APUA :'( Virtsarakon tähystys ja virtsajohdin stentin poisto SATTUUKO?
Lääkäri ja hoitajat sanovat että ei satu. Netissä olevat kokemukset sanovat aivan muuta. mm. "Pahin kipu ikinä"
Haluaisin nyt tuoreita kokemuksia. Pelottaa kauheasti ja kerran jo meinasin perua ton ajan tämän asian takia ja oon taas valvonut koko yön miettimässä uskallanko mennä toimenpiteeseen hereillä, vai odotanko kipujeni kanssa kuukauden, että mulle järjestettäisiin se nukutuksessa.
Stentti mulle laitettiin munuaiskiven takia 2kk sitten nukutuksessa. Oon ollut siitä asti päivittäin kovissa kivuissa ja kusen verta, joka on kuulemma ihan normaalia. Tälläkin hetkellä on virtsatietulehdus ja siihen antibiootit menossa :( Edes tramal ei auta kipuihin. Liikkuminen pahentaa kipuja, just ja just kärsii kaupassa käydä, kävellä joutuu vähän kumarassa kipujen takia.
Kommentit (40)
Ota vaan nukutus. Suomessa turhan paljon pantataan nukutusta ja kunnon puudutuksia tälläisissä toimenpiteissä. Muutenkin nöyryyttävä kokemus kivun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota vaan nukutus. Suomessa turhan paljon pantataan nukutusta ja kunnon puudutuksia tälläisissä toimenpiteissä. Muutenkin nöyryyttävä kokemus kivun lisäksi.
Sen voi ottaa yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi vaatia julkisellakin. Julkisella tehdään keisarileikkauksiakin ilman "pakollista" syytä pelon lisäksi. Nukutus ap:n operaatiossa aivan yhtä perusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole ketään läheistä joka voi sua auttaa? Kannustan kyllä menemään paikan päälle, koska silloin pystyt vakuuttamaan ettei toimenpidettä voi tehdä ilman nukutusta. Sen vuoksi se matka ei olisi turha. Voiko joku viedä sut autolla niin voit levätä. Mielestäni nyt olisi tärkeää vaatii se nukutus ja parhaiten se onnistuu kun menet henkilökohtaisesti paikan päälle. Ota mukaan henkilö joka voi tukea siellä sairaalassa.
Läheisiin on katkennut välit masennuksen takia. Oon aika varma että vakuutan omista asioista ihmiset ilman erillistä todistajaakin. Enkai muuten olisi soitellut sairaalaan lukuisia kertoja peloistani ja vaatinut nukutusta jos se ei olisi tarpeellista. "Karkasin" myös sairaalasta kerran. Tästä on niin paljon omakanta kirjauksia että asia on päivänselvä. Mua halutaan vaan erikseen rasittaa sillä että sen +80km sinne matkustaisin kun täältä ei sinne edes kulkuyhteyksiä ole, eli koitetaan painostaa siihen että vaikka hammasta purren ja itkien kerralla hoitaisin nyt sen homman pakettiin, enkä vaan kävisi siellä 5min kertomassa että: Moi en uskalla. Rahaa on mennyt jo ihan liikaa noihin käynteihin ja haluaisin että enää tulis vain 1 reissu, ei kahta. Joten siksi ajattelin että hoidan tänään puhelimitse sen nukutuksen pyytämisen ja näin vältyn perjantain turhalta "moi, en uskalla" -käynniltä. Kuulostelen oloani kuitenkin tässä vielä puoleen päivään että perunko ajan oikeesti vai käynkö kokeilee että toimisko esilääkitys.. Ja voihan olla että ne taas puhelimessa puhuu mut ympäri ja valvon sen takia seuraavankin yön. vittu, en osaa muuta sanoa. oon ihan sekasin jo tästä jutusta ja kivusta.
AP
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi vaatia julkisellakin. Julkisella tehdään keisarileikkauksiakin ilman "pakollista" syytä pelon lisäksi. Nukutus ap:n operaatiossa aivan yhtä perusteltu.
Lääkäri arvioi tarpeellisuuden, ja jos kieltäytyy, potilaalla ei ole muuta keinoa kuin kieltäytyä toimenpiteestä ja myöhemmin kantelun kautta saada arvion hoidollisen ratkaisun tarkoituksenmukaisuudesta. Yksityisellä saa paremmin ostettua ylimääräisiä toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulle tehtiin virtsarakon tähystys vuonna 2006. Kipu oli todellakin pahinta kipua, mitä olen tuntenut. Olin synnyttänyt muutamaa viikkoa ennen tuota tähystystä ja synnytyskipu jäi kakkoseksi tähystykseen verrattuna, vaikka sain IV:n asteen repeämät ja tikkejä liki 180.
Siinä vaiheessa, kun alkoivat täyttää rakkoa tuli itku. Verta tuli myös melko paljon.
Kipu oli niin paha, että joutuivat keskeyttämään toimenpiteen. Juuri tuo rakon täyttö oli kaikista pahinta.
Mulla kylläkin normaalia pienempi virtsarakko. Jos vielä joskus joudun tuohon toimenpiteeseen, en suostu siihen ilman nukutusta.No huh huh! Voi ei mitä touhua! :'( Miksi ihmisiä huijataan että ei satu?
Minuakin huijattiin että stentti ei satu tai aiheuta ongelmia elämään. Mutta kuinkas kävi, olen kussut verta ja maannut kotona 2 kuutautta kun ei kärsi edes kävellä 200m pidempää matkaa.
Rakko on jo valmiiksi niin riekaleina kun 2kk stentti on hangannut siellä niin voin vaan miettiä mitä tapahtuu jos sinne mennään työntämään vielä jotain ylimääräistä.. Oksettaa edes miettiä. Joten ehkäpä mielummin vaan odotan sen kuukauden että homma voidaan tehdä nukutuksessa.AP
Ei välttämättä huijata, eri ihmisillä kipu vaan on niin erilaista. Olen itse ollut kerran tuossa virtarakon tähystyksessä, josta kuvattiin että oli synnytystä kivuliaampi ja aivan kauhea kokemus. Itselleni se oli lähinnä epämiellyttävä, ei mitenkään kovin kivulias tai kauhea. (Kauheaa oli lähinnä se, että viaksi selvisi interstitielli kystiitti mikä tarkoittaa että saan kärsiä pissatulehdusvaivoista loppuelämäni ilman että siihen on mitään toimivaa hoitoa)
Tuo sinun tapaus, jossa paikat siellä on jo ennestään rikki on kyllä sellainen että tuskin tosiaan kivuttomasti menee. Sinänsähän nykyaikana on olemassa erittäin tehokkaita kipulääkkeitä, mutta mikä pahus siinä on, että Suomessa pihistellään jopa oikeasti kivuliaissa toimenpiteissä suoneen annettavaa, kunnollista lääkitystä?
Miksi pitäisi olla nukutus? Rauhoittavat lääkkeet + kunnollinen iv kipulääkitys on kyllä sellainen kombo että varmasti niillä selviäisit tuosta ilman nukutusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla nukutus? Rauhoittavat lääkkeet + kunnollinen iv kipulääkitys on kyllä sellainen kombo että varmasti niillä selviäisit tuosta ilman nukutusta.
Oisin tyytyväinen siinä vaiheessa kun ei varmuudella satu. Mutta kun mulle ei tarjota iv-kipulääkettä, vain suun kautta otettava on ja sen vahvuudesta ja toimivuudesta ei ole tietoa. Kipu on nyt niin kova, että ei lähde pois tramalin + panadol + buranan max vrk annoksella. Ja mitä tuon kyseisen sairaalan kivunhoitoa olen oppinut tuntemaan niin ei ole luotto nyt korkealla(!) :'(
Oon itkeny joka yö kun pelottaa se tuleva kipu jos sinne menen, jos edes menen, en tiedä edes itse menenkö, haluaisin mennä että saisin stentin pois, mutta tämä nykyinen kipu(ennen kipulääkettä) on jo liikaa, en kestä enempää. Miksi en saa toimivaa (esim iv) kipulääkettä tai hetken nukutusta että tämä kapistus saataisiin ongittua mun sisältä pois ja äkkiä. Tämä rikkoo mua koko ajan. Verta ja verihyytymiä virtsassa koko ajan. Olo on toivoton.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisin tyytyväinen siinä vaiheessa kun ei varmuudella satu. Mutta kun mulle ei tarjota iv-kipulääkettä, vain suun kautta otettava on ja sen vahvuudesta ja toimivuudesta ei ole tietoa. Kipu on nyt niin kova, että ei lähde pois tramalin + panadol + buranan max vrk annoksella. Ja mitä tuon kyseisen sairaalan kivunhoitoa olen oppinut tuntemaan niin ei ole luotto nyt korkealla(!) :'(
Oon itkeny joka yö kun pelottaa se tuleva kipu jos sinne menen, jos edes menen, en tiedä edes itse menenkö, haluaisin mennä että saisin stentin pois, mutta tämä nykyinen kipu(ennen kipulääkettä) on jo liikaa, en kestä enempää. Miksi en saa toimivaa (esim iv) kipulääkettä tai hetken nukutusta että tämä kapistus saataisiin ongittua mun sisältä pois ja äkkiä. Tämä rikkoo mua koko ajan. Verta ja verihyytymiä virtsassa koko ajan. Olo on toivoton.AP
Pitäisihän kipulääkityksen tehota, päivystykseen pikaisesti, jos vaikka siellä on jotain muuta hälyttävää.
^^
Oon kuule soitellu päivystykseen 2 eri kaupungin alueelle ja he sanoo että on ihan normaalia että stentti aiheuttaa tämmöset kivut että ei välttämättä lähe ees lääkkeillä ja pitää maata kotona se pari kuukautta kunnes on stentin poisto mahdollista..
Mutta nyt soitan ja perun sen perjantain ajan. Virtsa edelleen kirkkaan punaista. Koskee, pelottaa, pää sekasin, En oo nukkunu, Ei nukutakkaan vaikka pitäs, mutta en uskalla mennä sairaalaan, ei tämmöset suun kautta otettavat mömmöt tehoa tähän kipuun.
AP
Ei kokemusta ko.toimeenpiteestä , mutta
Eikö olisi paras mennä toimenpiteeseen, jossa nyt äärimmäisiä kipuja aiheittava stentti poistetaan ? Olet nyt jo lähes seinähullu, sorry ilmaisu. Jos jatkat unen puute ja kipu tekee sinusta oikeasti sellaisen , läheiseni näki näkyjä keskellä päivää ko.seurauksena .
Toimenpiteen tarkoitus on kuitenkin parantaa tai löytää apu vaivaasi ?
Jos huudat ja kiemurtelet tuskasta sairaalassa niin voisi olettaa , että joku dumppaa sinuun mömmöä sen verran , että hiljenet ja homma saadaan tehtyä.
Virtsarakon tähystyksestä en tiedä, mutta kävin eilen stentin poistossa. Olen todella kipuherkkä ja kun näitä juttuja luin, niin aloin pelkäämään. Yritin saada humautuksen, mutta eivät luvanneet. Päätin kuitenkin mennä yrittämään, kun vakuuttivat ettei ole mikään kummonen juttu.
Turhaan pelkäsin. Otin tuntia ennen toimenpidettä buranan ja panadolin kotona. Polilla hoitaja laittoi puudutusgeeliä virtsaputkeen ja odotti viitisen minuuttia että oli varmasti alkanut vaikuttaa. Toimenpide kesti ehkä minuutin tai korkeintaan pari. Yhdessä kohdassa hetken tuntui, mutta en voi väittää, että edes siinä sattui.
Nyt tuntuu silloin tällöin pientä kipua hetken ajan munuaisessa, mutta ei mitään kirvelyä pissatessa, verta tms. Tosin täytyy todeta, että tästä tokasta stentistä selvisin ilman tulehduksia ja stentti oli paikoillaan kuukauden verran munuaiskiven poiston jälkeen.
Toivottavasti tämä kommenttini rohkaisee muita kipuherkkiä. Vaikka toki kokemus on aina yksilöllinen ja toimenpiteen tekijöissä on eroa.
Tänään poistettiin stentti kivuttomasti ilman lääkitystä. Helppo toimenpide pari minuuttia kesti. Sitten takaisin töihin.
Vanha ketju,mutta josko joku saisi tästä lohtua :).
Mulla oli stentti 3vk, tänään oli poisto. Jännitin ja pelkäsin älyttömästi; polilta sain miedon rauhoittavan ja särkylääkkeeksi tramalin helpottamaan pelkoa. Yllättävän rentona sitten toimenpiteeseen.
Hoitaja puudutti virtsaputken hyvin ja odotteli hyvän aikaa vaikuttamista. Itse toimenpide oli täysin kivuton. Ohi varmaan 30 sekunnissa; hieman joutui magneettia siirtelemään mutta sekin vain tuntui; ei kipua tai epämukavuutta.
Stentti itsessään oli yllättävän pitkä ja sellainen sininen suikero :D.
Tämän jälkeen poistettiin 39 hakasta häpykummun ja vatsan alueelta; sekään ei tuntunut yhtään miltään.
Mulla on siis aivan olematon kipukynnys ja selvisin.
Kauanko teillä on ollut kipuilua stentin poiston jälkeen? Stenttien kanssa elo yhtä tuskaa ja nyt poiston jälkeen kaksi viikkoa mennyt niin että jos teet mitään muuta kuin olet hissuksiin kotona, alkaa paikat särkemään. Eikö tää ikinä lopu?!
Kumpikaan toimenpide ei satu. Taitaa toimenpiteen pelkosi aiheuttaa enemmän kipua?
Hei,
täällä yksi pelkopotilas myös:
itse stentin poisto ei tosiaan sattunut juurikaan ja nopea noin minuutin juttu ja puudutusgeeli näytti toimivan siihen. Tämän jälkeen alkoivat myöhemmin päivällä alaselkäkivut sillä puolella missä se oli. Nyt 3pv, onko tästä kokemuksia pitää varmaan varustautua että kestää..
vierailija kommentti 37 - toivottavasti meni ohi jo sen muutaman viikon jälkeen ja muillekin hyviä vointeja
Ei sattunut poisotto. Ei nyt mitään miellyttävää mutta ei kivulias. Kuukausi stentin kanssa oli helvettiä, juurikin kivuissa 24/7 ja jokainen askel oli liikaa... Ole huoleti ja rentona.
Eikö sulla ole ketään läheistä joka voi sua auttaa? Kannustan kyllä menemään paikan päälle, koska silloin pystyt vakuuttamaan ettei toimenpidettä voi tehdä ilman nukutusta. Sen vuoksi se matka ei olisi turha. Voiko joku viedä sut autolla niin voit levätä. Mielestäni nyt olisi tärkeää vaatii se nukutus ja parhaiten se onnistuu kun menet henkilökohtaisesti paikan päälle. Ota mukaan henkilö joka voi tukea siellä sairaalassa.