Ratkaiskaa tämä parisuhderiita
Meillä on ollut jo kuukausia sama riidan aihe miehen kanssa. Auttakaa ja sanokaa kuka on oikeassa, hyväksyn kyllä jos kaikki sanoo että minä olen väärässä. Meillä on 1v 2kk ikäinen lapsi, joka kävelee ja konttaa koko ajan ympäri kotia (tietenkin, kuuluu asiaan). Hän on utelias ja haluaa tutkia kaikki näkyvillä olevat tavarat ja mennä kaikkiin paikkoihin kotona, availla kaikkia laatikoita ja kaappeja (tietenkin, sekin kuuluu asiaan). Riidaksi on kuitenkin muodostunut se, että mies haluaa jättää kaikenlaiset harrastusvälineensä ym. sinne minne ennenkin lapsen syntymää eli erilaisille alahyllyille ja eteisen lattialle. Ja nyt lapsi menee koko ajan levittämään niitä ja vahingossa rikkookin. Miehen mielestä hänellä on oikeus asua kotona niin kuin hän asuu eli oikeus harrastaa ja säilyttää harrastusvälineitä siellä missä niitä kuuluu säilyttää jne. Minun mielestä taas miehen pitää laittaa ne muualle (esim. kaappiin ylähyllylle tms.). Tästä riidellään koko ajan, ja kumpikaan ei anna yhtään periksi. Lisäksi meidän on pakko säilyttää rattaita eteisessä, koska tässä talossa ei ole vaunuvarastoa ja mies ärsyyntyy joka päivä niistä rattaista, valittaa minulle kun ne ovat tiellä (ovatkin vähän tiellä koska eteinen on ahdas, mutta ei niille muutakaan paikkaa ole kun rappukäytävässä ei saa säilyttää). Tästäkin riidellään koko ajan, koska minä sanon että muuta paikkaa ei ole (myönnän kyllä että ne ovat tiellä ja että se on ärsyttävää, mutta kun tosiaan muuta paikkaa ei niille ole) ja koska mies sanoo, että ne eivät voi olla siinä hänen tiellään. Alan olla ihan uupunut tähän riitelyyn, koska minun mielestä mies on muuttunut itsekkääksi, jota ei kiinnosta lapsen asiat yhtään. Mies taas syyttää minua siitä, että olen muuttunut nalkuttavaksi akaksi, joka ei anna miehen enää olla sellainen kuin on. Ratkaiskaa tämä riita, minä en enää osaa.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa (/mies hommaa) vaikka lukollinen kaappi miehen harrastetavaroille, jonne taapero ei pääse. Tai sitten raivaatte niille jonkun tilan ylähyllyltä tms. Jos miehellä on käsitys siitä, että hänen tavaroidensa "kuuluu" olla jossain, niin luotte (/hän luo) uuden paikan minne ne tästä lähtien kuuluvat. Taapero ei voi olla vastuussa siitä että rikkoo vahingossa iskän sähköjunaradan tai mitä hän ikinä sitten harrastaakaan.
Vaunuille ei mitään mahda, ellette halua (/mies halua) ostaa uusia vaunuja, jotka menevät pienempään tilaan. Kuulostaa uuvuttavalta joutua riitelemään tuollaisesta asiasta joka päivä. Aika lapsellinen mies sinulla Ap.
Meillä on vapaata ylähyllytilaa tällä hetkellä paljon makuuhuoneessa, mutta tietenkään sinne ylähyllylle ei ole niin helppo käydä aina viemässä niitä joka päivä käytössä olevia harrastusvälineitä kuin että jättäisi ne vain koriin eteisen lattialle. Mies haluaa että hän voi jättää ne heti sisään tultua siihen lähimpään paikkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on täysi idiootti ja perheenisäksi kelvoton, jos ei suostu tajuamaan, että taaperon, leikki-ikäisen ja ylipäänsä lapsen myötä elämä muuttuu, eikä voi enää olla kuin huolettomina sinkku- tai dinkkuaikoina. Hänen on hyväksyttävä elämän realiteetti tai ryhdyttävä jälleen lapsettomaksi sinkuksi. Voit auttaa siinä häntä. Kaikki yhteen ääneen nyt: J-S-S-A-P!
No eroahan minä mietin tässä melkein joka päivä, mutta miten uskallan antaa lapsen miehelle vuoroviikoiksi tai edes lyhemmäksi aikaa kun mies on tuollainen? En usko, että ero yhtäkkiä muuttaa miehen täysin erilaiseksi :( . Ap
Toisaalta silloin hänen on pakko oppia ja hyväksyä myös se, että kun talossa on lapsi, niin talossa on myös lapsen vaunuja sun muuta roipetta, ääntä, hajua ja ne alahyllyjen kamat vedetään lattialle. Nyt hän tekee siitä riitaa ja syyttää sinua, lapsen kanssa keskenään hän saattaa joutua kohtaamaan niitä oivalluksia, jotka lopulta opettavat häntäkin. Toisaalta kuitenkin jos lapsi kämppiksenä on hänelle niin vastenmielistä, ennustan, että häntä ei ihan hirveästi kiinnostakaan vanhemmuuden jakaminen.
Sano vaunuista että laitetaan ne sinne minne mies ehdottaa.
Harrastusvälineiden rikkoutumisesta taas, jos siitä ei muuta seuraa kun että ne hajoavat niin se lienee sitten ok?
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Eihan tuossa ole mitaan riitelemista. Anna miehen sailyttaa harrastustarvikkeitaan siella missa haluaa, jos/kun lapsi ne rikkoo niin sehan on hanen oma syynsa, ei sinun.
Rattaista voit sanoa etta pysyvat eteisessa niin kauan kuin mies keksii paremman paikan niiden sailytykselle.
Jos mies haluaa edelleen riidella naista aiheista, sano etta "tiedat mun mielipiteen, ei ole mielekasta enaa jankata tasta".
Ne on osittain lapselle vaarallisia, kun niistä voi irrota pikkuosia. Siksi minä jaksan asiasta sanoa. Ja olen sanonut rattaista noin monta kertaa, ja aina kun siitä puhutaan, mutta riita tulee silti koska miestä ärsyttää ne rattaat siinä niin paljon. Välillä sanon heti vain, että en enää puhu tästä, koska asia on niin kuin sanoin. Ja siitä mies suuttuu vain lisää. Ap
Anna vain suuttua. Siinähän rähisee. Rattaista ei ole mitään tarvetta keskustella, sillä teidän tilanteessa ne itsestään selvästi kuuluvat eteiseen. Jos mies haluaa kehittää niille paremman paikan, niin kehittäköön, mutta sinun ei tarvitse käyttää sitä, jos se on aivan älytön eli tekee rattaiden käyttämisen liian vaikeaksi. Mutta rattaat ovat oikeassa paikassa eivätkä siten ole sinun ongelmasi, vaan sen, jota ne häiritsevät.
Harrastusvälineiden osalta tilanne on vaikeampi, jos ne kerta saattavat aiheuttaa vaaraa myös lapselle. Jos mies on noin taukki, niin itse varmaan keksisin niille jonkin vaikean tai epämieluisan säilytyspaikan ja ilmoittaisin, että vien ne sinne aina, jos ovat väärissä paikoissa. Esim. pyykkikorin taakse tai vaikka jonnekin parvekkeelle ruostumaan. Tällöin mies ehkä pikkuhiljaa ymmärtäisi, että on hänelle itselleenkin helpompaa, mikäli hän vain laittaa ne oikeille paikoilleen. Tämä ikävä kyllä aiheuttaa myös sinulle lisätyötä, mutta en oikein keksi muutakaan. Jos hän änkyttää jotakin, niin ehdota, että kerrotte riitanne jollekin sukulaiselle tai ystävälle, jotta saatte ulkopuolisen näkökulman asiaan. Selvää on, että kaikki ovat sitä mieltä, että sinä olet oikeassa ja mies on väärässä. Tällaisten asioiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä kaikille tuoreille vanhemmille.
treffit kirjoitti:
Eihan tuossa ole mitaan riitelemista. Anna miehen sailyttaa harrastustarvikkeitaan siella missa haluaa, jos/kun lapsi ne rikkoo niin sehan on hanen oma syynsa, ei sinun.
Rattaista voit sanoa etta pysyvat eteisessa niin kauan kuin mies keksii paremman paikan niiden sailytykselle.
Jos mies haluaa edelleen riidella naista aiheista, sano etta "tiedat mun mielipiteen, ei ole mielekasta enaa jankata tasta".
Tässä on parhaat ratkaisut, näin itsekkin tekisin :)
En ymmärrä miksi, mutta monella miehellä on tällaisia järjettömiä pinttymiä, joista pidetään kiinni kuin maailmanlopun edellä. Kyseinen mies kyllä ymmärtää varsin hyvin, että ne vaunut nyt vaan on siinä ja ettei niitä harrastevälineitä voi pitää alahyllyllä. Kyseessä on vain lapsellinen ja idioo-ttimainen protestointi sinua perheen aikuista kohtaan. En usko, että tuolle on mitään muuta ratkaisua kuin että et enää puutu miehen harrastevälineisiin vaan annat säilyttää siellä, missä haluaa. Jos menee rikki ja mies valittaa niin sano, että turha sinulle on valittaa, valita lapselle (olettaen ettei mies nyt oikeasti mene huutamaan lapselle). Pääasia, ettet välitä. Anna valittaa vaunuista, sano että keksii sitten paremman ratkaisun tai pitää naamansa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi, mutta monella miehellä on tällaisia järjettömiä pinttymiä, joista pidetään kiinni kuin maailmanlopun edellä. Kyseinen mies kyllä ymmärtää varsin hyvin, että ne vaunut nyt vaan on siinä ja ettei niitä harrastevälineitä voi pitää alahyllyllä. Kyseessä on vain lapsellinen ja idioo-ttimainen protestointi sinua perheen aikuista kohtaan. En usko, että tuolle on mitään muuta ratkaisua kuin että et enää puutu miehen harrastevälineisiin vaan annat säilyttää siellä, missä haluaa. Jos menee rikki ja mies valittaa niin sano, että turha sinulle on valittaa, valita lapselle (olettaen ettei mies nyt oikeasti mene huutamaan lapselle). Pääasia, ettet välitä. Anna valittaa vaunuista, sano että keksii sitten paremman ratkaisun tai pitää naamansa kiinni.
Minun on pakko puuttua, koska niissä on pieniä osia, jotka voi olla lapselle vaaraksi. Ja olen samaa mieltä, että kyse ei ole harrastusvälineistä vaan siitä, että mies jostain syystä vain haluaa protestoida minua vastaan. Sellaisella tavalla, josta seuraa, että minä olen perheen ainoa aikuinen. Ap
Paha juttu. Varmasti mies tajuaa, että olet oikeassa. Hän vaan ei pysty myöntämään ääneen olevansa väärässä ja päkittää tästä asiasta viimeiseen asti. Lieko "vallanpuutos," hän on saatava sanoa viimeinen sana, vaikka siinä ei olisi mitään järkeä? Seuraavan kerran, kun hän taas kiukuttelee, kysyt tiukasti, että NYT hän SANOO mihin ne laitetaan. Tämä asia ratkaistaan tässä ja nyt! Jos ei anna vaihtoehtoa, pitäköön turpansa kiinni.
Sama juttu niiden hänen harrastusvälineiden kanssa.
Ihme tyyppi!
Lapsellinen mies. Ansaitset parempaa! Muuta omaan kotiin, niin saat nauttia ajasta kun lapsi on vielä pieni! Aika kuluu nopeasti, ja vuosien päästä katsot taakse ja kadut jos vielä asut tuollaisen miehen kanssa.
Oletteko kovin rasittuneita, silloin kommunikointi muuttuu suoraviivaisemmaksi (tylyksi). Ajatus siitä, että mies hoitaa lasta itsekseen kotona voisi saada hänet ymmärtämään paremmin näkökantasi missä tavaroita olisi hyvä sailytää. Harva jaksaa kokoajan komennella/siirtää vauvaa pois kielletyistä tavaroista.
Älä ala riitelemään. Kun mies kiukuttelee niistä rattaista niin sano hänelle, että herra on hyvä ja etsii paremman paikan rattaille. Älä lähde jankkaamaan, että niiden kuuluu olla siinä tms. vaan siirrä vastuu miehelle. Riidelköön yksinään tuollaisesta asiasta.
Ja ne harrastuskamat, anna miehen jättää ne minne jättääkään. Jos menee rikki niin siitä voi taas syyttää itseään. Kunhan lapsi ei siis voi satuttaa itseään niihin koskiessa.
On uuvuttavaa olla huonossa ilmapiirissä jatkuvasti ja tuollaiset turhat riidat varmasti rasittavat vielä enemmän. Tehköön mies mitä mies tekee, et ole hänen äitinsä eikä sinun kuulu häntä kaitsea saati hänen kiukkupuuskiaan kuunnella.
Voi v*ttu kun voi ollakin tyhmä mies... En katselisi enkä jaksaisi valittaa tuollaisista itsestään selvistä asioista. Jos nuo miehen kamat on vielä vaarallisia lapselle, niin mietinpä vaan, että mikä pakkomielle miehellä on vahingoittaa lasta!? Oikeasti. Ei ole kaikki päänupissa kunnossa.
Herran jestas miten lapsellinen ja ksipää mies. Jos oman lapsen turvallisuus ei kiinnosta, ja kehtaa vielä ärsyyntyä lapsen rattaista, niin olisi aika muuttaa omaan kämppään ja jatkaa bachelor-elämäänsä! Jätä ihan oikeasti tuollainen mies, miksi haluaisit olla miehen kanssa jota ei kiinnosta tukehtuuko oma lapsi johonkin pikkupaloihin, joita sanoit harrastusvälineistä irtoavan? Kysyn tosissani, ja odotan että vastaat.
Ala oikein ylitsevuotavan anteeksipyyteleväksi. Kun mies inahtaa vaunuista, niin ole oikein nöyrästi pahoillasi: "Anteeksi kovasti, että jätin vaunut siihen. Minä ne siihen tosiaan jätin, anteeksi. Olen pahoillani. Yritän parantaa tapani, anteeksi häiriö. En minä tahallani, anteeksi paljon, miten se nyt tolleen."
Ja tietenkään et tee mitään konkreettista. Pyytelet vain muka-aidosti överisti anteeksi. Mutta silti niin, ettei se ole vittuilua.
Anteeks vaan mutta tyhmä mies. Kuulostaa siltä että on ehkä mustasukkainen lapselle kun jää vähemmälle huomiolle ja näin se sitten näyttäytyy. Voi pikkusta. Sinuna eroaisin.
Te olette molemmat väärässä. Tehkää kompromissi:
1) Mies laittaa tavaransa ylähyllylle.
2) Lopetatte vaunujen säilyttämisen sisällä.
Tärkein matka elämässä on tulla puolitiehen vastaan!
Ongelma on nyt siinä, että et ole laittanut miestä vastuuseen valittamisestaan. Eli harrastuskamat voivat vallan hyvin olla alahyllyillä, kunhan mies pitää huolen, että taapero ei pääse niihin käsiksi. Jos se sitten tarkoittaa sitä, että mies kävelee aamusta iltaan taaperon perässä, niin se on voivoi.
Mutta eihän mies puhetta ymmärrä. Sillä sinähän teillä taidat olla päivisin kotona, jolloin mies ei tajua, kuinka työllistävää hänen harrastusvälinepaikkansa on sinulle. Asia pitää konkretisoida miehelle esim. viikonloppuna. Huudat miehelle koko ajan, että nyt taapero kävelee hyllylle päin, mene perään, ettei se ehdi päästä välineisiin käsiksi.
Vaunujen kanssa sama juttu. Mies etsii paremman paikan. Ja joka kerran ulkoa tulon jälkeen mies imuroi renkaiden mukana asuntoon kulkeutuneen hiekan ja pyyhkii lattiat. Jossain vaiheessa voit sitten muistuttamalla auttaa miestä ymmärtämään, että vaunuja säilytetään eteisessä ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas miten lapsellinen ja ksipää mies. Jos oman lapsen turvallisuus ei kiinnosta, ja kehtaa vielä ärsyyntyä lapsen rattaista, niin olisi aika muuttaa omaan kämppään ja jatkaa bachelor-elämäänsä! Jätä ihan oikeasti tuollainen mies, miksi haluaisit olla miehen kanssa jota ei kiinnosta tukehtuuko oma lapsi johonkin pikkupaloihin, joita sanoit harrastusvälineistä irtoavan? Kysyn tosissani, ja odotan että vastaat.
Ei lapsi tukehdu kun minä koko ajan vahdin. Tuntuu että miehen tarkoitus onkin se, että minun arki on mahdollisimman hankalaa lapsen kanssa (eli joudun koko ajan vahtimaan). Vtuttaa koko mies, ja kuten sanoin niin mietin eroa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Te olette molemmat väärässä. Tehkää kompromissi:
1) Mies laittaa tavaransa ylähyllylle.
2) Lopetatte vaunujen säilyttämisen sisällä.
Tärkein matka elämässä on tulla puolitiehen vastaan!
Mihin ne vaunut sitten laitetaan? Rappukäytävässä ei saa säilyttää ja tässä kerrostalossa ei ole mitään sellaista ulkoiluvälinevarastoa. Kellarikomeroon vai? Sinne pääsee vain portaita ja sitten pitää mennä raskaista ovista ja pitkät käytävät. Kyllä minulle sopii että mies ne vie sinne aina yöksi, jos hakee aina aamulla, mutta kun ei varmasti aina töihinlähtökiireessä hae (kuten ei kukaan jaksaisi aina töihinlähtökiireessä hakea vaunuja hankalasta paikasta kellarista). Ap
Oikeuksia ei voi rakentaa yksivuotiaan varaan.