Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratkaiskaa tämä parisuhderiita

Vierailija
25.11.2019 |

Meillä on ollut jo kuukausia sama riidan aihe miehen kanssa. Auttakaa ja sanokaa kuka on oikeassa, hyväksyn kyllä jos kaikki sanoo että minä olen väärässä. Meillä on 1v 2kk ikäinen lapsi, joka kävelee ja konttaa koko ajan ympäri kotia (tietenkin, kuuluu asiaan). Hän on utelias ja haluaa tutkia kaikki näkyvillä olevat tavarat ja mennä kaikkiin paikkoihin kotona, availla kaikkia laatikoita ja kaappeja (tietenkin, sekin kuuluu asiaan). Riidaksi on kuitenkin muodostunut se, että mies haluaa jättää kaikenlaiset harrastusvälineensä ym. sinne minne ennenkin lapsen syntymää eli erilaisille alahyllyille ja eteisen lattialle. Ja nyt lapsi menee koko ajan levittämään niitä ja vahingossa rikkookin. Miehen mielestä hänellä on oikeus asua kotona niin kuin hän asuu eli oikeus harrastaa ja säilyttää harrastusvälineitä siellä missä niitä kuuluu säilyttää jne. Minun mielestä taas miehen pitää laittaa ne muualle (esim. kaappiin ylähyllylle tms.). Tästä riidellään koko ajan, ja kumpikaan ei anna yhtään periksi. Lisäksi meidän on pakko säilyttää rattaita eteisessä, koska tässä talossa ei ole vaunuvarastoa ja mies ärsyyntyy joka päivä niistä rattaista, valittaa minulle kun ne ovat tiellä (ovatkin vähän tiellä koska eteinen on ahdas, mutta ei niille muutakaan paikkaa ole kun rappukäytävässä ei saa säilyttää). Tästäkin riidellään koko ajan, koska minä sanon että muuta paikkaa ei ole (myönnän kyllä että ne ovat tiellä ja että se on ärsyttävää, mutta kun tosiaan muuta paikkaa ei niille ole) ja koska mies sanoo, että ne eivät voi olla siinä hänen tiellään. Alan olla ihan uupunut tähän riitelyyn, koska minun mielestä mies on muuttunut itsekkääksi, jota ei kiinnosta lapsen asiat yhtään. Mies taas syyttää minua siitä, että olen muuttunut nalkuttavaksi akaksi, joka ei anna miehen enää olla sellainen kuin on. Ratkaiskaa tämä riita, minä en enää osaa.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehelle, että hänen on aika kaivaa lompakkoaan ja hankkia teille sellainen asunto, jossa tavarat saadaan sijoiteltua niin, että hän pystyy elämään asioiden kanssa paremmin. Että turhaan mies sinulle kiukuttelee, jos ei pysty rahoittamaan riittävän tilavaa ja soveltuvaa asuntoa.

Jos rahaa ei ala löytymään, niin miettiköön sitten, jos kuitenkin kiltisti tyytyisi siihen kämppään mihin hänellä on varaa.

Vierailija
42/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ei oo lapsia, mutta kyllä kaikkien tuttujen kodeissa on lasten myötä laitettu esim. koriste-esineitä pois esiltä tai ylemmäs pikkulapsiajaksi. Eli koti sopeutuu asukkaidensa mukaan, mennään sen pienimmän ja "tietämättömimmän" ehdoilla ettei tämä satuta itseään tai vahingossa riko mitään tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä nyt selkeästi välittyy, että miehen ajatuksissa se on SINUN lapsesi ja sinun tehtäväsi on varmistaa, ettei sinun lapsestasi eikä lapsen tavaroista eli SINUN tavaroistasi aiheudu hänelle mitään epämukavuutta.  Kuulostaa myös siltä, että hän ei ole viettänyt lapsen kanssa juurikaan aikaa.

Muuten voisin ehdottaa pieneksi taittuvia rattaita, esim. Babyzen Yoyo (miinuksena se, että ainoastaan kasvot menosuuntaan) ja Bugaboo Bee3 ja mitä näitä on, mutta se ei lopeta ongelmia. Riitaa on luvassa jatkossakin, kun sinun lapsesi häiritsee miestä, joka on mielestään talouden tärkein ihminen. Vaikka tekisitte mitä temppuja miehen mieliksi, niin hän kyllä löytää silti aihetta moittimiseen, koska ei kunnoita teitä ja pitää teitä alempiarvoisina. Sellaista on hyvin vaikea korjata.

Erosta: 1-vuotiaalle ei toimi viikko-viikko-systeemi, vaikka kumpikin vanhempi olisi kuinka luotettava hoitaja.

Vierailija
44/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava esimerkki miehestä, joka ei tajua edes tuossa vaiheessa kun lapsi on jo suht iso, että miten elämän kuuluisi muuttua lapsen saamisen mukana. Ihan oikeasti, jätä tuo mies, ja jätä nyt kun lapsi on vielä pieni ja hankala hoidettava, niin hän ei vaadi ainakaan mitään viikko-viikko systeemiä, vaan saat kasvattaa lapsen ihan itse. Usko minua, kun olet omassa asunnossasi lapsen kanssa kahdestaan, tajuat miten oikea ratkaisu se oli. Mies haluaa vaan pilata sinun aikasi pienen lapsen kanssa. Ikävä, ymmärtämätön, ehkä jopa narsistinen mies, joka ei ole kasvanut aikuiseksi. Eikä varmasti tule muuttumaan. Tuhlaat vaan aikaasi hänen kanssaan. Tsemppiä! Eroa!

Vierailija
45/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alkaisin tuossa vaiheessa jo uhkailemaan. Tai en sitä sillä sanalla kutsuisi. Mutta jos harrastusvälineitä ei kelpaa siirtää ja ilman kunnon syytä näin hankaloittaa minun elämääni, niin minulla on oikeus parantaa omien päivieni laatua parhaaksi katsomallani tavalla.

Mutta en toki tee mitään selän takana, vaan ilmoitan, että jos harrastevälineet vielä kerrankin päätyvät taaperon käsiin, niin minä varmistan, että niin ei tapahdu enää ikinä. Ja että siitä ei sitten ole oikeutta valittaa, kun kerran on ihan itse valinnut minne välineensä jättää. (Eikä kannata paljastaa mitä aiot välineille tehdä, tai muuten mies alkaa inttämään siitä.)

Ja luonnollisestikin sitten toteuttaisin tuon varmistamisen. Näin kun kerran tekee, niin seuraavassa riidassa mies uskoo jo pelkästä sanomisesta. Mutta se on kerran tehtävä (ellei mies sitten älyä ymmärtää äänestäsi, että olet nyt ihan tosissasi).

Vierailija
46/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen harrastustavaroille korkeampi kori johon jättää ne. Lapsi ei pääse niihin käsiksi ja isä saa jatkaa tapaansa jättää ne paikkaan x. Rattaat vaihtaisin sellaisiin jotka menevät mahdollisimman pieneen tilaan.

Olin itse vauvan ollessa pieni ihan lopussa miehen rojuihin ja olisin halunnut heittää kaiken koko talosta roskikseen. Lopulta tajusin että oikeasti kyse on stressistä ja kun en pystynyt hallitsemaan muuta kaaosta elämässä yritin hallita tavarakaaosta.

Vierailija
47/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen joku järjestely löytyy. Eihän sen tarvitse olla mies, joka ne sinne aina vie. Voithan sinäkin viedä, kun mies on tullut töistä kotiin. Yksi vaihtoehto on, että muutatte tarkoituksenmukaiseen asuntoon. Tai hommaatte taitettavat rattaat, ja niille vähemmän tilaa vievä. 

Teidän riidassa näyttää olevan kysymys muustakin, kuin tavaroiden säilyttämisestä. Enemmänkin valtataistelulta vaikuttaa. Kannattaa yrittää ratkaista ristiriita eron sijaan. 

Vierailija
48/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on täysi idiootti ja perheenisäksi kelvoton, jos ei suostu tajuamaan, että taaperon, leikki-ikäisen ja ylipäänsä lapsen myötä elämä muuttuu, eikä voi enää olla kuin huolettomina sinkku- tai dinkkuaikoina. Hänen on hyväksyttävä elämän realiteetti tai ryhdyttävä jälleen lapsettomaksi sinkuksi. Voit auttaa siinä häntä. Kaikki yhteen ääneen nyt: J-S-S-A-P!

Ihan oikeasti? Tälläisen äkkiväärän neuvon annat pienen lapsen äidille? Riko lapsesi perhe tuollaisen asian takia...  Tästä voi hyvin vetää johtopäätöksen elämänkokemuksesi ja älysi määrästä. Häpeä tuollaista kirjoitusta. On kyse toisen elämästä ja sinä viuhdot jyrkkiä mielipiteitäsi nettiin ilman mitään holttia.

Vierailija
49/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harkitset vakavasti eroa, tee miehelle jo tässä vaiheessa täysin selväksi, että hän hoitaa sitten  oman osuutensa  hoidosta , oli sitten vaikka viikko viikko.  On hänenkin aika kasvaa aikuiseksi ja kantaa vastuunsa, jos kerran on isäksi ryhtynyt.

Vierailija
50/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehelle, että hänen on aika kaivaa lompakkoaan ja hankkia teille sellainen asunto, jossa tavarat saadaan sijoiteltua niin, että hän pystyy elämään asioiden kanssa paremmin. Että turhaan mies sinulle kiukuttelee, jos ei pysty rahoittamaan riittävän tilavaa ja soveltuvaa asuntoa.

Jos rahaa ei ala löytymään, niin miettiköön sitten, jos kuitenkin kiltisti tyytyisi siihen kämppään mihin hänellä on varaa.

Sivusta kommentoin, että yksinkertaisinta on varmasti ottaa asia puheeksi sitä kautta, että joko tarvitaan isompi asunto tai naisen on muutettava lapsen kanssa erikseen, koska he kolme jokainen omine tarpeineen eivät nykyiseen asuntoon yhdessä sovi. Ei suoranainen uhkaus eroamisesta, mutta asia tulee niin selväksi, että mies ehkä joutuu miettimään, kuinka tärkeitä ne omat tarpeensa olivatkaan. Joka tapauksessa kun laittaa kaksi epämiellyttävää vaihtoehtoa, saattaa kompromissi alkaa kiinnostaa oma-aloitteisena ideana, eikä mies koe tulleensa jyrätyksi. 

Vierailija
51/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen joku järjestely löytyy. Eihän sen tarvitse olla mies, joka ne sinne aina vie. Voithan sinäkin viedä, kun mies on tullut töistä kotiin. Yksi vaihtoehto on, että muutatte tarkoituksenmukaiseen asuntoon. Tai hommaatte taitettavat rattaat, ja niille vähemmän tilaa vievä. 

Teidän riidassa näyttää olevan kysymys muustakin, kuin tavaroiden säilyttämisestä. Enemmänkin valtataistelulta vaikuttaa. Kannattaa yrittää ratkaista ristiriita eron sijaan. 

Toisaalta olisi reilua että se joka tavaroita käyttää hoitaa ne turvalliseen paikkaan

Vierailija
52/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja, miksi olet tehnyt lapsen tämän miehen kanssa? Joka tapauksessa riitaan on helppo ratkaisu: Erotkaa. Ei tuo hyväksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi. Hirveää itsekeskeisyyttä miehen puolelta, ei ole valmis antamaan missään periksi. Anna kuin arvaan: sinä olet aina hoitanut lapsen. Mies ei takuulla herännyt yöllä vaihtamaan vaippoja, annoit hänen varmaan nukkua olohuoneessa ettei vaan heräisi tms. Ette ole tasa-arvoisia, miehesi pompottaa sinua, ja haluaa että asiat ovat hänelle mahdollisimman helppoja, ja sinä hoidat kaiken muun. Ota itseäsi niskasta kiinni, äläkä anna kenenkään kohdella sinua noin! Muuta pois ennen kuin lapsi näkee miten huonosti mies kohtelee sinua.

Vierailija
53/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on täysi idiootti ja perheenisäksi kelvoton, jos ei suostu tajuamaan, että taaperon, leikki-ikäisen ja ylipäänsä lapsen myötä elämä muuttuu, eikä voi enää olla kuin huolettomina sinkku- tai dinkkuaikoina. Hänen on hyväksyttävä elämän realiteetti tai ryhdyttävä jälleen lapsettomaksi sinkuksi. Voit auttaa siinä häntä. Kaikki yhteen ääneen nyt: J-S-S-A-P!

Ihan oikeasti? Tälläisen äkkiväärän neuvon annat pienen lapsen äidille? Riko lapsesi perhe tuollaisen asian takia...  Tästä voi hyvin vetää johtopäätöksen elämänkokemuksesi ja älysi määrästä. Häpeä tuollaista kirjoitusta. On kyse toisen elämästä ja sinä viuhdot jyrkkiä mielipiteitäsi nettiin ilman mitään holttia.

On kyse toisen elämästä, eikä tämä itse saa ratkottua pulmiaan vaan pyytää apua. Miksipä en sitä tarjoaisi. Sinun vihamielinen provosointisi sen sijaan on asiatonta ja häpeällistä. Pyydän lopettamaan alkuunsa. 

Vierailija
54/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei ratkaise parisuhderiitaa, mutta olisiko eteisen oveen tms. mahdollista laittaa portti, että lapsi ei pääse konttaamaan sinne ja koskemaan miehen harrastusvälineisiin?

Vierailija
55/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä miestyyppi osaa puolisoaan syylistää ihan kaikesta, hänessä itsessään ei ole mitään vikaa. 

Exäni kanssa jos olisi ollut vastaava tilanne, hän olisi minua syyttänyt, miksen vahdi lasta, jos lapsi olisi hänen tavaroitaan penkonut tai sotkenut. Syy ei tietenkään voi olla hänessä, joka tavarat jättää lapsen löydettäviksi, vaan minussa, jonka pitäis koko ajan lapsen perässä juosta. Minun syy olisi myös ollut vaunuongelma, koska minä ne vaunut hankin.

Ja jos koko aika menee lapsen perässä juoksemiseen, välttääkseen riidat rikkoutuneista miehen tavaroista, sitten alkaa syytökset siitä, kuinka olen laiska paska joka ei siivoa (=herran työpöydällä mätänee kasa likaisia astioita) ja koska en siivoa, niin ei hänelläkään ole motivaatiota "yksin tehdä kaikkea" (eli korjata omia astioitaan). 

--

Ap, villi veikkaus, jos taapero on miehen vastuulla (jos et ole kotona) ja silloin sotkee miehen tavaroita tai satuttaa itseään, varmasti silloinkin olisi sinun syytä koko homma, koska  et ole lastasi opettanut olemaan koskematta tavaroihin. 

Vierailija
56/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyse toisen elämästä, eikä tämä itse saa ratkottua pulmiaan vaan pyytää apua. Miksipä en sitä tarjoaisi. Sinun vihamielinen provosointisi sen sijaan on asiatonta ja häpeällistä. Pyydän lopettamaan alkuunsa. 

Et sinä tarjoa mitään apua kannustamalla rikkomaan lapsen perhe ja aiheuttamaan hänelle koko elämän mittaisen haitan. Siinähän pyytelet, minua ei tuollaisen vauva-palstalle tyypillisen äkkiväärän empatiakyvyttömän pyytelyt kiinnosta. 

Täällä on tullut joitakin hyviä vinkkejä miten aikuisten tapaan hoitaa ongelma ilman sinulle ja teineille tyypillistä keskenkasvuista ehdottomuutta. Pienemmät rattaat, tilavampi asunto, vaikeapääsyisempi säilytyspaikka harrastusesineille. Aikuiset keskustelevat asiat aikuiseen tapaan sovitellen. Sinusta ei ole osallistumaan aikuisten keskusteluun. Olet juuri sen tyyppinen kommentaattori, jonka olemassa oloa palstan ulkopuolella ihmetellään. 

Vierailija
57/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja, miksi olet tehnyt lapsen tämän miehen kanssa? Joka tapauksessa riitaan on helppo ratkaisu: Erotkaa. Ei tuo hyväksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi. Hirveää itsekeskeisyyttä miehen puolelta, ei ole valmis antamaan missään periksi. Anna kuin arvaan: sinä olet aina hoitanut lapsen. Mies ei takuulla herännyt yöllä vaihtamaan vaippoja, annoit hänen varmaan nukkua olohuoneessa ettei vaan heräisi tms. Ette ole tasa-arvoisia, miehesi pompottaa sinua, ja haluaa että asiat ovat hänelle mahdollisimman helppoja, ja sinä hoidat kaiken muun. Ota itseäsi niskasta kiinni, äläkä anna kenenkään kohdella sinua noin! Muuta pois ennen kuin lapsi näkee miten huonosti mies kohtelee sinua.

Eihän sinun kanssasi kukaan koskaan ole pariutunut? Eihän?

Vierailija
58/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mies itse jättää vaunut, kun tulee lapsen kanssa ulkoiltuaan sisälle?

Vierailija
59/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli riidaton ja tasa-arvoinen parisuhde ennen lasta, ei miehen itsekkyys silloin tullut esiin. Ap

Vierailija
60/90 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa siltä että miehellä jokua painaa mieltä. Ja nuo jutut ovat siitä aiheutuvaa turhaa kiukuttelua. Tai sitten mies on oikeasti tyhmä ja itsekäs.

Oliko mies jo ennen lasta itsekäs? Eli onko kyse luonteenpiirteestä joka on ollut jo aiemminkin vai onko mies muuttunut?

Ehkä miehellä on ihastus ja siksi kiukkuaa kotona? Siis tavallan oikeuttaa ihastuksensa johonkin muuhun henkilöön koska kotona riidellään ja on kurjaa.

Tai siten miehellä on jotain omia ongelmia. Ehkä mustasukkaisuutta ja tuntuu jäävän yksin kun vaimo keskittyy vain vauvaan. Tai olisiko töissä ongelmia /paineita? Tai ehkä henkilökohtaisia ongelmia jotka nousivat esiin kun hänestä tuli isä. Esimerkiksi käsittelemättä jääneitä asioita suhteessa omaan isäänsä.

Toimivan ratkaisun löytäminen olisi helpompaa jos tietäisi mikä aiheuttaa ongelman.

Jos mies kokee jäävänsä huomiotta voisi olla hyvä vahvistaa vauvan ja miehen yhteistä aikaa ja tekemistä. Ja tietysti koettaa löytää yhteistä aikaa miehen kanssa esim lapsen nukahdettua jne.

Muissa ongelmissa olisi tärkeintä että mies puhuisi ajatuksistaan jonkun kanssa.

Tietysti jos kyse ihan itsekkäästä luonteesta niin siihen on vaikea tehdä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä