Jos siis itse kohtelette lapsianne noin asia on omanne (valitettavasti), mutta tässä tapuksessa työntekijä on rikkonut työpaikkansa sääntöjä. Sen myöntää Touhula itsekin.

Oletko koskaan kuullut käsitettä "julkisuudenhallinta"? Se tarkoittaa sitä, että iltapäivälehdille tai merkittäville tiedotusvälineille ei nyt vaan julkisesti väitetä vastaan, ihan riippumatta siitä mitä mieltä asioista oikeasti ollaan. Julkisuudenhallinnan avulla pyritään minimoimaan negatiivinen julkisuus, koska negatiivinen julkisuus on haitaksi bisneksille.

Vau! Odotin vähän köykäisempää selitystä mutta sinähän ihan panostit! Propsit siitä! Mutta oli se sitten julkisuudenhallintaa tai mitä hyvänsä, niin kyllähän omista sanomisistaan on aina vastuu ja sanojen takana täytyy seistä. Kuten myös Touhula päiväkotien sivuilla olevan palvelulupaus, jossa puhutaan lasten omaehtoisesta ja mielekkäästä ulkoilusta ja sekä virikkeellisestä, varhaiskasvatuksen periaatteita noudattavasta ja laosen kehitykstä tukevasta kasvatuksesta. Itse voi asiasta ajatella mitä haluaa, mutta jos myy ja markkinoi em. periaatteisiin nojaavaa varhaiskasvatusta, silloin palvelun on oltava sitä mitä on luvattu.

Vierailija
245/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omalta kouluajalta kun opettaja alkoi ärjymään minulle. Menin niin shokkiin, etten enää tiennut omaa nimeänikään. Sama homma näköjäään jatkuu tänäkin päivänä.

Vierailija
246/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on vain yksi hoitaja tuollaisessa ryhmässä jossa noinkin pieniä lapsia? Miksei 2? Toinen edessä ja toinen takana.

Samaa ihmettelin! 6 kpl pikkutaaperoa ja autotie ylitettävänä, ihan liian vaarallista vain yhdellä aikuisella kun oli jakanut lapset kahteen osaan joten toinen osa oli aina eripuolella tietä kuin aikuinen.

Ryhmä jakaantui kahteen osaan koska hoitaja ei ollut tehtäviensä tasolla. Hän oli unohtanut että toimi lasten ohjaajana. Lompsi edellä ja jätti takana tulevat heitteille.

Isä

Missä hänen olisi isän mielestä pitänyt olla? Edessä ja takana, molemmilla sivuilla, yksi ihminen? Jos olisi kaikkien takana, niin lapsihan siinä johtaisi koko joukkoa. Edessähän sitä pitää olla ohjaamassa oikeaan suuntaan. Näyttää siltä, että kävelleet eteenpäin ja osa lapsista yhtäkkiä vaan pysähtyneet, katsomaan vaikka oravaa tms. Hoitaja ollut stressaantunut ja peloissaan, kun pieniä lapsia hajaantuneena ja autotie vieressä.

Joo nuo muksuthan tuossa pistivät pakin päälle kuin unessa olisivat..vai mitä lie kuhnailevat😁

Vierailija
247/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui kun on taas kamalaa. Tuossa ei kyllä ketään pahoinpidelty,

laitettiin vaan lapset ojennukseen, turhan rivakasti kyllä.

Miksi nämä lapset piti mielestäsi "laittaa ojennukseen"?

Jokainen voi itse nähdä videolta että lapset pysyvät kiltisti jonossa, kukaan ei lähde juoksentelemaan päättömästi . Ovat päinvastoin hiljaa ja aran oloisina paikallaan, kun eivät ymmärrä mitä pitää tehdä ettei hoitaja ole enää vihainen.

Olen ollut sellasessa ryhmässä hoitajana missä on haastavia tai käytöshäiriöisiä lapsia, silloin tapahtuu juoksentelua ja ryhmää on oikeasti stressaavaa hallita kun oltiin ulkoretkillä. Ettei lapsista kukaan karkaa, satuta itseään tai muita ja pysyy näkökentässä. Joutui oikeasti juoksemaan lapsia kiinni ja niiden perässä.

Nämä kyseisen videon lapset ovat mielestäni normi-lapsia jotka on surutta laitettu yhden hoitajan vastuulle mikä on suorastaan heitteillejättöä ja hoitajan ylimitoitettu vastuu purkautuu räyhäämällä lapsille. Miksi hoitaja on painostettu ottamaan noin monta lasta yksinään?

Kyllä "täytyy laittaa ojennukseen" noiden lasten asemasta tuon päiväkodin vastuuhenkilöt. 

Ala-arvoista toimintaa.

Haluatko sinä tosiaan opettaa lapsesi että esim. suojatielle voi ihan rauhassa mätkähtää istumaan jos siltä tuntuu eikä tarhan setää tai tätiä tarvitse totella? Kuulostat just unelmavanhemmalta hoitajan kannalta. Tosin tuolla asenteella kakarasi jää autojen alle ennenpitkää joten sillähän sinusta päästään asiakkaana. 

Jännä nähdä että tällä hetkellä 10 alapeukuttajan mielestä on hienoa että tenavat vaikka sitten istuskelee suojatiellä, kunhan hoitaja vaan ei aiheuta pahaa mieltä. Tai yhden joka hakkaa eri ip-osoitteilla sarjassa peukkuja kuten tämäntyyppisissä ketjuissa turhankin usein. 

Näinkö täällä on joku sanonut? Jos lapsi sitten vaikkakin mätkähtää istumaan suojatielle (mistä nyt ei tässä tapauksessa ollut edes kysymys) niin ainoa tapa hoitaa tilanne on siis mielestäsi alkaa karjua, huutaa ja retuuttaa lasta tien yli?

Sinäkö koittaisit sitten neuvotella ylösnousemisesta lapsen tai siis neljän lapsen kanssa keskellä suojatietä? Toivottavasti et ole hoitoalalla koska olet hengenvaarallinen. 

Neuvottelun lisäksi olisi varmaan tarve sanoittaa tunteet siinä keskellä suojatietä, jotta kasvatussuosituksia ei rikota ja kukaan ohikulkija ei pöyristy.

Trolli yrittää harhauttaa keskustelua pois aiheesta.

Jos aiheesi on kohun nostatus niin turha siitä on niin tiukkaan pitää kiinni. 

Aiotko käyttää koko päivän / viikon manipulointiyrityksiin? Jatkaa Ossin linjaa? Naurettavaa, jopa oksettavaa.

Mitä enemmän yrität kaunistella firman mainetta, sitä enemmän hallaa teet.

En tiedä minkä itsesi ilmeisesti traumatisoineen ossin sinä koitat vetää keskusteluun eikä kiinnostakaan. Minua ei tuon firman maine kiinnosta enkä ole siitä mitään sanonutkaan kun en tunne tuota paikkaa. 

Lähinnä vittuilen palstalla päivystäville kohunarkkareille jotka ei saa kohuistaan tarpeekseen. Hauska kuitenkin ulin asta nähdä että se toimii :D

Yleisesti kuitenkin veikkaan että lastenhoidon ongelmiin olisi paremmin löydettävissä ratkaisuja jos ei heitettäisi suurella kohulla joka kerta virheen sattuessa jotakuta ns. susille sen sijaan että mietittäisiin laajemmin mitä alalle pitäisi tehdä. Ehkä huomiota pitää kiinnittää joihinkin hoitajiin jotka on väärällä alalla, ehkä joihinkin alan yrityksiin tai julkisen sektorin paikkoihin ja heidän tapaansa toimia, ehkä moneen muuhunkin asiaan.

Tämä ketju näyttää kuitenkin olevan lähinnä kohunlietsontaa. 

Vierailija
248/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt #### aikuiset ihmiset!

Mikä helvetti tätä aikaa vaivaa??

Aivan varmasti isit ja äitit näkevät sielunsa silmin johdattavan taaperolauman junan raiteiden ylitse, halki moottoritien, tyrskyävn veden ja nälkäisten leijonien piliiiin iloisesti vihellellen. Viis siitä faktasta, että harva tuon ikäinen pystyy seuramaan edes ysinskertaista taikatemppua.

Ongelma tässä oli se, että hoitaja on syystä tai toisesta yksin lapsilauman kanssa vaarallisessa tilanteessa. Ei mikään muu.

Ironisintahan tässä on se, että ihmisoikeuksien nimeen lynkataan sellainen henkilö, joka on mitä oletettavammin pyrkinyt pitämään lauman turvassa. Se lapsi menee rikki jos leijona syö sen tai auto ajaa päältä. Ei siitä, että lasta siirtetään tämän tahdon vastaisesti tai jopa korotetaan ääntä. Ja kyllä tarkoitus pyhittää keinot tässä tapauksessa.

Tämä pienten lasten omantahdon ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen kaikessa jaloudessaan ei enää eroa juurikaan pahoinpitelystä itsessään. Noin pieni ei vielä ymmärrä ympäristön uhkia, aikuisen tehtävä on olla vastuullinen aikuinen. Ei lapsen tasolle heittäytyvä lapsikaveri.

Ja olla esimerkkinä lapsille. Minkä esimerkin antaa tälläinen joukkolynkkaus ja ihmishirviö nimittely? Huuteletteko te mukuloillenne samaa kun menettävät malttinsa hiekkalaatikolla?

Vierailija
249/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka pidätte hoitajan käytöstä ihan asiallisena, miten vastaatte siihe, että ko. päiväkodin johtajakin ja Touhula päiväkotien viestintäjohtaja toteavat aivan ykskantaan ettei toiminta ole missään nimessä ammattimaista eikä tuollaista hyväksytä keneltäkään heidän työntekijöiltä. Jos siis itse kohtelette lapsianne noin asia on omanne (valitettavasti), mutta tässä tapuksessa työntekijä on rikkonut työpaikkansa sääntöjä. Sen myöntää Touhula itsekin.

Oletko koskaan kuullut käsitettä "julkisuudenhallinta"? Se tarkoittaa sitä, että iltapäivälehdille tai merkittäville tiedotusvälineille ei nyt vaan julkisesti väitetä vastaan, ihan riippumatta siitä mitä mieltä asioista oikeasti ollaan. Julkisuudenhallinnan avulla pyritään minimoimaan negatiivinen julkisuus, koska negatiivinen julkisuus on haitaksi bisneksille.

Vau! Odotin vähän köykäisempää selitystä mutta sinähän ihan panostit! Propsit siitä! Mutta oli se sitten julkisuudenhallintaa tai mitä hyvänsä, niin kyllähän omista sanomisistaan on aina vastuu ja sanojen takana täytyy seistä. Kuten myös Touhula päiväkotien sivuilla olevan palvelulupaus, jossa puhutaan lasten omaehtoisesta ja mielekkäästä ulkoilusta ja sekä virikkeellisestä, varhaiskasvatuksen periaatteita noudattavasta ja laosen kehitykstä tukevasta kasvatuksesta. Itse voi asiasta ajatella mitä haluaa, mutta jos myy ja markkinoi em. periaatteisiin nojaavaa varhaiskasvatusta, silloin palvelun on oltava sitä mitä on luvattu.

Omaehtoinen varhaiskasvatuspohjainen lapsen kehitystä tukeva kasvatus taitaa tarkoittaa sitä, että ainoa sallittu kurinpidon muoto on tunteiden sanoitus.

Vierailija
250/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia aikuisia noistakin lapsista tulee tuolla kasvatuksella? Ei tarvitse ihmetellä että on työpaikka-ja koulukiusaamista.

Hoitaja näyttää oikein mallia.

Vierailija
251/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on vain yksi hoitaja tuollaisessa ryhmässä jossa noinkin pieniä lapsia? Miksei 2? Toinen edessä ja toinen takana.

Samaa ihmettelin! 6 kpl pikkutaaperoa ja autotie ylitettävänä, ihan liian vaarallista vain yhdellä aikuisella kun oli jakanut lapset kahteen osaan joten toinen osa oli aina eripuolella tietä kuin aikuinen.

Ryhmä jakaantui kahteen osaan koska hoitaja ei ollut tehtäviensä tasolla. Hän oli unohtanut että toimi lasten ohjaajana. Lompsi edellä ja jätti takana tulevat heitteille.

Isä

Missä hänen olisi isän mielestä pitänyt olla? Edessä ja takana, molemmilla sivuilla, yksi ihminen? Jos olisi kaikkien takana, niin lapsihan siinä johtaisi koko joukkoa. Edessähän sitä pitää olla ohjaamassa oikeaan suuntaan. Näyttää siltä, että kävelleet eteenpäin ja osa lapsista yhtäkkiä vaan pysähtyneet, katsomaan vaikka oravaa tms. Hoitaja ollut stressaantunut ja peloissaan, kun pieniä lapsia hajaantuneena ja autotie vieressä.

Joo nuo muksuthan tuossa pistivät pakin päälle kuin unessa olisivat..vai mitä lie kuhnailevat😁

Siis selvästi lastenhoitajat on koulutettava kuten lammaskoirat jotka singahtelee tosiaan tarpeen mukaan nopeasti eri puolille laumaa pitääkseen lauman kasassa ja ohjatakseen sen haluttuun suuntaan. 

Vierailija
252/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein Touhula-päiväkodeissa tuuraajakeikkaa puolisentoista vuotta sitten. Aivan järkyttävä työpaikka.

Ensinnäkin, pääsin töihin jälkeenpäin ajateltuna aivan liian helposti. Olin lähihoitajaopiskelija, pistin hakemuksen ja seuraavana päivänä soitettiin että hei, pääsetkö vuoroon TÄNÄÄN. 

Itse päiväkodin toiminta on jotakin aivan uskomatonta. Lapsille syötetään ala-arvoista ruokaa (esimerkiksi välipalalla vaaleaa höttöleipää hillolla, ei muuta), kouluttamattomia ihmisiä otetaan töihin ja heille annetaan liikaa vastuuta sekä lapsimäärät ylittyvät joka ikinen päivä.

Olin yhdessä Touhulassa, joka mainosti itseään liikuntapäiväkotina. En tiedä miten tuo liikunnallisuus käytännössä tapahtui, päiväkodilla ei ollut omaa pihaa (!!!) ja liikunta koostui usein korttelin ympäri kävelystä. Päiväkodissa oli kyllä liikkasali, mutta ei sitä koskaan ehditty käyttämään.  Puistossa käytiin joskus, mutta ei joka päivä.

Eniten ihmetyttää ihmiset, jotka vievät lapsiaan yksityiseen päiväkotiin siinä uskossa, että ne ovat jotenkin parempia paikkoja lapsille. Eivät ole. Tein myös töitä kunnallisessa päiväkodissa, jossa asiat olivat rutkasti paremmin, vaikka niissäkin on toki omat ongelmansa.

Yksityiset päiväkodit ovat järkyttävää rahastusta lapsilla. 

Vierailija
253/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoinen varhaiskasvatuspohjainen lapsen kehitystä tukeva kasvatus taitaa tarkoittaa sitä, että ainoa sallittu kurinpidon muoto on tunteiden sanoitus.

No onpas joku nyt vetänyt pussillisen herneitä nokkaansa tuosta yhdestä termistä (tunteiden sanoitis) kun sitä täytyy joka mutkaan tuutata, vaikkei liity ketjun aiheeseen mitenkään :D:D:D

Vierailija
254/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä

Siis selvästi lastenhoitajat on koulutettava kuten lammaskoirat jotka singahtelee tosiaan tarpeen mukaan nopeasti eri puolille laumaa pitääkseen lauman kasassa ja ohjatakseen sen haluttuun suuntaan. 

Ei niillä yleensä ole mitään ryhmänhallinnan koulutusta. Se mitä koulutetaan on varhaiskasvatustuokioiden pitäminen vaikka työelämässä se on varhaiskasvatuksen opettajien (eli entiseltä nimeltään lastentarhanopettajien) vastuualuetta.

Vierailija
255/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vinkua. Touhula on yritys ja yrityksen ensisijainen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Se, että jokaisessa lapsiryhmässä on riittävästi hoitajia tarkoittaa myös lisää henkilökuntaa, jolle pitää maksaa palkkaa. Se on suoraan pois yrityksen viivan alle jäävästä tuloksesta. Ymmärrän Touhulaa, harmi että jäivät kiinni nololla tavalla.

Vierailija
256/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti isit ja äitit näkevät sielunsa silmin johdattavan taaperolauman junan raiteiden ylitse, halki moottoritien, tyrskyävn veden ja nälkäisten leijonien piliiiin iloisesti vihellellen. Viis siitä faktasta, että harva tuon ikäinen pystyy seuramaan edes ysinskertaista taikatemppua.

Ongelma tässä oli se, että hoitaja on syystä tai toisesta yksin lapsilauman kanssa vaarallisessa tilanteessa. Ei mikään muu.

Ironisintahan tässä on se, että ihmisoikeuksien nimeen lynkataan sellainen henkilö, joka on mitä oletettavammin pyrkinyt pitämään lauman turvassa. Se lapsi menee rikki jos leijona syö sen tai auto ajaa päältä. Ei siitä, että lasta siirtetään tämän tahdon vastaisesti tai jopa korotetaan ääntä. Ja kyllä tarkoitus pyhittää keinot tässä tapauksessa.

Tämä pienten lasten omantahdon ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen kaikessa jaloudessaan ei enää eroa juurikaan pahoinpitelystä itsessään. Noin pieni ei vielä ymmärrä ympäristön uhkia, aikuisen tehtävä on olla vastuullinen aikuinen. Ei lapsen tasolle heittäytyvä lapsikaveri.

Ja olla esimerkkinä lapsille. Minkä esimerkin antaa tälläinen joukkolynkkaus ja ihmishirviö nimittely? Huuteletteko te mukuloillenne samaa kun menettävät malttinsa hiekkalaatikolla?

Tuon hoitajan mukaan lapset on aikuisten tiellä ja sillä mielellä on katraansa kanssa liikkeellä. Pitää kovaa meteliä että lapset eivät olisi aikuisten tiellä. Jos joku jäisi auton alle niin tämän hoitajan mukaa syypää olisikin lapsi, eikä aikuinen, joka ajaa lapsen päälle.

Melkoinen asenne aikuisella ihmisellä.

Vierailija
257/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas joku nyt vetänyt pussillisen herneitä nokkaansa tuosta yhdestä termistä (tunteiden sanoitis) kun sitä täytyy joka mutkaan tuutata, vaikkei liity ketjun aiheeseen mitenkään :D:D:D

Se tunteiden sanoitus nyt vaan kuvaa hyvin tätä nykyistä kasvatusihannetta missä kaikki paitsi lepertely on kaltoinkohtelua ja väkivaltaa.

Vierailija
258/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitäisi valittaa enemmän saamastaan huonosta palvelusta. Selän takana kyllä purnataan, mutta tässäkin pitäisi kaikkien touhulan asiakkaiden laittaa johtoportaaseen kyselyä. Ja valitukset aina esimiehelle, koska on esimiehen asia hoitaa työpaikalle kunnolliset työntekijät ja riittävät resurssit. Se hoitajille valittaminen ei johda mihinkään.

Oma lapseni kohtasi väkivaltaa eskarissa ja kuulin tästä lapselta itseltään. Kyselin asiasta hoitajilta ja vastaukset olivat melko epämääräisiä, että mitähän on tapahtunut kun ei me oikein tiedetä... Valitin päiväkodin johtajalle kirjallisesti ja hän sentään reagoi asianmukaisesti. Hoitajat tuntuivat ottavan jotenkin loukkauksena, että otin yhteyden johtajaan. Selitin kyllä heille, että otin johtajaan yhteyden koska on hänen asiansa hoitaa hommat niin, että väkivaltaisilla lapsilla on vaikka henkilökohtainen valvoja. Eivät tuntuneet ymmärtävän.

Vastuu on aina esimiehen. Jos riittävästi tulee valituksia, niin luulisi jotain tapahtuvan. Ja jos ei tapahdu, pitää äänestää jaloilla.

Vierailija
259/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha vinkua. Touhula on yritys ja yrityksen ensisijainen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Se, että jokaisessa lapsiryhmässä on riittävästi hoitajia tarkoittaa myös lisää henkilökuntaa, jolle pitää maksaa palkkaa. Se on suoraan pois yrityksen viivan alle jäävästä tuloksesta. Ymmärrän Touhulaa, harmi että jäivät kiinni nololla tavalla.

Ei todellinen maailma ole koskaan noin yksiselitteisen binäärinen, eikä tuokaan periaate minkä sanoit ole muuta kuin mielipide koska mikään ei pakota yrityksiä toimimaan muuten kuin just siten kuin johtonsa ja omistajansa haluaa.

Julkisen sektorin firmoilla on päätavoitteena sen sovitun palvelun tuottaminen halutulla tavalla ja laatutasolla. Tässä on tietty paljon ongelmia sekä siinä ettei kaikki ymmärrä noita termejä samalla tavalla että siinä että joka asian vääntäminen rautalangasta sopimukseen menee sekin lopulta pieleen.

Hölmöimmin asiat lähti tosiaan sujumaan siinä vaiheessa kun julkiselle sektorille pesiytyi hallinnollinen syöpä nimeltä "yritysmäinen toiminta" eli joka asiassa lasketaan leikkitulosta jota koitetaan maksimoida. On leikkiasiakkaita ja leikkikustannusveloituksia vaikka koko soppa kiehuisi yhdessä ja samassa virastossa yhden budjetin sisällä.

Silti eri osastot pistetään maksimoimaan omaa tehokkuuttaan. Lopputulos on sitten se että nuo "säästää" mm. siten ettei sairaat tahdo saada lääkäriaikoja, tai tarvittavista kokeista koitetaan säästää koska ne maksaa sen sijaan että lääkäri voisi niitä oikeasti tarpeen mukaan määrätä ilman riskiä tuhlailusyytöksistä. Jne. 

Vierailija
260/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon hoitajan mukaan lapset on aikuisten tiellä ja sillä mielellä on katraansa kanssa liikkeellä. Pitää kovaa meteliä että lapset eivät olisi aikuisten tiellä. Jos joku jäisi auton alle niin tämän hoitajan mukaa syypää olisikin lapsi, eikä aikuinen, joka ajaa lapsen päälle.

Melkoinen asenne aikuisella ihmisellä.

Täh? No niinhän ne ovatkin. En nyt ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Jos ne lapset ovat aikuisten tiellä vastaava ailuinenhan siitä huudot saa. Jos taas lapsi on syystä tai toisesta yksinliikenteessä on lapsen edun mukaista varoa vieraita aikuisia ja antaa näille tilaa.

Toisaalta me ei tarvita kyllä ensimmäsitäkään aikuista lisää, jotka valtaavat tiet ja olettavat muiden väistävän.

Ja tärkeimpänä, se hoitajakin on vain ihminen.

Lynkkaajat olettavat hoitajalta stressaavassa tilanteessa sellaista käytöstä, johon eivät edes näköjään itse pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän