Onko Suomessa riittävät tuomiot teidän mielestä?
Luin juuri järkyttävän jutun netistä. Noin 17- vuotias nuori mies pahoinpiteli julmasti vauvansa. Käsitin että vauva sai pysyvän aivovaurion. Tuomio oli vajaa 2 vuotta EHDOLLISTA. Eli toinen jää mahdollisesti pysyvästi vammaiseksi niin siitä hyvästä ei tarvitse päivääkään istua linnassa ja sakkoakin tuli alle 500e. Luen melkein päivittäin juttuja, joissa on vastaavia tuomioita. Onko tämä teidän mielestä ok? Olenko ainut kenen oikeudentajuun tämä ei mahdu?
Kommentit (27)
Ehdottomia vankeustuomioita ei pitäisi olla lainkaan. Ei edes sarjahukuttajalle tai Michael Penttilälle. Ne ovat täysin epäinhimillisiä. Näitä ongelmia pitäisi lähestyä terapian ja ohjauksen kautta.
varatuomari kirjoitti:
Lakihan mahdollistaisi ihan järkevät tuomiot, mutta jostain syystä oikeuslaitos ujostelee niiden jakamisessa.
Se on raha, ei ujous. Ja se, että vankiloissa tulisi hyvin nopeasti liian täyttä, ja jos aikoo rakentaa uusia, niin sekin vie rahaa. Se on raha, raha, ja vielä kerran raha. Raharikoksista pitää antaa kunnollinen varoittava tuomio. Ei saa kiertää veroja eikä tehtailla petoksia.
Vierailija kirjoitti:
Pyssyleikkien skippaamisesta suurempi tuomio kuin vauvan pahoinpitelystä. Hyvä Suomi
Olet idän trolli.
Vai armeija on sinusta pyssyleikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon vähemmän rikollisuutta kuin about missään muualla maailmassa. Selkeästi ollaan nykyisen systeemin kanssa oikeilla jäljillä.
Veikkaisin kyllä, että Pohjois-Koreassa rikollisuutta on vähemmän kuin meillä :)
Miksi sitten siellä niin suuri osa kansasta on vankilassa?
Tuo tyyppi olisi pitänyt hakata paskaksi ja pistää poseen ilman mitään lääkinnällistä apua ja jos jää henkiin, hakataan uudestaan.
varatuomari kirjoitti:
Lakihan mahdollistaisi ihan järkevät tuomiot, mutta jostain syystä oikeuslaitos ujostelee niiden jakamisessa.
Raha on se syy. Suomessa pitkät tuomiot saa talousrikollinen ja huumekauppiaat. Noissa se tuomio on kova, koska rahallinen hyöty on suoraan valtiolta pois ja siitä rangaistaan kunnolla.
Tappaja saa yleensä sen 2-5v ja urhin omaiset saa kolikoita, koska se on valtiolta pois suoraan. Murhasta tuomitut saa sitten 12v ja alaspäin eikä sekään ole elinkautinen. Niitä tekijöitä on niin vähän, että pakko antaa tuomiot ja valtion lompakko kestää väliinputoajat. Kaikessa on kyse rahasta. Suomessa kannattaa olla ennemmin rikollinen kuin uhri jos joutuu lain eteen punnitsemaan asioita. Suomessa rikos kannattaa. Suomen lakikirja on muutenkin täysin vitsi ja Aku Ankassakin jaetaan kovemmat tuomiot.
Ajatella, että katsot esim kotona rauhassa telkkaria ja jotkut päättää tulla ryöstämään, niin puolustat ja saat itse syytteen. Siinä saa ryöstäjä ja ryöstetty tuomion ja näin valtio saa rahaa kassaan. Itse olen kerran puolustanut itseäni ja minun laskuni oli isompi näiden kahden, jotka kadullla yrittävät puukolla ryöstää. Heidän epäonni minun 25v jujutsu kokemus ja koska olen lajin harrastaja, niin sain kovemman laskun koska kehoni on ASE. Silloin päätin, että hoidan asiani ilman virkavaltaa ja omalla tyylillä. En ikinä soita poliisille enää missään tapauksessa.
Olikoha 19/20 väärä viimeinen lause... "Aiemmin toki pääsi suht helposti kaulakiikkuun omaisuusrikoksistakin".
Nimenomaan pääsi. Kuten nykyäänkin.... Ankarammat rangaistukset. Pitiköhän 19/20 olla että kaulakiikkuun pääsi henkirikoksistakin???
AA