Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen nyt ihmetellyt. Meillä hiljainen -69 rakennettu kerrostalo. Nyt yläkertaan muuttanut kolmekymppinen pari ja ihan koko ajan kuulet, kun mies kävelee asunnossa. Lisäksi jatkuvat lattialle osuvat kolaukset koko päivän. Siis mitä he tekevät.
Asunnossa ei taida olla mattoja. Nyt viikonloppuna kypsyin kun en saanut nukuttua klo 22.30 eteenpäin, kun ihan jatkuvaa kävelyä, kolisuttelua ja oven paiskomista.
Laitoin lapun yöajan hiljaisuudesta klo 22 alkaen ja vinkin hankkia parketille matot. Sekä huomioimaan muut.
No, tietysti sama kävely ja kolisuttelu jatkuu eikä muilla väliä, mutta nyt hiljeni onneksi klo 22 jälkeen.
Mitä ihmettä ihmiset kolisuttelevat lattialle. Itse en saa mitään ääntä aikaiseksi kuin joskus harvoin.
Alakerran naapuri työnsi samanlaista roskaa postiluukusta, hankin kovapohjaiset sisäkengät parketille ja kävelen nyt niillä. Raukka saa kohta varmaan itkuraivarit, kun tilaamani juoksumatto saapuu :D :D
Alakerran naapuri soitti musiikkia niin kovaa, että kuulin selvästi jopa lyriikat. Ja joka päivä soitti vain yhtä ja samaa biisiä.
Meillä harrastetaan vuokraustoimintaa.
Vuokrasopimus tehdään aina vuodeksi kerrallaan. (naapurit vaihtuu noin vuoden välein; ja air’enber päälle). Talossa paljon yksiöitä… meno sen mukaista.
Ostimme itsellemme ” kalliiin kovanrahan”- asunnon uutena.
Sitten, kun myymme sen emme kerro tätä, koska ei meillekään kerrottu, että sijoittajat ostavat puolet asunnoista.
Seinät ovat ihan paperia.
Elän asunnossani miten tykkään.
Siivoon yöllä, jos haluan, niin ne muutkin elää kuin tykkää…
Tänään huomasin, että kokkaamisesta lähtee todella paljon ääntä. Meilläkin kaapeista puuttuu stopparit ja aina onnistun jonkun kaapin läimäyttämään vahingossa liian kovaa kiinni.
Me asutaan ylimmässä kerroksessa ja alakerrassa asuu ihana pariskunta, kummatkin hoitajia, eli tekevät öitäkin töitä. Pasaan aina lapsille että mitään juoksemista ja tömistelyä ei harrasteta, vaan kunnioitetaan muiden rauhaa, ja hyvin on mennyt jakeluun. Mutta minä, voi jestas sentään, mulla ei pysy mikään pystyssä, jos se ei ole lattialasta joka kaatuu, niin se on seinään nojaava pyykikuivausteline joka kaatuu helvetillisen metelin kanssa. Ja mua hävettää! Ja tää pariskunta ei ikinä sano mitään, päinvastoin, tarjosivat jopa kauppa-apua, jos sattuu että saan koronan, enkä saa mentyä ruokaostoksille.
Täällä ylimmässä kerroksessa sitten saa itse nauttia rauhasta. Yritän kovasti löytää uutta asuntoa, joka olisi hieman parempi tämmöiselle rähmäkäpälälle.
Minulla on vuokra-asujana mielestäni pelkkiä oikeuksia. Olen päättänyt muuttaa yksiöni kotikuntosaliksi. Ensimmäiseksi hankin Wrangen levytangot. Tietenkin metalliset painot, ei mitään nössövinyylejä. Lisäksi kunnon juoksumatto, soutulaite ja spinningpyörä.
Odotan naapurieni olevan innoissaan uudesta terveellisestä harrastuksestani. Jos he oikein nätisti pyytävät, voin joskus päästää heidät treenaamaan yksiööni.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jossain vanhoissa kerrostaloissa köyhien slummeissa kuuluu naapureista elämisen ääniä, omassa uudessa talossa ei kuulu mitään.
Asun uudessa kerrostaloyhtiössä, jota markkinoitiin (ja markkinoidaan edelleen) laadukkaasti rakennettuna talona, jossa asumisen äänet eivät kuulu. Hinta oli sen mukainen; isoimmat asunnot ovat paikkakunnan kalleimmat.
Vaan kyllä kuuluu hyvinkin. Riippuu aivan siitä, millaiset naapurit saa. On arpapeliä hankkia kerrostaloasunto.
Vierailija kirjoitti:
Tänään huomasin, että kokkaamisesta lähtee todella paljon ääntä. Meilläkin kaapeista puuttuu stopparit ja aina onnistun jonkun kaapin läimäyttämään vahingossa liian kovaa kiinni.
On olemassa myös pehmeästi sulkeutuvia kaapinovia, joita ei saa läimähtämään, vaikka haluaisi (opettaa naapuria). Tämmöiset meillä, Puustellilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerrassani asuu nelihenkinen perhe, jonka lapset saavat huutaa ja kiljua kurkku suorana päivät pitkät, eivätkä vanhemmat tee yhtään mitään. Hiljaisuuden aikaan osaavat olla hiljaa, mutta klo 7-22 välillä meteli on lähes katkematon. Olen ihmetellyt, miksi eivät vie kakaroita pihalle leikkimään, mutta ovat niin laiskoja vanhempia ettei ilmeisesti kiinnosta seisoskella hiekkalaatikon reunalla. Lapset kuluttavat kaiken energian juoksemalla ympäri kerrostaloasuntoa.
Mielummin ottaisin naapurikseni bilettävän opiskelijan, sillä öiset bileet saa sentään lopetettua vaikka poliisin avulla. Lapsia sen sijaan ei näköjään saa hiljenemään millään, joten on vaan purtava hammasta ja selattava asuntoilmoituksia.
Kuulostaa mun tilanteelta. Asuin ihan bränikässä talossa, jossa tuntui ettei kerrosten välillä ollut minkäänlaista äänieristystä, tos. kuulosti jopa siltä, että kyseessä olisi ihan rakennusvirhe. Puheensorinasta lähtien kaikki kuului; pieni kynän tms. tippuminen kuulosti siltä kuin joku olisi sen tehnyt mun asunnossa.
Ja kyllä, kaksikin ihan samanlaista kullannuppu-perhettä asuivat yläpuolellani, joista kumpikin oli sitä mieltä, että asunnossa juokseminen, tömistely, tasajalkaa hyppiminen - siis ihan joka luojan päivä - oli täysin ”ok” sillä verukkeella, että ”lapset ovat lapsia” ja se loppuu klo 22 mennessä. Yritin tästä keskustella sekä asiallisesti, ystävällisesti huumorilla, että vähän kärkkäämmin sanankääntein, ja sain kuulla huudot, kyylä-syytökset ja mulkuttelut. Isännöitsijä ei ”voi” tehdä millekään mitään jos et saa useampaa valittajaa samaan. Väittäisin että kummankaan näiden kusipäiden asuntoon ei minun asunnostani kuulunut yhtään mitään.
Valitettavasti näissä tilanteissa se tilanteesta kärsijä on 100% se, jonka täytyy vaan muuttaa pois - mitään et voi asialle tehdä.
Pitää teillä molemmilla olla ihan erityisen hyvä kuulo. Minä en kyllä kuule, jos teinillä tippuu kynä tai isompikin tavara lattialle vaikka samassa asunnossa asumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain uudet yläkerran naapurit noin kk sitten ja korvatulpat on olleet joka yö siitä lähtien. Lapsiperhe, joten ei siellä mitään biletystä ole, mutta ovat näemmä sellaisia yöpuuhastelijoita. Tämä talo on ihan pahvia, kaikki kuuluu niin ylhäältä kuin alhaalta, luulisi heidänkin sen jo tajunneen. Siltikin pitää keskellä yötä ripustella verhoja, koota huonekaluja jne.
En oikein tiedä, mitä pitäis tehdä, kun kyseessä on kuitenkin oikeasti ihan normaalit elämisen äänet. Olisi helpompaa käydä soittamassa ovikelloa, jos soittaisivat musaa liian kovalla tms. Odotan nyt jonkun aikaa vielä ja toivon, että kyse on vaan siitä, että laittavat uutta kotia kuntoon. Jos yöllinen touhuaminen jatkuu, pakko pyytää isännöitsijää vinkkaamaan, että näin huonosti äänieristetyssä talossa ei voi kasata huonekaluja hiljaisuuden jälkeen.
Mulla itselläni on vasta 10 kk asumista takana tässä, niin en voi laittaa uudestaan myyntiin jne. Ei kerta kaikkiaan varat ja jaksaminen riitä nyt.
Tiedoksesi. Kerrostalossa on järjestyssäännöissä hiljaisuusaika klo 22/23-7 välillä, mitä pitää noudattaa. Silloin ei saa häiritä naapureita ylimääräisellä melulla. Jos keskellä yötä tekevät tuollaista, niin ensin oma lappu ja kehoitus heille huomioida tuo hiljaisuusaika. Sitten valitus taloyhtiön isännöitsijälle ja hallitukselle.
Taloyhtiöiden järjestyssäännöillä ei ole kuin huonon vessapaperin arvo. Jos ei selvää tappelua, humalaisten mölinää ja kovalla pauhaavaa musiikkia, kaikki muu kuuluu normaalin asumisen ääniin. Piste. Yölläkin saa elää, eli pestä pyykkiä ja laittaa ruokaa ja tiskata astioita. Ja niistä tulee varmasti ääntä.
Melua aiheuttavat asukkaat voivat myös kiistää häiriön. Tällöin häirityksi tulleen pitäisi pystyä todistamaan melu, ja että se on jatkuvaa.
Toisaalta asumisterveysasetuksen mukaan yöllä huoneistoissa hyväksytään vain aika pienet desibelilukemat. Uusissa taloissa voi vedota edes tähän terveydelliseen haittaan.
Vanhemmissa taloissa tuolla asetuksellakaan ei ole merkitystä, kun rakennusaikaan oli eri säännöt. Ja ennen huomioitiin naapurit, kotirauha oli kunnia-asia. Olisi ollut noloa, jos naapuri joutui huomauttamaan yöllisestä metelistä. Nykyään haistatellaan.Miksi yöllä pitäisi voida pestä pyykkiä, laittaa ruokaa tai tiskata? Vaikka nuo ovat päiväsaikaan normaaleja elämisen ääniä, yöllä ne eivät ole. Ehkä viittaat johonkin eri kulttuuriin?
Ihan Suomessa tämä. Miksikö? Yötyöläinen elää öisin, ja tekee yöllä kaikki ne asiat, mitkä muut tekee päivällä. Miten et tätä ymmärrä? Nykyään ei kuulemma ole kellonajoilla väliä, kaikkea normaaliin elämään/asumiseen kuuluvaa voija saa tehdä mihin aikaan tahansa. Näin on linjattu.
Itse olen eri mieltä, mutta mielipiteelläni ei ole merkitystä eikä vaikutusta.
Kissa tai koira leikkii. Astiat kolisevat tiskialtaassa. Siirretään tuolia, pöytää tms. Tv päälle tai musiikkia soimaan jos kamalasti häiritsee. Kerrostaloissa kuuluu ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Sielupolot huutavat tuskaansa kädet selän taakse sidottuina silmien paikalla vain pikimustat aukot. Teillä olisi mahdollisuus milloin vain mennä kohtaamaan teitä häiritsevät ihmiset, mutta valitsette jatkaa kärsimystänne ja ainoa toiminta asian hyväksi on kirjoittaa nettiin. Ymmärrättekö miten sekaisin olette?
Kokeiltu on, ja varmaan monen muun lailla seurauksena on lähes päällekäynti ja jatkossa suurempi melu. Kukahan tässä tilanteessa on "sekaisin"? Kuka on sivistynyt ja kuka sivistymätön?
Netissäkin hirvitellään käytäviin jätettyjä lappuja, mutta on se ainakin turvallisempi vaihtoehto kuin mennä jonkun tahallaan metelöivän ovikelloa rimputtamaan.
Onneksi saamme nykyään asua ok-talossa, mutta ei ole häipynyt muistoista nuo kerrostalokokemukset.
Ehkä erikoisin ilmiö kerrostaloissa on pikavasaroijat siellä vasara käy kuin sarjatulella. Eikö sitten ole muuta tekemistä vai mistä lienee kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä erikoisin ilmiö kerrostaloissa on pikavasaroijat siellä vasara käy kuin sarjatulella. Eikö sitten ole muuta tekemistä vai mistä lienee kysymys.
Jos ne leikkivät kehonhuoltovasaralla tai uudella, hauskalla sähkötyökalulla?
🙄
Vierailija kirjoitti:
Stoppareita saa kaupasta. Mekin hankittiin ne jälkeenpäin.
Minua nolottaa, kun tajusin omastakin asunnostani kuuluvan meteliä vasta naapurin muutettua pois ja meluisamman muutettua tilalle. Edellinen oli aina hiljaa, nykyinen ilmeisesti pelaa, ja puhe kuuluu todella hyvin asuntooni. Ei se kuitenkaan kovasti häiritse, mutta en enää viitsi kuunnella yhtä paljon musiikkia ja yritän kuntoilla mahdollisimman hiljaa, kun tiedän että ihan kaikki äänet kuuluu. Välillä esim. joku sarja naurattaa tai puhun kaverin kanssa puhelimessa ja en voi olla miettimättä että tämäkin kaikki kuuluu varmaan sanatarkasti naapuriin.
Naapuri tuli keskellä yötä hakkaamaan ovea. Onneks olin vielä soittamassa rumpuja enkä nukkumassa
Ap on ite liian herkkä kun on kasvanut jossain maalla kuunnellen tuulen suhinaa ja oravien pieruja.
Ehkä jossain vanhoissa kerrostaloissa köyhien slummeissa kuuluu naapureista elämisen ääniä, omassa uudessa talossa ei kuulu mitään.