Typerin ohje laihduttajalle
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta kaikki "lisää öljyjä/kasviksia/pähkinöitä/marjoja" -ohjeet on huonoja, koska niissä harvoin kuitenkaan muistutetaan, että samalla pitää jättää tiettyjä juttuja vähemmälle. Ja sehän se tärkein juttu on. Korvaaminen olis parempi sana.
Mut ylipäätään tuntuu, ettei kaikki edes ymmärrä miten paljon syövät ja mikä on normaali määrä ruokaa. Mun silmät avautui kun aloin laskea kaloreita ja makroja. Olin syönyt todella paljon rasvaa ja vähän proteiinia, vaikka luulin että syön terveellisesti. Mut rasvasta tulee todella paljon kaloreita.
Nykyään syön kasvisruokaa, todella vähän rasvaa, paljon proteiinia ja täysjyvää. Oon laihtunut 10 kiloa normaalipainon sisällä tosi helposti, vaikka yleensä normaalipainon sisällä laihtuminen on hankalampaa. Syön aamupuuron, kunnon lounaan ja päivällisen ja pienen iltapalan.
Suosittelen oikeesti kalorien ja makrojen tarkistamista kaikille, silloin oppii mitä oikeesti pitää syödä ja miten paljon, ja ne opit pysyy mielessä koko elämän. Joku ketoilu tai kaalisoppa taas auttaa tasan sen aikaa kun jaksat toteuttaa sitä (harvempi jaksaa koko elämäänsä).
Minulle on aina ollut vaikeinta ylipainossa laihtuminen. Jos paino pääsee ylipainon puolelle niin laihtumisesta tulee tuskaa. Normaalipainon sisällä laihtuu helpostikin 1-2.5kg viikko kun tekee pieniä korjauksia. Ylipainoisena saa kitua nälässä ja yleensä paino jumahtaa tiettyyn lukuun (yhä ylipainossa) josta parissa päivässä nousee useita kiloja eikä enää laske.
Mikä siinä on että mitä enemmän ylipaino sitä enemmän nälkä ja jumittaa? Sama täällä.
Ja siihen päälle vielä se, että mitä enemmän ylipainoa, sen sähäkämmin sitä tuntuu tulevan lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju.
Typerää on väittää että lyhyt, kevyttä työtä tekevä nainen voisi syödä enemmän kuin n. 1200kcal päivässä lihomatta. Minä painan yli sata kiloa ja tiedättekö, paljon syön päivässä? Noin 2500kcal, eli teoriassa vain 500kcal ylimääräistä! Enpä ihan usko. Rupean aina laihtumaan, kun tiputan kalorinsaannin sinne tuhannen paikkeille. Parhaiten laihduin kun join yhden kesän pelkkiä vihersmoothieita, 20kg lähti kahdessa kuukaudessa.
Yksi typerä väite/uskomus on myös koskien japanilaisten naisten ruokailutapoja. Suomessa luullaan että he syövät normaaleja, mitä nyt hieman pienikokoisempia, aterioita pitkin päivää. Totuus taas on se, että nämä naiset laskevat maanisesti kaloreita, koska haluavat herkutella mieluiten päivittäin mutta lihominen ei tule kysymykseenkään. Noin kolmasosalla on todennäköisesti syömishäiriö (virallinen totuus oli jotain 8% luokkaa, mutta naisten oma tuntuma oli 25-30% luokkaa). Yleinen kaloritavoite päivälle, siis ei-laihduttavalle naiselle, on 1500kcal, joka jaetaan kolmelle aterialle (eli 500 per ateria).
Ne Okinawan pitkäikäiset vanhukset syövät niin minimaallisia annoksia, ettei ole tosikaan. 2-3 ohutta viipaletta sashimia ja pari ruokalusikallista riisiä sekä pari pikkelöityä vihannespalaa on heille täyttävä ateria.
Jos ei ole kikkaillut omaa aineenvaihduntaansa pilalle jojolaihdutuksilla sun muilla, niin aivan varmasti voi lyhyt kevyttä työtä tekevä nainenkin syödä sen 1500-1800 kcal päivässä.
Toi on oikeasti vaarallista paskaa toi 1200kcal, kun kaikki ravitsemusneuvojat ja lihavuustutkijatkin sanoo, että yhdenkään aikuisen ihmisen ( ellei nyt puhuta lyhytkasvuisista) ei pitäisi syödä alle 1500 kcal päivässä, ellei ole ihan äärimmäinen tilanne. Eli nyt puhutaan henkeä uhkaavasta lihavuudesta ja tarpeesta päästä äkkiä lihavuusleikkaukseen.
Suurta typeryyttä on mainostaa noita nopeasti painoa romauttavia kitukuureja, sinäkin sait sen 20 kiloa kesässä pois, ja kerropas vielä kuinka hienosti kilot pysyi poissa kun aloitit syömään normaalisti? An mä arvaan: takasin tulivat, ja ottivat mukaansa vielä pari kaveriakin.
Koska niin siinä lähes aina tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen neuvo, jonka luonnostaan hoikka ihminen antaa.
Ei kukaan ole "luonnostaan hoikka". Ihan samalla tavalla kuka tahansa lihoo jos syö liikaa ja liikkuu liian vähän. Itse olen aina ollut hoikka ja minua niin pistää vihaksi ne jotka olettavat että saan sen ilmaiseksi. En todellakaan saa vaan kyllä se vaatii sen, että itsekin tekee jotain asian hyväksi.
Itseasiassa todella moni. Syöminen ei vaan heitä kiinnosta. Esim , kun ostavat pizzan jaksavat syödä yhden slaissin ja sitten onkin jo täysi olo ja loput syödään joskus jos jaksetaan tai pannaan roskiin. Ylipainoinen menee ottamaan sen yhden slaissin mielihyvä on niin kova, että se on pakko syödä kerralla ja lisää tekisi mieli. Ihmisten välillä on todella paljon eroa paljonko mielihyvää syöminen aivoissa tuottaa. Luonnostaan hoikat eivät tarvitse mitään itsekuria, kun alun alkaenkaan ei tee edes mieli.
Ihan p askapuhetta. Mutta tajuan, että läskille on mukavampaa ajatella niin, että on vain luonnostaan lihava eikä itse voi siihen mitään vaikuttaa, niin ei se olekaan oma syy.
Luonnostani minäkin olen hoikka ja luonnostani kehoni kävi tänäänkin tunnin juoksemassa ja luonnostani minäkin kieltäydyin eilen pizzasta.
Haha keskustelussa on tällä hetkellä 2 kpl lihavaa, jotka eivät kykene ottamaan itse vastuuta omista valinnoistaan
Enemmänkin tuntuu että keskustelussa on tällä hetkellä pari idioottia, jotka eivät ymmärrä, että näitä asioita on nykyään tutkittu jo ihan tarpeeksi, että tiedetään tasan ihmisten eroavaisuuksista lihomistaipumuksen suhteen.
Jotkut kun eivät liho millään, vaan energiansaannin kasvaessa keho käynnistää erilaisia mekanismeja, joilla ylimääräiset energiat saadaan kulutettua. Toisilla taas keho pitää kiinni kaikesta mahdollisesta energiasta mitä on tarjolla.
Myös runsas ja varsinkin nopea laihduttaminen aiheuttaa kehossa "nälänhätä"- signaalien heräämisen ja vähentää energiankulutusta sekä nostaa nälkähormoonit tappiinsa.
KAs kun meidän elimistöjen suurin ongelma lajimme synnystä asti on ollut energiansaanti, niin sen mukaan suurimman osan meistä elimistöt myös toimii.
Hyvä ketju.
Typerää on väittää että lyhyt, kevyttä työtä tekevä nainen voisi syödä enemmän kuin n. 1200kcal päivässä lihomatta. Minä painan yli sata kiloa ja tiedättekö, paljon syön päivässä? Noin 2500kcal, eli teoriassa vain 500kcal ylimääräistä! Enpä ihan usko. Rupean aina laihtumaan, kun tiputan kalorinsaannin sinne tuhannen paikkeille. Parhaiten laihduin kun join yhden kesän pelkkiä vihersmoothieita, 20kg lähti kahdessa kuukaudessa.
Yksi typerä väite/uskomus on myös koskien japanilaisten naisten ruokailutapoja. Suomessa luullaan että he syövät normaaleja, mitä nyt hieman pienikokoisempia, aterioita pitkin päivää. Totuus taas on se, että nämä naiset laskevat maanisesti kaloreita, koska haluavat herkutella mieluiten päivittäin mutta lihominen ei tule kysymykseenkään. Noin kolmasosalla on todennäköisesti syömishäiriö (virallinen totuus oli jotain 8% luokkaa, mutta naisten oma tuntuma oli 25-30% luokkaa). Yleinen kaloritavoite päivälle, siis ei-laihduttavalle naiselle, on 1500kcal, joka jaetaan kolmelle aterialle (eli 500 per ateria).
Ne Okinawan pitkäikäiset vanhukset syövät niin minimaallisia annoksia, ettei ole tosikaan. 2-3 ohutta viipaletta sashimia ja pari ruokalusikallista riisiä sekä pari pikkelöityä vihannespalaa on heille täyttävä ateria.