Meillä joko kummittelee tai lapsi on seonnut, en tiedä kumpi on pelottavampi ajatus!
Enpä olisi uskonut, että vietän vapaapäiväni tehden tälläisen aloituksen av:lle mutta tässä sitä ollaan .
Eli, meillä on yksi lapsi, normaalisti kehittynyt 11v poika joka on alkanut häröillä sen jälkeen kun muutimme. Ensimmäinen kerta oli kun poika teki läksyjä ja heitti toistuvasti penaalia lattialle, käskin lopettaa jolloin huusi "en mä sitä tee!" Tämä tapahtui keittiössä jossa muuten yksi taulu tuli itsekseen alas, mutta kiinnityksen pettäminenhän nyt ei tarkoita että keittiössä riehuisi poltergeist. Kuitenkin, pojan puheet jatkuivat:
- Tuli valittamaan että joku mumisee huoneessaan.
- Väitti miehen tulleen keskellä yötä karjumaan "HERÄÄ" ja lyöneen häntä selkään. Mies ei ikinä tekisi niin ja oli sitä paitsi yötöissä !
- Kävi suihkussa ja se jälkeen oli shampoopullot pitkin lattiaa, kiisti heitelleensä niitä "ne vaan lenti".
- Näki minut samaan aikaan sohvalla ja makuuhuoneessa (olin sohvalla).
- Lukitsi miehen parvekkeelle ja kiisti tehneensä sen, asunnossa ei ollut muita.
Kommentit (163)
Poika oireilee muuttoa. Jäikö kaverit entiseen asunpaikkaan? Vaihtuiko koulu? Muuttuiko harrastukset? Liittyikö muuttoon jotain muuta, mikä voisi vaikuttaa? Teillä ei kummittele, eikä lapsi ole hullu. Saattaa nähdä painajaisia, jotka ovat niin todellisen tuntuisia, että kuvittelee niiden tapahtuneen (tuo mies löi ja huusi "herää" -episodi), muuten todennäköisesti hakee huomiota ja yrittää saada teidän huomaamaan pahan olonsa. Tässäkin tapauksessa sen lapsen kassan kannattaa jutella siitä, millaisia tunteita muutto on herättänyt, mikä tuntuu kurjalta, mikä ehkä kivalta, mitä te vanhemmat voisitte tehdä jne.
Kyllä kummittelee! Olen kuulut, että juuri poikasi ikäiset lapset saattavat saada "kummitukset liikkeelle".
Minä itse olen asunut kerrostaloasunnossa, jossa kummitteli, sattui kaikenlaisia juttuja, joille ei löytynyt selitystä.
Jos poikasi suussa asuu lisäksi mielikuvitusystävä Tony, varoitan vakavasti ottamasta vastaan sitä talvikauden talonmieshommaa Palanderien talveksi suljettavasta hotellista.
Vierailija kirjoitti:
Poika oireilee muuttoa. Jäikö kaverit entiseen asunpaikkaan? Vaihtuiko koulu? Muuttuiko harrastukset? Liittyikö muuttoon jotain muuta, mikä voisi vaikuttaa? Teillä ei kummittele, eikä lapsi ole hullu. Saattaa nähdä painajaisia, jotka ovat niin todellisen tuntuisia, että kuvittelee niiden tapahtuneen (tuo mies löi ja huusi "herää" -episodi), muuten todennäköisesti hakee huomiota ja yrittää saada teidän huomaamaan pahan olonsa. Tässäkin tapauksessa sen lapsen kassan kannattaa jutella siitä, millaisia tunteita muutto on herättänyt, mikä tuntuu kurjalta, mikä ehkä kivalta, mitä te vanhemmat voisitte tehdä jne.
Sehän tässä oudointa onkin, että pojan EI pitäisi oireilla muuttoa sillä entiseen kotiin on vain noin 5km ! Emme siis muuttaneet toiseen kaupunkiin tai edes toiselle puolelle kaupunkia. Kaverit ovat käyneet kylässäkin, koulu on yhä sama .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos poikasi suussa asuu lisäksi mielikuvitusystävä Tony, varoitan vakavasti ottamasta vastaan sitä talvikauden talonmieshommaa Palanderien talveksi suljettavasta hotellista.
Hohto on kyllä hyvä kirja, muttei liittynee tähän.
Ap
Meneekö ohi rekkoja tms, mietin täristääkö jokin kotianne niin että penaalit ja shampooputelit lentelee? "Mutina" voisi myös olla jonkinlaista rakenteiden kaikumista jonka kuulee puheena. Oma mies luuli seonneensa kun tuulettimen hurina muuttui korvissa oopperaksi...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kummittelee! Olen kuulut, että juuri poikasi ikäiset lapset saattavat saada "kummitukset liikkeelle".
Minä itse olen asunut kerrostaloasunnossa, jossa kummitteli, sattui kaikenlaisia juttuja, joille ei löytynyt selitystä.[/quote
Mitä juttuja? Ei ap.
Poika murrosiässä ja tekee jänniä koska hakee huomiota. Viettäkää lapsen kanssa sitä aikaa oikeasti niin tuo loppuu. Hankkikaa tekemistä. Pojat juttelevat koulussa keskenään tuollaisista ilmiöistä.
Karmein vaihtoehto olisi että mies käyttää lasta yöllä hyväkseen mutta en usko oikein.
Olen kuullut miehestä joka tunsi kummituksen tavanneen henkilön kaiman.
Poikasi saattaa oireilla psykoottisesti. Olin samanlainen lapsena, nyt työkyvytön ja eläkkeellä. Asia saattaisi olla eri mikäli vanhempani ei olisi luullut asioita mielikuvitukseksi ja kummitteluksi.
Minulla siis alkoi hallusinaatiot todella nuorena, poikasi tapaus kuulostaa hyvin minulta, vaikka lapsen psykoottisuus on todella harvinaista. Käykää lääkärissä, ihan poikasi takia jo.
Hyi. Olen just yksin vanhassa talossa ja vintin rapusta kuului tätä lukiessani outo kumaus😱
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut miehestä joka tunsi kummituksen tavanneen henkilön kaiman.
Minun mummoni on käynyt sisällä talossa jossa kuulemma oli joskus kummitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä oudointa onkin, että pojan EI pitäisi oireilla muuttoa sillä entiseen kotiin on vain noin 5km ! Emme siis muuttaneet toiseen kaupunkiin tai edes toiselle puolelle kaupunkia. Kaverit ovat käyneet kylässäkin, koulu on yhä sama .
Ap
Jos edellinen koti oli lapsuudenkoti niin kyllä siitä voi oireilla. Kaikki lapsuusmuistot kumminkin liittyvät jollain tavalla siihen vanhaan asuntoon. Vaikka vanha koti on lähellä niin ei se uusi ole siltikään sama. Tai jos olette jo useampaan kertaan muuttaneet niin lapsi voi kokea uuden asunnon taas vain väliaikaiseksi olotilaksi, koska kohta kumminkin "muutatte taas".
Ehkä olisi kaikkein ensinmäiseksi keskustella tästä aivan rauhallisesti pojan kanssa. Mitä nähnyt/kuullut ja mitä luulee niiden olevan ja mikä aiheuttavan. Tämän jälkeen ottaa vaikka koulupsykologiin (en tiedä onko niitä enää olemassakaan), mutta jos ei niin terveyskeskukseen tai yksityiselle lääkäriasemalle.
Tämä asia on kaikkien osapuolten kannalta selvitettävä. Poika voi oireilla myös alkavaa skitsoferiaa, tai sitten vain mieli myllertää esipuberteetin aallokoissa. Selvitä asia - tämä palsta ei kaikkein paras tähän. Ymmärrän kyllä tuskasi.
Vierailija kirjoitti:
A-pua!
Voivat olla myös psykoottisia oireita. Ota yhteyttä lääkäriin tms. Oma lapsi sairastui 13v. (kaksisuuntainen, psykoottisin oirein) Kertoi myöhemmin oireiden alkaneen ehkä 11v. Mumina ja äkilliset huudot kuulostavat tutuilta. Erityisesti tuota muminaa ja kuiskailujakin kuuli/kuulee joskus. Voi olla myös mielikuvitusta, naapurista tulevia ääniä, tai vaikka kummitus, mistäs me tiedämme. Ottaisin kuitenkin vakavasti. Muutokset ja murrosiän alku voivat laukaista myös psyykkiset häiriöt.
Huonoja uutisia: lapsesi on seonnut sen takia, että teillä kummittelee. Eli kyseessä ei ollutkaan joko/tai, vaan sekä että.
Muuhun en ota kantaa, mutta sen voin kertoa ihan 100 % varmuudella, että teillä EI kummittele.