Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yövieraita Keski-Euroopasta, oma arkielämä nolottaa...

Vierailija
21.11.2019 |

Meille olisi tulossa kylään tuttavaperhe Keski-Euroopasta. Olemme tavanneet nuorena, jolloin kaikki asuivat pienissä opiskelija-asunnoissa. Nyt olemme kuitenkin aikuisia lapsiperheellisiä. Tuttavaperheen äiti on kotiäiti ja heillä on edustava koti hyvällä alueella ja kauniisti käyttäytyvät lapset ja kaikki aina tiptop. Oma elämä, kaaos ja kiire nolottaa. Asumme ahtaassa rivarissa rumalla alueella (tietyömaa vieressä) pääkaupunkiseudulla, molemmilla vanhemmilla kauhea työstressi, kaikki illat täynnä lasten harrastuksia, kodissa vähän kaikki repsottaa ja viikonloput menevät toipumiseen kalsarit jalassa. Lautasliinojen kera meillä on syöty viimeksi 2 vuotta sitten ja en osaa enää edes laittaa mitään hienoa safkaa.
Meillä ei ole mitään vierashuonetta (varsinkaan omalla kylppärillä).
Nyt järkeviä käytännönvinkkejä kehiin, kuinka hoitaa viikon vierailu ja mitä tehdä! Enkä halua sellaisia kommentteja, että älä kutsu ollenkaan. Haluan nähdä tätä perhettä ja olemme tämän vierailun velkaa, koska olemme lomailleet heillä. Lapset varhaisteinejä- teinejä. Mitä kivaa Helsingissä kannattaisi tehdä? Tuntuu, että kaikki nähtävyydet, yleiset saunat yms. on suunnattu nuorille aikuisille ja vaihtoehtoturisteille...

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euvätköhän vieraat ole ihan fiksuja ja sopeutuvaisia, kun heillä kerran on kokemusta köyhemmästä opiskelijelämästäkin. Ja kun kerran viihdytte keskenänne, varmasti sopu sijaa antaa.

Vierailija
42/64 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat eivät varmaankaan ole ajatelleet viettää 24/7 teidän kotona. Luulisi että olet valmistautunut jo jonkin aikaa vieraiden tuloon jos sinua häiritsee teidän kodin kunto. Suomessa eletään ahtaasti keskieurooppalaiseen makuun, se on totta.

Mun ehdotukset sinulle AP ovat että laitat teidän perheen siivoamaan koko kämpän. Kamotat ne jutut jotka häiritsevät itseäsi (ja ne voivat hävitä lopullisesti jos niitä ei kukaan tarvitse) Siisti koti, stressittömät isännät ja pitkä lista mahdollisista paikoista joissa vieraiden kannattaa käydä valmiiksi muistiin. Varaa hyvää ruokaa ja juomaa ja jotakin hissi-jazzia taustalle soimaan (toisinaan) Viettäkää yksi luksusilta vieraiden kanssa ja muuten olette sitten vaan mukavia ja vieraanvaraisia. Kunnon nukkumapaikka vieraille. Kun me asuttiin pienemmässä asunnossa niin nukuimme koko perhe samassa huoneessa kun tuli vieraita jotka saivat meidän makkarin. Jos vierailla on lapsia niin lapset voivat nukkua samoissa huoneissa teidän lasten kanssa. Nukkumisjärjestelyistä on hyvä keskustella etukäteen että vieraat tietävät mitä odottaa. Thumbs up sulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuko teillä olemaan itsellä sukulaisia tai kaveriperhettä lähellä jonne itae tai vaikka teisän lapset pääsiai yöksi? Jos olisitte yhdessä päivåt ja yötä muualla jos mahsollista?

Vierailija
44/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan vieraat makuuhuoneeseen ja te sitten nukutte lasten kanssa yhdessä tai olohuoneessa. Nähtävyyksistä ehdottomasti Nuuksio ja siellä Haltia. Jos sää ei ole ihan kamala, niin siihen voi yhdistää lyhyemmän tai pidemmän kävelylenkin Nuuksiossa.

Helsingissä sitten normijuttuja, kuten Temppeliaukion kirkko, Uspenskin katedraali jne. Myös Heureka voi kiinnostaa ainakin perheen lapsia.

Vierailija
45/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut eri Keski-Euroopan maissa viimeiset 14 vuotta. Tässä minun neuvoni:

Asuminen: Vieraita siis olisi tulossa ainakin neljä (kaksi aikuista ja ainakin kaksi lasta)? En suosittele majoittamaan heitä teidän nurkkiinne. Jos tilaa ei ole, sitä ei ole. Miettikää myös joka-aamuista vessajonoa. Moni keskieurooppalainen saattaa aamuisin viettää 20-30 minuuttia kylppärissä/vessassa, koska siellä ei pelkästään pissata, vaan laitetaan tukka ja meikki.

Suosittelisin vieraille hotellia tai Airbnb:tä lähistöltä. Silti voisitte ihan hyvin esim. ruokailla kotonanne (myös aamiaiset) ja muutenkin viettää siellä aikaa. Varsinkin, jos teillä on sauna, niin ainakin yhtenä päivänä saunailta olisi oiva ja ehkä odotettukin ohjelmanumero.

Pyydä tuttaviasi tulemaan uudestaan vuoden päästä kesällä, jolloin voitte mennä kesämökillenne (jos teillä sellainen löytyy). Järvenrantatontit ovat äärettömän kalliita Keski-Euroopassa, koska järviä vaan on niin harvassa.

Ruokailut: Älä yritä hienostella! Tuttavasi tavat tuntuvat sinusta hienoilta, koska et ole tottunut niihin. Yhtä lailla sinun tapasi tulevat hänestä tuntumaan hienoilta. Esimerkiksi itse olen huomannut, että monessa Keski-Euroopan maassa ei ole tapana kiittää ruoasta ruokailun jälkeen. Suomessa tämä taas on vakio: lapsesikin varmasti sanovat automaattisesti "kiitos", kun nousevat ruokapöydästä. Kun tuttavasi huomaa tämän, hän todennäköisesti ihailee kasvatusperiaatteitasi. :)

Aamiaiset: Ruisleipää, rieskaa, Oltermannia (tai jotain muuta suomalaista juustoa), voita, keitettyä kananmunaa, kaurapuuroa, puolukkahilloa, kahvia, teetä. Jotain vihanneksia (tomaatti, kurkku, paprika, jäävuorisalaatti) ja/tai hedelmiä tai marjoja (omenaa, banaania, mandariinia, pakastemustikkaa). Ei kannata tarjota croissantteja, esipaistettuja sämpylöitä (hyi!), paahtoleipää eikä hilloja leivän päälle - näitä pidetään Keski-Euroopassa kovin tavallisina arkiruokina.

Lounaat: Syötte jossain kaupungilla. Itse kaipaan ulkomailla asuessani niitä Suomen kreikkalaisia/turkkilaisia pizzerioita, joten yhtenä päivänä suosittelisin käymään pizzalla. En tunne pääkaupunkiseudun ravintolamaisemaa, mutta käykää sellaisissa paikoissa (myös etnisissä ravintoloissa), joissa itse tykkäätte käydä.

Illalliset: Perusruoka on ulkomaalaisista yllättävän hienoa: jauhelihakeitto, uunikala t. voissa paistettu kala, kalapullat, pinaattikeitto, hernekeitto, karjalanpaisti (ai että kun tuli vesi kielelle!), lihapullat ja perunamuusi. Pyöräytä kinkku-/sienipiirakka, niitä ei monessa Keski-Euroopan maassa tunneta. Ei kannata laittaa mitään muka-hienoa, esim. hampurilaisia, tortilloja, Aasian ruokia yms. Näitä he osaavat laittaa kotonaankin. Jälkiruoaksi korvapuusteja/pullaa, marjapiirakkaa tai perus kermajäätelöä.

Musiikkivinkki: Soita taustalla välillä jotain suomalaista radiokanavaa, esim. jotain Ylen kanavaa. Sieltä tulee se autenttisin sekoitus suomalaista kulttuuria: paljon hyvää, suomalaista musiikkia ja välillä pari ulkomaalaista kappaletta. Mielestäni meillä Suomessa on tosi hyvä radiotarjonta. Monessa Euroopan maassa soi lähinnä amerikkalaista/kansainvälistä musiikkia, kun taas Suomessa kehdataan soittaa myös kotimaista.

Opettele olemaan ylpeä suomalaisista tavoistasi. Se keskieurooppalaisten "paremmuus" on vain sinun päässäsi. He ovat aivan samanarvoisia ihmisiä kuin sinäkin.

Vierailija
46/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there done that ja onhan se ikävää. En ole kutsunut ketään kotiimme yöksi 15 vuoteen juuri siksi, että meidän asuntoon ei mahdu. Eikä ole varaa ostaa sellaisia taloja, joissa Keski-Euroopassa asutaan.

Vierailija
47/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eri luokasta vieraita kotiin.

Tuskin on kyse eri yhteiskuntaluokasta vaan siitä että Keski-Euroopassa keskituloinenkin asuu väljästi ja talossa on vierashuoneet omine valtavan kokoisine kylppäreineen upeasti hoidettuine suurine puutarhoineen, jne.

Meillä on sama tilanne, vaimon sisko asuu tavallista tehdastyöläisen elämää Saksassa talossa jossa on nuo edellä mainitut asiat ja me pikku rivarinpätkässä. Olemme tehneet viikon vierailuja heille ja he meille. Kyllähän se toki nolottaa miten köyhää ja ahdasta asuminen Suomessa on verrattuna muuhun Eurooppaan, eikä siisteyskään ole samalla tasolla. Vieraamme ovat kuitenkin niin läheisiä että ymmärtävät tämän eivätkä edes kovin pyörittele silmiään täällä käydessään.

Vieraamme ovat siis saksalaisia, kuten vaimonikin.

Vierailija
48/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutko vieraat vain tehdäksesi heihin hienostuneen vaikutelman?

Vierailija
49/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista kurjinta vieraan näkökulmasta on, jos isäntä itse häpeää kotiaan ja maataan. Pienessäkin tilassa selviää, jos on rento ja hyvä tunnelma. Hirveintä on aistia isännistä, että ollaan liikaa ja vaivaksi.

Toki pitää siivota ja tehdä nukkumisjärjestelyitä. Suomalainen kotiruoka on hyvää ja vieraille elämys. Joulunalun tapahtumia on pk-seutu pullollaan. Flamingo tms., keilaus, Kiasma, Amos Rex, kivalla säällä Suokki jne.

Vierailija
50/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on kyse eri yhteiskuntaluokasta vaan siitä että Keski-Euroopassa keskituloinenkin asuu väljästi ja talossa on vierashuoneet omine valtavan kokoisine kylppäreineen upeasti hoidettuine suurine puutarhoineen, jne.

Meillä on sama tilanne, vaimon sisko asuu tavallista tehdastyöläisen elämää Saksassa talossa jossa on nuo edellä mainitut asiat ja me pikku rivarinpätkässä. Olemme tehneet viikon vierailuja heille ja he meille. Kyllähän se toki nolottaa miten köyhää ja ahdasta asuminen Suomessa on verrattuna muuhun Eurooppaan, eikä siisteyskään ole samalla tasolla. Vieraamme ovat kuitenkin niin läheisiä että ymmärtävät tämän eivätkä edes kovin pyörittele silmiään täällä käydessään.

No ehkä jossain maaseudulla Etelä-Saksassa tuo voi toteutuakin. Mutta ei missään Saksan vähänkään isommassa kaupungissa keskituloiset kyllä väljästi asu. Olen Saksassa asuessani aika monta saksalaista perhettä oppinut tuntemaan, ja kyllä ne omakotiasujat ovat hyvätuloisia, ei suinkaan keskituloisia. Nimenomaan Suomessa pystyy asumaan väljemmin, kun väestöä on vähän, mutta pinta-ala lähes yhtä suuri kuin Saksan.

Vierailija
51/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat omat lapset samaan huoneeseen nukkumaan ja yksi lapsen huone vieraille yöpymiseen.

Aamiaisen ei joka päivä tarvitse olla mitään hotellitasoa. Esim uuniohrapuuro ja mustikkakeitto voi olla vieraille jopa elämys. Jonain aamuna karjalanpiirakoita ja munavoita. Croissanteja Lidlistä tai ruisleipää ja graavilohta. Suomalaisia juustoja.

Ystäväni luona oli hänen japanilainen tuttavansa kylässä ja tämä oli innoissaan makaronilaatikosta. Eli voit tehdä ihan tavallista ruokaa. Tee jonain päivänä uunilohta, koska Keski-Euroopassa lohi yleensä ylellisyystuote. Kalakeittoa. Jonain päivänä voisi olla suomalainen jouluateria.

Leipokaa yhdessä pullaa ja mustikkapiirakkaa. Menkää joku ilta metsään nuotiolle iltapalalle, päistänsä makkaraa.

Amos Rex, Oodi, Ateneum, Allas, Temppeliaukion kirkko, jonain iltana ooppera tai konsertti, kyllä te tekemistä keksitte.

Lähetä vieraat yhdeksi päiväksi Tukholmanristeilylle, niin yöpyvät 2 yltä laivalla. Jos ette itse voi irtautua töistä, lähettäkää heidät keskenään yhdeksi päiväksi junalla Turkuun.

Teinit saattaisi mielellään olla yhden päivän teidän lasten kanssa koulussa.

Vierailija
52/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että parhaat ja mieleenpainuvimmat reissut ovat olleet ne joissa minut on kaapattu mukaan perheen arkeen: kauppareissut, lasten harrastukset, puutarhan hoito, pikavisiitti hakemaan työpaikalle unohtuneita papereita, kahden tunnin jonotus valtion virastossa jne. Siivotkaa asunto, tehkää hyvää ruokaa ja antakaa vieraille myös omaa aikaa.

Vierailija
53/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että parhaat ja mieleenpainuvimmat reissut ovat olleet ne joissa minut on kaapattu mukaan perheen arkeen: kauppareissut, lasten harrastukset, puutarhan hoito, pikavisiitti hakemaan työpaikalle unohtuneita papereita, kahden tunnin jonotus valtion virastossa jne. Siivotkaa asunto, tehkää hyvää ruokaa ja antakaa vieraille myös omaa aikaa.

Tää on kyllä niin totta! Ihania, mieleenpainuvia hetkiä!

Vierailija
54/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te luulette että Keski-Euroopassa normaalisti syödään? Olen asunut kolmessa eri maassa Keski-Euroopassa ja ruoka on melkolailla samaa kuin Suomessa. Perunaa ja lihaa eri muodoissa . Riisiä ja kanaa. Nuudeleita, pinaattikeittoa, jauhelihakastiketta. Kasvisruokia, salaatteja, täysjyväleipää, kaurapuuroa. 

Jos nyt tulisin Suomeen talvella niin haluaisin

-aamupalaksi kahvia kupillisen ja jonkun suomalaisen lehden (teineille puuroa)

-heti kun mahdollista suuntaisin kaupunkiin kävelylle ja kahvilaan toisina päivinä isäntäväen kanssa ja toisina ihan oman perheen kesken

-käydä ruokakaupassa yhdessä isäntäväen tai perheen kaupassakävijän kanssa ja suunnitella illan ruokia

-tehdä ruokaa isäntien kanssa tai vaikka vaan perheen ruuanlaittajan kanssa ja jutella siinä samalla

Meitä varten ei kannataisi hankkia mitään erityistä vaan haluamme olla osa ruuanlaittoa ja muuta suunnittelua, se on normaalia meille että kaikki osallistuvat.

Joskus keskieurooppalaisen mieheni on vaikea ymmärtää kun suomalaisia tulee meille pidemmäksi aikaa kylään että he eivät halua tehdä mitään itse vaan odottavat että kaikki on aina valmiina ja yleensä vielä kehuskelevat kokoajan kuinka paljon paremmin kaikki on Suomessa ja viljelevät totena uskomiaan juttuja meidän asuinmaasta ja ihmisistä. Suomalaiset vieraat ovat ainoita jotka arvostelevat kaikkea ruuasta ja viinistä lähtien kuin parhaat asiantuntijat:) Se on aina vähän noloa jos paikalla on muitakin ihmisiä;/ arvostelu on siis yleensä positiivista mutta annettu asiantuntija-tyylillä. Riittää kun sanoo että kiitos, ruoka on tosi hyvää, tai viini.

Vierailija
55/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkaa siivoja ja menkää itse hotelliin tai vieraat hotelliin. Eihän tuollaiseen pikkukämppään edes mahdu koko seurue.

Itse en todellakaan majoittaisi viikoksi mitään perheitä vaikka on iso ja tilava koti ja vierashuoneita. Kyllä 3 päivää on maksimi. Sen jälkeen vaikka koko seurue lähtee Lapppiin tai johonkin muualle Suomeen lomailemaan.

Vierailija
56/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika monet vertaavat Saksan maaseudun/pikkukaupungin asumisväljyyttä Suomen pääkaupunkiseudun asumisväljyyteen. Ei Saksassakaan suurkaupungeissa ihmiset asu erityisen väljästi. Ja Suomessakin pikkupaikkakunnilta saa ostettua tilavia omakotitaloja pikkurahalla.

Ap, asuvatko vieraasi Saksassa maalla vai suurkaupungissa? Tämä kannattaa ottaa huomioon vierailuohjelmaa miettiessä. Suurkaupungista tuleva kannattaa viedä luontoon. Maalle tulevalle taas suurempi elämys on Helsingin keskusta.

Vierailija
57/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä jossain maaseudulla Etelä-Saksassa tuo voi toteutuakin. Mutta ei missään Saksan vähänkään isommassa kaupungissa keskituloiset kyllä väljästi asu. Olen Saksassa asuessani aika monta saksalaista perhettä oppinut tuntemaan, ja kyllä ne omakotiasujat ovat hyvätuloisia, ei suinkaan keskituloisia. Nimenomaan Suomessa pystyy asumaan väljemmin, kun väestöä on vähän, mutta pinta-ala lähes yhtä suuri kuin Saksan.

Näinhän se toki pitäisi olla, mutta totuus on toinen. Olen itse asunut Münchenissä, joka ei tosin ole Saksan pääkaupunki mutta maan kallein ja asuin itsekin paljon väljemmin kuin Suomessa ikinä. Asuin yksin kaksikerroksisessa rivarissa jonka piha oli suurempi kuin Suomessa uusilla omakotitaloilla. Suomessa asutaan ahtaasti vaikka tilaa olisi. Tosin Saksassa on kymmenintuhansin pieniä elinvoimaisia pikkukaupunkeja joissa asuu työssäkäyviä perheitä suurissa omakotitaloissa. Suomessahan muutaman suurimman kaupungin ulkopuolella asuu ainoastaan vanhuksia.

Vierailija
58/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko sinä aloitusta ollenkaan? Eikös ap kertonut, että ovat itse olleet jo viikon vieraina tämän perheen luona.

Miten voi olettaa, että jos itse on viikon ilmaisella majoituksella toisen perheen luona, ettei sitten itse tarjoa, tai edes yritä tarjota samaa. Tai joo, viikoksi hotelliin ja ap maksaa. Sittenhän se menee tasan.

En minä kutsu ihmisiä kylään olettaen saavani sitten samanlaisen tarjoilun joskus myöhemmin heiltä. Toisaalta jos olisin viikon jonkun kaverin luona, niin osallistuisin kustannuksiin.

Vierailija
59/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin vanhemmat teidän makuuhuoneeseen ja te olohuoneeseen. Lapsille lastenhuoneeseen/huoneisiin siskonpetejä.

Ruuaksi ihan tavallista suomalaista ruokaa. Ohjelmassa ulkoilua, shoppailua, kirjasto, museo. Ravintolassa ja kahviloissa voisitte käydä jonkun kerran, ettei kaikkia ruokia tarvitse kotona laittaa.

Kyllä vieraat varmaan itsekin haluavat viikon aikana käydä itse jossain, viettää aikaa ilman teitäkin. Ei tarvitse joka päivälle koko päivää aikatauluttaa etukäteen.

Vierailija
60/64 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se toki pitäisi olla, mutta totuus on toinen. Olen itse asunut Münchenissä, joka ei tosin ole Saksan pääkaupunki mutta maan kallein ja asuin itsekin paljon väljemmin kuin Suomessa ikinä. Asuin yksin kaksikerroksisessa rivarissa jonka piha oli suurempi kuin Suomessa uusilla omakotitaloilla. Suomessa asutaan ahtaasti vaikka tilaa olisi. Tosin Saksassa on kymmenintuhansin pieniä elinvoimaisia pikkukaupunkeja joissa asuu työssäkäyviä perheitä suurissa omakotitaloissa. Suomessahan muutaman suurimman kaupungin ulkopuolella asuu ainoastaan vanhuksia.

En nyt viitsi alkaa väittelemään offtopicista, mutta olen itsekin asunut Münchenissä hetken, ja onhan se niin kallista, että mielellään sitä muuttaisi kaupungista jonnekin lähiseudulle. Et sanonut, kuinka kaukana keskustasta rivarisi oli, paljonko se maksoi ja milloin se oli remontoitu.

Oikeassa olet siinä, että elinvoimaisia pikkukaupunkeja täältä löytyy enemmän kuin Suomesta, ja töitä riittää. Mutta niissäkin huomaa sen, että Saksassa asutaan tiiviimmin. Se onkin yksi syistä, miksi se pysyvät elinvoimaisina.