Ratkaiskaa tämä parisuhderiita
Meillä on ollut jo kuukausia sama riidan aihe miehen kanssa. Auttakaa ja sanokaa kuka on oikeassa, hyväksyn kyllä jos kaikki sanoo että minä olen väärässä. Meillä on 1v 2kk ikäinen lapsi, joka kävelee ja konttaa koko ajan ympäri kotia (tietenkin, kuuluu asiaan). Hän on utelias ja haluaa tutkia kaikki näkyvillä olevat tavarat ja mennä kaikkiin paikkoihin kotona, availla kaikkia laatikoita ja kaappeja (tietenkin, sekin kuuluu asiaan). Riidaksi on kuitenkin muodostunut se, että mies haluaa jättää kaikenlaiset harrastusvälineensä ym. sinne minne ennenkin lapsen syntymää eli erilaisille alahyllyille ja eteisen lattialle. Ja nyt lapsi menee koko ajan levittämään niitä ja vahingossa rikkookin. Miehen mielestä hänellä on oikeus asua kotona niin kuin hän asuu eli oikeus harrastaa ja säilyttää harrastusvälineitä siellä missä niitä kuuluu säilyttää jne. Minun mielestä taas miehen pitää laittaa ne muualle (esim. kaappiin ylähyllylle tms.). Tästä riidellään koko ajan, ja kumpikaan ei anna yhtään periksi. Lisäksi meidän on pakko säilyttää rattaita eteisessä, koska tässä talossa ei ole vaunuvarastoa ja mies ärsyyntyy joka päivä niistä rattaista, valittaa minulle kun ne ovat tiellä (ovatkin vähän tiellä koska eteinen on ahdas, mutta ei niille muutakaan paikkaa ole kun rappukäytävässä ei saa säilyttää). Tästäkin riidellään koko ajan, koska minä sanon että muuta paikkaa ei ole (myönnän kyllä että ne ovat tiellä ja että se on ärsyttävää, mutta kun tosiaan muuta paikkaa ei niille ole) ja koska mies sanoo, että ne eivät voi olla siinä hänen tiellään. Alan olla ihan uupunut tähän riitelyyn, koska minun mielestä mies on muuttunut itsekkääksi, jota ei kiinnosta lapsen asiat yhtään. Mies taas syyttää minua siitä, että olen muuttunut nalkuttavaksi akaksi, joka ei anna miehen enää olla sellainen kuin on. Ratkaiskaa tämä riita, minä en enää osaa.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on täysi idiootti ja perheenisäksi kelvoton, jos ei suostu tajuamaan, että taaperon, leikki-ikäisen ja ylipäänsä lapsen myötä elämä muuttuu, eikä voi enää olla kuin huolettomina sinkku- tai dinkkuaikoina. Hänen on hyväksyttävä elämän realiteetti tai ryhdyttävä jälleen lapsettomaksi sinkuksi. Voit auttaa siinä häntä. Kaikki yhteen ääneen nyt: J-S-S-A-P!
Ihan oikeasti? Tälläisen äkkiväärän neuvon annat pienen lapsen äidille? Riko lapsesi perhe tuollaisen asian takia... Tästä voi hyvin vetää johtopäätöksen elämänkokemuksesi ja älysi määrästä. Häpeä tuollaista kirjoitusta. On kyse toisen elämästä ja sinä viuhdot jyrkkiä mielipiteitäsi nettiin ilman mitään holttia.
Vanhempien jatkuva riitely ei ole pikku juttu. Tässä tapauksessa se vieläpä saa lapsen tuntemaan itsensä niihin syylliseksi. Erittäin haitallinen kasvuympäristö.
En ihan loppuun lukenut, mutta kyllähän kaikki arvokas tai vaarallinen kannattaa sijoittaa niin, että tuon ikäinen lapsi ei niihin ulotu. Hyöty kotonaolevan mielenterveydelle on monin kertainen verrattuna vaivaan säilöä tavara vähän eri paikassa kuin normaalisti. Jossain vaiheessa lapsi alkaa oppia, mitä sana "ei" tarkoittaa, mutta onko sitä pakko harjoitella arvokkaiden tai vaarallisten esineiden kanssa? Että sitten kun sana "ei" on vähän paremmin hallussa niin voi alkaa opettaa, että myöskään tähän ei saa koskea eikä tätä ottaa eikä tätä vetää. Eikä kotia tarvitse vielä silloinkaan varsinaisesti ansoittaa.
Meillä on tilanne tosin vähän toisinpäin, olohuoneessa on minulle rakas ja massiivinen huonekasvi ruukkusorapalloineen enkä halua luopua siitä. Miehen mielestä se on kaiken pahan alku ja juuri kun jo kolmannen vauvan kanssa tuskailen, että koko ajan se on menossa noita savipalloja syömään.... Erilaisia esteitä kyhäilen kasvin ympärille ja opetan tätä "ei":tä, samalla tämä ehkä sitten toimii kasvatusmetodina tähän.... ja hermot menee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja, miksi olet tehnyt lapsen tämän miehen kanssa? Joka tapauksessa riitaan on helppo ratkaisu: Erotkaa. Ei tuo hyväksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi. Hirveää itsekeskeisyyttä miehen puolelta, ei ole valmis antamaan missään periksi. Anna kuin arvaan: sinä olet aina hoitanut lapsen. Mies ei takuulla herännyt yöllä vaihtamaan vaippoja, annoit hänen varmaan nukkua olohuoneessa ettei vaan heräisi tms. Ette ole tasa-arvoisia, miehesi pompottaa sinua, ja haluaa että asiat ovat hänelle mahdollisimman helppoja, ja sinä hoidat kaiken muun. Ota itseäsi niskasta kiinni, äläkä anna kenenkään kohdella sinua noin! Muuta pois ennen kuin lapsi näkee miten huonosti mies kohtelee sinua.
Eihän sinun kanssasi kukaan koskaan ole pariutunut? Eihän?
Ja sinunko kanssa muka on?
Ap voiko hommata eteiseen lukollisen komeron/tilan missä ne harrastusvälineet säilyttää?
Jos niistä irtoaa pieniä osia ovat ne vaarallisia kun ovat lapsen ulottuvilla (entäs jos lapselle tapahtuu niitä näprätessään jotakin)? Minä veisin ne pois jonnekin ettei tarvitse huolehtia ja vahtia lasta. Eihän tässä ole enää kyse siitä että lapsi voi ne rikkoa, vaan siitä että ne ovat vaaraksi lapselle. Miehen pitäisi se kyllä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole juuri tuosta riidasta ja kuka on oikeassa vaan että mies on keskenkasvuinen kakara.
Ensimmäinen, ja paras vastaus tässä ketjussa.
Jos minä olisin sinä, heittäisin kaikki harrastusvälineet ovesta ulos. En turhempaa vääntöä osaa keksiä. Eikö ole ilmiselvää että tärkeintä on lapsen turvallisuus, ja kaikki muu on toisarvoista? Jos et rauhallisesti puhumalla saa miestä tätä tajuamaan, harkitsisin oitis muuttoa pois. Ajattele jos lapselle tapahtuisi jotain, ethän sinä voi joka sekunti valvoa mitä lapsi tekee. Miten voit esim tehdä ruokaa? Lapsi voi tukehtua muutamassa sekunnissa. Järki käteen nyt molemmilla. Eikä tietenkään ole sinun vikasi, että rattaat ovat eteisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on täysi idiootti ja perheenisäksi kelvoton, jos ei suostu tajuamaan, että taaperon, leikki-ikäisen ja ylipäänsä lapsen myötä elämä muuttuu, eikä voi enää olla kuin huolettomina sinkku- tai dinkkuaikoina. Hänen on hyväksyttävä elämän realiteetti tai ryhdyttävä jälleen lapsettomaksi sinkuksi. Voit auttaa siinä häntä. Kaikki yhteen ääneen nyt: J-S-S-A-P!
Ihan oikeasti? Tälläisen äkkiväärän neuvon annat pienen lapsen äidille? Riko lapsesi perhe tuollaisen asian takia... Tästä voi hyvin vetää johtopäätöksen elämänkokemuksesi ja älysi määrästä. Häpeä tuollaista kirjoitusta. On kyse toisen elämästä ja sinä viuhdot jyrkkiä mielipiteitäsi nettiin ilman mitään holttia.
Miten niin "tuollaisen asian" takia? Lapsi kokee olevansa syyllinen vanhempien riitaan. Syyllisyyden kokeminen on yhteydessä lasten kohonneeseen masennusriskiin ja käyttäytymisongelmiin.
Kumman joustamaton mies, kaiken pitäisi olla prikulleen siinä missä hän haluaa. Taas tulee mieleen että onko joku nepsytapaus. Vai onko jotenkin psykologisesti vain käsittelemättä se asia, että minulla on nyt lapsi ja asiat ovat muuttuneet. Tai sitten ei vain kiinnosta paskaakaan, jostain syystä sellaiset miehet ovat naisten suosiossa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyse toisen elämästä, eikä tämä itse saa ratkottua pulmiaan vaan pyytää apua. Miksipä en sitä tarjoaisi. Sinun vihamielinen provosointisi sen sijaan on asiatonta ja häpeällistä. Pyydän lopettamaan alkuunsa.
Et sinä tarjoa mitään apua kannustamalla rikkomaan lapsen perhe ja aiheuttamaan hänelle koko elämän mittaisen haitan. Siinähän pyytelet, minua ei tuollaisen vauva-palstalle tyypillisen äkkiväärän empatiakyvyttömän pyytelyt kiinnosta.
Täällä on tullut joitakin hyviä vinkkejä miten aikuisten tapaan hoitaa ongelma ilman sinulle ja teineille tyypillistä keskenkasvuista ehdottomuutta. Pienemmät rattaat, tilavampi asunto, vaikeapääsyisempi säilytyspaikka harrastusesineille. Aikuiset keskustelevat asiat aikuiseen tapaan sovitellen. Sinusta ei ole osallistumaan aikuisten keskusteluun. Olet juuri sen tyyppinen kommentaattori, jonka olemassa oloa palstan ulkopuolella ihmetellään.
Voi kehno, et sitten tarttunut tarjoamaani mahdollisuuteen lakata typerehtimästä ja säilyttää rauhallinen hyvän mielen keskusteluympäristö, aikuiseen tapaan sovitellen, mitä itsekin mainostit. Kerrohan, mitä saat vihamielisestä provoilusta ja ihmisten ihon alle pyrkimisestä? Onko sulla todettu aivosairauksia vai onko kyse persoonallisuuden häiriöistä?
Noin riitaisa vanhempien parisuhde, turvaton elinympäristö lapselle ja mitä ilmeisimmin isäoletetun täydellinen persereikämäisyys ovat seikkoja, joiden poistamiseen tähtäävää neuvoa et voi millään perusteella väittää elinikäiseksi haitaksi. Olet yksinkertaisesti todellisuudentajusi menettänyt houkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas miten lapsellinen ja ksipää mies. Jos oman lapsen turvallisuus ei kiinnosta, ja kehtaa vielä ärsyyntyä lapsen rattaista, niin olisi aika muuttaa omaan kämppään ja jatkaa bachelor-elämäänsä! Jätä ihan oikeasti tuollainen mies, miksi haluaisit olla miehen kanssa jota ei kiinnosta tukehtuuko oma lapsi johonkin pikkupaloihin, joita sanoit harrastusvälineistä irtoavan? Kysyn tosissani, ja odotan että vastaat.
Ei lapsi tukehdu kun minä koko ajan vahdin. Tuntuu että miehen tarkoitus onkin se, että minun arki on mahdollisimman hankalaa lapsen kanssa (eli joudun koko ajan vahtimaan). Vtuttaa koko mies, ja kuten sanoin niin mietin eroa. Ap
Tässä tilanteessa itse kuitenkin ensisijassa näkisin helpommaksi itselle ja turvallisemmaksi lapselle nostaa ne tavarat ylähyllylle tms. Kuuluisi se homma kenelle tahansa.
Kuin koko ajan vahtia lasta ja vielä pelätä, että saa jotain vaarallista käsiinsä tai suuhunsa.
Toisena on sitten ratkaista riita. Raivaisin siihen eteiseen (eteiseen siksi, että vähemmän vastarintaa) järkevän ja lapsiystävällisen tilan miehen harrastusvälineille. Näyttäisin miehelle kädestä pitäen ja rauhallisesti, että nyt tavarat laitetaan tänne, lapsen parhaaksi.
Nostaisin aina tavarat itse sinne jos eksyy lattialle.
Jos olet kotona itse, niin kuitenkin parempi niin kuin jatkuva riita asiasta ja jatkuva lapsen vahtiminen ja kieltäminen.
Rattaista tosiaan sanoisin, rauhallisesti, että mies keksiköön paremman säilytyspaikan. Järjen ja sääntöjen rajoissa.
En jäisi kuuntelemaan valitusta vaan menisin pois eteisestä ja jatkaisin sitä mitä olin tekemässä. Tai olemaan tekemättä.
Mies väärässä. Vaikka häntä ei haittaa että hänen tavarat rikotaan, niin niistä tosiaan voi olla vaaraa lapselle. Tosi harmihan se on, jos asunto on pieni eikä rattaille muuta paikkaa ole. Sitten pitää joko muuttaa tai antaa olla. Meillä on rattaat olkkarissa, pieni hetkihän tuo enää on ja kyllä ne siinä ärsyttää, mutta en jaksa kiukutella asiasta, koska en ole 3.
Minun ex-mies on ihan vastaava ääliö kuin ap:n mies. Jätti aina kaikki tavaransa lasten saataville - puhelimet, avaimet, silmälasit, lääkkeet jne. Kahvin keitettyään jätti keittimen aina pöydän reunalle, josta taapero helposti ylsi kuumaan kahvikannuun. Harrastellessaan levitti kaikki pikkutilpehöörit keittiön pöydälle ja saattoi ex tempore lähteä siitä kauppaan kuvitellen että eihän ne tavarat siitä sillä aikaa mihinkään katoa... idioottimaisia esimerkkejä riittää. Kun sanoin asiasta, suuttui ja alkoi messu siitä, että lapset pitää kasvattaa niin, että osaavat kunnioittaa toisten tavaroita. Jos lapsi sattui jonkin tavaran rikkomaan joskus, asia oli tietenkin minun vikani, koska en vahtinut lasta kunnolla. Meillä asiaan toi ratkaisun vasta ero, mikä oli vaikea päätös syiden ollessa näinkin hölmöjä ja periaatteessa helposti korjattavia.
Olen kuitenkin onnellinen, kun ei tarvitse enää näistä joka päivä vääntää. Valitettavasti on niin, että itsekeskeiset idiootit harvoin muuttaa tapojaan/näkökantojaan. Koska "minäminäminä" ja "minulla on oikeus".
No jo on taas oivallisen miehen kanssa väännetty se rakkauden hedelmä. Aloituksen perusteella mies ei ole vissiin ollut tässä se aloitteellinen osapuoli, vaan ap on naisena päättänyt, että lapsi tehdään ja ny.
Miehesi kuulostaa kunnon itsekkäältä typerykseltä, jolle lapsen turvallisuus on yks hailee. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eroahan minä mietin tässä melkein joka päivä, mutta miten uskallan antaa lapsen miehelle vuoroviikoiksi tai edes lyhemmäksi aikaa kun mies on tuollainen? En usko, että ero yhtäkkiä muuttaa miehen täysin erilaiseksi :( . Ap
Et tietenkään anna vuoroviikoiksi miehelle jota noin vähän kiinnostaa. Eikä noin pientä pidäkään eikä tarvitsekaan suostua viikko-viikkoon.
Annat esim päivän viikossa, esim vuorotellen lauantai tai sunnuntai. Isompana mietit uudestaan, esim joka toinen viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyse toisen elämästä, eikä tämä itse saa ratkottua pulmiaan vaan pyytää apua. Miksipä en sitä tarjoaisi. Sinun vihamielinen provosointisi sen sijaan on asiatonta ja häpeällistä. Pyydän lopettamaan alkuunsa.
Et sinä tarjoa mitään apua kannustamalla rikkomaan lapsen perhe ja aiheuttamaan hänelle koko elämän mittaisen haitan. Siinähän pyytelet, minua ei tuollaisen vauva-palstalle tyypillisen äkkiväärän empatiakyvyttömän pyytelyt kiinnosta.
Täällä on tullut joitakin hyviä vinkkejä miten aikuisten tapaan hoitaa ongelma ilman sinulle ja teineille tyypillistä keskenkasvuista ehdottomuutta. Pienemmät rattaat, tilavampi asunto, vaikeapääsyisempi säilytyspaikka harrastusesineille. Aikuiset keskustelevat asiat aikuiseen tapaan sovitellen. Sinusta ei ole osallistumaan aikuisten keskusteluun. Olet juuri sen tyyppinen kommentaattori, jonka olemassa oloa palstan ulkopuolella ihmetellään.
Voi kehno, et sitten tarttunut tarjoamaani mahdollisuuteen lakata typerehtimästä ja säilyttää rauhallinen hyvän mielen keskusteluympäristö, aikuiseen tapaan sovitellen, mitä itsekin mainostit. Kerrohan, mitä saat vihamielisestä provoilusta ja ihmisten ihon alle pyrkimisestä? Onko sulla todettu aivosairauksia vai onko kyse persoonallisuuden häiriöistä?
Noin riitaisa vanhempien parisuhde, turvaton elinympäristö lapselle ja mitä ilmeisimmin isäoletetun täydellinen persereikämäisyys ovat seikkoja, joiden poistamiseen tähtäävää neuvoa et voi millään perusteella väittää elinikäiseksi haitaksi. Olet yksinkertaisesti todellisuudentajusi menettänyt houkka.
En käytä enempää aikaani kaltaiseesi sosiopaattiin. Vastauksesi minulle osoittavat, että yrität saada minut vedettyä mukaan trollailuusi ja samalla paljastat motiivisi kirjoittaa ap:llekin lapsivihamielisen jyrkällä epäneuvovalla linjallasi. Etsit jotakuta, jolle trollailla ja naureskella itseksesi kuinka onnistuit huiputtamaan mukaan tyhjään väittelyyn kanssasi. Minä en ole se henkilö. Onneksi yli-innokkuudessasi paljastit myös itsesi ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Minä alkaisin tuossa vaiheessa jo uhkailemaan. Tai en sitä sillä sanalla kutsuisi. Mutta jos harrastusvälineitä ei kelpaa siirtää ja ilman kunnon syytä näin hankaloittaa minun elämääni, niin minulla on oikeus parantaa omien päivieni laatua parhaaksi katsomallani tavalla.
Mutta en toki tee mitään selän takana, vaan ilmoitan, että jos harrastevälineet vielä kerrankin päätyvät taaperon käsiin, niin minä varmistan, että niin ei tapahdu enää ikinä. Ja että siitä ei sitten ole oikeutta valittaa, kun kerran on ihan itse valinnut minne välineensä jättää. (Eikä kannata paljastaa mitä aiot välineille tehdä, tai muuten mies alkaa inttämään siitä.)
Ja luonnollisestikin sitten toteuttaisin tuon varmistamisen. Näin kun kerran tekee, niin seuraavassa riidassa mies uskoo jo pelkästä sanomisesta. Mutta se on kerran tehtävä (ellei mies sitten älyä ymmärtää äänestäsi, että olet nyt ihan tosissasi).
Minä menettelisin samoin. Raivaisin jostain kaapista hyllyn niille harrastetavaroille ja veisin ne sinne. Sanoisin miehelle, että tässä on niiden harrastetavaroiden paikka. Ja jos ne eivät tästä eteenpäin ole AINA siellä ja lapsi pääsee niihin vielä kerrankin käsiksi, katson että miestä ei romunsa kiinnosta ja heitän ne roskiin kuten romuille tehdään.
Tuollaisille miehille pitää panna kova kovaa vastaan. Vaunuista sanoisin kylmällä äänellä: "Vaunut ovat siinä mihin minä ne laitoin ja siinä pysyvät. Sitten kun itse lykit lasta vaunuissa yhtä paljon kuin minä, voit olla jotain mieltä niiden sijoituspaikasta. Asiasta ei enää keskustella."
Ja tosiaan aika hyvä sekin pointti minkä joku esitti, että mies voi ihan hommata teille paremman kämpän jos kerran nykyistä ei voi järkevästi organisoida.
Mutta mies kuulostaa kyllä niin uskomattoman k-päältä että pienimmän riesan tie on potkaista se pihalle. Itse en jaksaisi kuunnella kotonani tuollaista märinää hetkeäkään. En jaksa irrationaalisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä alkaisin tuossa vaiheessa jo uhkailemaan. Tai en sitä sillä sanalla kutsuisi. Mutta jos harrastusvälineitä ei kelpaa siirtää ja ilman kunnon syytä näin hankaloittaa minun elämääni, niin minulla on oikeus parantaa omien päivieni laatua parhaaksi katsomallani tavalla.
Mutta en toki tee mitään selän takana, vaan ilmoitan, että jos harrastevälineet vielä kerrankin päätyvät taaperon käsiin, niin minä varmistan, että niin ei tapahdu enää ikinä. Ja että siitä ei sitten ole oikeutta valittaa, kun kerran on ihan itse valinnut minne välineensä jättää. (Eikä kannata paljastaa mitä aiot välineille tehdä, tai muuten mies alkaa inttämään siitä.)
Ja luonnollisestikin sitten toteuttaisin tuon varmistamisen. Näin kun kerran tekee, niin seuraavassa riidassa mies uskoo jo pelkästä sanomisesta. Mutta se on kerran tehtävä (ellei mies sitten älyä ymmärtää äänestäsi, että olet nyt ihan tosissasi).
Minä menettelisin samoin. Raivaisin jostain kaapista hyllyn niille harrastetavaroille ja veisin ne sinne. Sanoisin miehelle, että tässä on niiden harrastetavaroiden paikka. Ja jos ne eivät tästä eteenpäin ole AINA siellä ja lapsi pääsee niihin vielä kerrankin käsiksi, katson että miestä ei romunsa kiinnosta ja heitän ne roskiin kuten romuille tehdään.
Tuollaisille miehille pitää panna kova kovaa vastaan. Vaunuista sanoisin kylmällä äänellä: "Vaunut ovat siinä mihin minä ne laitoin ja siinä pysyvät. Sitten kun itse lykit lasta vaunuissa yhtä paljon kuin minä, voit olla jotain mieltä niiden sijoituspaikasta. Asiasta ei enää keskustella."
Ja tosiaan aika hyvä sekin pointti minkä joku esitti, että mies voi ihan hommata teille paremman kämpän jos kerran nykyistä ei voi järkevästi organisoida.
Mutta mies kuulostaa kyllä niin uskomattoman k-päältä että pienimmän riesan tie on potkaista se pihalle. Itse en jaksaisi kuunnella kotonani tuollaista märinää hetkeäkään. En jaksa irrationaalisia ihmisiä.
Pari juttua vielä: pysy itse ehdottomasti kylmän viileänä, sellainen "keskustelen aiheesta sitten kuin sinä kykenet keskustelemaan kuin aikuinen" -asenne toimii parhaiten tuollaisten miesten kanssa. Ne ei kestä sitä. Mies alkaa tehdä yhä isompia ja isompia virheitä, jotka sinä tietysti itkien raportoit neuvolaan... Ei tarvitse pelätä mitään viikko-viikko-järjestelyä sitten.
Tosiaan, kerro ihan kaikesta neuvolassa ja tarkkaan sittenkin.
Vähemmän radikaali ratkaisu olisi ilmoittaa että lähdet viettämään pitkää viikonloppua Prahaan ja mies saa hoitaa lasta. Neljässä päivässä sen silmät voisi hiukan aueta. Mutta tärkeää on että esität tuon ilmoitusluontoisena seikkana, et neuvottele etkä pyydä lupaa. Lapsi on miehenkin, kyllä senkin täytyy olla valmis hoitamaan sitä ihan koska hyvänsä.
Normaalissa parisuhteessa tietysti pitää neuvotella, mutta tuo mies kaipaa silmien avaamista ja paikalleen panemista. Neuvottelu ei auta, jos toinen on kuin kuriton koira.
Siis mitä ne harrastus välineet on?
Pakkohan aikuisen miehen on älytä että jos kotona on pieni lapsi, niin silloin täytyy väistämättä toimia joissain asioissa toisin mitä ehkä ennen lasta. Mä en kyllä yhtään kestäisi noi lapsellista miestä. Tsemppiä!