Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Itse heitän ja paiskoin kaikkee mahdollista mitä käteen sattuu. Joskus huudan täysillä ihan läpällä samalla kun hypin kirjahyllyn päältä kuplamuovien ja pierutyynyjen päälle. Konevuokraamosta haen kaikkein äänekkäimpiä vempaimia mitä sitten huudatan mahdollisimman aikaisin tai myöhään koska miksi en. Veden jätän aina yöksi juoksee koska lasku on aina sama ni mitä välii. Poltan sisäl paitsi jos naapuril on ikkuna auki ni meen äkkii puhaltelee savuja sinnepäi ja huudan samalla kovaan ääneen koska se on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Viisaampaa ja rakentavampaa on (jälleenmiljonanne kerran) kysyä miksi VIELÄKÄÄN ei osata rakentaa äänieristykseltään miellyttäviä asuntoja, esimerkiksi rappukäytävät kaikuvat edelleen Suomessa kuin holvikirkot, vaikka rakennetaan innolla miljoona-asuntoja. Miten noin suurilla investoinneilla ja sillä hinnalla ei muka saa kunnon materiaaleja ja ammattimiehiä? Opettakaa nyt jukolauta siellä ammattikoulussa rai insinööriahjossa kunnon äänieristyksen alkeet ennen kuin annatte edes vasaraa käteen! Samoin kuin yksi opintokokonaisuus voisi olla aiheesta : miksi talot homehtuu pystyyn!
Varmaan vuonna 3000 Suomessa edelleen valitetaan että naapurin vessanvetämiset kuuluu seinien läpi aivan kuin huoneet olisi paperista tai pahvista koottu ja voi itku sentään kun vastarakennettu ja sadoilla tuhansilla entisöity kiinteistö on --ylläripylläri -- asumiskelvoton homeen vuoksi!
Vuonna 3000 on ihan kaikki, ihmisiä myöten, siirtynyt internettiin jo satoja vuosia sitten, joten nykyihmisten murheita ei ole. Kaikki on virtuaalimaailmassa, jossa mitään ei ole konkreettisesti olemassa. Jokainen on luonut itselleen oman maailman, joka on aina just sellainen kuin itse sen haluaa olevan. Ei tarvitse nähdä eikä kuulla yhtään mitään sellaista, mitä ei halua. Keskellä valkoista tyhjyyttä maataan vaan virtuaalilasit silmillä ja pää täynnä mikrosiruja, ilman että ollaan siitä tietoisia.
Joskus puoliso jahtaa banaanikärpäsiä rullatulla lehdellä. Luulisi ettei hirveästi kuulu.
Säästän rahaa, jotta voin muuttaa kerrostalosta pois. Itse en kestä kerrostalon ääniä enää yhtään; suurin osa paiskoo ulko-ovia, rappukäytävästä kuuluu aina mekkalaa (pahinta on, kun joku kolistelee jotain metallisiin kaiteisiin, se kuuluu asuntoon asti), väliovea asunnossa ei ole, eikä edes saa laittaa, yläkertalainen tiputtelee jotain esinettä (puhelintaan?) 10 min välein, seinänaapuri poraa joka ikinen lauantai tauluja seinään (ilmeisesti laittaa yhden taulun seinään per viikko, pitääkin käydä kysymässä, montako on vielä jäljellä), naapurin bassot kuuluu sisälle, mutta ei musiikki... niin ja kolmesti viikossa yöaikaan alkaa ihme resonanssi kuulumaan pitkin seiniä, todella ahdistava ääni ja aiheuttaa päänsärkyä.
Kerrostalossa asuminen ei ole inhimillistä. Ei myöskään saa itse harrastaa mitään, voi vain haaveilla kitaran soitosta.
Mä rakennutin eteiseen keilaradan.
Pumpulissa kasvatuksen seurausta...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varmaan sitten niin rauhallinen ihminen, etten pysty käsittämään joidenkin tarvetta mölytä hullun lailla. Ei mulle tulisi mieleenkään pudottaa koko ajan painavia esineitä lattialle tai paiskoa kaappien ovia täysillä kiinni. Mitä minä siitä mölyämisestä itselleni saisin? En mitään. Asun onneksi hiljaisessa talossa, mutta voin todellakin kuvitella millaista on asua jonkun kiljuvan tavaranpaiskojan kanssa samassa talossa.
Sinulla on käynyt tosi hyvä tuuri kun et ole koskaan saanut kroonista paiskojaa seinänaapuriksi. Yläpuolellani asusteli parin vuoden ajan nuori nainen, joka ei ollut hetkeäkään paikoillaan kotioloissa. Jatkuvaa kantapääravia sinne tänne, tavaroiden pudottelua lattialle (neurologisiin tutkimuksiin mars, jos mikään ei pysy kädessä..) 30 sekunnin välein, kaapin ovien paiskontaa hirmuisella voimalla, huonekalujen raahausta ja siirtelyä, erittäin kovaäänisiä kiljunta ja kikatuspuheluita, yhtä kovaäänisten kavereiden tuomista kyläilemään harva se päivä ja yö yms. Hän myös paiskasi asunnon oven kiinni todella raisusti aina lähtiessään, sillä seurauksella että ovi lukkoineen lopulta hajosi kovakouraisen käsittelyn seurauksena.
Ei ollut ihan lempinaapureitani tämä tapaus, onneksi hän muutti pois...
Laminaatti on pe""eleestä, pitäisi olla vain alimman kerroksen asunnoissa, mutta kun se asennettu joka kerrokseen,ilman mitään äänieristys solumuovia,siltä ainakin kuulostaa kun kuuluu kaikki norsumarssit, veden lorinat, puheäänet ja tavaroiden pudotukset ja kolinat ja tarkoitan siiis koko ajan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varmaan sitten niin rauhallinen ihminen, etten pysty käsittämään joidenkin tarvetta mölytä hullun lailla. Ei mulle tulisi mieleenkään pudottaa koko ajan painavia esineitä lattialle tai paiskoa kaappien ovia täysillä kiinni. Mitä minä siitä mölyämisestä itselleni saisin? En mitään. Asun onneksi hiljaisessa talossa, mutta voin todellakin kuvitella millaista on asua jonkun kiljuvan tavaranpaiskojan kanssa samassa talossa.
Sinulla on käynyt tosi hyvä tuuri kun et ole koskaan saanut kroonista paiskojaa seinänaapuriksi. Yläpuolellani asusteli parin vuoden ajan nuori nainen, joka ei ollut hetkeäkään paikoillaan kotioloissa. Jatkuvaa kantapääravia sinne tänne, tavaroiden pudottelua lattialle (neurologisiin tutkimuksiin mars, jos mikään ei pysy kädessä..) 30 sekunnin välein, kaapin ovien paiskontaa hirmuisella voimalla, huonekalujen raahausta ja siirtelyä, erittäin kovaäänisiä kiljunta ja kikatuspuheluita, yhtä kovaäänisten kavereiden tuomista kyläilemään harva se päivä ja yö yms. Hän myös paiskasi asunnon oven kiinni todella raisusti aina lähtiessään, sillä seurauksella että ovi lukkoineen lopulta hajosi kovakouraisen käsittelyn seurauksena.
Ei ollut ihan lempinaapureitani tämä tapaus, onneksi hän muutti pois...
Mulla samaa meininkiä joskus ollut yläpuolella mut kyseessä nuorehko mieshenkilö. Ei osaa nuoret, vapaakasvatuksen tulokset asua kerrostaloissa.
Akka pittää välillä heittää seinään tai lattialle kun se on aina tiellä
Vierailija kirjoitti:
naapurini on vuosien ajan valittanut minulle siitä, että pesukoneeni on ilmiselvästi epätasapainossa, koska sen linkousääönet kuuluvat hänelle ja ne ovat sietämättömiä. -yhtä monta kertaa olen sanonut hänelle, että kun minulla ei ole pesukonetta, että se ääni tulee jostain muusta asunnosta ja pesukoneettomuuteni olisi voinut päätellä siitäkin, että käyn säännööllisesti kellarin pesutuvassa varaamassa itselleni pesukoneen ja pyykinkuivaushuoneen käyttööni. Ei varmasti tule äänet muualta, sanoo naapurini, kyllähän nyt jokainen osaa äänten perusteella päätellä mistä äänet tulee. :D
Se pesukone on naapurillani, mutta ei ole epätasapainossa. Kerrostalossa vain nyt on niin, että äänet eivät etene niin suoraviivaisesti kuin tyhmempi ihminen voisi uskoa ja etenkin ne matakataajuiset äänet kulkevat rakenteissa ja voivat jopa vahvistua matkalla. Siksi vaikka joku ihan pienen tavaran tipahtaminen kovalle laminaattilattialle voi kuulostaa jysähdykseltä alakerrassa. Tai pesukoneen linkousääni voi kuulostaa suurinpiirtein suihkuhävittäjän ylilennolta alakerrassa.
Aikoinaan (asuin silloin toisessa talossa ja toinen naapuri) kun minulla oli koira, niin alakerran naapuri valitteli, ettäk uulostaa siltä, että jatkuvasti pyöriteltäisiin jotain kovaa pientä kuulaa lattialla. Tajusin heti mistä ääni tulee ja sanoin, että se on varmaan koiran kynsien rapina lattiaa vasten. Naapuri kielsi ja sanoi, että hän kyllä tietää millaista koiran kynsien rapina on. Ei voinut millään uskoa. Kokeilin sitten kerran ja laitoin koiralle päiväksi tossut jalkaan ja kysyin naapuriltani, että kuuluiko niitä ääniä. Ei kuulunut. Kerroin sitten, että epäilykseni osui oikeaan ja että todellakin ääni tulee koiran kynsistä. Asia ratkesi sillä, että laitoin lattialle ylimääräisiä mattoja koiran ravireiteille
Jos naapuri valittaa vuosikausia olemattomasta pesukoneesta, eikö olisi ollut helpompi päästää se naapuri tsekkaamaan ihan itse, että pesukonetta ei ole? Kuin että vängätä asiasta vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Mun entisellä yläkerran naapurin likalla oli kuntosali laite joka piti sellaista soutulaitteen ääntä ja sellaista höyläääntä.
Se on muuttanut meidän yläkertaan. Höylää sillä öisin yhden maissa.
Vierailija kirjoitti:
Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.
Tai ehkä melkein varmempi on ennen 70-lukua rakennetut (kivi)talot. 60-luvulla ei vielä taloja tehty elementeistä ja seinät asuntojen välillä ovat todella paksuja. Asun 60-luvun talossa ja tyytyväinen saa olla. Toki esim pattereiden ja putkien kohina ja pauke voi olla voimakkaampaa, mutta itseäni ei erityisemmin häiritse. Vaikka kovat äänet kuuluvatkin jossain määrin, on äänieristys aivan eri luokkaa kuin niissä 70-90-l. rakennetuissa elementtikuutioissa, joista on myös kokemusta. Asuin myös opiskeluaikana 50-luvun kivitalossa ja muistan todella harvakseltaan kuulleeni jotain naapurista.
Vierailija kirjoitti:
Joskus puoliso jahtaa banaanikärpäsiä rullatulla lehdellä. Luulisi ettei hirveästi kuulu.
Jos ette asu alimmassa kerroksessa, niin alakerran naapurisi tulkitsee tuon jahdin kantapääkävelyksi tai elefanttikävelyksi.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.
Tai ehkä melkein varmempi on ennen 70-lukua rakennetut (kivi)talot. 60-luvulla ei vielä taloja tehty elementeistä ja seinät asuntojen välillä ovat todella paksuja. Asun 60-luvun talossa ja tyytyväinen saa olla. Toki esim pattereiden ja putkien kohina ja pauke voi olla voimakkaampaa, mutta itseäni ei erityisemmin häiritse. Vaikka kovat äänet kuuluvatkin jossain määrin, on äänieristys aivan eri luokkaa kuin niissä 70-90-l. rakennetuissa elementtikuutioissa, joista on myös kokemusta. Asuin myös opiskeluaikana 50-luvun kivitalossa ja muistan todella harvakseltaan kuulleeni jotain naapurista.
Omakotitalossa tärkeintä on, ettei katto vuoda, lattia ei lähde kallistumaan, kaadot lattiakaivojen kohdalla on oikein, ikkunat ei vedä ja lämmöt ei karkaa harakoille. Äänieristystä ei tarvi niin olla, seinät saa olla vaikka japanilaiseen tyyliin ohutta paperia, josta kuultaa läpi, tai vaikka lasiseiniä.
hehe voiskohan nää raahaus/siirtely äänet johtua rullien päällä olevista tietokone/toimisto -tuoleista? Istun moisen päällä nytkin ja kävi mielessä että vaikka eihän tästä tänne ääntä kuulu alas voi?
Asunut kymmenissä kerrostaloluukuissa, ja taas vaihdoin äänieristyksen takia. Jollei sivusuunnasta niin alakerrasta ja laminaatti soi. Ex-Itäblokissa äänieristys ollut kohdillaan, jos päätyasunto ja asunnot suljettavan sisäkäytävän varrella. Rapusta ei kuulu mitään.
Ylin kerros ja rv. eivät takaa mitään, ääni kulkee. Uusissa on sitten rakennus- ja suunnitteluvirheitä - ja rakennustyömaata vuosiksi. Eikä palveluja aina valmiina. Valintakysymyksiä.
Kylven viikottain 2-3 kertaa. Kylvyssä ollessa tuntuu kerran pari kuukaudessa kun alakerran väki tömäyttää seinään tai lattiaan jotakin oikein voimalla yleensä kolme kertaa. Oman lattiani ja metallisen kylpyammeen välissä on kahdeksisen senttiä ilmaa. Silti tömähdykset iskevät voimalla ammeen jalkoja pitkin selkääni niin, että oikein tärähdän.
Muina aikoina en ole huomannut vastaavaa.
Minä asun kerrostalossa,siellä alkaa klo.22-23 välillä kuulua myös jyminä,en tiedä mitä touhutaan kun ei
päivällä kuulu mitään.Vai ovatko näitä ns.työttömiä,että päivällä nukutaan.Laiskuuden huippu myös se
että säilytetään välillä roskapussia päivätolkulla ranskalaisen parveen ikkunan välissä,aika sikasta touhua.
Hyvät kanssaihmiset,
se nyt on niin, että samat häiritsevät äänet viikosta, kuukaudesta toiseen on häiriötä.
Parhaiten auttaa kirjallinen valitus, johon otetaan allekirjoitus kahdelta todistajalta, mielummin naapureilta.
Muutto uudempaan taloon auttaa kummasti;
uudempien asuntojen rakentamisessa on huomioitu juuri nämä resonoinnit, sen takia äänieristyksiin on kiinnitetty erityistä huomiota.
Kuinka vaikeaa se valituksen tekeminen isännöitsijälle on?
Kärsikää, itse voitte vaikuttaa omaan asumismukavuuteenne, jos ette tee mitään....