Miten hammaslääkärissä lievitettiin kipua ennen puudutusten
Kommentit (43)
Ei lievitetty. Minun hampaita porattiin ja paikattiin 70-luvulla ilman kivunlievitystä. Siinä, jos missä, sitä ihminen karaistuu nopeasti.
Tarina kertoo, että ensimmäiset porat olivat poljettavia vanhan Singerin tyyliin. Auts!
Mä sain kyllä lapsena 70-luvulla puudutuspiikin varmaan paikkausta varten.
Lyötiin päähän nuijalla ns. nuijanukutus.
Hihnapora huusi ja pora tunkeutui hampaaseen jääden sinne jumiin. Vesisuihkuporat oli jo suuri helpotus. Puudutuksista ollut tietoakaan.
Pääsääntöisesti ei mitenkään.
Syvempi poraus tai pitkittynyt hampaanpoisto oli sitten kidutusta.
Joissain hamnaslääkärin tuoleissa oli remmit potilaan sitomiseksi kiinni.
mummo63v. kirjoitti:
Ei lievitetty. Minun hampaita porattiin ja paikattiin 70-luvulla ilman kivunlievitystä. Siinä, jos missä, sitä ihminen karaistuu nopeasti.
Muistan aina sen jumalattoman ison jyräporan terän, jonka hammaslääkäri painoi oikeen tahallaan niin että teki todella kipeää. Näin oli 60 luvulla.
Onneksi ensimmäinen hammaslääkärini oli helläkätinen enkä yleensä ole kaivannut puudutusta aikuisenakaan.
Ei kai paikkaamiseen vieläkään mitään puudutusta käytetä
Vierailija kirjoitti:
Tarina kertoo, että ensimmäiset porat olivat poljettavia vanhan Singerin tyyliin. Auts!
Isäni kertoi, että hänen hampaitaan porattiin juuri tuollaisella poljettavalla poralla. Meinasi taju lähteä.
60-luvulla mun etuhammasta porattiin ilman mitään puudutusta, hammashoitaja piti väkisin kiinni. Terkut vaan Hyvinkäälle, sain ikuisen kammon.
Mulla 80- luvulla porattiin ja vedettiin maitoposkihammas pois ilman puudutusta. Minusta tulikin sitten loppuelämäksi pelkopotilas.
Ei mitään. Paikkaukset, hampaan poistot ja juurihoidot tehtiin ilman kivunlievitystä. Silloin ihmiset vielä kestivät kipua, nykyään särkylääkkeitä syödään kuin ruokaa.
Kokaiinia käytettiin hammaslääketieteessä 1900-luvun alkupuoliskolla. Puuduttava vaikutus.
Ööö...enemmänhän se puudutuspiikki sattuu kuin poraaminen.
Auts! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kertoi, että hänen hampaitaan porattiin juuri tuollaisella poljettavalla poralla. Meinasi taju lähteä.
60-luvulla mun etuhammasta porattiin ilman mitään puudutusta, hammashoitaja piti väkisin kiinni. Terkut vaan Hyvinkäälle, sain ikuisen kammon.
Ymmärrän,Itsekin uskalsin nyt monen vuoden jälkeen hammaslääkärille, koska etuhammas teki niin kipeää tulehduksineen päivineen. Nyt oli vaan pakko mennä ,koska koko hammas oli kuollut.
Kamalinta mitä olen kokenut hammaslääkärillä.
Alkoholi on ollut kivunlievitysaine, joissakin kulttuureissa myös oopiumi.