Olen opettaja. Muualta tulleiden lasten vanhemmilla on outo käsitys koulutyöstä. Tulevat koululle ja haluavat keskustella.
En tiedä, onko muissa maissa jotenkin yleisempää se, että koululle voi tulla ihan milloin vain ja opettaja on aina valmiina (ja paikalla!) keskustelemaan lapsen asioista. Suomessa syntyneiden lasten vanhemmat ymmärtävät, että olen töissä koulussa, minulla on vapaa-aikaa, olen töissä vain kouluaikoina, enkä voi keskeyttää oppituntia keskustellakseni jonkun yksittäisen oppilaan asioista vanhemman kanssa.
Olen tänään sairaslomalla ja sain sähköpostia HENKILÖKOHTAISEEN sähköpostiini, ei siis työsähköpostiini, että miksen ole koululla ja hän olisi nimenomaan tänään halunnut keskustella lapsen asioista. Oli tullut koululle, pyytänyt päästä rehtorin pakeille ja etsinyt minua. Rehtorilla ei luonnollisesti ollut aikaa, kun joku vain paukkaa paikalle varaamatta aikaa (ja harvemmin rehtori mitään oppilasasioita hoitaa muutenkaan, ellei kyse ole jostain isommasta vai vakavammasta), eikä sijaisella ollut mitään käsitystä oppilaasta. Huoltaja oli tosi näreissään kirjoittanut minulle, että minun tulisi olla koululla ja jos en ole, minun pitäisi informoida sijaistani niin, että huoltaja voi tarvittaessa keskustella oppilaan asioista hänen kanssaan.
Tämä ei siis ollut ensimmäinen kerta, vaan näitä on useita. Aina kyseessä on joku aasialainen huoltaja (Kiina, Intia..).
Kommentit (81)
Kai nyt teit selväksi miten täällä toimitaan?
No mikset tee selväksi näille vanhemmille, ettei se homma toimi noin, vaan aika tulee varata?
Hesarissahan oli just juttu Kiinan-toimittajan perhe-elamasta siella. Kiinassa koululta vaaditaan tosi paljon, myos "transparencya", koska hyvat koulut siella maksavat todella paljon.
Eli he ovat omassa kulttuurissaan tottuneet siihen, etta opettaja on kaytannossa 24/7 tavoitettavissa.
Kannattaa ihan suoraan informoida etta mika on kaytanto Suomessa.
Vaikea uskoa, että opettaja käyttäisi otsikossa pistettä.
Ammatinvalintakysymys. Opettajan työ ei rajaudu luokassa pönöttämiseen eikä siinä ole varsinaisia työaikoja kuten tehtaalla on. On oma asia, koska vastailee sähköposteihin ja vanhempien tapaamisten ajankohdat tietenkin voi ja pitää sopia itselle mieluisaksi, mutta kyllä yhteydenpito vanhempiin kuuluu oleellisesti työnkuvaan.
Mistä se on sun henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen saanut?! Ei kai rehtori ole niin lässykkä, että on antanut?
Ei voi olla noin avutonta opettajaa. Et sitten osaa puhua vanhempien kanssa käytännöistä?
Muuten on hyvä tietää, että Aasiassa vanhemmat usein osallistuu aktiivisesti lasten koulunkäyntiin ja sitä odotetaan. Vanhemmat, varsinkin äidit saattaa olla seuraamassa opetusta päivän aikana.
treffit kirjoitti:
Hesarissahan oli just juttu Kiinan-toimittajan perhe-elamasta siella. Kiinassa koululta vaaditaan tosi paljon, myos "transparencya", koska hyvat koulut siella maksavat todella paljon.
Eli he ovat omassa kulttuurissaan tottuneet siihen, etta opettaja on kaytannossa 24/7 tavoitettavissa.
Todellakin! Kannattaa kertoa että suomessa se vapaa keskustelumahdollisuus on erikseen ostettava palvelu. 1000e /kk sun tilille ja järjestyy keskustelut ihan milloin vaan.
Miten ne Kiinassa toteuttaa tuon että opettaja häippää keskustelemaan kesken koulupäivän, siis mitä se luokka tekee sillä aikaa?
Pidäppä tätä asiaa tulilla vaan, se kuulostaa kasvavalta ongelmalta joka pitää ratkaista yleisin säännöksin jotenkin. kiitokset.
Voi hemmetti niitä muualta tulleita! Varsin vaarallista tommonen että ängetään keskustelemaan.
En väitä, etteikö ap:n kertoma olisi totta. Tämä aloitus on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, miten kaupallisille keskustelupalstoille tuotetaan sisältöä: lehdissä kirjoitetut tapahtumat ja illmiöt poikivat muutaman päivän sisällä runsaasti "omakohtaisia" kirjoituksia.
Tämä toimii toiseenkin suuntaan. Jos ei Vauva-foorumia olisi olemassa, Ilta-Sanomien toimittajilla olisi tuskan takana tuottaa lehteensä kepeää sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se on sun henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen saanut?! Ei kai rehtori ole niin lässykkä, että on antanut?
Mulla on harvinainen etu- ja sukunimiyhdistelmä. Sähköposti löytyy harrastukseen liittyvän nettisivun yhteystiedoista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla noin avutonta opettajaa. Et sitten osaa puhua vanhempien kanssa käytännöistä?
Muuten on hyvä tietää, että Aasiassa vanhemmat usein osallistuu aktiivisesti lasten koulunkäyntiin ja sitä odotetaan. Vanhemmat, varsinkin äidit saattaa olla seuraamassa opetusta päivän aikana.
Siis tottakai asiasta on keskusteltu. Kotiin on lähtenyt tiedotteita ja vanhempainiltoja on pidetty (yksi tänä syksynä). Luulisi, että olisi selvää, ettei koululle voi tulla noin vain vaatimaan kahdenkeskistä keskusteluaikaa, mutta näin ei ole. Erityisesti tuolta Aasiasta tulevat vanhemmat jäävät koululle jopa odottamaan, että opettaja pääsee viimeiseltä oppitunnilta ja olisi valmis juttelemaan. Olen tänä syksynä kahdelle vanhemmalle sanonut, että keskustelulle tulee varata erikseen aika ja monen asian voi hoitaa myös Wilman kautta. En minä jää huvikseen koulupäivän jälkeen juttelemaan oppilaan asioista, vaan ne on sovittava ne tapaamiset erikseen. Lähden usein työpäivän jälkeen heti hakemaan lapsia päiväkodista tai harrastukseen tai mihin vain. Minulla ei ole velvollisuutta jäädä koululle, ellei rehtori jostain syystä tätä vaadi.
ap
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Todellakin! Kannattaa kertoa että suomessa se vapaa keskustelumahdollisuus on erikseen ostettava palvelu. 1000e /kk sun tilille ja järjestyy keskustelut ihan milloin vaan.
Miten ne Kiinassa toteuttaa tuon että opettaja häippää keskustelemaan kesken koulupäivän, siis mitä se luokka tekee sillä aikaa?
En mitenkaan puolustele ko. kaytantoa. Mutta veikkaan etta ihan samalla lailla kuin Suomessakin, luokka tekee hiljaa tehtavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on harvinainen etu- ja sukunimiyhdistelmä. Sähköposti löytyy harrastukseen liittyvän nettisivun yhteystiedoista.
ap
Etkö osaa ystävällisesti kertoa vanhemmalle, että pitää yhteyttä Wilman kautta eikä sähköpostin? Ei tarttisi sinun palstalla päivitellä.
Jos vanhempi haluaa keskustella, kai sinulla on tarjota vanhempainvartteja sitä varten?
Vierailija kirjoitti:
Voi hemmetti niitä muualta tulleita! Varsin vaarallista tommonen että ängetään keskustelemaan.
Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. Opettajan työ ei rajaudu luokassa pönöttämiseen eikä siinä ole varsinaisia työaikoja kuten tehtaalla on. On oma asia, koska vastailee sähköposteihin ja vanhempien tapaamisten ajankohdat tietenkin voi ja pitää sopia itselle mieluisaksi, mutta kyllä yhteydenpito vanhempiin kuuluu oleellisesti työnkuvaan.
Juuri noin. Yhteydenpito kuuluu asiaan, mutta niihin maileihin ei heti tarvitse olla vastaamassa. On täysin hänen oma asiansa milloin sähköposteihin vastailee.
Ja mikä kiire sulla on jonkun lasta koskevan asian kanssa? Mene ensiapuun jos sillä on hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli sun sähköpostisi on julkisessa levityksessä. Ei sitten voi närkästyä, jos joku lähettää siihen sähköpostia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai asiasta on keskusteltu. Kotiin on lähtenyt tiedotteita ja vanhempainiltoja on pidetty (yksi tänä syksynä). Luulisi, että olisi selvää, ettei koululle voi tulla noin vain vaatimaan kahdenkeskistä keskusteluaikaa, mutta näin ei ole. Erityisesti tuolta Aasiasta tulevat vanhemmat jäävät koululle jopa odottamaan, että opettaja pääsee viimeiseltä oppitunnilta ja olisi valmis juttelemaan. Olen tänä syksynä kahdelle vanhemmalle sanonut, että keskustelulle tulee varata erikseen aika ja monen asian voi hoitaa myös Wilman kautta. En minä jää huvikseen koulupäivän jälkeen juttelemaan oppilaan asioista, vaan ne on sovittava ne tapaamiset erikseen. Lähden usein työpäivän jälkeen heti hakemaan lapsia päiväkodista tai harrastukseen tai mihin vain. Minulla ei ole velvollisuutta jäädä koululle, ellei rehtori jostain syystä tätä vaadi.
ap
Sano niille lopuillekin äläkä vain luule.
Me on totutettu ne liian hyvään.