Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja. Muualta tulleiden lasten vanhemmilla on outo käsitys koulutyöstä. Tulevat koululle ja haluavat keskustella.

Vierailija
22.11.2019 |

En tiedä, onko muissa maissa jotenkin yleisempää se, että koululle voi tulla ihan milloin vain ja opettaja on aina valmiina (ja paikalla!) keskustelemaan lapsen asioista. Suomessa syntyneiden lasten vanhemmat ymmärtävät, että olen töissä koulussa, minulla on vapaa-aikaa, olen töissä vain kouluaikoina, enkä voi keskeyttää oppituntia keskustellakseni jonkun yksittäisen oppilaan asioista vanhemman kanssa.

Olen tänään sairaslomalla ja sain sähköpostia HENKILÖKOHTAISEEN sähköpostiini, ei siis työsähköpostiini, että miksen ole koululla ja hän olisi nimenomaan tänään halunnut keskustella lapsen asioista. Oli tullut koululle, pyytänyt päästä rehtorin pakeille ja etsinyt minua. Rehtorilla ei luonnollisesti ollut aikaa, kun joku vain paukkaa paikalle varaamatta aikaa (ja harvemmin rehtori mitään oppilasasioita hoitaa muutenkaan, ellei kyse ole jostain isommasta vai vakavammasta), eikä sijaisella ollut mitään käsitystä oppilaasta. Huoltaja oli tosi näreissään kirjoittanut minulle, että minun tulisi olla koululla ja jos en ole, minun pitäisi informoida sijaistani niin, että huoltaja voi tarvittaessa keskustella oppilaan asioista hänen kanssaan.

Tämä ei siis ollut ensimmäinen kerta, vaan näitä on useita. Aina kyseessä on joku aasialainen huoltaja (Kiina, Intia..).

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran valvomassa ylioppilaskoetta, kun salin oveen koputettiin kovaäänisesti. Oven takana oli ulkomaalaistaustaisen kokelaan äiti, joka oli tullut koululle tuomaan kotiin unohtunutta kynää. Ovessa oli tietysti lappu, jossa kiellettiin kaikenlainen metelöinti sekä asiattomilta pääsy saliin ylioppilaskokeiden aikaan. Äiti alkoi kovaan ääneen selostaa asiaansa ovella. Yritin rauhoitella äitiä ja sanoin, että lainaamme kyllä kokelaille kyniä, mutta hän suostui poistumaan vasta, kun otin kynän vastaan.

Jäin miettimään, että onkohan heidän kotimaassaan sääntö, että koe hylätään, jos oppilas on unohtanut kynän, ja onko tavallista, että vanhemmat ramppaavat koesalin ovella tekemässä tikusta asiaa. Voi tietysti olla, että äiti ei ole itse juuri käynyt kouluja eikä tästä syystä oikein ymmärrä, kuinka kouluissa toimitaan. Kokelaalle oli varmasti noloa nähdä äitinsä ovella meuhkaamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan