Miksi isille tuntuu olevan ylivoimaista maksaa elatusmaksuja?
Lähipiirissä tunnen useammankin isän, jotka eron jälkeen eivät halua maksaa omista lapsistaan elatusmaksuja. Isät ovat olleet innokkaasti olleet tekemässä lapsia, mutta ajatuksena on ilmeisesti ollut, että lapset ovat vain äidin projekti, jotka eivät saa häiritä isän uraa tai vaikuttaa isän taloudelliseen tilanteeseen. Eron jälkeen sitten itketään, kun ei edes minimiä haluta maksaa.
Esimerkiksi exäni mielestä hänen ei tarvitse maksaa mitään, koska hänen mielestään pärjään ilmankin elatusmaksuja ja saanhan peräti lapsilisää. Ymmärtäisin tämän ajattelutavan, jos lapset olisivat vuoroviikkosysteemillä, mutta mies on vain kaksi pidennettyä viikonloppua kuussa lasten kanssa. Ex siis jättää maksuja maksamatta tai maksaa miten sattuu, vaikka lastenvalvojalla on tehty selkeä sopimus. En haluaisi riidellä, mutta eipä tässä taida olla vaihtoehtoja.
Kommentit (178)
Miksi te lisäännytte sellaisten miesten kanssa, jotka lähtevät läiskimään ja jotka eivät huolehdi elatusmaksuista?
Itse en näe lapsiani kuin vaan kerran viikossa tai harvemmin. Nekin käynnit on aina 2 tuntia.
Eksä yrittää aivopestä lapsia vihaamaan isäänsä. Minulla siis poika ja tytär.
Pojan kanssa menee hyvin mutta tyttö alkanu uskoa äitin höpinöitä.
Lasten kesken menee hyvin keskenään mutta äiti aina keksii jotain paskaa etten sais lapsiani nähdä.
Mutta raha kuitenkin kelpaa. Jos jättäisin yhdenkään elatuksen maksamatta niin uhkasi heti ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pistää perintään.
Eli raha kyllä kelpais. Exällä jo uus ukko ja yrittäävät tehdä siitä perheen minun lapsien avulla.
Noh kunhan lapset kasvavat vähän isommaksi niin kerron heille totuuden äidistään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on yleensä niitä isiä joille muutenkin tuo vanhemmuuden vastuunkanto tuottaa ongelmia. Ymmärrän tilanteen jossa on 50/50 lapsenhoitaminen ja kustannukset, mutta kun näitä maksuja välttelevät usein juurikin ne, jotka ei lapsen arkeen osallistu tai kustannuksiin muutoinkaan.
Mikä ongelma, no se päänsisäinen ongelma itsekkyys ja idiotismi.
isiä? Mutta jos on itsekäs ja idiootti niin äidin kohdalla kuitenkaan tällainen vastuista laistaminen ei ole mahdollista?
Niinkö väitin?! Aloituksessa kysyttiin ISISTÄ ja siihen aloitukseen vastasin.
Ei mikään isien juttu. Ei kukaan niistä halua maksaa. Meillä on exän kanssa aina sumplittu yhteisymmärryksessä kumpikin nollille kulujen suhteen että kela maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe lapsiani kuin vaan kerran viikossa tai harvemmin. Nekin käynnit on aina 2 tuntia.
Pojan kanssa menee hyvin mutta tyttö alkanu uskoa äitin höpinöitä.Lasten kesken menee hyvin keskenään mutta äiti aina keksii jotain paskaa etten sais lapsiani nähdä.
Mutta raha kuitenkin kelpaa. Jos jättäisin yhdenkään elatuksen maksamatta niin uhkasi heti ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pistää perintään.Eli raha kyllä kelpais. Exällä jo uus ukko ja yrittäävät tehdä siitä perheen minun lapsien avulla.
Noh kunhan lapset kasvavat vähän isommaksi niin kerron heille totuuden äidistään..
Sinulla on ihan oikeus nähdä lapsiasi enemmän, mikset käytä sitä? Ja miksi jättäisit lastesi ELATUKSEN maksamatta?? Miten se on lasten äidin vika? En ihmettele jos lapsesi alkavat nähdä millainen olet.
Vierailija kirjoitti:
Pojan kanssa menee hyvin mutta tyttö alkanu uskoa äitin höpinöitä.Lasten kesken menee hyvin keskenään mutta äiti aina keksii jotain paskaa etten sais lapsiani nähdä.
Mutta raha kuitenkin kelpaa. Jos jättäisin yhdenkään elatuksen maksamatta niin uhkasi heti ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pistää perintään.Eli raha kyllä kelpais. Exällä jo uus ukko ja yrittäävät tehdä siitä perheen minun lapsien avulla.
Miksi tapaat niin harvoin kai noista tapaamisista sovitaan juuri lapsen etua ajatellen yhdessä vanhempien kanssa.
Elatusmaksuissa otetaan huomioon etän luonapitovähennykset vaan ei lähivanhemman, mikä onkin hullunkurista.
Rahat kelpaavat koska kulut menevät lähivanhemmalta, se ei ole palkkio, vaan menoeriä. Ei niissä edes huomioda ylimääräisiä, vaan puhtaasti ruoka, vaate, asumiskulut ja mahdolliset harrastusmaksut, jos niitäkään siitä sitten jaetaan molempien tulojen perustellaa sen vanhemman prosentuaalinen osuus vaikkapa lapsen kk kulut esim. 450e/kk : 150e etävanhempi (se minimi), lähivanhempi maksaa loput 300e + ylimääräiset. Reilujako lähivanhemmalle niin ei.
Esimerkiksi talvivaatteet pelkästään voivat viedä sen minimi elarin määrän, jolloin siitä ei oteta penniäkään asumiskuluihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ihan oikeus nähdä lapsiasi enemmän, mikset käytä sitä? Ja miksi jättäisit lastesi ELATUKSEN maksamatta?? Miten se on lasten äidin vika? En ihmettele jos lapsesi alkavat nähdä millainen olet.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on yleensä niitä isiä joille muutenkin tuo vanhemmuuden vastuunkanto tuottaa ongelmia. Ymmärrän tilanteen jossa on 50/50 lapsenhoitaminen ja kustannukset, mutta kun näitä maksuja välttelevät usein juurikin ne, jotka ei lapsen arkeen osallistu tai kustannuksiin muutoinkaan.
Mikä ongelma, no se päänsisäinen ongelma itsekkyys ja idiotismi.
isiä? Mutta jos on itsekäs ja idiootti niin äidin kohdalla kuitenkaan tällainen vastuista laistaminen ei ole mahdollista?
Niinkö väitin?! Aloituksessa kysyttiin ISISTÄ ja siihen aloitukseen vastasin.
Olet oikeassa. Vastuuttomat äidit laistavat elatusavun maksamisesta ex-miestensä perheille. Tämäkään ei ole sukupuolikysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos voisikin itse valvoa ja seurata, että ne rahat todellakin menevät lasten tarpeisiin.
Kulutosite pakkoa odotellessa.
Ja sitä, että ne kuitin kamat todellakin löytyvät.
No EIHÄN niitä kuitteja eikä kamoja sen enempää löydykään ! Ne rahat menee niiden ä m m i e n perseisiin ja kun aletaan asiaa perkaamaan, niin siitähän se älämölö syntyy kun tietävät jäävänsä kiinni rahojen hussutuksesta.
Lapsi siis asuu kadulla vaatteita ja ilman ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos voisikin itse valvoa ja seurata, että ne rahat todellakin menevät lasten tarpeisiin.
No EIHÄN niitä kuitteja eikä kamoja sen enempää löydykään ! Ne rahat menee niiden ä m m i e n perseisiin ja kun aletaan asiaa perkaamaan, niin siitähän se älämölö syntyy kun tietävät jäävänsä kiinni rahojen hussutuksesta.
Jep. Eli äidit ensin hoitavat lapset YKSIN, miehet maksavat jotain nimellistä ”elatusta” joka on murto-osa todellisista kuluista ja sitten pitäisi vielä sen lasten kasvatuksen, työn ja muun ohessa alkaa lähettelemään KUITTEJA sille tyypille joka pitkin hampain näkee lapsiaan kerran kuukaudessa ja maksaa 170e ”elatusta”? Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa ä m m i e n kitinää, mies ON oikeassa ! Se joka tekee / puskee ne kakarat ulos, SE hoitaa jälkensä, KITISEMÄTTÄ !
No niinpä !
Eihän kukaan muukaan ala siivoamaan jos joku vääntä ihmispaskat keskelle lattiaa ?! Kyllä se tortun vääntäjä saa ihan itse siivota jälkensä. No rahalla tietty saa jonkun muun siivoamaan, mutta se tortun vääntäjä maksaa ITSE sen siivoajan. Ei se ole kenenkään muun asia sitä alkaa maksamaan.
Sellaiset provoilu ripulit sitten väänsit, kuten äitisi väänsi sinut, mahtaa äitiä hävettää että tuollainen torttu tulikin.
Emma K. kirjoitti:
Aloittaja on varsinainen mulqvisti.
Yleistää muutaman tapauksen koskettamaan kaikkia isiä. Häpeäisi!
Emma K. on lukutaidoton typerys. Menisit kouluun.
Minun mieheni ei myöskään ole innoissaan elatusmaksuistaan. Koska kun lapset tulevat meille, niin hänellä palaa rahaa lapsiin parisataa viikonlopussa. Kun lapset haluavat hoploppiin ja pizzalle ja ja ja....
Lapsi tarvitsee oman huoneen, jo se maksaa enemmän kuin minimielarit.
Tuo siis sille kuitteja vaativalle idiootille.
Eiköhän johdu siitä, että monet etäisit elävät katkolla ollutta nuoruuttaan uudelleen; eli bilettävät, ryyppäävät, matkustelevat ja iskevät uusia naisia. Jos uutta ei löydy, ostetaan seuraa.
Elämäntavan muutos saattaa hyvinkin tuoda monille eteen vaikeuksia löytää riittävä määrä kahisevaa kaikkiin kuluihin.
Tätä mieltä olen itsekin miehenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Eli äidit ensin hoitavat lapset YKSIN, miehet maksavat jotain nimellistä ”elatusta” joka on murto-osa todellisista kuluista ja sitten pitäisi vielä sen lasten kasvatuksen, työn ja muun ohessa alkaa lähettelemään KUITTEJA sille tyypille joka pitkin hampain näkee lapsiaan kerran kuukaudessa ja maksaa 170e ”elatusta”? Anna mun kaikki kestää.
Jenkeistä harvemmin kannattaa mallia ottaa, mutta elari asioissa suomi voisi ottaa mallia, loppuisi mieslasten pelleily ja lusmuilu kun siellä onkin virkavalta hakemassa jos jää maksamatta!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, äidille se sitä vastoin on.
Minä maksoin 4 kk elareita ex vaimolleni. Kaikki ajallaan enkä tinkinnyt mitään vähennyksiä sen perusteella jos olin ostanut jotain.
Kun roolit sitten vaihtui niin exällä ollut useasti myöhässä maksut, Kelaan pitänyt laittaa pariin otteeseen. Ei lanttiakaan esim lukiokuluihin jne jne.
T: lähi-iskä
Noin se varmaan menee. Kun ei ole siinä arjessa mukana, niin ei tajua mihin raha menee. Varsinkin, jos itse harrastaa marjastamista ja kävelylenkkejä ja kirppareita, niin ei voi tajuta, että sille toiselle ei vaatimaton eläminen istu.
Miksi sen lapsen kulut moninkertaistuvat erotilanteissa? Eron jälkeen lapseen uppoaisikin yht'äkkiä yli 500 euroa/kk, kun ennen eroa tuolla summalla olisi kustannettu lapsen vaatetusta ja muita tarpeita kuukausien edestä. Eihän niitä kalliita hankintoja muutenkaan tarvitse tehdä kuukausittain.
Huh tää keskustelu taas vaan vahvistaa sitä etten halua ikinä lapsia. Tai jos haluan, tilanteen tulee olla sellainen että voisin kuvitella haluavani lapsen yksin. Että toive lapsesta olisi niin syvästi minun omani, ettei sillä olisi merkitystä vaikka jäisin yksinhuoltajaksi. Tuota päivää tuskin tulee.
Iso osa noista ei katoa mihinkään kun lapsi on isällään.