Miksi kaikki haluu antaa lapselleen nykyään niin uniikkeja nimiä?
Kaikki kastetut lapset on nimeltään jotain näitä Edvin, Noel, Neela, Amelia, Merelle, Fiorella jne. Suurin osa niistä tosi kummallisia. Parasta on, jos vanhemmat on itse keksineet nimen eikä saman nimisiä oo muita. MIksei tavalliset nimet enää kelpaa? Musta noi kuuulostaa niin kummallisilta, ei oikein sovi suomalaisille lapsille, kai se on jotain kansainvälisen fiiliksen tavottelua sitten
Kommentit (18)
Nimen tarkoitus on erottaa yksilöt toisistaan. Ei oikein toimi jos luokalla on 5 Eliasta ja 5 Emmaa...
Vierailija kirjoitti:
Nimen tarkoitus on erottaa yksilöt toisistaan. Ei oikein toimi jos luokalla on 5 Eliasta ja 5 Emmaa...
Hyvin on toiminut aina ennenkin. Tuo on vaan tätä nykyajan lumihiutalekulttuuria, jossa luullaan että ihmisen yksilöllisyys tulee pinnallisista asioista, kuten nimistä.
Mun lapsen päiväkotiryhmässä on kolme Leeviä ja kaksi Aaroa. Mutta aloittaja, millaisia nimiä vanhempien pitäisi mielestäsi lapsille antaa?
Eiköhän se tuohon mene mitä aikaisemmassa kommentissa jo arvuutettiin, halutaan välttää sama tilanne missä itse oltiin koulussa. Luokan kaikkien tyttöjen nimi oli Laura, paitsi oli siellä yksi Pirkko. Kaikkien poikien nimi oli Matti.
Koska nykyään on trendikästä olla näennäisesti uniikki. Siis ei erotuta sillä, että oltaisiin esim. oikeasti karismaattisia tai hyviä jossain, vaan mennään sen alimman mahdollisen nimittäjän mukaan. Ei se koiranpaska muuta konvehdiksi, vaikka sen kääri kultapaperiin. Samanlainen tavallinen Jurvanen se Jemmica Alexandra on edelleen.
Katotaan tv-sarjoja, matkitaan nimet sieltä, leijutaan pilvissä ja leikitään jotain erikoista.
Onhan sitä aina ollut vanhempia, jotka on antaneet lapselleen todella erikoisen nimen. Luultavasti heitä on nykyään enemmän, koska ihmiset ei jaksa enää miettiä, että "mitä ne sukulaiset ja naapuritkin ajattelee, jos meidän lapsen nimi poikkeaa jotenkin totutusta linjasta"
AP:n listaamista nimistä neljä ekaa vaikuttaa kohtuu normaaleilta nimiltä.
Nimet tulee ja menee muodista muutenkin, jotkin jää sitten elämään.
On tuossa kyllä toki mahdollista mennä yli, mutta aika harvinaista se ainakin Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun perusteella onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
AP:n listaamista nimistä neljä ekaa vaikuttaa kohtuu normaaleilta nimiltä.
Nimet tulee ja menee muodista muutenkin, jotkin jää sitten elämään.
On tuossa kyllä toki mahdollista mennä yli, mutta aika harvinaista se ainakin Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun perusteella onneksi on.
Sama, 4 ekaa vanhoja, suosittuja, löytyy muualtakin kuin vain Suomesta. Mun mielestä ei ollenkaan erikoisia!
Mulle lapseni ovat ainutkertaisen tärkeitä ja ansaitsivat arvoisensa nimet. Ei löytynyt meille sopivia nimipäiväkalenterista. Valitettavasti kahden nimet tulevat ensi vuonna nimipäiväkalenteriin, niin eivät ole enää niin erikoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat itse ovat kokeneet omaavansa liian tavallisen nimen? Menevät toiseen ääripäähän. Tai hyppäävät trendiin mukaan.
Tämä pitää varmaan paikkansa.
Itselläni ja veljelläni on erikoiset nimet, niin omilla lapsillamme on todella perusnimet.
Ensimmäisen 30v jälkeen aloin pitää nimestäni, mutta lapsena koin olevani liian erilainen luokassa, missä 3 Saria ja 3 Päiviä jne.
Itse olen huomannut mm. ruotsinkielisen trendin ns. keskiluokkaisten virtasten joukossa. Ruotsalaisesta kalenterista kaikki nimet.
Elisa ei ole enää Elisa vaan Elise ja Maria ei ole Maria vaan Marie jne. Ella on Elle, Lilja on Lilian, Aaro on Aaron, Alvari on Alvar, Antti on Anton jne
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen päiväkotiryhmässä on kolme Leeviä ja kaksi Aaroa. Mutta aloittaja, millaisia nimiä vanhempien pitäisi mielestäsi lapsille antaa?
Ei tarvi antaa lapsen nimeksi Anna tai Emma, mut joku pikkasen harvinaisempi, esim Anniina tai vaikka Silja. Itsellä on saman tasoinen nimi ja ei oo koskaan tullut ongelmia et ois liikaa samannimisiä vaikka en mikään fiorella estella ammeliina ookkaan
-ap
Nimet menevät Suomessa sykleittäin niin, että vanhemmat antavat usein isovanhempien tai isoisovanhempien ajan nimiä lapsilleen. Ne saattavat kuulostaa erikoisilta, kun niitä ei ole hetkeen kuullut, mutta eivät toki uniikkeja. Oma lukunsa sitten on tämä moderni tapa keksiä ihan uusia nimiä tai ottaa niitä vieraista kulttuureista tai esim. televisio-ohjelmista. Minusta se ilmentää tätä ajan individualistista henkeä. Halutaan erottautua muista ja tuoda itseä tykö.
Muissa maissa en ole tällaista nimikulttuurin muutosta ainakaan tässä mittakaavassa juomannut. Vaikka esimerkiksi USA:ssa löytyy näitä ääripäitä, jotka nimeävät lapsensa vaikka Fuh-rer Skywalkeriksi, on suurin osa nimistä raamatullista perää tai muuten hyvin vakiintuneita.
Haluaisin pojan, jonka nimeksi tulee Feardorcha, suomalaisittain ihan Dorka vaan. Irlantilainen nimi.
Ihmiset kuvittelee että nimet on hienoja. Se on lähinnä white trash meininkiä antaa lapselle "erikoinen nimi".
Onkohan Suomessa muita Uniikkeja kuin se tv:ssäkin nähty Uniikki?
Vanhemmat itse ovat kokeneet omaavansa liian tavallisen nimen? Menevät toiseen ääripäähän. Tai hyppäävät trendiin mukaan.