Miksi isille tuntuu olevan ylivoimaista maksaa elatusmaksuja?
Lähipiirissä tunnen useammankin isän, jotka eron jälkeen eivät halua maksaa omista lapsistaan elatusmaksuja. Isät ovat olleet innokkaasti olleet tekemässä lapsia, mutta ajatuksena on ilmeisesti ollut, että lapset ovat vain äidin projekti, jotka eivät saa häiritä isän uraa tai vaikuttaa isän taloudelliseen tilanteeseen. Eron jälkeen sitten itketään, kun ei edes minimiä haluta maksaa.
Esimerkiksi exäni mielestä hänen ei tarvitse maksaa mitään, koska hänen mielestään pärjään ilmankin elatusmaksuja ja saanhan peräti lapsilisää. Ymmärtäisin tämän ajattelutavan, jos lapset olisivat vuoroviikkosysteemillä, mutta mies on vain kaksi pidennettyä viikonloppua kuussa lasten kanssa. Ex siis jättää maksuja maksamatta tai maksaa miten sattuu, vaikka lastenvalvojalla on tehty selkeä sopimus. En haluaisi riidellä, mutta eipä tässä taida olla vaihtoehtoja.
Kommentit (178)
Akan kanssa neuvoteltiin erosta ja mun olisi pitänyt maksaa elareita 2000€/kk nto tuloista 369€/kk + päivähoitomaksu 290€/kk se tosin olisi tippunut 50€/kk hintaiseksi.
Täysin kohtuutonta, asuntolainaa 80000€ jäljellä ja kaikki muutkin ok-talon kulut.
Noista ei pitäisi olla mitään vapautusta. Pakkotöihin yhteiskunnalle isät, jotka eivät maksa.
Näin vuoroviikkovanhempana toivoisin, että lapsen kuluja varten siirrettäisiin rahaa yhteiselle tilille, josta molemmat voisivat käyttää rahaa lapsen tarpeen mukaan.
Tämä järjestely ei kuitenkaan exälle sovi, joten minun pitää maksaa elatusmaksuja hänelle. Hän käyttää sitten rahat mihin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esimerkiksi osituksessa annettu etua lähivanhemmalle elastusta vastaan?
ositus ja oman lapsen elatusvelvollisuus ei ole mitenkään yhteydessä toisiinsa?
Elatuksen järjestämisestä saa päättää vapaasti. Etävanhempi voi esimerkiksi myydä asunnon puolikkaansa lähivanhemmalle alennettuun hintaan elatusta vastaan.
Voiko oikeasti?
Onhän näissä säännöissä sitten ainakin jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan jankkaaja ei täällä ole vielä onnistunut selventämään, miten lapsen kulut voi olla esim. tuon mainitun 700€/kk.
Käytetään esimerkkinä vaikka 3v lasta, jolla ei ole maksullista harrastusta.
Mikä tämän 3v lapsen elatuksessa maksaa 700€ joka kuukausi?Olen itse alle 3v lapsen äiti, parisuhteessa ja lapsen isän kanssa saman katon alla, ja rehellisyyden nimissä lapsen elatukseen ei kyllä mene mitenkään edes puolta tuosta.
Ja jos lapselle tarvitsee oman huoneen... Täällä ainakaan kaksioiden ja kolmioiden Vuokrahinnat eivät mitenkäön merkittävästi eroa toisistaan. Jokusen kympin voi laskea siitä ehkä lisää lapsen kuluihin.
Tosin, tarvitseehan lapsi oman huoneen etävanhemmankin luona, ei se etäkään voi enää yksiössä asua.
Yleensä tapana on että lapsen kulut arvioidaan sen elintason perusteella joka lapsilla on ollut ennen eroa tai joka on vanhempien tuloihin nähden kohtuullinen. Ei nyt mitenkään överisti tietenkään mutta tapauskohtainen arvio kuitenkin. Lisäksi mahdolliset lapsen erityistarpeet tai erityiset kulut voidaan huomioida, esim. lukioikäisellä lukiokirjat, vammaisella lapsella normaalia korkeammat terveydenhuolto/kuljetuskulut tms.
Vierailija kirjoitti:
Näin vuoroviikkovanhempana toivoisin, että lapsen kuluja varten siirrettäisiin rahaa yhteiselle tilille, josta molemmat voisivat käyttää rahaa lapsen tarpeen mukaan.
Tämä järjestely ei kuitenkaan exälle sovi, joten minun pitää maksaa elatusmaksuja hänelle. Hän käyttää sitten rahat mihin käyttää.
Vuoroviikkovanhempien välillä toi voi toki toimiakin siinä mielessä että molemmat maksaa saman verran lapsen peruskuluja kuten ruokaa, asumista ja vastaavia. Mutta tosiaan se suurin ongelma on just siinä että valtaosa lapsen kuluista syntyy kotitalouden yhteishankintoina, kuten ruokaostokset, vedet, sähköt, vakuutukset, asuminen. Tuollainen tili toimisi siis vain yksittäisten hankintojen osalta(vaatteet lapselle, harrastusmaksu jne). Ja mites tilanteet jossa vanhempi vie vaikka kolme lasta huvipuistoon ja maksaa kaikkien liput, pitäiskö tän yhden lapsen lippu ja hattara maksaa erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esimerkiksi osituksessa annettu etua lähivanhemmalle elastusta vastaan?
ositus ja oman lapsen elatusvelvollisuus ei ole mitenkään yhteydessä toisiinsa?
Elatuksen järjestämisestä saa päättää vapaasti. Etävanhempi voi esimerkiksi myydä asunnon puolikkaansa lähivanhemmalle alennettuun hintaan elatusta vastaan.
Voiko oikeasti?
Onhän näissä säännöissä sitten ainakin jotain järkeä.
Voi. Mutta ehdottomasti lakimies mukaan tekemään sopimus, tai soi omissa ja maksat tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos voisikin itse valvoa ja seurata, että ne rahat todellakin menevät lasten tarpeisiin.
Kulutosite pakkoa odotellessa.
Ja sitä, että ne kuitin kamat todellakin löytyvät.
Ai juma... kun ne kulut eivät mene vain yksittäisiin tarvikkeisiin, mitä lapselle ostetaan! Se menee myös asumiskuluihin, sähköön, vesimaksuihin, ruokiin, siitä pitäisi riittää osuus bussikorttiin, synttärijuhliin ja lahjoihin, penskan Mäkkärillä käymisiin, kuukausirahaan, luokkaretkiin ym. juokseviin kuluihin, mitä lapsen kanssa nyt vaan eteen tulee!
Oman lapsen isä maksaa 170 euroa kuussa ja kehtaa lapselle sanoa, että "äiti voi kyllä ostaa sulle ne 100 euron kengät, kun minä maksan sinusta niin paljon elareita", minun tehtäväni on saada edes lapsi ymmärtämään, ettei se ole mitään lapsen kulutusrahaa vaan sen pitää riittää hyvin moneen asiaan.
170 euroa on aivan liikaa elatusmaksuja. Edes aikuisen kuluihin ei mene 340 euroa kuussa.
Sitä paitsi lähivanhempi saa lapsilisänkin. Huoltajan pitäisi joutua maksamaan 100% lapsen kuluista ITSE.
On naurettavaa että halutaan huoltajuus mutta ei haluta kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkovanhempien välillä toi voi toki toimiakin siinä mielessä että molemmat maksaa saman verran lapsen peruskuluja kuten ruokaa, asumista ja vastaavia. Mutta tosiaan se suurin ongelma on just siinä että valtaosa lapsen kuluista syntyy kotitalouden yhteishankintoina, kuten ruokaostokset, vedet, sähköt, vakuutukset, asuminen. Tuollainen tili toimisi siis vain yksittäisten hankintojen osalta(vaatteet lapselle, harrastusmaksu jne). Ja mites tilanteet jossa vanhempi vie vaikka kolme lasta huvipuistoon ja maksaa kaikkien liput, pitäiskö tän yhden lapsen lippu ja hattara maksaa erikseen?
Vuoroviikkoasumisessa molemmat vanhemmat maksaa veden, sähkön, vakuutuksen ja asumisen sekä ruokakulut omalla viikollaan omasta pussistaan.
Vanhempi vie kaikki lapset huvipuistoon ja ottaa sitten tililtä tämön yhden lapsen huvipuistoreissuun menneet rahat.
Minä laitan yhteiselle tilille joka kuukausi sata euroa ja lisäksi sinne tulee lapsilisä 150€ tämä riittää todella hyvin lapsen menoihin ja joskus ei tarvi laittaa mitään.
Viikkorahaa lapselle maksetaan 10€ saa sen vuoroviikoin vanhemmiltaan. Bussikortti ladataan yhteiseltä tililtä koska kesäaikoina lapsi kulkee pääasiassa pyörällä.
Hyvin on toiminut:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa joka sen lapsen sinne huvipuistoon vie.
Huvipuisto ei ole millään tavalla tärkeä tai pakollinen kulu.
Vierailija kirjoitti:
Noista ei pitäisi olla mitään vapautusta. Pakkotöihin yhteiskunnalle isät, jotka eivät maksa.
Jos samalla laitetaan pakkotyöhön äidit jotka elävät ex miehensä ja valtion rahoilla.
Jos ei ole ITSE varaa elättää lastaan niin vankilaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan jankkaaja ei täällä ole vielä onnistunut selventämään, miten lapsen kulut voi olla esim. tuon mainitun 700€/kk.
Mikä tämän 3v lapsen elatuksessa maksaa 700€ joka kuukausi?Olen itse alle 3v lapsen äiti, parisuhteessa ja lapsen isän kanssa saman katon alla, ja rehellisyyden nimissä lapsen elatukseen ei kyllä mene mitenkään edes puolta tuosta.
Ja jos lapselle tarvitsee oman huoneen... Täällä ainakaan kaksioiden ja kolmioiden Vuokrahinnat eivät mitenkäön merkittävästi eroa toisistaan. Jokusen kympin voi laskea siitä ehkä lisää lapsen kuluihin.
Tosin, tarvitseehan lapsi oman huoneen etävanhemmankin luona, ei se etäkään voi enää yksiössä asua.
Koska täällä halutaan maksattaa omaa elämäänsä ex puolisolla.
Minäkin elin koko lapsuuteni pienipalkkaisen yksinhuoltajaäidin kasvattamana kahden sisarukseni kanssa.
Edes meihin kaikkiin ei mennyt kuukaudessa tuollaisia summia (edes inflaatio laskettuna).
Jos lapsen kasvattaminen olisi noin kallista niin suurinosa ei ikinä kykeisi lapsia hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehen elatusmaksu on 300€ per kk eli puolet lapsen kk kuluista...niin onko 1 lapsen kulut tosiaan 600€ kuukaudessa + lapsilisät äidille yhteensä..jo n.700€. Siis oikeesti, kyllä äiti laittaa jo matkarahastoon tuosta miehen osasta suuren osan..?
Eikä miehen osuudella pidä maksaa ex vaimolle isompaa asuntoa, eihän mies siitä saa mitään itselleen kun ex myy asunnon aikanaanPitäisikö sitten elarit ja lapsilisät korvamerkitä jotenkin? Niitä varten voisi olla yhteiskunnan ylläpitämä tili, jolle lapsilisät tulisivat suoraan ja jonne etävanhempi maksaisi elarit?
Tilillä olevia varoja voisi käyttää vain lapsen tarpeisiin.
Kerrotko vähän tarkemmin, miten lapsen kulut tuolta tililtä maksettaisiin? Jaksatko sinä ostaa ja tehdä lapen ruuat erikseen sekä punnita lapsen tuottamat roskat, kuinka paljon niistä veloitetaan jätemaksuja? Miten lasket lapsen käyttämän vesimaksun?
Nykyajan tekniikalla tuo ei ole mikään ongelma. Mutta esim kaupassa lapsen ruoat voi maksaa erikseen. Mikäli hän syö samaa kuin sinä, voidaan kulutus laskea lapsen painon osuutena yhteisistä ruokamenoista. Tilitys voidaan tehdä jälkikäteen. Toisin sanoen maksat itse ja saat vastaavalle summalle nosto-oikeuden lapsirahatililke.
Vesimaksu on tyypillisesti / henkilö. Jos teillä on oma vesimittari, voit jakaa siitä tulevan laskun / henkilö. Samoin voit jakaa jätemaksun / henkilö. Jos lapsi on luonasi vaikka joka toinen viikko, jaat summan ensin kahtia ja sitten ositat sen toisen puolikkaan samaan tapaan.
Jos halutaan mennä gramman tarkkuuteen ja automatiikkaan, niin sekään ei ole nykytekniikassa ongelma. Lapselle tulee jano. Hän menee automaattihanalle ja valitsee esim 1 lasi kylmää vettä, jonka jälkeen automaatti annostelee häneen lasiinsa etukäteen valitun määrän vettä. Kuukauden jälkeen automatiikka ilmoittaa, että lapsi käytti esim 30 litraa juomavettä ja 500 litraa lämmintä pesuvettä. Tämän jälkeen kompuutteri laskee ja erittelee vesilaskun ja lämpimän veden lämmittämiseen kuluneen energialaskun ja veloittaa sen automaattisesti lapsirahatililtä ja loput omalta tililtäsi.
Saamatonta laiskuutta, jos ei osaa/jaksa pitää kirjanpitoa lapsen kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Saamatonta laiskuutta, jos ei osaa/jaksa pitää kirjanpitoa lapsen kuluista.
Ja isä yhtä saamattomana odottaa että lapsen äiti laskee ja pyytää maksamaan... lähivanhemmalle pitäisi maksaa bonusta siitä että hoitaa pääasiassa lapsen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa joka sen lapsen sinne huvipuistoon vie.
Huvipuisto ei ole millään tavalla tärkeä tai pakollinen kulu.
No ei ole. ex-vaimo kyseli lastenvalvojalla jo mopokortin perään, kun kuluista yritti vängätä, mutta tässä sentään lastenvalvoja sai sanottua että se nyt ei myöskään ole ihan välttämätön kulu.
Silti, vuoroviikoin ja maksan elatusmaksua, ostelen vaatteet kasvavalle tenavalle kotiin.. Kun on kuulema niin hankalaa jos joutuisi pakkaamaan tavaraa lapsen mukaan.
Ja sekään ei meinannut mennä jakeluun, että elatukseen lasketaan myös hänen osuutensa, ei pelkästään mun ja lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos voisikin itse valvoa ja seurata, että ne rahat todellakin menevät lasten tarpeisiin.
Kulutosite pakkoa odotellessa.
Ja sitä, että ne kuitin kamat todellakin löytyvät.
Ai juma... kun ne kulut eivät mene vain yksittäisiin tarvikkeisiin, mitä lapselle ostetaan! Se menee myös asumiskuluihin, sähköön, vesimaksuihin, ruokiin, siitä pitäisi riittää osuus bussikorttiin, synttärijuhliin ja lahjoihin, penskan Mäkkärillä käymisiin, kuukausirahaan, luokkaretkiin ym. juokseviin kuluihin, mitä lapsen kanssa nyt vaan eteen tulee!
Oman lapsen isä maksaa 170 euroa kuussa ja kehtaa lapselle sanoa, että "äiti voi kyllä ostaa sulle ne 100 euron kengät, kun minä maksan sinusta niin paljon elareita", minun tehtäväni on saada edes lapsi ymmärtämään, ettei se ole mitään lapsen kulutusrahaa vaan sen pitää riittää hyvin moneen asiaan.
170 euroa on aivan liikaa elatusmaksuja. Edes aikuisen kuluihin ei mene 340 euroa kuussa.
Sitä paitsi lähivanhempi saa lapsilisänkin. Huoltajan pitäisi joutua maksamaan 100% lapsen kuluista ITSE.
On naurettavaa että halutaan huoltajuus mutta ei haluta kustannuksia.
Lastenvalvojalta saa lomakkeen, jossa on ihan valmiiksi laskettu lasten iän mukaisesti vaadittava elatus. Maksut lasketaan sitten vanhempien tulojen ja menojen mukaan. Ei noita hatusta vedetä, vaikka moni näyttää niin luulevan.
Mikä tämän 3v lapsen elatuksessa maksaa 700€ joka kuukausi?
Olen itse alle 3v lapsen äiti, parisuhteessa ja lapsen isän kanssa saman katon alla, ja rehellisyyden nimissä lapsen elatukseen ei kyllä mene mitenkään edes puolta tuosta.