Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja. Muualta tulleiden lasten vanhemmilla on outo käsitys koulutyöstä. Tulevat koululle ja haluavat keskustella.

Vierailija
22.11.2019 |

En tiedä, onko muissa maissa jotenkin yleisempää se, että koululle voi tulla ihan milloin vain ja opettaja on aina valmiina (ja paikalla!) keskustelemaan lapsen asioista. Suomessa syntyneiden lasten vanhemmat ymmärtävät, että olen töissä koulussa, minulla on vapaa-aikaa, olen töissä vain kouluaikoina, enkä voi keskeyttää oppituntia keskustellakseni jonkun yksittäisen oppilaan asioista vanhemman kanssa.

Olen tänään sairaslomalla ja sain sähköpostia HENKILÖKOHTAISEEN sähköpostiini, ei siis työsähköpostiini, että miksen ole koululla ja hän olisi nimenomaan tänään halunnut keskustella lapsen asioista. Oli tullut koululle, pyytänyt päästä rehtorin pakeille ja etsinyt minua. Rehtorilla ei luonnollisesti ollut aikaa, kun joku vain paukkaa paikalle varaamatta aikaa (ja harvemmin rehtori mitään oppilasasioita hoitaa muutenkaan, ellei kyse ole jostain isommasta vai vakavammasta), eikä sijaisella ollut mitään käsitystä oppilaasta. Huoltaja oli tosi näreissään kirjoittanut minulle, että minun tulisi olla koululla ja jos en ole, minun pitäisi informoida sijaistani niin, että huoltaja voi tarvittaessa keskustella oppilaan asioista hänen kanssaan.

Tämä ei siis ollut ensimmäinen kerta, vaan näitä on useita. Aina kyseessä on joku aasialainen huoltaja (Kiina, Intia..).

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se on sun henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen saanut?! Ei kai rehtori ole niin lässykkä, että on antanut?

Mulla on harvinainen etu- ja sukunimiyhdistelmä. Sähköposti löytyy harrastukseen liittyvän nettisivun yhteystiedoista.

ap

Etkö osaa ystävällisesti kertoa vanhemmalle, että pitää yhteyttä Wilman kautta eikä sähköpostin? Ei tarttisi sinun palstalla päivitellä.

Jos vanhempi haluaa keskustella, kai sinulla on tarjota vanhempainvartteja sitä varten?

On kerrottu, vaan ei mene perille, ainakaan ensimmäisillä kerroilla. Vanhempainvartteja ei ole tarjota joka viikolle, vaan yleensä kerran vuodessa. Muut asiat hoidetaan Wilman kautta, jos ei mitään ihmeempiä ole. Ei minulla ole aikaa ja resursseja keskustella yksittäisen oppilaan asioista tuntia joka päivä. Kivaahan se olisi, että olisi aikaa ja mahdollisuutta, mutta käytännössä aivan mahdotonta. 

ap

Pikkuisen liioittelua? Ei kai kukaan ole joka päivä yrittänyt keskustella kanssasi?

Monessa maassa ei tulisi kuuloonkaan, että opettajan kanssa ei saa puhua kuin kerran vuodessa. Vähältä se minustakin vaikuttaa. Omien lasten opettajia ollaan tavattu kaksi kertaa vuodessa paitsi sitten kun opettaja on ollut pidempään eikä ole ollut erityistä syytä nähdä kuin kerran vuodessa.

Vierailija
42/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys. Opettajan työ ei rajaudu luokassa pönöttämiseen eikä siinä ole varsinaisia työaikoja kuten tehtaalla on. On oma asia, koska vastailee sähköposteihin ja vanhempien tapaamisten ajankohdat tietenkin voi ja pitää sopia itselle mieluisaksi, mutta kyllä yhteydenpito vanhempiin kuuluu oleellisesti työnkuvaan.

Ilman muuta yhteydenpito kuuluu työnkuvaan, muttei se tarkoita sitä, että huoltaja voi tulla ihan milloin vain koululle ja vaatia keskusteluaikaa heti. Tai että minun olisi vastattava viesteihin viikonloppuisin tai lomilla. Tai nyt, sairaslomalla. Niin ja en siis vastannut, enkä vastaa henkilökohtaiseen sähköpostiin tuleviin koulua tai oppilaisiin koskeviin viesteihin. En todellakaan voi laittaa sähköposteja sekaisin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se on sun henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen saanut?! Ei kai rehtori ole niin lässykkä, että on antanut?

Mulla on harvinainen etu- ja sukunimiyhdistelmä. Sähköposti löytyy harrastukseen liittyvän nettisivun yhteystiedoista.

ap

Etkö osaa ystävällisesti kertoa vanhemmalle, että pitää yhteyttä Wilman kautta eikä sähköpostin? Ei tarttisi sinun palstalla päivitellä.

Jos vanhempi haluaa keskustella, kai sinulla on tarjota vanhempainvartteja sitä varten?

On kerrottu, vaan ei mene perille, ainakaan ensimmäisillä kerroilla. Vanhempainvartteja ei ole tarjota joka viikolle, vaan yleensä kerran vuodessa. Muut asiat hoidetaan Wilman kautta, jos ei mitään ihmeempiä ole. Ei minulla ole aikaa ja resursseja keskustella yksittäisen oppilaan asioista tuntia joka päivä. Kivaahan se olisi, että olisi aikaa ja mahdollisuutta, mutta käytännössä aivan mahdotonta. 

ap

Pikkuisen liioittelua? Ei kai kukaan ole joka päivä yrittänyt keskustella kanssasi?

Monessa maassa ei tulisi kuuloonkaan, että opettajan kanssa ei saa puhua kuin kerran vuodessa. Vähältä se minustakin vaikuttaa. Omien lasten opettajia ollaan tavattu kaksi kertaa vuodessa paitsi sitten kun opettaja on ollut pidempään eikä ole ollut erityistä syytä nähdä kuin kerran vuodessa.

Tarkoitin sitä, että jokaisesta keskusteluajasta on sovittava etukäteen. Koululle ei voi tulla noin vaan ja vaatia päästä rehtorin tai jonkun tietyn opettajan puheille. Minä tapaan joidenkin oppilaiden huoltajia useammin, jos oppilaalla on jotain koulunkäyntiin liittyviä ongelmia. Mutta en todellakaan sovi tapaamisia niin, että keskustellaan jostain läksyasioista henkilökohtaisesti - ne voi aivan hyvin hoitaa myös Wilman kautta.

ap

Vierailija
44/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaan haluaa tukea sille, että häntä kohdellaan väärin ja kaikki ehdotukset parantaa yhteistyön sujuvuutta menee kuuroille korville.

Vierailija
45/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla noin avutonta opettajaa. Et sitten osaa puhua vanhempien kanssa käytännöistä?

Muuten on hyvä tietää, että Aasiassa vanhemmat usein osallistuu aktiivisesti lasten koulunkäyntiin ja sitä odotetaan. Vanhemmat, varsinkin äidit saattaa olla seuraamassa opetusta päivän aikana.

Siis tottakai asiasta on keskusteltu. Kotiin on lähtenyt tiedotteita ja vanhempainiltoja on pidetty (yksi tänä syksynä). Luulisi, että olisi selvää, ettei koululle voi tulla noin vain vaatimaan kahdenkeskistä keskusteluaikaa, mutta näin ei ole. Erityisesti tuolta Aasiasta tulevat vanhemmat jäävät koululle jopa odottamaan, että opettaja pääsee viimeiseltä oppitunnilta ja olisi valmis juttelemaan. Olen tänä syksynä kahdelle vanhemmalle sanonut, että keskustelulle tulee varata erikseen aika ja monen asian voi hoitaa myös Wilman kautta. En minä jää huvikseen koulupäivän jälkeen juttelemaan oppilaan asioista, vaan ne on sovittava ne tapaamiset erikseen. Lähden usein työpäivän jälkeen heti hakemaan lapsia päiväkodista tai harrastukseen tai mihin vain. Minulla ei ole velvollisuutta jäädä koululle, ellei rehtori jostain syystä tätä vaadi.

ap

Sano niille lopuillekin äläkä vain luule.

No välillä tuntuu siltä, etten osaa edes ajatella asioita, jotka eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä. En esimerkiksi erikseen tiedota, ettei koulu maksa mitään, kouluruoka ei maksa mitään, koulun lomien aikana opettajat eivät ole töissä tai että talvellakin Suomessa mennään välitunnilla ulos. Näitä on kysytty. Ei ole tullut mieleen näistä erikseen tiedottaa, koska luulen ja oletan, että nämä ovat niitä perusasioita.

ap

Eivät ne meille itsestäänselvät perusasiat mitenkään maagisesti imeydy muualta muuttaneiden tietoisuuteen. Nuo eivät ole muualla itsestäänselvyyksiä. Eikä tuohon ole muuta keinoa kuin tiedottaminen, toistaminen ja jankutus. Sullahan on jo hyvä FAQ-lista, joka voi lähettää Wilman kautta oppilaiden vanhemmille.

Vierailija
46/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap kertoisi selkeästi, miten hänen kanssaan viestitään ja että keskustelua varten varataan aika, mitään ongelmaa ei olisi.

Kyllä on kerrottu selvästi, että opettajaan otetaan yhteyttä ensisijaisesti Wilman kautta. Puhelinnumeroita meillä ei jaeta. Vanhempainiltoja pidetään yksi syksyllä ja toinen keväällä. Vanhempainvartit pidetään yleensä joulun jälkeen. Silti osa olettaa, että koululle voi tulla ja vaatia opettajaa keskustelemaan silloin, kun vanhemmalle sopii.

Yksi vanhempi oli aivan ihmeissään siitä, etten ole lauantaisin töissä. Hän tuli siis perjantaina kesken koulupäivän ja ihmetteli, miksen ole lauantaina töissä.

ap

Viestintä ei siis ole riittävän selkeää. Sinun pitää ilmoittaa, että viestintä vain Wilman kautta eikä ensisijaisesti Wilman kautta. Tapaamisista selkeä tiedotus, miten niistä sovitaan.

Ei ne vanhemmat voi tietää, että vanhempainvartit on "yleensä joulun jälkeen". Minun korvaan se kuulostaa tosi vähältä, meillä vartin ovat syksyisin heti koulun alettua.

En ymmärrä ap:n asennetta, että lapsen koulunkäynnistä kiinnostuminen on heti hirveä ongelma.

No pöh. On eri asia onko lapsi ekalla vai kasilla. Vanhempainvartteja ei tarvita syksyllä, jos luokka on sama ja ongelmia ei ole. Tottakai tavataan aiemmin ja useammin, jos on tarvetta. Mutta miksi ihmeessä pitäisi pitää jotain vanhempainvarttia tuttujen oppilaiden huoltajille heti kesäloman jälkeen? 

On hienoa, että huoltajia kiinnostaa lasten koulunkäynti. Silti, meidän on tehtävä selväksi, ettei opettajat ole töissä 24/7, vaan tapaamisista sovitaan erikseen ja opettajaan saa yhteyden ensisijaisesti Wilman kautta. Wilma-viesteihin vastaan yleensä heti, ellen ole oppitunnilla. Vastaan niihin myös iltakahdeksaan asti, mutta klo 20-08 välillä en huoltajien kanssa töitä tee. Kohtuullista mielestäni.

ap

Vierailija
47/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni oli alakoulussa, opettaja antoi oman puhelinnumeronsa ja sanoi, että saa soittaa milloin vaan. Iltaisin ja viikonloppuisinkin. Niin siellä toimi muutkin opettajat.

Lukiossa taas alkuun menin tapaamaan rehtoria muutaman kerran sopimatta. Olisin odottanut, jos olisi ollut juuri muissa hommissa. Oli tarvetta vaan ekan luokan alussa.

Vierailija
48/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis joku ongelma heille varata se aika vai miksi tästä piti tehdä keskustelu?

Onhan se varmaan ärsyttävää jos näitä tulee useita vuodessa, mutta eikö asia sitten korjaannu sillä että heille kerrotaan ajan varauksesta?

Vierailija
49/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapseni oli alakoulussa, opettaja antoi oman puhelinnumeronsa ja sanoi, että saa soittaa milloin vaan. Iltaisin ja viikonloppuisinkin. Niin siellä toimi muutkin opettajat.

Lukiossa taas alkuun menin tapaamaan rehtoria muutaman kerran sopimatta. Olisin odottanut, jos olisi ollut juuri muissa hommissa. Oli tarvetta vaan ekan luokan alussa.

Opettajia ei velvoiteta eikä missään nimessä kehoteta jakamaan henkilökohtaisia puhelinnumeroita huoltajille. Jos joku näin haluaa tehdä, sen saa tehdä. Minä en ole koskaan jakanut omaa puhelinnumeroani, enkä sitä missään nimessä tee koskaan. 

On muuten aika epäkohteliasta mennä koululle tapaamaan rehtoria, jos aikaa ei ole sovittu. Rehtoreilla harvemmin on mitään luppoaikaa keskustella täysin yllättäen koululle tulevien huoltajien kanssa. Ihme, että sinulla onnistui. Meillä ei rehtori ota vastaan, vaikka sattuisi olemaan hetki aikaa. Ihan vain siitä syystä, ettei tapa yleistyisi ja koululle lappaisi väkeä koko ajan.

ap

Vierailija
50/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis joku ongelma heille varata se aika vai miksi tästä piti tehdä keskustelu?

Onhan se varmaan ärsyttävää jos näitä tulee useita vuodessa, mutta eikö asia sitten korjaannu sillä että heille kerrotaan ajan varauksesta?

He eivät ymmärrä, että ns. akuutille asialle (kuten mitä tuli läksyksi, kun lapsi ei muista) pitäisi varata aika. Heidän mielestään voi hyvin tulla koululle ja keskustella päivän läksyistä ja pitävät outona sitä, että keskustelulle pitää erikseen varata opettajalta aika. Tämä asia on juuri sellainen, joita pitäisi hoitaa Wilman kautta. Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa koulupäivän aikana pysähtyä keskustelemaan vanhemman kanssa yhden oppilaan läksyistä. 

ap

Vierailija
51/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasialaiset sentään ymmärtävät asiat kerrottaessa. Tietyn uskontokunnan porukka taas ei, vaan voi tulla kouluun keskellä päivää (eivät työt paljon rasita ja sähköpostia ei voi käyttää, jos on luku- ja kirjoitustaidoton ja lisäksi ummikko). Jos nämä tulevat koululle, asiana on aina erityiskohtelun vaatiminen omalle skidille eikä naisopettajaa pidetä millään tavalla auktoriteettina tai edes asiansa osaavana.  Tästä ei vain saa puhua.

No joo, trollolloo.

Olen itse ollut isl*milaisessa "yksityiskoulussa" toissa opettajana. Veikkaan, etta tarkoitat juuri tata "tietylla uskontokunnalla"? Mulla siis ei muita ollutkaan kuin "tietyn uskontokunnan" edustajia.

Alkuun tosiaan oli etta osa lapsista tuli myohassa tunnille ja vanhemmat saattoivat tulla juttelemaan ns. keskella paivaa, koulu kun sijaitsi m*skeijassa. 

Sitten kutsuin vanhempainillan koolle, jossa kerroin seuraavat saannot:

- myohastymisista saa jalki-istuntoa ellei ole hyvaa syyta ja ilmoitettu etukateen

- tapaamisista opettajan kanssa sovitaan joko puhelimitse tai sahkopostitse vahintaan kaksi paivaa etukateen

- opettaja vastaa puhelimeen ns. virka-aikana klo 08.00 ja 16.00 valisena aikana, eika lauantaisin ja sunnuntaisin, sahkopostia paivystaa samoina aikoina.

Sen jalkeen homma sujui kuin tanssi. 

Ai joo ja olen siis nainen. Naisen kunnioitus isl*missa saattaa olla tulkinnasta riippuen ehka vahan niin ja nain, mutta opettajaa tulee k*raanin mukaan kunnioittaa aina (talla tarkoitetaan tosin alunperin miesopettajia mutta so what) ja ainakin mun opettamieni lasten vanhemmat kylla osoittivat kunnioitusta, seka isat etta aidit. 

Vierailija
52/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea?

Ongelmahan oli se, että tulevat varaamatta aikaa.

Ja ajan varaamisesta on kerrottu kirjallisesti.

ei ap

Vierailija
53/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli sun sähköpostisi on julkisessa levityksessä. Ei sitten voi närkästyä, jos joku lähettää siihen sähköpostia.

Kouluasioita ei hoideta henkilökohtaisten sähköpostien kautta. En minäkään lähetä työsähköpostiin taloyhtiötä koskevia asioita, vaikka työkaverini asuu samassa taloyhtiössä.

ap

Taas oletat, että kaikkien kuuluu tietää, että täällä ei tehdä niin.

Vierailija
54/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät ymmärrä, että ns. akuutille asialle (kuten mitä tuli läksyksi, kun lapsi ei muista) pitäisi varata aika. Heidän mielestään voi hyvin tulla koululle ja keskustella päivän läksyistä ja pitävät outona sitä, että keskustelulle pitää erikseen varata opettajalta aika. Tämä asia on juuri sellainen, joita pitäisi hoitaa Wilman kautta. Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa koulupäivän aikana pysähtyä keskustelemaan vanhemman kanssa yhden oppilaan läksyistä. 

ap

Olethan sä nyt laittanut kaikille vanhemmille Wilma-viestin, että "Muistutuksena vanhemmille, henkilökohtaisia keskusteluja varten opettajalta on varattava aika Wilman kautta. Opettajan tavoittaa Wilma-viestillä ma-pe klo 8-20 muuten paitsi oppituntien aikana."

Vierailija
55/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa kulttuureissa on työpäivätkin aivan erilaisia, Kiinassa nyt varsinkin on jotain 12 tunnin työpäiviä, eikä ne työt tosiaankaan lopu siihen kun poistuu työpaikalta. Lisäksi monessa muussakin kulttuurissa työpäivät ovat pitkiä, mutta työpäivän aikana on sitten siestaa ja lounastaukoa ja vaikka mitä. Eli varmasti on hämmentävä tämä meidän paljon järjestelmällisempi työsysteemi, että työt tehdään pääasiassa sen 8 tunnin aikana ja kunnolla tehdäänkin eikä laiskotella ja sitten pääsee vapaa-ajanviettoon.

Tosin mullaki on käsitys, että opettajilla on ns. "liukuva työaika" ja voivat siis tehdä töitä mihin aikaan tahansa, siis niitä muita töitä kuin luokan opettamista. Eli eroaa jonkin verran siitä tavallisesta suomalaisesta duunarityöstä.

Onneksi laitoit tuohon sanan VOIVAT. He siis voivat tehdä tai voivat olla tekemättä! Kyllä heilläkin on oikeus vapaa-aikaan eikä heitä sovi häiritä milloin huvittaa. Mä en käsitä miten kukaan voi puolustaa vanhempia jotka ahdistelevat opettajaa etukäteen sopimatta hänen vapaa-aikanaan!!! Sähköpostia voi lähettää milloin haluaa (työ sähköpostiin) tai wilman kautta viestiä, vaikka soittopyyntöä, mutta ei todellakaan voi olettaa/ vaatia että opettaja reagoi näihin työajan ulkopuolella! En ole opettaja, vaan sairaanhoitaja. Silti tällaiset asiat ovat mulle itsestäänselvyys! Enhän itsekään hoida potilasasioita vapaa-ajallani. En lue työsähköpostia ja työpuhelimen jätän työpaikalle.

Vierailija
56/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen on opettajana Kulosaaren yhteiskoulussa. Ei ole tuttua tuollainen käytös kuin väität Ap.

Minä väitän, että et ole opettaja.

Vierailija
57/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen on opettajana Kulosaaren yhteiskoulussa. Ei ole tuttua tuollainen käytös kuin väität Ap.

Häh? Perustat tämän yksittäisen mielipiteesi sille, että SUKULAISESI on koulussa yhdessä tietyssä koulussa. Tiesitkö, että Suomessa on muitakin kouluja kuin joku Kulosaaren yhteiskoulu :D

Voi luoja. Oletko joku 70v Pirkko Keuruulta ja soitit hämmentyneelle veljentyttärellesi Helsinkiin varmistaaksesi asian? 

Vierailija
58/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Yksi yksittäinen opettaja yhdestä yksittäisestä koulusta Suomessa voi todistaa, ettei tällaista ongelmaa ole missään muussa koulussa :D

Vierailija
59/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit aloittelevana tutkivana journalistina kysellä vaikka huvin vuoksi toisesta koulusta. Yhden koulun perusteella ei kovinkaa luotettavia koko maata koskevia johtopäätöksiä voi tehdä.

Vierailija
60/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas suuri ongelma. Sähköpostiviesti johon ei tarvitse vastata

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi