Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja. Muualta tulleiden lasten vanhemmilla on outo käsitys koulutyöstä. Tulevat koululle ja haluavat keskustella.

Vierailija
22.11.2019 |

En tiedä, onko muissa maissa jotenkin yleisempää se, että koululle voi tulla ihan milloin vain ja opettaja on aina valmiina (ja paikalla!) keskustelemaan lapsen asioista. Suomessa syntyneiden lasten vanhemmat ymmärtävät, että olen töissä koulussa, minulla on vapaa-aikaa, olen töissä vain kouluaikoina, enkä voi keskeyttää oppituntia keskustellakseni jonkun yksittäisen oppilaan asioista vanhemman kanssa.

Olen tänään sairaslomalla ja sain sähköpostia HENKILÖKOHTAISEEN sähköpostiini, ei siis työsähköpostiini, että miksen ole koululla ja hän olisi nimenomaan tänään halunnut keskustella lapsen asioista. Oli tullut koululle, pyytänyt päästä rehtorin pakeille ja etsinyt minua. Rehtorilla ei luonnollisesti ollut aikaa, kun joku vain paukkaa paikalle varaamatta aikaa (ja harvemmin rehtori mitään oppilasasioita hoitaa muutenkaan, ellei kyse ole jostain isommasta vai vakavammasta), eikä sijaisella ollut mitään käsitystä oppilaasta. Huoltaja oli tosi näreissään kirjoittanut minulle, että minun tulisi olla koululla ja jos en ole, minun pitäisi informoida sijaistani niin, että huoltaja voi tarvittaessa keskustella oppilaan asioista hänen kanssaan.

Tämä ei siis ollut ensimmäinen kerta, vaan näitä on useita. Aina kyseessä on joku aasialainen huoltaja (Kiina, Intia..).

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tottuneet että täällä ollaan aina heitä varten. Antavat moitteita kun ei olla.

Vierailija
62/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat tottuneet että täällä ollaan aina heitä varten. Antavat moitteita kun ei olla.

Tämä on nyt ihan höpöhöpöä, suomalaisissakin on vaativia ihmisiä. Mutta suomalaiset vaan tietävät, miten suomalainen koulusysteemi toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on vaikeata? Laitat vaan saatanan tiukkasävyisen meilin hlö.kohtaisesta meilistäsi, että hlö.kohtaiseen meiliini EI ENÄÄ LÄHETETÄ LAINKAAN SÄHKÖPOSTEJA VANHEMMILTA ja kaikki sähköpostikeskustelut käydään AINOASTAAN työmeilissä. Piste. Vastaisuudessa et vastaa lainkaan hlö.kohtaiseen laatikkoon tulleisiin meileihin. Meilin sävy on myös tärkeä esim. "tyyliin annan teille tällä kertaa anteeksi, että epäkohteliaasti olitte yhteydessä minun henkilökohtaiseen sähköpostiini. Pitäkää kuitenkin huolta, että asia ei toistu enää tulevaisuudessa.".

Vierailija
64/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettaja kyselee tällä palstalla tuollaista? Yhtä outoa, kuin ulkomaalaisten käytös.

Vierailija
65/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Siinähän tulevat koululle sopimatta keskellä päivää. Kun sanotaan selvästi että opettajalla ei ole nyt aikaa ja että keskusteluaika sovitaan etukäteen ja sitten pidetään tästä kiinni, niin eiköhän se oppi mene pikkuhiljaa perille. Kasvattakaa vähän paksumpi nahka. Mitä se teitä haittaa että ne vanhemmat turhaan siellä koululla käy vaatimassa keskusteluja? Ja jos on joku ärhäkkäämpi tapaus, joka rupeaa rähisemään, niin sitten soitetaan poliisit paikalle. Mutta se on karhunpalvelus ihan teille itsellenne, jos yhdenkin kerran rupeatte keskustelemaan ilman ajanvarauksia. Kirjalliset ohjeet (myös englanniksi) käytännöistä syksyllä kaikille vanhemmille ja sitten vain tiukasti pidetään niistä kiinni. Turha nöyristely pois. Suomalaisilla on usein se, että pitkinhampain suostutaan johonkin älyttömään, mitä joku äänekäs vaatii, ja sitten selän takana urputetaan. Ei muuta kuin pitäkää rajoistanne kiinni.  

Vierailija
66/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelmana? Ignooraat viestin ja palaat asiaan, kun olet taas töissä. Samalla ilmoitat, että olet tavattavissa vain sovitusti.

Vierailija
67/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri otanta aloittajalla on? Voiko tämän yleistää näin?

Vierailija
68/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja joka ihmettelee onko ulkomailla erilaisia tapoja kuin suomessa ja olettaa, että ulkomaalainen tietää automaattisesti suomalaiset tavat ja ärsyyntyy kun ei osata.

Valeopettaja siis. Tai surkea opettaja.

Lapsellinen opettaja.

Vierailija
69/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaan haluaa tukea sille, että häntä kohdellaan väärin ja kaikki ehdotukset parantaa yhteistyön sujuvuutta menee kuuroille korville.

Tuohan ON väärää kohtelua! Asiassa ei ole mitään epäselvää!

Vierailija
70/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Hesarissahan oli just juttu Kiinan-toimittajan perhe-elamasta siella. Kiinassa koululta vaaditaan tosi paljon, myos "transparencya", koska hyvat koulut siella maksavat todella paljon. 

Eli he ovat omassa kulttuurissaan tottuneet siihen, etta opettaja on kaytannossa 24/7 tavoitettavissa. 

Kannattaa ihan suoraan informoida etta mika on kaytanto Suomessa. 

Todellakin! Kannattaa kertoa että suomessa se vapaa keskustelumahdollisuus on erikseen ostettava palvelu. 1000e /kk sun tilille ja järjestyy keskustelut ihan milloin vaan.

Miten ne Kiinassa toteuttaa tuon että opettaja häippää keskustelemaan kesken koulupäivän, siis mitä se luokka tekee sillä aikaa?

En mitenkaan puolustele ko. kaytantoa. Mutta veikkaan etta ihan samalla lailla kuin Suomessakin, luokka tekee hiljaa tehtavia. 

Tunnin? Tai yli jos on vähän pidempi asia?

Vierailija
71/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmaa kirjoitti:

Mikä tuossa on vaikeata? Laitat vaan saatanan tiukkasävyisen meilin hlö.kohtaisesta meilistäsi, että hlö.kohtaiseen meiliini EI ENÄÄ LÄHETETÄ LAINKAAN SÄHKÖPOSTEJA VANHEMMILTA ja kaikki sähköpostikeskustelut käydään AINOASTAAN työmeilissä. Piste. Vastaisuudessa et vastaa lainkaan hlö.kohtaiseen laatikkoon tulleisiin meileihin. Meilin sävy on myös tärkeä esim. "tyyliin annan teille tällä kertaa anteeksi, että epäkohteliaasti olitte yhteydessä minun henkilökohtaiseen sähköpostiini. Pitäkää kuitenkin huolta, että asia ei toistu enää tulevaisuudessa.".

Ei henk.koht meilistä kuulu lähettää mitään työasioita, varsinkaan jos on minkäänlainen salassapitovelvollisuus.

Henk.koht meiliin ei siis vastata ollenkaan.

Vilmassa laitat yleisen viestin kaikille, missä muistutat ohjeet miten saa keskusteluajan ja mitä kautta opettajat voivat kommunikoida työasioita. Myös englanniksi.

Vierailija
72/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa katsotaan kieroon vanhempaa, joka ei ole kiinnostunut lapsensa kouluasioista. Sisältää mm. sähköpostittelua, soittelua, opettajan kanssa pikaisesti kuulumisten vaihtoa.

Vierailija
73/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis joku ongelma heille varata se aika vai miksi tästä piti tehdä keskustelu?

Onhan se varmaan ärsyttävää jos näitä tulee useita vuodessa, mutta eikö asia sitten korjaannu sillä että heille kerrotaan ajan varauksesta?

He eivät ymmärrä, että ns. akuutille asialle (kuten mitä tuli läksyksi, kun lapsi ei muista) pitäisi varata aika. Heidän mielestään voi hyvin tulla koululle ja keskustella päivän läksyistä ja pitävät outona sitä, että keskustelulle pitää erikseen varata opettajalta aika. Tämä asia on juuri sellainen, joita pitäisi hoitaa Wilman kautta. Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa koulupäivän aikana pysähtyä keskustelemaan vanhemman kanssa yhden oppilaan läksyistä. 

ap

Kerro lapsille ja vanhemmille, että tärkeä osa lasten oppimista on myös oppia pitämään huolta asioista, kuten omista läksyistään. Siten lasten pitää itse merkitä ne ja jos unohtaa on lapsen oma tehtävä selvittää ne esim. kaverilta. Teet karhunpalveluksen lapsen oppimiselle, jos olet aina valmiina kertomaan läksyt jälkikäteen. (Mieti jos töissä ihmiset eivät muistaisi yhtään mitä pitäisi tehdä vaa n kävisivät kyselemässä jatkuvasti pomolta.)

Näin meillä opettaja ohjeisti ekalla luokalla eikä ole hirveästi taidettu opeta tehtäviä kysellä. Vanhemmat tosin joskus kyselevät toisiltaan, mutta yleensä lapset selvittävät itse. Mielestäni myös se unohtaminen joskus on tärkeä osa oppimista.

Vierailija
74/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaan haluaa tukea sille, että häntä kohdellaan väärin ja kaikki ehdotukset parantaa yhteistyön sujuvuutta menee kuuroille korville.

Oletko sinä työsi puolesta näiden kanssa päivittäin tekemisissä?

Vierailija
75/81 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa katsotaan kieroon vanhempaa, joka ei ole kiinnostunut lapsensa kouluasioista. Sisältää mm. sähköpostittelua, soittelua, opettajan kanssa pikaisesti kuulumisten vaihtoa.

Nyt ollaan Suomessa.

Vierailija
76/81 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ap ärsyyntyi kohtuuttomasta vaatimuksesta, joka vielä tuli henkilökohtaiseen sähköpostiin. Vanhempien lisäksi kannattanee muistuttaa lapsia oikeista viestintätavoista, teinille mikään ei ole kamalampaa, kuin nolot vanhemmat. Ehkä lapset sitten sekä huolehtivat asioistaan paremmin, että opastavat vanhemmilleen suomalaista yhteydenpitoa.

Vierailija
77/81 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Todellisuus on sitä, ettei vanhempia näy. Ei ole yhteistä kieltä, jolla kommunikoida.

Vierailija
78/81 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me on totutettu ne liian hyvään.

Ei vaan Aasiassa vanhemmat on totutettu liian hyvään. Noissa maissa on todella kovia kouluja (tulokset maailman parhaita) ja opettajilta vaaditaan todella paljon.

Suomalainen touhu on puuhastelua siihen verrattuna.

Vierailija
79/81 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän päin tämä ap työskentelee? Itse olen myös opettaja (Helsingissä) mutta en ole koskaan kokenut vanhempia noin. Heitä on tullut kyllä juttelemaan oppituntien jälkeen mutta olen kokenut sen vain positiivisina. Olen vain sanonut jos olen ollut estynyt tai kiireinen sillä hetkellä ja sopinut toisesta ajankohdasta. Yleensäkin pidän henkilökohtaisesta kontaktista. Ja olen iloinen siitä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa koulutyöstä.

Vierailija
80/81 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me on totutettu ne liian hyvään.

Ei vaan Aasiassa vanhemmat on totutettu liian hyvään. Noissa maissa on todella kovia kouluja (tulokset maailman parhaita) ja opettajilta vaaditaan todella paljon.

Suomalainen touhu on puuhastelua siihen verrattuna.

Maailman parhaita!!? Ihan kehitysmaatasoa suurin osa Aasiasta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme