KELA pyytää jatkuvasti tiliotteitani. Onko samanlaisia kokemuksia muilla?
Saadaan toimeentulotukea ja kieltämättä eletään tosi pienellä rahalla, koska pakko on.
Alkoholia ei kulu yhtä ainoaa tippaa vuodessa, ei tupakkatuotteita, eikä mitään muutakaan päihteitä. Enkä ole ikinä käyttänytkään.
Ei käydä edes leffassa, saatikka missään muuallakaan lomilla tai huvituksissa. Siten olen saanut rahat riittään välttämättömiin menoihin juuri ja juuri.
Kela pyytää jatkuvalla sytötöllä tiliotteita ja ne tietty lähetän, eihän niissä ole mitään miksen lähettää voisi.
Onko toi siis normaali rutiinikäytäntö vai joihinkin tiettyihin kohdistuva?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei enää tarvitse joka kk niitä lähetellä. Alussa pitää ja sen jälkeen ei, jos elät tuilla. Pyytävät niitä uudestaan jos epäilevät, että teillä muita tuloja. Jos tulot vaihtelevat, on tietenkin normaalia että tarkastavat tiliotteet. Minultakin alkoivat pyytää pitkästä aikaa pari kk sitten, kun minulta otettiin 20% toimeentulotuesta pois.
Laitoinkin ensimmäisen hakemuksen kohdalla ja tietävät kyllä, että edelleen eletään vain työmarkkinatuella (kun ei sairaseläkkeellekään pääse) ja töissä en ole ollu vaan kuntouttavassa työtoiminnassa.
Siksi tätä ihmettelinkin miksi nyt pyytävät kun kuukausiin ei ole muutosta missään ollut.AP
Miksi ei pääse sairaseläkkeelle? Minä pääsin masennuksen takia ja yllätyin miten helposti pääsin. Olin 34 vuotias ja työelämässä.
Fysiikka pitäisi kai olla ihan täysin pyörätuolitasoa ennenkö ei enää haluta kunnotuttaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ne pitää laittaa joka kuukausi koska toimeentulotuki myönnetään vain sille kuukaudelle mille sitä haetaan.
ÄLÄ tule kertomaan valheellista tietoa koska joku saattaa vielä luulla että asia on noin kun kirjotat!!!
Toimeentulotukee voi hakee vaikka nyt joulukuulle ja tammikuulle. Ja mitenkäs sä etukäteen niitten kuukausien tiliotteet lähettelet. Ja ne jokka on vaikka jossain ekstratyövoiman tai sijaisuuksia tekevien listoilla niin mistäs sitä voi ees tietää millon tulee soitto ja pyydetään töihin?? Vähän on vaikee olla ennustaja ja tietää että mulle soitetaan 17 päivän päästä ja saan 4 päivän sijaisuuden. Eli ei voi välttis kertoo etukäteen miten on 100% varmaks tuloja tulevaisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Tiliote tulee toimittaa jokaisen toimeentulotukihakemuksen yhteydessä. Miksi et lähetä sitä, kun kerran erikseen pitää pyytää?
No ei täällä vaan. Ne pyytää erikseen jos haluavat nähdä. Ei todellakaan nykyään tarvitse ainakaan meillä päin lähettää joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Saat yhtäkkiä suuren summan mistä lie, esim lotosta tai perinnöstä, niin miksi ilman todisteita tulojen vähyydestä antaisi sinulle rahaa ilmaiseksi?
Perintöä tai lottovoittoa ei pysty pimittämään Kelalta, saa tiedot verottajalta.
Vierailija kirjoitti:
On rutiini. Haluavat lähinnä varmistua, ettette saa rahaa muualta, esim mummolta tms
Ei niitä kiinnosta mihin saadut tuet käytät. On tuolla paljon rapajupppoja, joiden ttt menee tosiaankin Alkoon, ei se ole kiellettyä.
Tottakai kaikki muu massiliikenne hoidetaan käteisellä tai vähintään niin että maksetaan jomkun muun tilille ja sieltä cashit ulos.
Ja ennenku tippuu toimarille, niin säästetään nostoina puskurimassit jemmaan.
Sitä kautta pääsee myös nopeammin nauttimaan toimarista kun on osoittaa, että "ei olllleee lahaa".
Näin.
Mulle marisevat joka kuukausi siitä, kun en pysty lähettää kahdesta tilistä kuin kuvakaappauksen tilin tilasta, koska niistä ei ole mahdollista saada tiliotetta, kun ei tilillä ole mitään tapahtumia. Joka kerta joudun asian selittää uudelleen.
Ängen samaan ketjuun kun kelasta kyse. Toimeentulotuella ollaan myös osittain. Nehän maksaa maksusitoumuksella jos on reseptilääkkeitä ja ovat pakollisia. Mutta jis minulla lääke reseptillä joka ei sisälly tähän niin näkevätkö ne että olen ko lääkettä ostanut? Siis meneekö apteekista jostain ihmeen syystä kuitenkin tieto sinne vaikka kela ei sitä maksa?
Vierailija kirjoitti:
Ängen samaan ketjuun kun kelasta kyse. Toimeentulotuella ollaan myös osittain. Nehän maksaa maksusitoumuksella jos on reseptilääkkeitä ja ovat pakollisia. Mutta jis minulla lääke reseptillä joka ei sisälly tähän niin näkevätkö ne että olen ko lääkettä ostanut? Siis meneekö apteekista jostain ihmeen syystä kuitenkin tieto sinne vaikka kela ei sitä maksa?
Ei tietenkään mene, jos et maksa sillä maksusitoumuksella.
Kela saisi ne tiliotteet kyllä suoraan pankista, jos se yksilöi asiakkaan (hetun) ja perustelee tarpeensa tietojen hakemiseen. Nuo valtuudet ovat kuitenkin erittäin kovan tarveanalyysin vaativat, koska harvoin kuitenkaan tilijärjestelmistä voi rajata pääsyn vain yhden asiakkaan tietoihin ja koska valtuuksien käyttöä pitää valvoa, mikä aiheuttaa työnantajan johdolle vaatimuksia mm. lokitietojen käytön valvontaan.
Jos Kela pyytäisi vähän väliä tiliotteita, ottaisin tavaksi ottaa joka aamu ja ilta kuvan tiliotteestani ja lähettäisin ne saman tien Kelalle. Vielä jos pyytäisivät, ottaisin myös päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela pyytäisi vähän väliä tiliotteita, ottaisin tavaksi ottaa joka aamu ja ilta kuvan tiliotteestani ja lähettäisin ne saman tien Kelalle. Vielä jos pyytäisivät, ottaisin myös päivällä.
:D :D :D :D :D :D
Tää oli hyvä :D
OHis miten tämä tiliote pitää toimittaa KELaan, joudun varmaan kohta istekin hakemaan tukea? Riittääkö kuvaliite nettipankin sivusta, missä näkyy tilitapahtumat? Mitne jos on ollut säästötili(juu käytän eka joka snetin sieltä loppuun), piitääkö siitäkin näyttää liit/kuva, että se tili on nollilla ja/tai jopa sulkea ensin kok osäästötili pois käytötstä?!
Vierailija kirjoitti:
Ehe ehe. Se todellisuudessa kaatuisi kiusantekona sille päätöksen tekijälle. Eivät he itse päätä mitä tositteita käsittelyyn vaaditaan, mutta kaikki mitä lähetät täytyy asianmukaisesti arkistoida jne. Eli turhaa lisätyötä, joka ei vaikuta. Et todellakaan saisi käytökselläsi mitään muutosta aikaan, he joutuisivat ihan yhtä paljon niitä kyselemään kaikilta.
Totta kai pyydetään tiliotteet. Niistä näkyy, saatko rahaa jostain muualta. Jos saat vippiä vanhemmilta tai kavereilta, kannattaa antaa ne suoraan rahana, koska Kela laskee ne tuloksi.
Ei Kelaa välttämättä kiinnosta se, ostatteko jotain "turhaa" tai käyttekö leffassa jne. Vain se kiinnostaa, saatteko rahaa muualtakin kuin Kelasta.
Kuinka joku viitsii perustaa perheen toimeentulotukien varaan, ihmettelen. Työttömien työpajalla näkee näitä joilla on perhe perustettu mutta ei ammattia eikä päivääkään työkokemusta, ikää 30-60 välillä. Ikinä niillä ei ole ollut kiire mihinkään ja älykkyystaso kuin alakoululaisella lapsella.