Olen opettaja. Muualta tulleiden lasten vanhemmilla on outo käsitys koulutyöstä. Tulevat koululle ja haluavat keskustella.
En tiedä, onko muissa maissa jotenkin yleisempää se, että koululle voi tulla ihan milloin vain ja opettaja on aina valmiina (ja paikalla!) keskustelemaan lapsen asioista. Suomessa syntyneiden lasten vanhemmat ymmärtävät, että olen töissä koulussa, minulla on vapaa-aikaa, olen töissä vain kouluaikoina, enkä voi keskeyttää oppituntia keskustellakseni jonkun yksittäisen oppilaan asioista vanhemman kanssa.
Olen tänään sairaslomalla ja sain sähköpostia HENKILÖKOHTAISEEN sähköpostiini, ei siis työsähköpostiini, että miksen ole koululla ja hän olisi nimenomaan tänään halunnut keskustella lapsen asioista. Oli tullut koululle, pyytänyt päästä rehtorin pakeille ja etsinyt minua. Rehtorilla ei luonnollisesti ollut aikaa, kun joku vain paukkaa paikalle varaamatta aikaa (ja harvemmin rehtori mitään oppilasasioita hoitaa muutenkaan, ellei kyse ole jostain isommasta vai vakavammasta), eikä sijaisella ollut mitään käsitystä oppilaasta. Huoltaja oli tosi näreissään kirjoittanut minulle, että minun tulisi olla koululla ja jos en ole, minun pitäisi informoida sijaistani niin, että huoltaja voi tarvittaessa keskustella oppilaan asioista hänen kanssaan.
Tämä ei siis ollut ensimmäinen kerta, vaan näitä on useita. Aina kyseessä on joku aasialainen huoltaja (Kiina, Intia..).
Kommentit (81)
Eihän Laura Huhtasaari tee enää opettajan työtä?
Vierailija kirjoitti:
Me on totutettu ne liian hyvään.
Ei meillä totuteta hyvään, vaan yritetään opettaa heidät paikallisille tavoille. Koululle ei voi tulla noin vaan sopimatta aikaa, jos haluaa keskustella jonkun opettajan kanssa.
ap
Opettaja joka ihmettelee onko ulkomailla erilaisia tapoja kuin suomessa ja olettaa, että ulkomaalainen tietää automaattisesti suomalaiset tavat ja ärsyyntyy kun ei osata.
Valeopettaja siis. Tai surkea opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap kertoisi selkeästi, miten hänen kanssaan viestitään ja että keskustelua varten varataan aika, mitään ongelmaa ei olisi.
Kyllä on kerrottu selvästi, että opettajaan otetaan yhteyttä ensisijaisesti Wilman kautta. Puhelinnumeroita meillä ei jaeta. Vanhempainiltoja pidetään yksi syksyllä ja toinen keväällä. Vanhempainvartit pidetään yleensä joulun jälkeen. Silti osa olettaa, että koululle voi tulla ja vaatia opettajaa keskustelemaan silloin, kun vanhemmalle sopii.
Yksi vanhempi oli aivan ihmeissään siitä, etten ole lauantaisin töissä. Hän tuli siis perjantaina kesken koulupäivän ja ihmetteli, miksen ole lauantaina töissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap kertoisi selkeästi, miten hänen kanssaan viestitään ja että keskustelua varten varataan aika, mitään ongelmaa ei olisi.
Kyllä on kerrottu selvästi, että opettajaan otetaan yhteyttä ensisijaisesti Wilman kautta. Puhelinnumeroita meillä ei jaeta. Vanhempainiltoja pidetään yksi syksyllä ja toinen keväällä. Vanhempainvartit pidetään yleensä joulun jälkeen. Silti osa olettaa, että koululle voi tulla ja vaatia opettajaa keskustelemaan silloin, kun vanhemmalle sopii.
Yksi vanhempi oli aivan ihmeissään siitä, etten ole lauantaisin töissä. Hän tuli siis perjantaina kesken koulupäivän ja ihmetteli, miksen ole lauantaina töissä.
ap
Viestintä ei siis ole riittävän selkeää. Sinun pitää ilmoittaa, että viestintä vain Wilman kautta eikä ensisijaisesti Wilman kautta. Tapaamisista selkeä tiedotus, miten niistä sovitaan.
Ei ne vanhemmat voi tietää, että vanhempainvartit on "yleensä joulun jälkeen". Minun korvaan se kuulostaa tosi vähältä, meillä vartin ovat syksyisin heti koulun alettua.
En ymmärrä ap:n asennetta, että lapsen koulunkäynnistä kiinnostuminen on heti hirveä ongelma.
Olen töissä asiakaspalvelussa. Olen huomannut, että joissain tilanteissa asiakkaalla voi olla joku käsitys jostain asiasta, ja ei auta, vaikka itse kuinka sanoisi että asia on näin. Asiakas jää jankuttamaan, koska ajattelee olevansa oikeassa. Mutta silloin voi tepsiä se, että paikalle tulee vielä toinen henkilö, joka toistaa tuon saman asian. Eli jos yks kaks joku vanhempi tulee kesken koulupäivän vaatien jutteluaikaa, kerrot ensin painokkaasti, että ei onnistu ja kuinka toimitaan. Sen jälkeen vielä toinen henkilö tulee kertomaan saman asian (kollega, rehtori, kuka voisi päästä?).
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä asiakaspalvelussa. Olen huomannut, että joissain tilanteissa asiakkaalla voi olla joku käsitys jostain asiasta, ja ei auta, vaikka itse kuinka sanoisi että asia on näin. Asiakas jää jankuttamaan, koska ajattelee olevansa oikeassa. Mutta silloin voi tepsiä se, että paikalle tulee vielä toinen henkilö, joka toistaa tuon saman asian. Eli jos yks kaks joku vanhempi tulee kesken koulupäivän vaatien jutteluaikaa, kerrot ensin painokkaasti, että ei onnistu ja kuinka toimitaan. Sen jälkeen vielä toinen henkilö tulee kertomaan saman asian (kollega, rehtori, kuka voisi päästä?).
Tai sitten tilanteen voi ennakoida ja selkeästi ilmoittaa heti koulun alettua, että opettajan tapaamiset ajanvarauksella.
Vanhempainvartit on hyvä pitää heti lukukauden aluksi, niin vanhemmat saa tavata opettajan ja keskustella lapsen asioista.
Muissa kulttuureissa on työpäivätkin aivan erilaisia, Kiinassa nyt varsinkin on jotain 12 tunnin työpäiviä, eikä ne työt tosiaankaan lopu siihen kun poistuu työpaikalta. Lisäksi monessa muussakin kulttuurissa työpäivät ovat pitkiä, mutta työpäivän aikana on sitten siestaa ja lounastaukoa ja vaikka mitä. Eli varmasti on hämmentävä tämä meidän paljon järjestelmällisempi työsysteemi, että työt tehdään pääasiassa sen 8 tunnin aikana ja kunnolla tehdäänkin eikä laiskotella ja sitten pääsee vapaa-ajanviettoon.
Tosin mullaki on käsitys, että opettajilla on ns. "liukuva työaika" ja voivat siis tehdä töitä mihin aikaan tahansa, siis niitä muita töitä kuin luokan opettamista. Eli eroaa jonkin verran siitä tavallisesta suomalaisesta duunarityöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tilanteen voi ennakoida ja selkeästi ilmoittaa heti koulun alettua, että opettajan tapaamiset ajanvarauksella.
Vanhempainvartit on hyvä pitää heti lukukauden aluksi, niin vanhemmat saa tavata opettajan ja keskustella lapsen asioista.
Jos on kulttuuriero, se ero voi olla siinä, että toisesta kulttuurista tuleva on lukenut tiedotteet, mutta ajattelee, että "ei se mene silti kirjaimellisesti". On ne toisen maan käytännöt niin syvällä ajattelussa.
Kannattaa tietysti testata, onko joku tietty tapa tiedottaa asiasta sellainen, joka menee paremmin perille. Että näille eri kulttuurista tuleville ilmaistaan tämä asia painokkaammin.
Onko ap kysynyt kollegoilta, onko mikään auttanut?
Empaattista porukkaa liikkeellä taas :D mä ainakin ymmärrän että tuollainen on rasittavaa, ja selvästi on yritetty tehdä myös vanhemmille asia selväksi..
Aasialaiset sentään ymmärtävät asiat kerrottaessa. Tietyn uskontokunnan porukka taas ei, vaan voi tulla kouluun keskellä päivää (eivät työt paljon rasita ja sähköpostia ei voi käyttää, jos on luku- ja kirjoitustaidoton ja lisäksi ummikko). Jos nämä tulevat koululle, asiana on aina erityiskohtelun vaatiminen omalle skidille eikä naisopettajaa pidetä millään tavalla auktoriteettina tai edes asiansa osaavana. Tästä ei vain saa puhua.
Oon huomannut saman. Mä olin just saikulla keuhkokuumeen vuoksi ja mun työsähköpostissa oli monta kiukkuista viestiä yhdeltä aasialaiselta äidiltä. Ensimmäisessä viestissä oli itse asia ja loppu oli sitä, että miksi en vastaa ja miksi en ole infonnut henkilökohtaisesti kaikkia vanhempia, että en ole töissä ja kuinka pitkään olen poissa ja syytä tälle poissaololle. Mitä hittoa se niille vanhemmille kuuluu, sijainen on kertonut luokalle että sairastuin ja olen nyt hetken poissa. Pitäis riittää. Aasian kouluissa varmaan pitääkin olla paljon läpinäkyvämpi, kun vanhemmat maksaa ison rahan lapsen koulutuksesta, mutta Suomessa opettajalla ei ole velvollisuutta infota, että on keuhkokuumeessa saikulla. Kerroin myös ko. äidille, että mun saikun syy ja kesto ei ole hänen asiansa ja muutenkaan en ole tavoitettavissa ja töissä 24/7 vaan kello 19-07 välillä mun työpuhelin on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset sentään ymmärtävät asiat kerrottaessa. Tietyn uskontokunnan porukka taas ei, vaan voi tulla kouluun keskellä päivää (eivät työt paljon rasita ja sähköpostia ei voi käyttää, jos on luku- ja kirjoitustaidoton ja lisäksi ummikko). Jos nämä tulevat koululle, asiana on aina erityiskohtelun vaatiminen omalle skidille eikä naisopettajaa pidetä millään tavalla auktoriteettina tai edes asiansa osaavana. Tästä ei vain saa puhua.
Oletko oikeasti opettaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se on sun henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen saanut?! Ei kai rehtori ole niin lässykkä, että on antanut?
Mulla on harvinainen etu- ja sukunimiyhdistelmä. Sähköposti löytyy harrastukseen liittyvän nettisivun yhteystiedoista.
ap
Eli sun sähköpostisi on julkisessa levityksessä. Ei sitten voi närkästyä, jos joku lähettää siihen sähköpostia.
Kouluasioita ei hoideta henkilökohtaisten sähköpostien kautta. En minäkään lähetä työsähköpostiin taloyhtiötä koskevia asioita, vaikka työkaverini asuu samassa taloyhtiössä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se on sun henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen saanut?! Ei kai rehtori ole niin lässykkä, että on antanut?
Mulla on harvinainen etu- ja sukunimiyhdistelmä. Sähköposti löytyy harrastukseen liittyvän nettisivun yhteystiedoista.
ap
Etkö osaa ystävällisesti kertoa vanhemmalle, että pitää yhteyttä Wilman kautta eikä sähköpostin? Ei tarttisi sinun palstalla päivitellä.
Jos vanhempi haluaa keskustella, kai sinulla on tarjota vanhempainvartteja sitä varten?
On kerrottu, vaan ei mene perille, ainakaan ensimmäisillä kerroilla. Vanhempainvartteja ei ole tarjota joka viikolle, vaan yleensä kerran vuodessa. Muut asiat hoidetaan Wilman kautta, jos ei mitään ihmeempiä ole. Ei minulla ole aikaa ja resursseja keskustella yksittäisen oppilaan asioista tuntia joka päivä. Kivaahan se olisi, että olisi aikaa ja mahdollisuutta, mutta käytännössä aivan mahdotonta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut saman. Mä olin just saikulla keuhkokuumeen vuoksi ja mun työsähköpostissa oli monta kiukkuista viestiä yhdeltä aasialaiselta äidiltä. Ensimmäisessä viestissä oli itse asia ja loppu oli sitä, että miksi en vastaa ja miksi en ole infonnut henkilökohtaisesti kaikkia vanhempia, että en ole töissä ja kuinka pitkään olen poissa ja syytä tälle poissaololle. Mitä hittoa se niille vanhemmille kuuluu, sijainen on kertonut luokalle että sairastuin ja olen nyt hetken poissa. Pitäis riittää. Aasian kouluissa varmaan pitääkin olla paljon läpinäkyvämpi, kun vanhemmat maksaa ison rahan lapsen koulutuksesta, mutta Suomessa opettajalla ei ole velvollisuutta infota, että on keuhkokuumeessa saikulla. Kerroin myös ko. äidille, että mun saikun syy ja kesto ei ole hänen asiansa ja muutenkaan en ole tavoitettavissa ja töissä 24/7 vaan kello 19-07 välillä mun työpuhelin on kiinni.
Olen kouluavustajana yhdessä alakoulussa. Tämän viikon maanantaina tuli yksi kiinalaisäiti keuhkoamaan koululle, kun opettaja ei ollut viikonloppuna vastannut hänen lähettämään sähköpostiin. Siis lähettänyt lauantaina viestin, mutta kun ei oltu vastattu, tuli vihaisena maanantaina vaatimaan selitystä. Siis klo 8 maanantaiaamuna. Ei käsittänyt, ettei opettaja välttämättä edes lue Wilmaa/sähköpostia viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla noin avutonta opettajaa. Et sitten osaa puhua vanhempien kanssa käytännöistä?
Muuten on hyvä tietää, että Aasiassa vanhemmat usein osallistuu aktiivisesti lasten koulunkäyntiin ja sitä odotetaan. Vanhemmat, varsinkin äidit saattaa olla seuraamassa opetusta päivän aikana.
Siis tottakai asiasta on keskusteltu. Kotiin on lähtenyt tiedotteita ja vanhempainiltoja on pidetty (yksi tänä syksynä). Luulisi, että olisi selvää, ettei koululle voi tulla noin vain vaatimaan kahdenkeskistä keskusteluaikaa, mutta näin ei ole. Erityisesti tuolta Aasiasta tulevat vanhemmat jäävät koululle jopa odottamaan, että opettaja pääsee viimeiseltä oppitunnilta ja olisi valmis juttelemaan. Olen tänä syksynä kahdelle vanhemmalle sanonut, että keskustelulle tulee varata erikseen aika ja monen asian voi hoitaa myös Wilman kautta. En minä jää huvikseen koulupäivän jälkeen juttelemaan oppilaan asioista, vaan ne on sovittava ne tapaamiset erikseen. Lähden usein työpäivän jälkeen heti hakemaan lapsia päiväkodista tai harrastukseen tai mihin vain. Minulla ei ole velvollisuutta jäädä koululle, ellei rehtori jostain syystä tätä vaadi.
ap
Sano niille lopuillekin äläkä vain luule.
No välillä tuntuu siltä, etten osaa edes ajatella asioita, jotka eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä. En esimerkiksi erikseen tiedota, ettei koulu maksa mitään, kouluruoka ei maksa mitään, koulun lomien aikana opettajat eivät ole töissä tai että talvellakin Suomessa mennään välitunnilla ulos. Näitä on kysytty. Ei ole tullut mieleen näistä erikseen tiedottaa, koska luulen ja oletan, että nämä ovat niitä perusasioita.
ap
Vähän offtopic mutta Suomessa ollaan pian todellisissa ongelmissa näiden muualta tulleiden kanssa. Ihan siis näissä arkisissa asioissa. Osa syy on meissä kun olemme lähteneet tasoittelee heille tietä että heille ei tulisi pahamieli maassamme. Päiväkodit on jo ongelmissa ulkomaalaisten kanssa ja kohta on koulutkin.
Kumma kyllä että nämä muualta tulleet kyllä tiedostaa oikeutensa mutta laistaa kaikista velvollisuuksista, heidän lapset pitää tuoda taksilla kouluun / päiväkotiin. Kieltä ei vaivauduta opettelemaan kun yhteiskuntamme velvollisuus on tarjota tulkki.
Ennustan että pian tulee yksityisiä kouluja ja päiväkoteja suomalaisille, ja julkiset koulut ja päiväkodit jää muualta tulleille. Segerekaatiota aiheuttavat muualta tulleet vaatimuksillaan ja sopeutumishaluttomuudellaan. Suomalainen mielummin väistää kuin käy taistoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kouluavustajana yhdessä alakoulussa. Tämän viikon maanantaina tuli yksi kiinalaisäiti keuhkoamaan koululle, kun opettaja ei ollut viikonloppuna vastannut hänen lähettämään sähköpostiin. Siis lähettänyt lauantaina viestin, mutta kun ei oltu vastattu, tuli vihaisena maanantaina vaatimaan selitystä. Siis klo 8 maanantaiaamuna. Ei käsittänyt, ettei opettaja välttämättä edes lue Wilmaa/sähköpostia viikonloppuna.
Niin no Kiinassa opettaja saisi potkut, jos ei ole vastannut tuohon mennessä.