Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoisi ystävällisesti meidän anopeille että älkää ostatko meille tavaraa joululahjoiksi? Olemme 30 vuotiaita.

Vierailija
26.11.2019 |

Meillä on oikein hyvät välit mutta mistä meidän äidit saa päähänsä että tarvitaan tiettyjä pyyhkeitä, uusia lompakoita, voiteita? Olen monesti kiltisti sanonnut että jos ostatte jotain niin ostakaa vaikka kahvia, laadukkaita ruokaöljyjä, viiniä, lahjakortteja jos nyt on niin pakko ostaa lahjoja.

Haluan itse ostaa OMAT kasvovoiteet ja hammastahna, sellaisia jotka ITSELLENI/puolisolle sopivat. En pidä siitä että he tuhlavat rahansa täysin sopimattomiin tuotteisiin. Heillä jää sitte kierros päälle, eli monta kertaa vuodessa ostetaan sitten sitä samaa rasvaa. Eivät edes kysy onko ok. Minulla oli 7 purkkia rasvaa hyllyssä, annoin sitten eteenpäin.

En käsitä, esim. itselläni on oikein sopiva lompakko minkä ostin vuosia sitten, se on oikein hyvässä kunnossa ja kätevä minun tarpeeseen. Niin minkä takia anoppi sitten joka vuosi ostaa kukkaron kun hän tasan tarkkalleen tietää että olen 30v nuori nainen jolla on jo itsellään sopivia tavaroita?

En vain kertakaikkiaan halua että meitä ylipäätään kohdella kuin lapsia. Ei tee yhtään mieli mitään perhejoulua pitää.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee näin:

Minä jätin saamani ei-toivotut lahjat heti joulunvietosta kotiin palatessa suoraan meidän taloyhtiön roskiksille (siihen sivuun), niin joku tarvitseva sai ne siitä omaksua.

Itse en tykkää tuoksukynttilöistä, -saippuoista, hajuvedestä, pahasta suklaasta, joulukransseista, veikeistä tonttuaskarruksista tai punaisista joulutableteista.

Ei ole kukaan niitä jälkeenpäin kysellyt, että missä ovat.

Miksi jätit roskiksille, oletatko että köyhät kaivelevat talon roskalaatikoita vai? Todennäköisesti joku laittaa ne sinne roskikseen ja ne menevät hukkaan.

Tarpeettomat vaatteet kannattaa laittaa UFFin laatikkoon, mistä ne menevät köyhille. Itse elän perustoimeentulotuella ja ostan lähes kaikki vaatteeni UFFista. Ei tulisi mieleenkään katsoa roskakatoksesta.

Vierailija
62/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa, että aikusten kesken ei anneta lahjoja. Tai toivo ahjakorttia kirjakauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka joulu ja syntymäpäivä vähintään yhdet villasukat ja/tai lapaset. Asia on vähän arka, koska äiti suurella vaivalla niitä neuloo, mutta niitä on kotona sitten kaappi täynnä. Asumme kerrostalossa, huoneissa on lämmin enkä tarvitse villasukkia käytännössä koskaan. Lapaset riittäisi yhdet per talvi. Kauniita äidin neulomukset kyllä ovat, arvostan sitä vaivaa jonka hän on nähnyt. Joitakin olen lahjoittanut eteenpäin, mutta en kehtaa kaikkia lahjoittaa, koska äidillä on tapan siivoilla kaappejani kun käy kylässä, lahjat pitää olla mielellään näkyvillä siellä.

Vierailija
64/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopikaa, että aikusten kesken ei anneta lahjoja. Tai toivo ahjakorttia kirjakauppaan.

Niimpä mutta kun minkäs sille voi että me kolmekymppiset ollaan vielä lapsia vanhempien silmissä. Ollaan vaa söpöjä kun yritetään olla aikuisia. Anoppi naureskeli kun sanoin että pitää hankkia ajokortin.

Kun kylässä ollaan niin appiukko, puhelimessa sanoo tuttavilleen " kotona ollaan, muksut kyläilemässä".

HALOO!

Tulin siihen ratkaisuun että meidän herkät vanhemmat eivät kestä sitä että ollaan lähdetty pesästä. Heitä vaivaa yksinäisyys.

Vierailija
65/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ostaneet alennusmyynnistä useampia ja niitä jakavat niin kauan kun riittää. Itsekkin sanonut että migreenin vuoksi en voi polttaa tuoksukynttilöitä, mutta niitä vain kuitenkin saan. Myös pyyhkeitä saan, josko on joulun sanomaakin siinä mukana.

Vierailija
66/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran lapsia hankkii niin pitää myös hyväksyä sitä että he aikuistuvat.

Vierailija
67/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap kohtaa elämässään vaikean sairauden tai jonkun muun oikeasti vakavan asian, saa hänkin (ehkä) vähän suhteellisuudentajua.

Anna köyhille kaikki ylimääräinen, sillä ongelmasi on ratkaistu.

Tämä kommentoija ja muutamat muut ei ole ymmärtäneet millaista se on, kun joku toinen kantaa omaan huusholliin tavaraa, mitä ei ole toivottu tai tarvittu. Ymmärrän ap:n ongelman täysin. Ja kyllä, tavaran voi lahjoittaa "köyhille", mutta en usko että köyhätkään ilahtuu nahkahanskoista joista saumat ratkeilee ja joissa on sellainen epämiellyttävä haju, mikä ei lähde sitten millään konstilla. Koska hyvin usein nämä ihmiset, jotka tykkäävät "muistaa" aikuisia lapsiaan, ovat myös niitä, joiden mielestä määrä ennen laatua. Maailma ihan oikeasti hukkuu tavaraan, mikä on jo uutena rikki tai alkujaankin aivan turhaa. Ja tätä tavaraan hukkumista edesauttaa ihmiset, jotka tilaa tai ostaa kiinakrääsää silmät loistaen aitoon Vilénin tyyliin "kun sai niin halvalla". Suututtaa kun ihmiset pistää vähät varansa roskaan. Ja juuri tuo, miten ap kertoo anoppinsa hihittelevän, kun häntä pyytää olemaan hankkimatta 13. paria hanskoja, on niin tyypillistä, tunnistin tilanteen täysin. 

Eikös ap kehunut hanskoja olevan jo 12 paria kaapissa, eipä se kai ole pahanhajuisia hanskoja säilytellyt.
Jos sinä saat pelkästään huonoa tavaraa, kertonee se siitä minkä verran läheisesi sinua arvostavat. Olen 64 vuoden aikana saanut monenmoisia lahjoja, yksikään ei ole ollut huono tai huonolaatuinen. Lahja on muutaman kerran voinut olla iso/pieni, mutta sitten olen vaihtanut tai lahjoittanut hiljaisuudessa eteenpäin. Lahjan antajaa ei minulla ole koskaan ollut tarvetta loukata. Mummot ja tädit ovat jo sitä ikäluokkaa etteivät kauaa enää ajassa vaikuta, joten mielelläni suhtaudun avarasti pikkuasioihin heidänkin kohdallaan.

No ei kerro. Kyseinen henkilö ostaa huonolaatuista tavaraa kaikille, myös itselleen. Ja eihän tässä ole kyse loukkaamisesta, vaan siitä, että ihmiset eivät tuhlaisi varojaan tarpeettomaan tavaraan tai tavaraan, joka on jo valmiiksi käyttökelvotonta. Ainakaan että eivät ostelisi niitä toisille, jos on pakko itselle ostella. Ja että jos heille sievästi sanotaan, ettei tarvita enää sitä 13. paria hanskoja, niin uskoisivat, eivätkä vain hihittelisi. Ei lienee liikaa pyydetty. 

Vierailija
68/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin sanoo omalle äidilleen, ettei mitään lahjoja kiitos.

Vierailija
69/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan joka joulu ja syntymäpäivä vähintään yhdet villasukat ja/tai lapaset. Asia on vähän arka, koska äiti suurella vaivalla niitä neuloo, mutta niitä on kotona sitten kaappi täynnä. Asumme kerrostalossa, huoneissa on lämmin enkä tarvitse villasukkia käytännössä koskaan. Lapaset riittäisi yhdet per talvi. Kauniita äidin neulomukset kyllä ovat, arvostan sitä vaivaa jonka hän on nähnyt. Joitakin olen lahjoittanut eteenpäin, mutta en kehtaa kaikkia lahjoittaa, koska äidillä on tapan siivoilla kaappejani kun käy kylässä, lahjat pitää olla mielellään näkyvillä siellä.

Meillä vähän sama juttu. Mutta oikeastaan olen säilönyt villasukat ihan mielelläni. Mieluummin villasukat kuin risoja muovihärpäkkeitä. Ajattelen että ehkä minulla on joskus kesämökki, missä voin syksyllä niitä käyttää. Ja samalla muistella niiden kutojaa. 

Vierailija
70/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama juttu. Mutta oikeastaan olen säilönyt villasukat ihan mielelläni. Mieluummin villasukat kuin risoja muovihärpäkkeitä. Ajattelen että ehkä minulla on joskus kesämökki, missä voin syksyllä niitä käyttää. Ja samalla muistella niiden kutojaa. 

Hyvä pointti. Minulla on viidet villasukat, jotka on tehty hyvin ja laadukkaista langoista. En saa noita kulumaan vuosienkaan käytöllä.

Vierailija
71/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, että! Sanoisipa minunkin lapseni + miniäni/vävyni, etteivät halua mitään joululahjoja. Jäisi jokajouluinen päänvaiva pois. On niin vaikea keksiä mitään aikuisille ihmisille, joilla on oma maku ja mieltymyksensä.

Vierailija
72/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee näin:

Minä jätin saamani ei-toivotut lahjat heti joulunvietosta kotiin palatessa suoraan meidän taloyhtiön roskiksille (siihen sivuun), niin joku tarvitseva sai ne siitä omaksua.

Itse en tykkää tuoksukynttilöistä, -saippuoista, hajuvedestä, pahasta suklaasta, joulukransseista, veikeistä tonttuaskarruksista tai punaisista joulutableteista.

Ei ole kukaan niitä jälkeenpäin kysellyt, että missä ovat.

Minä laitoin joulupäivänä Facebook-kirppikselle kaiken tarpeettoman. Anoppi ne huomasi siellä ja suuttui vähän, mutta ei kiinnosta. Kun on sanottu, että me ei tarvita eikä haluta mitään ja silti minä sain sinäkin jouluna tuoksutuikkuja, jota ei voida polttaa mun migreenin vuoksi ja tuikkukuppeja niin en voi ymmärtää. Villasukat pidin mutta ku niitä perkeleen kynttilöitä ei voida tosiaan edes polttaa, kun mä alan oksentaa migreenissä niistä. Tuikkukuppejakin meillä oli jo liikaa ja nakkasin osan niistä entisistäkin myyntiin samalla niiden anopilta saamieni kanssa. Mies sai myös villasukat ja niiden lisäksi grillaussetin missä oli kaikki pihdit, lautaset, aterimet, puhdistusharja yms. Meillä ei ole grilliä joten mies lahjoitti ne keväällä naapurille, jolla on.

Vierailija
73/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin inhottaa vanhempieni tapa ostaa perheelleni hirveästi tavaraa joulu- ja syntymäpäivälahjoiksi. Huoh. :(

Kysymys: Mitä te ostatte lahjaksi näille henkilöille? Ostatteko mitään? Pitävätkö he lahjoistanne?

Minä en koskaan tiedä, mitä ostaisin. Kaikilla on jo kaikki tavarat, kukaan ei tarvitse mitään. Kerran koetettiin lahjatonta joulua, silti he ostivat meille pienet lahjat. Äääääääää. :(( Inhottaa ja ahdistaa.

Vierailija
74/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, että! Sanoisipa minunkin lapseni + miniäni/vävyni, etteivät halua mitään joululahjoja. Jäisi jokajouluinen päänvaiva pois. On niin vaikea keksiä mitään aikuisille ihmisille, joilla on oma maku ja mieltymyksensä.

Sinähän voit itse ehdottaa sitä! Sanot että kaikilla on jo kaikkea joten et osaa mitään ostaa. Ehkä joku pieni herkkukori tai joulukukka, siinä kaikki. Tai lahjakortti Prismaan/ kirjakauppaan tms. Minun anoppini aikoinaan osti kaikkea turhaa, kirjoja oman makunsa mukaan ym. Lopulta uskoi että lahjakortti on paras, sen voimme hyödyntää oman makumme mukaan.

Vierailija
75/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pussillinen epäsopivia sukkia. Me tykätään käyttää nilkkasukkia tai ohuet perussukat. Eiköhän meidän anopit ostaa Cittarista paksuja ja pitkiä polyesteri 5-10pack sukkia ja kuviollisia?! Jokaikinen vuosi. Meillä on oma tarkka tyyli, mustat sukat ovat parhaat mutta eivät ymmärrä millään.

PUSSILLINEN SUKKAPAKETTEJA! Niissä vielä kuristavat reunat!

Vierailija
76/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota, ettette enää hankkisi lahjoja. Jos vietätte joulua yhdessä, jokainen voi tuoda lahjana jotain yhteiseen pöytään.

Vierailija
77/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuva anoppi elää kuin pula- ajan Suomessa. Me taas ollaan 30 vuotiaita, moderneja helsinkiläisiä. Täällä kun hyppii bussista toiseen ei tarvitse paljon vaatetta. Paksu laadukas takki ja sormikkaat.

Anopilla on joku päähän pinttymä että meillä pitää olla monta sukkaa yli isoissa turvakengissä ettei palele. Kesällä super kauhuissaan kun pidin balleriinat kerran.

Ei me nyt Alaskassa eletä.

Vierailija
78/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ilmoitettiin yksi vuosi, ettei anneta eikä oteta vastaan lahjoja. Miehen äitipuoli osti lahjan, koska se nyt vaan kuuluu jouluun. Ja loukkaantui, kun sanottiin, että ei kiitos, ei oteta lahjoja vastaan.

Vierailija
79/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleanpunaiset, jollain kuvalla ja lauseella (tyyliin ”Minnan keittiö on kodin sydän”) koristellut patalaput ja pyyhkeet...

Niin. Pidän näkösällä kohteliaisuudesta yhden hänen vierailun ajan ja poistan johonkin kirpparille.

En mäkään anna hänelle itseni tyylisiä asioita, Nirvana- t-paitaa yöasuksi. Mutta vanhalta ihmiseltä ei kai voi odottaa toisen näkökulman ottamista.

Annan tilanteen olla näin.

Vierailija
80/104 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös itse ehdottaa jälkikasvulke, ettei tänä jouluna laiteta aikuisille lahjoja. Problem solved. Voisi olla kaikille helpotus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän