Miten sanoisi ystävällisesti meidän anopeille että älkää ostatko meille tavaraa joululahjoiksi? Olemme 30 vuotiaita.
Meillä on oikein hyvät välit mutta mistä meidän äidit saa päähänsä että tarvitaan tiettyjä pyyhkeitä, uusia lompakoita, voiteita? Olen monesti kiltisti sanonnut että jos ostatte jotain niin ostakaa vaikka kahvia, laadukkaita ruokaöljyjä, viiniä, lahjakortteja jos nyt on niin pakko ostaa lahjoja.
Haluan itse ostaa OMAT kasvovoiteet ja hammastahna, sellaisia jotka ITSELLENI/puolisolle sopivat. En pidä siitä että he tuhlavat rahansa täysin sopimattomiin tuotteisiin. Heillä jää sitte kierros päälle, eli monta kertaa vuodessa ostetaan sitten sitä samaa rasvaa. Eivät edes kysy onko ok. Minulla oli 7 purkkia rasvaa hyllyssä, annoin sitten eteenpäin.
En käsitä, esim. itselläni on oikein sopiva lompakko minkä ostin vuosia sitten, se on oikein hyvässä kunnossa ja kätevä minun tarpeeseen. Niin minkä takia anoppi sitten joka vuosi ostaa kukkaron kun hän tasan tarkkalleen tietää että olen 30v nuori nainen jolla on jo itsellään sopivia tavaroita?
En vain kertakaikkiaan halua että meitä ylipäätään kohdella kuin lapsia. Ei tee yhtään mieli mitään perhejoulua pitää.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä roinaa kertyy kovin, voi pitää kirpparipäivän ja muuttaa ne rahaksi. Tai vain viedä kirpparille, niin löytävät tarvitsijansa.
Käyttämättömät hanskat ja lompakot voi nyt viedä joululahjakeräyksiin.
Mun mielestä lahjan antajan pitäisi viedä ne turhat lahjaostokset kirpparille eikä lahjan saajan, ja rasittaa lahjan saajaa tällä asialla. Uskokaa hyvät ihmiset kun joku sanoo että ei lahjoja, niin se tarkoittaa EI LAHJOJA.
No kuule. Kun se tavara tulee vaan. Minäkin olen saanut anopilta tosi ison ja komean lompakon.
Turha ostos, koska käytän vain kaulakukkaroa (turistimalli) takin alla.
Mutta koska se ei ole tyylikäs, sain laatulompsan. En vain satu olemaan ihminen, joka ostaa käsilaukun, jotta on kuljetusteline sille lompakolle (ja kutsuhuuto lompakkovarkaille).
Vuosien kuluessa oppii kiittämään lahjasta nätisti ja kierrättämään vähin äänin eteen päin.
- Jotkut lahjat voi viedä myös työpaikalle, jos joku siellä tarvitsisi.
Yhteen aikaan anoppi osti laadukkaita ja ennen muuta säädyllisiä alusvaatteita, kokoa L, koska ei ilmeisesti arvostanut S-koolleni sopivia pitsiriekaleita. Ystävätär kierrätti ne äidilleen, kun oltiin ensin naurettu toistuvalle asialle vatsamme kipeiksi.
Miksi kumpaisenkin pitää anoppia ojentaa, eikö riittä, kun sanoo äidilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää luultavasti olla vaan tyly ja sanoa suoraan että te laitatte kaiken ylimääräisen joko roskiin tai lähimmälle hyväntekeväisyyspisteelle ja että höösätkää muualla, meille ne lahjat tarkoittavat oikeasti rasitetta vain!
Sanokaa suoraan, mikä ilahduttaa eniten ja sanotte toiveen. Esim elokuvaliput, hotelliyö, lahjakortti jonnekin, raha.
En ikinä antaisi joululahjaksi rahaa! Siis haloo! Enkä kyllä osta kenellekään mitään hotelliyötäkään. Tiedätkö ollenkaan mitä sellainen maksaa? Ja mitä järkeä sellaisessa edes olisi? Haluatko nukkua yön esim. Hotelli Seinäjoella?
Leffaliput ehkä mutta nekin on tyhmät. Meidän lapset sai niitä vähän välia mutta koskaan ei tullut käytettyä.
Mitä hittoa teidän perhettä vaivaa?!
Mun anoppini alkoi kyselemään joulun jälkeen missä teillä se ostamansa joululahja on, kun ei nähnyt sitä meillä esillä, kysyi myös olenko tykännyt siitä. Tuli tukala olo. Sanoin että hajosi, oikeesti olin laittanut sen jo eteenpäin, koska inhosin sitä! Siitä lähtien olen sanonut, että meille ei lahjoja tavarana. Inhottavaa joutua tuollaiseen keskusteluun että näytäppä miten se tavara asettuu teidän kotiin (joku vi-tun kaitaliina) tai päällesi, mummojen ihon värinen reikäneule hartiahuivi.
Kunnioittakaa lahjan antajina sitä, jos joku sanoo "Ei mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää luultavasti olla vaan tyly ja sanoa suoraan että te laitatte kaiken ylimääräisen joko roskiin tai lähimmälle hyväntekeväisyyspisteelle ja että höösätkää muualla, meille ne lahjat tarkoittavat oikeasti rasitetta vain!
Sanokaa suoraan, mikä ilahduttaa eniten ja sanotte toiveen. Esim elokuvaliput, hotelliyö, lahjakortti jonnekin, raha.
En ikinä antaisi joululahjaksi rahaa! Siis haloo! Enkä kyllä osta kenellekään mitään hotelliyötäkään. Tiedätkö ollenkaan mitä sellainen maksaa? Ja mitä järkeä sellaisessa edes olisi? Haluatko nukkua yön esim. Hotelli Seinäjoella?
Leffaliput ehkä mutta nekin on tyhmät. Meidän lapset sai niitä vähän välia mutta koskaan ei tullut käytettyä.
Mitä hittoa teidän perhettä vaivaa?!
Miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on loukkaavaa. Miten sitä sitten voi toista edes yrittää ilahduttaa jouluna tai muuna merkkipäivänä, jos toinen kieltää lahjojen antamisen?
Jos ei anna mitään, se kuitenkin loukkaantuu ja kirjoitaa tänne, että "anoppi on niin pihi kun ei osta meille juuri koskaan mitään".
Olen ap, kiva kun joka vuosi jakaan 12 euron käsivoiteita työkavereille ja muille. Eikö anoppi voisi sillä 100 eurolla mielummin ostaa leffaliput (käydään usein leffassa) tai se kiva öljy tai kahvi?
Joku kysyi että miten voi osoittaa rakkautta, no sillä että on kohtullinen ja ottaa hieman huomioon!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap kohtaa elämässään vaikean sairauden tai jonkun muun oikeasti vakavan asian, saa hänkin (ehkä) vähän suhteellisuudentajua.
Anna köyhille kaikki ylimääräinen, sillä ongelmasi on ratkaistu.
Tämä kommentoija ja muutamat muut ei ole ymmärtäneet millaista se on, kun joku toinen kantaa omaan huusholliin tavaraa, mitä ei ole toivottu tai tarvittu. Ymmärrän ap:n ongelman täysin. Ja kyllä, tavaran voi lahjoittaa "köyhille", mutta en usko että köyhätkään ilahtuu nahkahanskoista joista saumat ratkeilee ja joissa on sellainen epämiellyttävä haju, mikä ei lähde sitten millään konstilla. Koska hyvin usein nämä ihmiset, jotka tykkäävät "muistaa" aikuisia lapsiaan, ovat myös niitä, joiden mielestä määrä ennen laatua. Maailma ihan oikeasti hukkuu tavaraan, mikä on jo uutena rikki tai alkujaankin aivan turhaa. Ja tätä tavaraan hukkumista edesauttaa ihmiset, jotka tilaa tai ostaa kiinakrääsää silmät loistaen aitoon Vilénin tyyliin "kun sai niin halvalla". Suututtaa kun ihmiset pistää vähät varansa roskaan. Ja juuri tuo, miten ap kertoo anoppinsa hihittelevän, kun häntä pyytää olemaan hankkimatta 13. paria hanskoja, on niin tyypillistä, tunnistin tilanteen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap, kiva kun joka vuosi jakaan 12 euron käsivoiteita työkavereille ja muille. Eikö anoppi voisi sillä 100 eurolla mielummin ostaa leffaliput (käydään usein leffassa) tai se kiva öljy tai kahvi?
Joku kysyi että miten voi osoittaa rakkautta, no sillä että on kohtullinen ja ottaa hieman huomioon!
Mitä tarkoittaa kohtuullisuus ja huomioon ottaminen joulahjojen yhteydessä?
Sitä juuri ja juuri tietää mitä oma perhe odottaa mutta sitten kun kyseessä on joku miniä tai vävy, niin sittenpä oletkin jo aika vieraalla maaperällä.
Ostin yhtenä jouluna koko miehen lähisuvulle toisenlaiset joulahjat, niitä vuohia ja kanoja jonnekin Afrikkaan yms. Ne olivat aina mainostaneet olevansa henkeen ja vereen säästeliäitä ja ekoihmisiä mutta mulle jäi vaikutelma, että olisivat kumminkin mieluummin ottaneet jonkun konkreettisen lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri ja juuri tietää mitä oma perhe odottaa mutta sitten kun kyseessä on joku miniä tai vävy, niin sittenpä oletkin jo aika vieraalla maaperällä.
Ostin yhtenä jouluna koko miehen lähisuvulle toisenlaiset joulahjat, niitä vuohia ja kanoja jonnekin Afrikkaan yms. Ne olivat aina mainostaneet olevansa henkeen ja vereen säästeliäitä ja ekoihmisiä mutta mulle jäi vaikutelma, että olisivat kumminkin mieluummin ottaneet jonkun konkreettisen lahjan.
No, kun noi vuohet ja kanat ovat vähän niinkuin yleinen vitsi. Niitä annetaan lahjoiksi silloin, kun ei ole varaa.
Eli jätetään ne vuohet hankkimatta, mutta kuitenkin sanotaan, että tuossa sulle vuohi.
Näin meilläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun noi vuohet ja kanat ovat vähän niinkuin yleinen vitsi. Niitä annetaan lahjoiksi silloin, kun ei ole varaa.
Eli jätetään ne vuohet hankkimatta, mutta kuitenkin sanotaan, että tuossa sulle vuohi.
Näin meilläpäin.
Ai, minusta ne oli aika hintavia. Ainakin kuvittelin ostavani oikeaa apua kun se oli kirkon ulkomaan avun kautta. Niistä muuten meni korttikin sille lahjan saajalle. Mutta joo, heille ei kelvannut se "ei mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä roinaa kertyy kovin, voi pitää kirpparipäivän ja muuttaa ne rahaksi. Tai vain viedä kirpparille, niin löytävät tarvitsijansa.
Käyttämättömät hanskat ja lompakot voi nyt viedä joululahjakeräyksiin.
Mun mielestä lahjan antajan pitäisi viedä ne turhat lahjaostokset kirpparille eikä lahjan saajan, ja rasittaa lahjan saajaa tällä asialla. Uskokaa hyvät ihmiset kun joku sanoo että ei lahjoja, niin se tarkoittaa EI LAHJOJA.
No kuule. Kun se tavara tulee vaan. Minäkin olen saanut anopilta tosi ison ja komean lompakon.
Turha ostos, koska käytän vain kaulakukkaroa (turistimalli) takin alla.
Mutta koska se ei ole tyylikäs, sain laatulompsan. En vain satu olemaan ihminen, joka ostaa käsilaukun, jotta on kuljetusteline sille lompakolle (ja kutsuhuuto lompakkovarkaille).
Vuosien kuluessa oppii kiittämään lahjasta nätisti ja kierrättämään vähin äänin eteen päin.
- Jotkut lahjat voi viedä myös työpaikalle, jos joku siellä tarvitsisi.
Yhteen aikaan anoppi osti laadukkaita ja ennen muuta säädyllisiä alusvaatteita, kokoa L, koska ei ilmeisesti arvostanut S-koolleni sopivia pitsiriekaleita. Ystävätär kierrätti ne äidilleen, kun oltiin ensin naurettu toistuvalle asialle vatsamme kipeiksi.
Hohhoijaa! 💩
Joidenkin, kuten sinun, ei vaan pidä kirjoittaa, kun et osaa, niin et osaa. Yritit olla hauska, sepustuksesi on ainoastaan typerä, ja valheellinen.
Heh, mulla jo edesmennyt anoppipuoli saattoi antaa lahjaksi vaikka yhden tabletin suoraan käytöstä. Toinen anoppi antoi aina karkkirasiat, kun käytiin, vaikka olimme yli 30 ja meillä oli lapsikin :D.
No joo, eli teidän anoppinne ovat vielä tässä kulutus - ja tavaranhaalimisvaiheessa, kun te olette jo siirtyneet kuluttamaan mieluummin elämyksiä. Sen lisäksi, että haluatte itse päättää, mitä tavaroita ostatte. Tai sitten he ostavat alennusmyynneistä lahjat hyvissä ajoin, mitä sattuu milloinkin sattumaan tarjolle.
Kummallista minustakin, että ei aikuisilta ihmisiltä kysytä, mitä haluavat joululahjaksi. Aika henkilökohtaisia tavaroita esim. tuo kasvorasva.
Ettekö voi suoraan toivoa, mitä haluatte lahjaksi, tyyliin sanomalla, että jos haluatte, että myös KÄYTÄMME lahjojamme, niin ostakaa seuraavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap kohtaa elämässään vaikean sairauden tai jonkun muun oikeasti vakavan asian, saa hänkin (ehkä) vähän suhteellisuudentajua.
Anna köyhille kaikki ylimääräinen, sillä ongelmasi on ratkaistu.Tämä kommentoija ja muutamat muut ei ole ymmärtäneet millaista se on, kun joku toinen kantaa omaan huusholliin tavaraa, mitä ei ole toivottu tai tarvittu. Ymmärrän ap:n ongelman täysin. Ja kyllä, tavaran voi lahjoittaa "köyhille", mutta en usko että köyhätkään ilahtuu nahkahanskoista joista saumat ratkeilee ja joissa on sellainen epämiellyttävä haju, mikä ei lähde sitten millään konstilla. Koska hyvin usein nämä ihmiset, jotka tykkäävät "muistaa" aikuisia lapsiaan, ovat myös niitä, joiden mielestä määrä ennen laatua. Maailma ihan oikeasti hukkuu tavaraan, mikä on jo uutena rikki tai alkujaankin aivan turhaa. Ja tätä tavaraan hukkumista edesauttaa ihmiset, jotka tilaa tai ostaa kiinakrääsää silmät loistaen aitoon Vilénin tyyliin "kun sai niin halvalla". Suututtaa kun ihmiset pistää vähät varansa roskaan. Ja juuri tuo, miten ap kertoo anoppinsa hihittelevän, kun häntä pyytää olemaan hankkimatta 13. paria hanskoja, on niin tyypillistä, tunnistin tilanteen täysin.
Eikös ap kehunut hanskoja olevan jo 12 paria kaapissa, eipä se kai ole pahanhajuisia hanskoja säilytellyt.
Jos sinä saat pelkästään huonoa tavaraa, kertonee se siitä minkä verran läheisesi sinua arvostavat. Olen 64 vuoden aikana saanut monenmoisia lahjoja, yksikään ei ole ollut huono tai huonolaatuinen. Lahja on muutaman kerran voinut olla iso/pieni, mutta sitten olen vaihtanut tai lahjoittanut hiljaisuudessa eteenpäin. Lahjan antajaa ei minulla ole koskaan ollut tarvetta loukata. Mummot ja tädit ovat jo sitä ikäluokkaa etteivät kauaa enää ajassa vaikuta, joten mielelläni suhtaudun avarasti pikkuasioihin heidänkin kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on loukkaavaa. Miten sitä sitten voi toista edes yrittää ilahduttaa jouluna tai muuna merkkipäivänä, jos toinen kieltää lahjojen antamisen?
Jos ei anna mitään, se kuitenkin loukkaantuu ja kirjoitaa tänne, että "anoppi on niin pihi kun ei osta meille juuri koskaan mitään".
"Ilahduttaa" sana kääntyy päälaelleen, jos vastassa on ihminen joka yksinkertaisesti EI HALUA lahjoja, etkö voi käsittää?!! Hän ei ilahdu antamastasi lahjasta, vaan tuskastuu. Eniten ilahduttaa voit niin että kuuntelet hyvin tarkkaan, mitä lahjan saaja oikeasti haluaa!
Joku ehdotti että voi myydä kirppiksellä saamansa lahjat. EI KIITOS!!!! Ihan turhaa työmäärää tulee siinä, kun varaisin kirppispöydän JOKA MAKSAA, hinnoittelisin ne vi-tun lahjat, tekisin myyntipaikan siistimistä silloin tällöin, tekisin tavaran roudaamista ja takaisin roudaamista mitkä ei ole myyty, yms. Mieluummin ei mitään, tai puhtaasti rahana tai ihan lahjakorttina ruokakauppaan, paljon selkeämpää kaikinpuolin!
Paikkaako ne anopit jotain omia lapsuusaikaisia lahjojen vaillejäämisiä nyt näillä lahjaövereillä? Mä en käsitä. Me ei ainakaan haluta mitään roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ilahduttaa" sana kääntyy päälaelleen, jos vastassa on ihminen joka yksinkertaisesti EI HALUA lahjoja, etkö voi käsittää?!! Hän ei ilahdu antamastasi lahjasta, vaan tuskastuu. Eniten ilahduttaa voit niin että kuuntelet hyvin tarkkaan, mitä lahjan saaja oikeasti haluaa!
Sä olet nyt käsittänyt tuon koko homman ihan väärin. Voit kyllä sanoa, että ei kiitos, en tarvitse mitään mutta koska lahjoja vaan annetaan, niitä ei voi olla vastaanottamatta. Tai voi mutta se on epäkohteliasta.
Eikä lahjoja ylipäätään haluta, niitä toivotaan. Et voi sanella mitä haluat lahjaksi, sä esität kainon toivomuksen ja sitten toinen joko muistaa sen tai ei.
Joululahjojen poitti on "ilahduttaa" vaikkei saaja varsinaisesti ilahtuisi. Niitä annetaan, koska niin on ollut tapana.
Mutta ei ole multa pois jos lahjoista riehut anopillesi. Itsesi vain nolaat siinä.
Mä antaisin ja ottaisin mielellään kaiken rahana ja antaisin ja ottaisin lahjaksi myös hotelliyönkin. Hotelliyö maksaa just saman verran kuin mitä anopin krääsästä kertyy sama summa, eli just ne kamat jotka menee suoraan UFF:lle joulun jälkeen. Leffaliput on kivat.
Me ihmiset ollaan erilaisia ja tämä pitää muistaa sekä lahjan antajan että lahjan saajan näkökulmasta!